تاریخ امروز :شنبه , 27 فوریه 2021
Academic-field-of-Business-Administration

همه چیز درباره رشته مدیریت بازرگانی : بازارکار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

از گذشته تجارت وجود داشته است. رشته مدیریت بازرگانی از جمله قدیمی ترین گرایش های مجموعه مدیریت است که هدف اصلی آن چگونگی تجارت، رسیدن به سود و دیگر موارد است. در زیر گروه های رشته انسانی رشته مدیریت بازرگانی بعد از رشته حقوق یکی از پرطرفدارترین رشته های به حساب می آید. اما فقط خوب بودن این رشته و جایگاه آن برای ورود به آن کافی نیست و شما باید خود را از لحاظ استعداد و دیگر شرایط بسنجید.

به همین خاطر مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور (فسفر) در کنار معرفی دیگر رشته های ریاضی، تجربی و انسانی، این بار تصمیم گرفته است در این مطلب درباره رشته مدیریت بازرگانی، گرایش ها، بازارکار و درآمد این رشته صحبت کند.

ماهیت رشته مدیریت بازرگانی

امروزه وجود مدیرانی مدبر و حرفه ای در شرکت های تجاری برای برقراری ارتباط بین مشتریان و خریداران امری ضروری است. مدیران همیشه در تلاش اند تا از طریق امکانات سازمان و دانش خود مسیرهای تازیه را کشف کنند و یا مسیرهای ارتباطی را بهبود دهند.

مدیران به عنوان عامل اصلی سود و زبان یک شرکت به حساب می آیند. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه آشنایی دانشجویان با وظایف سازمان های بازرگانی و آموزش قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات به آنها است. این دانشجویان در دوران تحصیل خود با یاد می گیرند که چگونه بهترین تصمیمات را برای منایع شرکت بگیرند و برای هر مشکلی راه حل قانونی پیدا کنند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مدیریت بازرگانی

برای ورود به هر رشته نیازمند داشتن یکسری مهارت و شایستگی هایی است. همانطور که در رشته روانشناسی شنونده خوبی بودن، در رشته مدیریت مالی علاقه مند بودن به مسائل مالی و گزارش نوشتن است، در این رشته داشتن فن بیان قوی، اعتماد به نفس بالا، علاقه مند به اقتصاد، علاقه مند به مسائل تجاری بسیار مهم است.

اگر فردی بتواند این مهارت را در دوران تحصیل در خود پروش دهد، بعد از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار می شود. هر چه فرد در این رشته دارای قدرت تحلیل بهتری باشد و بتواند مسائل را پیش بینی کند، می تواند بهترین پیشنهاد ها را ارائه دهند.

Business-Management-Job-Skills

مهارت های شغلی مدیریت بازرگانی

معرفی دروس رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی

مدت زمان رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی مانند دیگر رشته های کارشناسی، 4 سال است. این دانشجویان در طی دوران تحصیل خود 133 واحد درسی پاس می کنند. به دلیل آشنایی بیشتر شما با این رشته تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به دروس این رشته داشته باشیمو.

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام، یک درس از دروس اخلاق اسامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و2.

 دروس پایه

اصول حسابداری 1 و 2، ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 1 و2، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روانشناسی کار، آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی ، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت ، روش تحقیق در مدیریت ، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن .

دروس اصلی

مبانی سازمان و مدیریت ، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی 1، تحقیق در عملیات 1 و 2 ، مدیریت تولید، حسابداری صنعتی 1، بازاریابی و مدیریت بازار، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم .

دروس تخصصی

مدیریت استراتژیک ، حقوق بازرگانی، حسابرسی 1، سازمان های پولی و مالی بین المللی، بازرگانی بین المللی ، زبان تخصصی 1 و 2 ، زبان تخصصی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت ، مدیریت مالی 2، بازاریابی بین المللی ، پول و ارز و بانکداری، سیاست پولی و مالی ، سیستم های خرید، انبارداری و توزیع.

دروس اختیاری

حقوق بازرگانی بین المللی ، تحقیقات بازاریابی ، روابط صنعتی، سمینار در مسایل مالی، سمینار در مسایل بازاریابی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان.

معرفی گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نمی باشد و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد

بر طبق انتشار دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته سال 1400 در سایت سازمان سنجش، مجموعه مدیریت با کد 1142 دارای 15 گرایش مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فناروی اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، کارآفرینی، مدیریت منایع انسانی، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مالی، مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت بحران، مدیریت اماکن متحرکه مذهبی، سیاست گذاری علم و فناوری، مربیگری کسب و کار است.

رشته مدیریت بازرگانی دارای 6 گرایش تجارت الکترونیک، بازاریابی، بازرگانی داخلی، بازرگانی بین المللی، مدیریت استراتژیک و کارآفرینی است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی در ایران

دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت بازرگانی در ایران هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *