تاریخ امروز :جمعه , 17 سپتامبر 2021
electronic-commerce

ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک : دروس امتحانی کنکور، بازار کار و درآمد

فکر می­کنم امروزه کمتر کسی وجود دارد که چیزی از فناوری نداند و همه ما به نوعی خودمان را با انواع فناوری درگیر کرده­ایم، اگر فردی نیز کمتر از آن اطلاعات دارد سعی می­کند که اطلاعات خود را بالا ببرد و با دیگر مردم هماهنگ شود. این موضوع تنها درباره مردم عادی صدق نمی­کند بلکه سازمان­ها و مدیران آن­ها نیز در تلاش هستند تا حضور خود را در این عرصه پررنگ­تر کنند، زیرا آن­ها به خوبی می­دانند که بقای آن­ها ارتباط تنگاتنگی با دنیای فناوری و الکترونیک دارد. در ادامه بیشتر درباره تجارت الکترونیک و ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک خواهیم گفت، اگر یکی از افرادی هستید که مشتاق به یادگیری و دانستن این مبحث هستید حتما در ادامه همراه با ما باشید.

هر سازمان و مجموعه ­ای که کارهای خود را در بستر فضای مجازی انجام دهد، درواقع از تجارت الکترونیک استفاده کرده است. می­توان گفت که تجارت الکترونیک به کار گیری ابزار آی تی IT در زمینه مارکتینگ است.

همان طور که می دانید مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور (فسفر) مدت هاست به معرفی رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می پردازند. در مطلب “معرفی رشته مدیریت بازرگانی” به طور کامل در باره این رشته در مقطع کارشناسی صحبت کرده ایم. تمرکز اصلی این مطلب روی خود گرایش تجارت الکترونیک است.

ماهیت ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک

رشته تجارت الکترونیک یکی از شاخه ­های رشته فناوری اطلاعات است، امروزه این رشته به یکی از رشته­ های پرطرفدار تبدیل شده و دانشجویان زیادی در آن فعالیت می­کنند. رشته تجارت الکترونیک را از مقطع کارشناسی ارشد درون دانشگاه ­ها ارائه می­دهند، این به این معنی است که اگر شما یکی از علاقه­ مندان به این رشته هستید، حتما باید آن را در مقطع کارشناسی ارشد برگزینید و ادامه تحصیل دهید.

The-Senior-Nature-of-E-Commerce

ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک

یکی از گرایش­ های مدیریت بازرگانی، گرایش تجارت الکترونیک است، زیرا به نظر می­رسد ارتباط بین تجارت الکترونیک و رشته­ های مدیریت بازرگانی ارتباطی منطقی است، اما بهتر است در ابتدا رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، رشته فناوری اطلاعات (IT)، رشته مهندسی کامپیوتر را به عنوان پیش زمینه این رشته در مقطع کارشناسی بگذرانید.

امروزه پیشرفت تکنولوژی موجب شده که افراد زیادی تمایل به پیاده سازی این بخش درون تجارتشان داشته باشند. استفاده از فضاهای دیجیتال بسیار افزایش یافته و اکنون دیگر کمتر کسب و کار و تجارتی را می­بینیم که به روش­های سنتی مشغول به کار باشد بلکه اکنون همه به تجارت الکترونیکی به سرعت جایگزین تجارت سنتی شده ات.

تجارت الکترونیکی چیست؟

اگر بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم که تجارت الکترونیکی چیست؟ می­توانیم بگوییم که تجارت الکترونیکی درواقع مبادله کالا و خدمات با استفاده از شبکه­ های اینترنتی و آنلاین است. این امر در فضایی الکترونیکی اتفاق می­افتد که برای تجارت ایجاد شده است و داد و ستد را بسیار سریع­تر، دقیق­تر و جامع­تر از پیش در هر زمان و هر مکانی انجام می­دهد. در تجارت به روش سنتی محدودیت­ ها و مانع­ هایی وجود داشت که دیگر در تجارت الکترونیکی شاهد این محدودیت­ ها نیستیم، به عنوان مثال در تجارت به روش سنتی جا به جایی پول به این راحتی که در تجارت الکترونیکی انجام می­شود قابل انجام نبود.

البته این موضوع نیز قابل ذکر است که برخی از بخش­هایی که درون تجارت سنتی وجود دارند، همچنان بهتر از تجارت الکترونیک  هستند و ما همچنان منتظر پیشرفت بیشتر تجارت الکترونیکی هستیم تا نقص­های خود را با کمک دانش گذشته رفع کند.

طبق آنچه که گفته شد بودن تجارت الکترنیکی در بازار اقتصاد امری ضروری است و مدیران نیز برای ماندگاری در این عرصه باید بسترهای مورد نیاز آن را فراهم کنند و مانع­هایی که برای پیاده کردن این امر درون کشور وجود دارد را رفع کنند. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت رشد و آموزش افرادی است که با کمک هوش و توانایی هایی خود کمک به پیشرفت این عرصه کنند و آن را  به سمت رشد بیشتر سوق دهند. با اینکار اقتصاد کشورمان می­تواند پا به پای اقتصاد کشرهای پیشرفته قدم بردارد و موجب سربلندی کشورمان شود.

اهداف مقطع کارشناسی ارشد گرایش تجارت الکترونیک

ورود و تحصیل درون این رشته که یکی از دوره­های مصوب آموزش عالی است، نیز مانند ورود به هر رشته دیگری دارای اهداف خاصی استکه در زیر این اهداف را نام می­بریم. اهداف این مقطع عبارت است از:

  1. آشنا شدن با مسئله­ ها و مشکلات مبتنی بر مدیرت بازرگانی
  2. آگاهی از علوم نوین در دنیا
  3. بهبود وضعیت اقتصادی
  4. رسیدن به بالاترین نتیجه در زمینه تجارت
  5. گرد آوری اطلاعات و بررسی تخصصی مسئله­های مدیریتی
  6. اداره صحیح امور بازرگانی مراکز دولتی و خصوصی
  7. آشنایی و یادگیری نظریه نوین مدیریت بازرگانی
  8. آشنا شدن با وظیفه های دقیق سازمان­های بازرگانی
  9. توانا کردن افراد در استفاده از دانش فناوری اطلاعات
  10. و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *