دوره ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی یکی از دورههای تحصیلی آموزش عالی در کشورمان است، دانشجویان این دوره علاوه بر آشنایی با مسائل نظری و تئوری دانش مدیریت بازرگانی با زمینههای مدرن بازاریابی در تمام دنیا نیز آشنا خواهند شد. در این مقاله قصد داریم به نکات مهمی در خصوص دوره ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بپردازیم و با این رشته بیشتر آشنا شویم.
همان طور که می دانید مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور (فسفر) مدت هاست به معرفی رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می پردازند. در مطلب “معرفی رشته مدیریت بازرگانی” به طور کامل در باره این رشته در مقطع کارشناسی صحبت کرده ایم. تمرکز اصلی این مطلب روی خود گرایش بازاریابی است.
ماهیت ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
رشته مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی در واقع زیرشاخه ای از مدیریت است که در آن به کسب شناخت در زمینه آخرین مطالعات و روش های بازاریابی روز دنیا پرداخته می شود، هدف از این رشته افزایش تسلط دانشجو بر تعریف مدیریت و مساله پژوهش و عملیاتی سازی مساله در قالب فرضیهها، نظریهها، روششناسی، شناسایی منابع و همچنین شناخت کافی از شیوههای بازاریابی در ردههای مدیریتی است.
در واقع از دانشجو انتظار می رود با تحصیل در این رشته آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی به ویژه واحدهای مرتبط با بازار مصرف پیدا کرده و مهارت و توانایی او در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بازارشناسی، توسعه بازار و … و بررسی راه حلهای مختلف ارائه شده در مورد مسائل و تصمیمگیری و اجرای آنها را افزایش دهد. این رشته با هدف افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط مختلف و احوال متغیر اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تاثیر قرار میدهند ایجاد شده است.

ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
مهارت و شایستگیها برای ورود به ارشد بازاریابی
برای این که یک فرد بتواند در رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی موفق باشد، نیاز به مهارتها و تواناییهای شخصیتی و علمی دارد، مهمترین نکته در موفقیت تحصیلی چنین رشتههایی علاقه و داشتن روحیه کاری است، در غیر اینصورت به جز اخذ یک مدرک آکادمیک مطمئنا موفقیت چشمگیر دیگری در این راه نصیب کسانی که مهارتهای کافی برای رشد و بالندگی در چنین رشته ای را ندارند، نخواهد شد. مهارتها و تواناییهایی که میتواند مسیر موفقیت دانشجویان این رشته را هموار کند به شرح زیر خواهد بود:
- دارا بودن مهارتهای برقراری ارتباط
- خلاقیت و حل مسئله
- توجه به جزئیات
- مهارتهای بین فردی
- قدرت رهبری
- تطبیق پذیری
- قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات
- روحیه همکاری تیمی
- توانایی بالا در انجام محاسبات
بازار کار و آینده شغلی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی در ایران
برای این که بتوانید یک مدیر ارشد بازرگانی با گرایش بازاریابی باشید نباید فقط به کسب اطلاعات و دانشی که در کتب دانشگاهی آموخته اید رضایت دهید، این کار سرشار از نکات و جزئیاتی است که در بازار کار و به صورت عملی خواهید آموخت، بهتر است برای بالاتر بردن مهارت خود در این رشته و افزایش شانس برای استخدام به عنوان کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بدون سابقه کار مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید، کتابهای جانبی و مراجع علمی معتبر روز دنیا را مطالعه کنید، علم به روزی داشته باشید و موازی با تحصیل در دانشگاه در حوزههای اقتصادی نیز وارد شوید، بهتر است که برای ورود به بازار کسب و کار اطلاعات مناسبی داشته باشید.
به این ترتیب میتوانید به عنوان یک عضو ارشد در یک کارخانه تولیدی، ارگانهای تولیدی دولتی، شرکتهای بزرگ خصوصی فعال در زمینه بازرگانی و … مشغول به کار شوید. همچنین میتوانید به صورت کاملا مستقل کسب و کار خود را برای حمایت از تولیدات داخلی آغاز کنید، کارگاههای تولیدی راهاندازی کنید، به فعالیت های بازرگانی مختلف اعم از واردات و فروش، تولید و صادرات و … مشغول شده و مطالبی را که در دانشگاه به صورت تئوری آموخته اید به صورت عملی تجربه کنید.
فرصتهای شغلی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی در ایران
در صورتی که یک فارغالتحصیل ارشد مدیریت با گرایش بازاریابی هستید و در زمینههای مختلف بازرگانی، بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی اطلاعات و مهارتهای کافی داشته باشید، انجام مشاغلی در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی و صنعتی دولتی و خصوصی برای شما مناسب است، همچنین شروع کار مشاغلی چون مشاور مدیریت در زمینه های یاد شده نیز می تواند سکوی پرتاب شما برای مشاغلی در ردههای بالاتر باشد. هرچه توانمندیهای شما در زمینههای مدیریتی و بازاریابی بیشتر باشد میتوانید مشاغل مدیریتی سطح بالاتری را در سازمانها عهده دار شوید.
در صورتی که تازه مدرک تحصیلی خود را گرفته و هیچ سابقه کاری ندارید می توانید برای غنی سازی رزومه کاری خود در کارهای پژوهشی و تحقیقات بازار که در استارتآپها و موسسات بزرگ مورد توجه هستند خود را محک بزنید، نباید فراموش کنید که آنچه در بازار کار میبینید با آنچه در کتاب ها خوانده اید کاملا متفاوت است پس بهتر است با صبوری و تلاش سعی در کسب مهارتهای عملی و پیاده سازی اطلاعات خود در حوزه بازاریابی در ردههای مدیریتی باشید.
برای این که در یافتن کسب و کار متناسب با رشته و مهارت خود بعد از فارغ التحصیلی موفق باشید بهتر است که در دوران دانشجویی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی، در مشاغل پروژه ای یا پژوهشی حوزه بازاریابی در سطوح کلان سازمانی فعالیت کنید. این دست از مشاغل بیش از آنچه از نظر مالی و کسب درآمد ارزیابی شوند باید به منظور کسب تجربه و افزایش مهارت های شغلی و آماده سازی برای ورود به سطحهای کلان مدیریتی مورد توجه قرار گیرند.
دیدگاهتان را بنویسید