تاریخ امروز :سه‌شنبه , 16 آوریل 2024
Academic field of Civil Engineering

رشته مهندسی عمران : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

بعد از رشته مهندسی مکانیک و مهندسی برق بین داوطلبان گروه ریاضی، رشته مهندسی عمران بسیار پر طرفدار تر از رشته های مهندسی شهرسازی،  مهندسی معماری، مهندسی نقشه برداری است. مهندسی عمران یک رشته مهندسی حرفه ای است که به طراحی، ساخت و نگهداری از محیط فیزیکی و طبیعی احداث شده از جمله کارهایی مانند استادیوم های ورزشی، جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها، فرودگاه ها، سیستم های فاضلاب، خطوط لوله، اجزای سازه ساختمان ها و راه آهن می پردازد. اگر شما جزء دسته افرادی هستید که به ساخت چیزهای مختلف فکر می کنید و مدام در ذهنتان به فکر ایده های طراحی برای ساخت هستید، رشته مهندسی عمران مناسب شما است.

در این مطلب قصد داریم درباره گرایش های این رشته، توانایی لازم برای ورود به این رشته و از همه مهم تر بازار کار این رشته در ایران و خارج از کشور صحبت کنیم.

ماهیت رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران یکی از قدیمی ترین رشته های مهندسی است که اکثریت مردم به نام راه و ساختمان این رشته را می شناسند. یک مهندس عمران می تواند هم کارهای مربوط به سازه های ساختمانی و هم غیر ساختمانی را انجام دهد. علاوه بر ساخت پل ها، سدها، ساختمان سازی، یک مهندس عمران باید به فکر نو سازی و آباد سازی هم باشد. بنابراین هر چیزی که به آبادی مربوط شود مانند جاده، ساختمان های مقاوم در برابر زلزله، دکل های مخابراتی، سیل و آتش، نیروگاه های برق، مصالح سبک و ارزان و با کیفیت و …. در حیطه کاری مهندسی عمران است. شاید همین همه جانبه بودن این رشته است که طرفدار زیادی دارد.

علاوه بر طراحی و ساخت یک سازه، مهندسان عمران فعالیت هایی مانند خاکبرداری، حرکت زمین و درجه بندی برای پروژه های بزرگ ساختمانی را نیز انجام می دهد. مهندسین عمران در گاهی اوقات ممکن است گزارش هایی در خصوص مشخصات آزمایش مخرب یا غیر مخرب عملکرد، قابلیت اطمینان و دوام طولانی مدت مواد و سازه ها را بنویسد و ارائه دهد.

Everything-about-civil-engineering

همه چیز درباره مهندسی عمران

توانایی ها موردنیاز برای رشته مهندسی عمران

همانطور که گفتیم این رشته سر و کار زیادی با ساخت و ساز دارد. این ساخت و ساز می تواند پل باشد که روزانه چند هزار ماشین روی آن تردد می کنند یا ساختمان باشد که افرادی در آن سکونت داشته باشند. به همین دلیل کسانی که وارد این رشته می شوند باید بیشتر از دیگر شاخه های مهندسی به درک عمیق ریاضیات، فیزیک، هیدرولوژی و زمین شناسی رسیده باشند تا در صورت سپردن پروژه به این مهندسین نگرانی از بابت آسیب پذیر بودن آن سازه نباشد.

مهندسین عمران باید از خواص طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی مانند بتن و فولاد سازه و انواع و قابلیت های ماشین آلات ساختمانی آگاهی داشته باشند. با استفاده از این دانش، مهندسان می توانند سازه هایی را طراحی کنند که مطابق با الزامات مربوط به هزینه، ایمنی، قابلیت اطمینان، دوام و بهره وری انرژی باشد. مهندسین عمران همچنین به دانش کار مهندسی سازه و مکانیک هم احتیاج دارند.

