تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of IT Engineering

رشته مهندسی فناوری اطلاعات: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

مهندسی فناوری اطلاعات نقش مهمی در سبک زندگی مدرن ما ایفا می کند. این رشته تقریبا تمام جنبه های زندگی انسان را لمس کرده است. با ظهور رایانه ها ، شاهد تغییر دریا در دنیای تجارت هستیم. این رشته بسیار جذاب موقعیت شغلی خوبی چه در ایران چه در خارج از کشور دارد. در این رشته مانند رشته مهندسی مکانیک، مهندسی برق،مهندسی کامپیوتر ریاضی نقش زیادی دارد، اما با این حال اساتید معتقد هستند به علت همه جانبه بودن این رشته در صنعت، از همه داوطلبان برای این رشته پذیرش داشته باشیم، نه فقط گروه ریاضی!

ماهیت رشته مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی IT امروزه در مشاغل کوچک تا شرکت های بزرگ نقش حیرت انگیزی را ایفا می کند. مهندسی آی تی در زمینه ارتباطات ، مدیریت داده ها ، سیستم های مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری، فناوری اطلاعات نقش ایفا می کند. IT همچنین برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و تجاری، مفاهیم مختلفی از قبیل خرید آنلاین، بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی، ارتباطات دیجیتال، رایانش ابری، موبایل و داده های بزرگ را باز کرده است.

Introduction-to-Information-Technology-Engineering

معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

علاوه بر این موارد، فناوری اطلاعات برای موفقیت در کسب و کار طولانی مدت ، بسیاری از ابزارها و برنامه های کاربردی را توسعه داده است. فناوری اطلاعات یک بخش مهندسی است، که به منظور کنترل، جمع آوری، ذخیره و گردش اطلاعات اطلاعات، بر مطالعه استفاده از رایانه ها و ارتباطات از راه دور متمرکز است. هر دو بخش نرم افزار و سخت افزار بخشی از فناوری اطلاعات هستند. این رشته با مهندسی علوم کامپیوتر متفاوت است.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی فناوری اطلاعات

این رشته اغلب به صورت عملی است که در همه سمت های شغلی به طوری با کامپیوتر درگیر هستند و اغلب سمت های شغلی این فارغ التحصیلان به صورت پشت میز نشینی و کارمندی است. مگر خود فرد یک حرفه را یاد بگیرد و درشرکت های خصوصی مشغول به کار شود. از جمله مهارت های یک مهندس آی تی می توان به مهارت های ارتباطی عالی، مهارت های اداری، مهارتهای مدیریتی، مهارت های سازمانی، مهارت های تحلیلی، مهارتهای فنی اشاره کرد.

مهندس فناوری اطلاعات در یک شرت رایانه ای

مهندس فناوری اطلاعات در یک شرکت رایانه ای

معرفی دروس رشته مهندسی فناوری اطلاعات

به دلیل آشنایی بیشتر شما با این رشته تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به دروس این رشته داشته باشیم.

معرفی دروس پایه رشته مهندسی IT

ریاضی، آمار و احتمالات مهندسی، معادلات دیفرانسیل، فیزیک و کارگاه عمومی.

 معرفی دروس اصلی رشته مهندسی IT

ساختمان های گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، ساختمان داده ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستم های عامل، پایگاه داده ها و طراحی الگوریتم ها، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی، آزمایشگاه سیستم عامل.

معرفی دروس تخصصی رشته مهندسی IT

مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های IT، برنامه ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیط های چندرسانه ای، پروژه IT و کارآموزی.

گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب رشته داشته باشند.

کارشناس دیتا و امنیت شبکه

کارشناس دیتا و امنیت شبکه

گرایش های رشته مهندسی فناوری اطلاعات(IT) در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در این مقطع دارای 6 گرایش تجارت الکترونیکی، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، سیستم های تکنولوژی اطلاعات (ITS)، سامانه های شبکه ای، سیستم های چند رسانه ای، معماری سازمانی است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان دارای مدرک کارشناسی در این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسان فناوری اطلاعات همه کاره هستند. برای اکثر افراد، یک مهندس فناوری اطلاعات جادوگری در پشت صفحه است که باعث می شود کامپیوترها به طور خودکار کار کنند. تا حدودی ممکن است حدس آنها درست باشد ، اما نصب بیشتر فایروال و بروزرسانی سیستم عامل بسیار بیشتر از این حرف است.

و مهم است که بین مسیرهای شغلی در اینجا تفاوت قائل شویم ، زیرا این بخش بسیار پرکار و در حال تغییر است ، بنابراین دانستن اینکه دقیقاً چه انتظاری از آن دارید، کلید تبدیل شدن به یک مهندس موفق فناوری اطلاعات است.

IT-market-for-labor-engineering

بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات

در مرحله اول ، مهندسان فناوری اطلاعات یا ممکن است در زمینه توسعه نرم افزار یا مهندسی سخت افزار کامپیوتر تخصص داشته باشند. اولین مورد شامل برنامه نویسی رایانه و برنامه های گوشی های هوشمند، و دومین مورد، طراحی محصولات فیزیکی.

مهندسان فناوری اطلاعات ممکن است انتظار دستمزد بالا و چشم انداز شغلی خوبی داشته باشند. از این گذشته ، حرفه مورد نیاز زیاد است و بازار آنقدر سریع در حال گسترش است که حتی فرصتهای بهتری نیز دنبال می شوند.

فرصت های شغلی یک مهندس فناوری اطلاعات

فرصت های شغلی در بخش فناوری اطلاعات بسیار زیاد است. اگر واقعاً علاقمند به ورود به این بخش هستید، کمی اراده داشته باشید شغل موردنظر خود را پیدا می کنید. ا ز جمله سمت های شغلی یک مهندسی آی تی می توان به برنامه نویس کامپیوتر، مدیر پایگاه داده، طراح پایگاه داده، ERP، مدیر شبکه، معمار شبکه، مهندس شبکه، مدیر پروژه، متخصص تضمین کیفیت، مهندس نرم افزار، مدیر سیستم اشاره کرد.

درآمد و حقوق مهندس فناوری اطلاعات در ایران

بسته به نوع سمت کاری، سابقه کاری، محیط کاری، تعداد نفرات در شرکت، سطح تحصیلات، حد آشنایی با زبان انگلیسی و … حقوق مهندس آی تی بسیار متفاوت است. میزان دستمزد دریاقتی مهندس آی تی در حوزه فناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک مبلغی بین 2میلیون تا 13 میلیون است و میزان دستمزد مهندس it در حوزه برنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب مبلغی بین 2 میلیون تا 10 میلیون است. در جدول زیر گزارش تقریبی از درآمد مهندس IT را برای شما آورده آیم.

حوزه کاری فناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک

میزان حقوق (به تومان)نوع دانشگاهمدرک دانشگاهیسمت شغلیحوزه کاری
2/500/00دانشگاه های آزادکارشناسیکارشناسان مشغول در حوزه مخابرات الکترونیک، نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات آنلاین، تجارت الکترونیک، نرم افزار و کامپیوترفناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک
3/300/000دانشگاه های سراسریکارشناسیکارشناسان مشغول در حوزه مخابرات الکترونیک، نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات آنلاین، تجارت الکترونیک، نرم افزار و کامپیوترفناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک
به طور میانگین 2/900/000دانشگاه آزاد و سراسریکارشناسی ارشدکارشناسان مشغول در حوزه مخابرات الکترونیک، نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات آنلاین، تجارت الکترونیک، نرم افزار و کامپیوترفناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک
۴ تا ۵ میلیون توماندانشگاه آزاد و سراسریکارشناسی مدیران ناظر در این گروه افراد با تخصص در حوزه مخابرات، الکترونیک، نرم افزار و کامپیوترفناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک
به طور میانگین 4/800/000دانشگاه آزاد و سراسریکارشناسی ارشدمدیران ناظر در این گروه افراد با تخصص در حوزه مخابرات، الکترونیک، نرم افزار و کامپیوترفناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک
حوزه کاری فناوری اطلاعات، شبکه و انفورماتیک

حوزه کاری برنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب

میزان حقوق (به تومان)نوع دانشگاهمدرک دانشگاهیسمت شغلیحوزه کاری
2/600/000دانشگاه های آزادکارشناسیکارشناسان حوزه نرم افزار و کامپیوتر، مخابرات، الکترونیک، خدمات آنلاین، تجارت الکترونیک در رده سازمانی کارشناسبرنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب
3/000/000دانشگاه های سراسریکارشناسیکارشناسان حوزه نرم افزار و کامپیوتر، مخابرات، الکترونیک، خدمات آنلاین، تجارت الکترونیک در رده سازمانی کارشناسبرنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب
3/100/00دانشگاه آزاد و سراسریکارشناسی ارشدکارشناسان حوزه نرم افزار و کامپیوتر، مخابرات، الکترونیک، خدمات آنلاین، تجارت الکترونیک در رده سازمانی کارشناسبرنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب
4/100/000دانشگاه های آزادکارشناسیمدیر ناظربرنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب
5/100/00دانشگاه های سراسریکارشناسی ارشدمدیر ناظربرنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب
حوزه کاری برنامه نویسی، توسعه نرم افزار و وب

