تاریخ امروز :جمعه , 26 آوریل 2024
Academic field of Engineering Sciences

رشته علوم مهندسی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

در حال حاضر تقاضای زیادی برای انواع رشته های مهندسی وجود دارد. فراتر از رشته های مهندسی شناخته شده مانند مهندسی عمران، مهندسی برق ،مهندسی مکانیک ، مهندسی شیمی، رشته های جدید مهندسی مانند مهندسی پزشکی و علوم مهندسی در حال رشد است. فارغ التحصیلان علوم مهندسی ما در یافتن شغل به روش های مختلف و متنوعی موفق بوده اند.

ماهیت رشته علوم مهندسی

علوم مهندسی یک رشته گسترده است که شامل بسیاری از اصول علمی مختلف و ریاضیات مرتبط با آن است که پایه و اساس مهندسی را تشکیل می دهد. در واقع دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیلی می توانند هم نقش مهندس و هم نقش دانشمند را داشته باشند.

دانشجویان Engineering Sciences ضمن استفاده از تحقیقات کاربردی در رفتارهای انسانی، آمار، زیست شناسی، شیمی، هواشناسی، برنامه های کاربردی رایانه و سایر موضوعات دیگر، مشکلات مهندسی را تحلیل و ارزیابی خواهید کرد. همانطور که مشاهده می کنید این رشته بسیار انعظاف پذیر است.

مدت زمان تحصیل دراین رشته دوسال است که بعد از آن دانشجویان می توانند نسبت به انتخاب گرایش اقدام کنند. این رشته از لحاظ ارتباط با سایر رشته ها آنقدر گسترده است که شما تحصیل کرده هر رشته ای به جزء علوم انسانی، هنر و پزشکی باشید برای مقاطع بالاتر خود می توانید این رشته را انتخاب کنید.

Introduction-to-Engineering-Sciences

معرفی رشته علوم مهندسی

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته علوم مهندسی

علوم مهندسی زمینه عالی برای داشتن ذهن های خلاق و کنجکاو است که می خواهند نحوه ساخت و طراحی پروژه ها را یاد بگیرند. مهندسان در طراحی همه چیز از ردیاب های معدن، ربات های نانو گرفته تا ساخت لوازم الکترونیکینقش دارند. مهارت های ارتباطی بسیار مهم هستند زیرا شما کارهای زیادی را در گروه انجام خواهید داد و گزارش های خود را در مورد نوشتن گزارش می دهید.

دانشجوبان علوم مهندسی باید در دروس فیزیک، شیمی و تخصصی صلاحیت کامل را داشته باشد. براساس دامنه وظایف و مسئولیت های شغلی ، یک دانشمند مهندسی ممکن است نیاز به تکمیل سری آزمون های مجوز حرفه ای داشته باشد. داشتن اطلاعات درباره نرم افزاهای رایانه های مانندMatLab ، ArcGIS ، AutoCAD و … نیز برای داشتن موقعیت شغلی بهتر بسیار عالی است.

جایگاه یک دانشمند مهندسی در سلسله مراتب بالاتراز طرح های شغلی مهندسی است. به طور کلی ، پس از کسب دو یا چند سال تجربه در زمینه مرتبط ، دستیابی به جایگاه خوب در یک شرکت معتبر آسانتر می شود. علاوه بر صلاحیت های فوق، یک دانشمند مهندسی موظف است مجموعه مهارت های اساسی خاصی را در زمینه نوشتن فنی ، اسناد و مدارک و ارتباطات رسمی داشته باشد. جدای از این موارد، برای انجام موفقیت آمیز وظایف یک دانشمند مهندسی ، فرد نیاز به داشتن هوش عالی ، تفکر خلاق و منطقی و توانایی خلاقیت در مسئله دارد.

Job-skills-for-engineering-sciences

مهارت های شغلی برای حوزه علوم مهندسی

معرفی دروس رشته علوم مهندسی در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل مقطع کارشناسی این رشته 4 سال است و دانشجویان ملزم به پاس کردن 141 واحد درسی هستند. این رشته دارای 21 واحد دروس علوم مهندسی، 32 واحد دروس پایه، 21 واحد دروس اصلی، 25 واحد دروس تخصصی و تعدادی دروس تخصصی اختیاری است.

دروس عمومی مشترک بین گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، تاریخ و تمدن اسلامی، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، زبان عمومی، ادبیات فارسی، آشنایی با منابع اسلامی، تربیت بدنی ۱و2.

دروس پایه مشترک بین گرایش های مختلف در مقطع کارشناسی

معادلات دیفرانسیل، شیمی عمومی، آزمایشگاه شیمی عمومی، ریاضی 1 و 2، فیزیک 1و2 و3، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، آمار و احتمالات مهندسی، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، روش های محاسبات عددی، مقدمه ای بر علوم مهندسی.

معرفی گرایش های رشته علوم مهندسی در مقطع کارشناسی

دانشجویان این رشته در 3 ترم اول باید دروس پایه مهندسی را بگذارنند و در ابتدای ترم چهارم باید یکی از خوشه های مهندسی را انتخاب کنند. این رشته در مقطع لیسانس دارای 4 گرایش علوم مهندسی محاسباتی، فیزیک مهندسی، ریاضی مهندسی، علوم مهندسی زیست محیطی و 12 خوشه است.

خوشه های گرایش ریاضی مهندسی، علوم مهندسی محاسباتی و فیزیک مهندسی عبارت اند از:

  • طراحی کاربردی(مکانیک)
  • بهینه سازی
  • مهندسی هسته ای
  • علم مواد
  • حرارت و سیالات(مکانیک)
  • مخابرات(برق)
  • الکترونیک(برق)

خوشه های علوم مهندسی زیست محیطی عبارت اند از:

  • سیاست گذاری محیط زیست
  • مهندسی فرآیند
  • مهندسی ذخایر
  • مهندسی زمین ( نقشه برداری )
  • مهندسی زمین ( ژیومکانیک)

گرایش علوم مهندسی محاسباتی در مقطع کارشناسی

همان طور که از نام این گرایش پیداست، دانشجویان این گرایش بیشتر با مباحث محاسباتی در مسائل علمی و مهندسی سر و کار دارند. این دانشجویان در دوران تحصیل خود مهارت هایی برای مدل سازی، شبیه سازی، حل مسائل پیچیده را یاد می گیرند.

دروس تخصصی گرایش علوم مهندسی محاسباتی

روش های تقریبی در مهندسی، ساختمان داده ها، تحقیق در عملیات 1، روش اجزاء محدود، مبانی مهندسی برق، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، مدارهای منطقی، آزمایشگاه مدارهای منطقی، برنامه سازی پیشرفته، پروژه.

Study-of-Computational-Engineering-Sciences

گرایش علوم مهندسی محاسباتی

گرایش فیزیک مهندسی در مقطع کارشناسی

این گرایش را می توان ترکیبی از شیمی، فیزیک کلاسیک و مدرن و ریاضیات به حساب آورد.

دروس تخصصی گرایش فیزیک مهندسی

فیزیک مدرن، فیزیک نور، آزمایشگاه فیزیک نور، الکترومغناطیس، مبانی مهندسی برق، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، مکانیک کوانتومی، فیزیک الکترونیک، دینامیک، استاتیک.

گرایش ریاضی مهندسی در مقطع کارشناسی

این گرایش را می توان گرایش بین رشته به حساب آورد، زیرا دانشجویان آن در دوران تحصیل به مطالعه ریاضیات محض، ریاضیات کاربردی، فیزیک، آمار و احتمال می پردازند. این دانشجویان به دلیل گذراندن دروس ترکیبی، دیدگاه نظری و کابردی خوبی به مسائل دارند.

دروس تخصصی گرایش ریاضی مهندسی

حساب تغییرات (وردش ها)، جبر 1، تحقیق در عملیات 1، مدارهای منطقی، آزمایشگاه مدارهای منطقی، نظریه گراف، سیستم های دینامیکی، اختلالات جزئی، پروژه.

گرایش علوم مهندسی زیست محیطی در مقطع کارشناسی

هدف اصلی از پرورش دانشجویان این گرایش، حفاظت از محیط زیست و بازسازی آن است. دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود با مباحثی مانند اصول شیمیایی، فیزیک، بیولوژی به همراه تجزیه و تحلیل های مهندسی آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش علوم مهندسی زیست محیطی

تحقیق در عملیات 1، ساختمان داده ها، روش اجزاء محدود، روش های تقریبی در مهندسی، مبانی مهندسی برق، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، برنامه سازی پیشرفته، مدارهای منطقی، آزمایشگاه مدارهای منطقی، پروژه.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته علوم مهندسی در مقاطع بالاتر

درحال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازارکار و آینده شغلی رشته علوم مهندسی در ایران

با توجه به تخصصی بودن هر کدام از خوشه ها دراین رشته، فارغ التحصیلان آن می توانند در حوزه های کار مربوط به خود مشغول به کار شوند. این فارغ التحصیلان دارای محدودیت برای پیدا کردن فرصت های شغلی نیستند. به عنوان تمام فرصت های شغلی که برای فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک وجود دارد، برای فارغ التحصیلان خوشه مکانیک این رشته هم وجود دارد.

مسئولیت های کاری در رشته علوم مهندسی

دانش منحصر به فرد و مجموعه مهارت های بین رشته ای دانشمندان مهندسی به آنها اجازه می دهد تا منابع چند رشته ای را برای پیشنهاد و توسعه راه حل های نوآورانه و ماندگار و ادغام جدیدترین علمی به قابلیت های فن آوری های جدید ادغام کنند. دانشمندان Engineering Sciences درواقع مواد، دستگاهها، سنسورها و فرآیندهای جدید را برای طیف متنوعی از برنامه ها تحقیق، توسعه و طراحی می کنند.

مسئولیت های یک دانشمند علوم مهندسی شامل موارد زیر است:

  • مشارکت فعال در طراحی و توسعه مدل مبتنی بر رایانه
  • ارائه راه حل مناسب از وظایف محوله مطابق با بودجه پروژه و استاندارد کیفیت شرکت
  • انجام آزمایش های تحقیقاتی و کمک به پزشک متخصص آزمایشگاه
  • نظارت بر اجرای پروژه ، جمع آوری داده های میدانی ، عملیات ورود به سیستم
  • تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از منابع مختلف، تهیه گزارش های فنی، پیشنهادات مهندسی
  • تجزیه و تحلیل خرابی آزمون و تدوین رویکرد عملی نسبت به راه حل آن بر اساس اصول مهندسی
  • نوشتن مشخصات فنی پیچیده در گزارش مهندسی بر اساس تحقیق پروژه و سایر تحقیقات مهندسی
  • هماهنگی با مشتریان و سایر پیمانکاران برای انجام کارهای فنی
  • برقراری ارتباط با دانشمندان دستیار تحقیقات ، تهیه دستورالعملهای مربوط به آنها ، مواد تحقیقاتی مربوطه و غیره برای اجرای صحیح وظایف پروژه
  • ارائه آموزش / مربیگری مناسب برای تحلیلگران تحقیقات تازه کار و کمک به آنها در انجام مسئولیتهای پروژه
  • پیگیری و نگهداری گزارش های شارژ و هزینه، مصوبات فاکتور، سوابق جمع آوری و غیره، طبق روال شرکت
  • تهیه تسهیل تحقیق برای محققان جوان که با تحقیقات واقعی تحقیق ناآشنا هستند
  • برنامه ریزی کار پروژه تحقیقاتی، به منظور انجام وظایف پروژه با کمک های محدود
  • تدوین برنامه های آزمون برای بخش تحقیق و توسعه مهندسی و همچنین برنامه ریزی و برنامه ریزی بر اساس برنامه های آنها
Labor-Market-and-Career-Future-of-Engineering-Sciences

بازارکار و آینده شغلی علوم مهندسی

فرصت های شغلی برای رشته علوم مهندسی

وظایف اصلی یک دانشمند مهندسی شامل ارائه راه حل کار دقیق برای صنعت و پشتیبان گیری از یافته های آنها با تحقیق و تجزیه و تحلیل است. بعضی اوقات آنها موظفند با متخصصان غیر فنی مانند ارائه راه حل در واحدهای تجاری برای مشتری یا برای همکاران بازاریابی، کارمندان روابط عمومی و غیره سر و کار داشته باشند. آنها غالباً مجبور هستند در یک تیم کار کنند، یا با دانشکده ارشد تحقیق و همکاری داشته باشن و حتی به عنوان به مدرس برای رده های سنی جوانان فعالیت داشته باشند.

به دلیل وسعت آموزش این دانشجویان، فرصت های شغلی بسیار گسترده ای دارند. این افراد می توانند در حوزه های حقوقی، تجارت، پزشکی، سیاست و خدمات دولتی همکاری داشته باشند. از دیگر فرصت های شغلی برای این افراد به عنوان مدیر پروژه می توان به مدیریت پروژه های خودرو، هوافضا، نیورگاهی، رباتیک و نانو اشاره کرد.

درآمد و حقوق رشته علوم مهندسی در ایران

میزان دریافتی این مهندسین با توجه به نوع صنعتی که درآن کار می کنند، سابقه کاری، ظزح تحصیلاتو .. متفاوت است. این مهندسین در ایران دارای میزان حقوق متوسطی هستند و گزارش دقیق از میزان حقوق این مهندسان در دردسترس نیست. با توجه به شرایط جامعه و دیگر موارد می توانید حدس بزنیم میانگین حقوق ماهانه مهندسان علوم مهندسی 4 میلیون تومان است.

دانشگاه های برتر رشته علوم مهندسی در ایران

دانشگاه تهران از برترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران است.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته درایران عبات اند از :

  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه سلمان فارسی – کازرون
  • دانشگاه صنعتی بیرجند
  • دانشگاه اردکان
  • دانشگاه صنعتی سیرجان
  • دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد
  • دانشگاه فنّاوری های نوین سبزوار – حضرت زینب (س) (ویژه خواهران)
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
  • مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

کارنامه قبولی رشته علوم مهندسی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته علوم مهندسی – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته علوم مهندسی - دانشگاه تهران 99
کارنامه قبولی رشته علوم مهندسی – دانشگاه تهران 99

بازارکار و آینده شغلی رشته علوم مهندسی در دنیا

در حالت کلی رشته های فنی و مهندسی در هر جای دنیا دارای بازارکار خوبی هستند و حتما صنایعی هستند که به مهندسان نیاز دارشته باشند. فارغ التحصیلان این رشته در دوران تحصیل خود تمام دروس اصلی دیگر شاخه های مهندسی را مطالعه کرده اند، به همین دلیل می توان گفت تمام فرصت های شغلی که برای مهندس کامپیوتر گرایش نرم افزار وجود دارد برای فارغ التحصیل علوم مهندسی گرایش نرم افزار وجود دارد. کشورهایی مانند کانادا، نیوزلند، سوئیس، آلمان، انگلیس، دانمارک، هند، ژاپن، چین جزء بهترین کشورهای برای مشاغل مهندسی به حساب می آیند.

درآمد وحقوق رشته علوم مهندسی در دنیا

به دلیل چند شاخه بودن این رشته، فرصت های شغلی متفاوتی وجود دارد و به طور کلی نمیتوان گفت این رشته در هر کشور چه مقدار درآمد دارد. اما به طور میانگین میزان حقوق سالانه فارغ التحصیل علوم مهندسی دارای مدرک لیسانس در ایالات متحده 75،798 دلار است. با مراجعه به لینک “Engineering Science Salary” با حقوق این مهندسین در کشور دلخواه آشنا می شوید.

دانشگاه های برتر رشته علوم مهندسی در دنیا

3.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.