نرم افزارهای تخصصی و کاربردی رشته مهندسی عمران

  • ETABS : نرم افزار تحلیل و طراحی انواع سازه های ساختمانی
  • Auto Cad : نرم افزار طراحی های دو بعدی و سه بعدی و علوم مهندسی مرتبط با نقشه کشی
  • CSiBridge : نرم افزار طراحی پل ها
  • Matlab : نرم‌افزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی
  • Staad Pro : نرم افزار آنالیز و طراحی سازه های فلزی، بتنی، چوبی، آلومینیومی و سازه های ترکیبی
  • Plaxis Professional : نرم افزار مهندسی خاک و پی
  • SAFE : نرم افزار تحلیل و آنالیز اجزای پی و فونداسیون
  • Revit : نرم افزار مدل سازی و طراحی نقشه های ساختمانی
  • SAP : نرم افزار طراحی و آنالیز سازه
  • Ansys : نرم‌افزاری برای تحلیل مهندسی قطعات در تحلیل‌های دینامیکی
  • Catia: نرم‌افزار طراحی قطعات
  • Solidworks : نرم‌افزار طراحی قطعات
  • Tekla Structures : نرم افزار طراحی و مدل سازی بسیار پیشرفته و مدرن سازه های فلزی و بتونی عظیم
  • SDR Map : نرم افزار نقشه برداری و تهیه نقشه های توپوگرافی

علاوه بر توانایی های تخصصی و مهارت های نرم افزار های تخصصی رشته عمران، یک مهندس عمران باید روحیه مسئولیت پذیری به کار داشته باشد زیرا این حرفه با جان مردم در ارتباط است. مهندسین عمران باید بدانند که این حرفه تمام وقت است و در خارج از تایم کاری هم نیاز هست به طور مدام در دسترس باشند و در مواقع ضروری خودشان را به محل پروژه برسانند.

نرم افزارهای تخصصی و کاربردی رشته مهندسی عمران

نرم افزارهای تخصصی و کاربردی رشته مهندسی عمران

معرفی دروس رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی

‌دروس عمومی

فارسی عمومی، اندیشه اسلامی 1 و 2، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2، آیین زندگی، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تفسیر موضوعی قرآن، انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، دانش خانواده و جمعیت.

دروس پایه

ریاضی عمومی 1، فیزیک 1 (مکانیک و حرارت)، ریاضی عمومی 2، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، آزمایشگاه فیزیک 1، محاسبات عددی.

دروس اصلی

رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، زمین شناسی مهندسی، مصالح ساختمانی و آزمایشگاه، طراحی معماری و شهرسازی، استاتیک، نقشه برداری 1 و عملیات، مقاوت مصالح 1، دینامیک، تحلیل سازه 1 و 2، مکانیک سیالات، تکنولوژی بتن، مکانیک خاک، هدیرولیک و آزمایشگاه، سازه های فولادی 1 و 2، سازه های بتن آرمه 1 و 2، آزمایشگاه مکانیک خاک، راهسازی، متره و براورد پروژه، روسازی راه، آزمایشگاه تکنولوژی بتن، مهندسی پی، روش های اجرایی ساختمان، پروژه سازه های فولادی، پروژه بتن، پروژه راهسازی.

 معرفی گرایش های رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی

بر اساس آخرین تغییرات وزارت علوم، این رشته به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نیست.

گرایش های رشته مهندسی عمران

گرایش های رشته مهندسی عمران

معرفی گرایش های رشته مهندسی عمران در مقطع ارشد

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 در سایت سازمان سنجش، این رشته دارای 10 گرایش سازه، زلزله، ژئوتکنیک، راه و ترابری، مهندسی و مدیریت منابع آب، مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی، مهندسی سواحل بنادر و سازه های دریایی، حمل و نقل، مهندسی وو مدیریت ساخت، مهندسی محیط زیست است.

وضعیت ادامه تحصیل رشته مهندسی عمران در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته درایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی عمران در ایران

این رشته یک رشته دهن پر کن بین داوطلبان گروه ریاضی است و هر ساله میزان فارغ التحصیلان این رشته بسیار زیاد است. فارغ التحصیلان این رشته بعد از دریافت مدرک لیسانس و کسب کمی تجربه کاری، کم کم میتوانند وارد بازار کار شوند تا با کسب مهارت لازم، در جایگاه شغلی خوبی مشغول به کار شوند. هر چه فرد دارای مدارک بالاتر تحصیل و مهارت کاری بیشتری باشد، به مراتب راحت تر شغل پیدا می کند. با توجه به حجم ساختمان سازی، برج سازی و… آینده شغلی خوبی برای این افراد وجود دارد.