دانشگاه های برتر رشته فناوری اطلاعات در ایران

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه امیر کبیر بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، دانشگاه ارومیه، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه الزهرا(س).

کارنامه قبولی رشته مهندسی فناوری اطلاعات 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی فناوری اطلاعات – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کارنامه قبولی رشته مهندسی فناوری اطلاعات - دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کارنامه قبولی رشته مهندسی فناوری اطلاعات – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دنیا

ما در یک زمان تغییر بزرگ زندگی شغلی زندگی می کنیم . مشاغل به دلیل اتوماسیون از دست می روند و دیگران مهارت های مورد نیاز خود را تغییر می دهند. با تغییراتی از این دست در بازار ، ممکن است در نظر داشته باشید که به سمت حرفه ای در حوزه فناوری اطلاعات بروید. فناوری اطلاعات یک رشته بسیار خوب است که شما در هر جای دنیا باشید، مشکلی به عنوان بیکاری ندارید.

این حرفه دارای فرصت های شغلی زیادی است، فرد تنها باید علاوه بر دروس تئوری، مهارت های عملی خود را افزایش دهد و در یکی زمینه تخصص پیدا کند. این شغل از لحاظ آینده شغلی و درآمدی بسیار خوب است و می توانند چند شغل هم داشته باشند و درآمد خود را چند برابر کنند.

این مهندسین می توانند در بسیاری از صنایع از جمله بهداشت، دولت، تجارت و آموزش و پرورش مشغول به کار شوند. کشورهایی مانند سوئیس، دانمارک، سنگاپور، انگلستان، آلمان، ایرلند از کشورهای برتر برای مهندسان فناوری اطلاعات است.

درآمد و حقوق رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دنیا

این مهندسین میزان حقوق متوسط رو به بالایی دارند و هر چه مهارت های خود را افزایش دهند می توانند درآمد بیشتری داشته باشند. دراین قسمت تصمیم گرفتیم در این بخش به معرفی شغل های پردرآمد در حوزه IT بپردازیم. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

پردرآمدترین مشاغلمتوسط ​​حقوق ملی
مهندس داده های بزرگ166.500 دلار
مهندس DevOps120،000 دلار
مدیر امنیت سیستم های اطلاعاتی149000 دلار
توسعه دهنده برنامه های تلفن همراه135،750 دلار
توسعه دهنده ارشد وب124،750 دلار
مهندس نرم افزار123،250 دلار
درآمد و حقوق رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دنیا

3.9/5 - (8 امتیاز)

یک نظر

  1. هیراد پاسخ

    درامد یه پزشک عمومی زپرتی بیشتر از کارشناس ارشد فناوری اطلاعاته!!! اینه وضعیت مملکت جهان سومی!

  2. علیرضا پاسخ

    چرا جوک نوشتید؟!!
    حقوق آبدارچی شرکت ما در سال 1400 بیشتر از بالاترین درآمدی بود که برای بالاترین شغل نوشتید! من خودم مدیر آی‌تی هستم و سال ۱۴۰۰ ماهی ۲۰ میلیون حقوقم بود! تازه تو شرکت ما همه از حقوقشون ناراضی هستند !

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      این مبلغ ها به صورت تقریبی و حداقل برای افرادی است که تازه وارد بازارکار شدند و سطح شرکت نیز متوسط است.
      بله کاملا درست می فرمایید، مبلغ حقوق در هر شغلی بسته به بزرگ بودن شرکت و میزان درآمد می تواند متغیر باشد

    2. مرجان پاسخ

      سلام
      من می خوام برم رشته itدانشگاه آزاد بنظرت ارزش داره ؟
      آینده شغلی داره ؟
      چقدر وقت میبره وارد بازار کار بشیم ؟
      حقوق اش خوبه ؟
      Mrjn_83__@ این ایدی اینسترگراممه خوشحال میشم بتونم باهات راجب این موضوع صحبت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.