فرصت های شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شهرداری ها، جهاد سازندگی، وزارتخانه مسکن و شهرسازی، وزارت خانه نیرو، وزارت خانه راه و ترابری، سازمان محیط زیست، شرکت های خصوصی عمرانی، سازمان نظام مهندسی و … مشغول به کار شوند.

Civil-engineering-labor-market

بازار کار مهندسی عمران

درآمد وحقوق رشته مهندسی عمران در ایران

میزان حقوق این افراد با توجه به سطح تحصیلات، سابقه کاری، مهارت کاری، خصوصی یا دولتی بودن محیط کار بسیار متفاوت است. میانگین حقوق ماهانه یک مهندس عمران در ایران 4 میلیون تومان است. حقوق ماهانه یک مهندس عمران با توجه به افزایش سابقه کاری و دیگر شرایط، تا 6 میلیون تومان هم می توان در نظر گرفت.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی عمران در ایران

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی عمران در ایران هستند. این رشته در دانشگاه های سراسری، غیرانتفاعی، آزاد، پردیس خودگردان و پیام نور ارائه می شود.
 
دیگر دانشگاه های اراده دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دانشگاه شاهد – تهران، دانشگاه شهید بهشتی – تهران، دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه ارومیه، دانشگاه بوعلی سینا – همدان، دانشگاه زنجان، دانشگاه دامغان، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهید چمران – اهواز، دانشگاه تربت حیدریه، دانشگاه خلیج فارس – بوشهر، دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرد، دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)، دانشگاه بیرجند، دانشگاه بزرگمهر قاینات، دانشگاه اراک، دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار، دانشگاه ایلام، دانشگاه بجنورد، دانشگاه تفرش، دانشگاه جیرفت، دانشگاه رازی – کرمانشاه، دانشگاه اردکان، دانشگاه بناب، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، دانشگاه زابل، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهرکرد.

کارنامه قبولی رشته مهندسی عمران 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی عمران – دانشگاه صنعتی شریف

کارنامه قبولی رشته مهندسی عمران – دانشگاه صنعتی شریف

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی عمران در دنیا

به عنوان یک مهندس عمران و داشتن قصد مهاجرت، دغدغه پیدا کردن شغل در کشور دیگر را دارید. مهندسان عمران به ساخت و نکه داری سازه ها و تاسیسات می پردازند و نقشه هایی برای پارکینگ ها، پل ها، بندرگاه ها، سدها، نیروگاه ها، پروژه های آبیاری، سیستم های آب و فاضلاب طراحی می کنند. این شغل در در کشورهایی مانند استرالیا، نیوزلند، عربستان سعودی و چین بسیار متقاضی دارد و فارغ التحصیلان رشته عمران در این کشورها می توانند فرصت های شغلی خوبی داشته باشند. طبق پیش بینی دفتر کار میزان اشتغال مهندسان عمران تا سال 2029 به میزان 2 درصد رشد دارد و این میزان رشد کمتر از سرعت رشد سایر مشاغل است.

درآمد و حقوق مهندس عمران در دنیا

برای مشاهده حقوق و درآمد این مهندسی در کشور های مختلف می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

پردرآمدترین کشورها برای مهندس عمرانمتوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه
سوئیس 77, 438 دلار
دانمارک71,565 دلار
نروژ67,154 دلار
ایالات متحده62,019 دلار
استرالیا54,155 دلار
کانادا47,262 دلار
آلمان44,803 دلار
فرانسه42,2117 دلار
انگلستان40,692 دلار
هلند40,612 دلار
درآمد و حقوق رشته مهندسی عمران در دنیا

 دانشگاه های برتر رشته مهندسی عمران در دنیا

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.