تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of artificial limbs

رشته اعضای مصنوعی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

خیلی از داوطلبان گروه تجربی که به کارهای مددکاری و کمک کردن علاقه دارند، رشته های گروه توانبخشی رشته تجربی مانند کاردرمانی، ارتوپدی فنی ، فیزبوتراپی، گفتار درمانی، بینایی سنجی و غیره را انتخاب می کنند. رشته اعضای مصنوعی از جمله رشته های پیراپزشکی است که با نحوه طراحی و ساخت اعضاء مصنوعی آشنا هستند.

تفاوت این رشته با مهندسی پزشکی در چه چیزی است؟

آیا این رشته شاخه ای از تخصص ارتوپد است؟

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا چه مقطعی است؟

آیا این رشته درآمد خوبی دارد؟

ماهیت رشته اعضای مصنوعی

در گذشته وفتی افراد بر اثر حادثه ای، عضوی از بدن خود را از دست می دانند خیلی افسوس میخورند. امروزه با وجود پرورش افراد در این رشته، امکان ساخت اندام های مصنوعی و یا تقویت عضو های ناتوان بوجود آمده. دانشجویان در این رشته با مطالعه دروس پایه و تخصصی، نحوه ساخت ارتز و پروتز را یاد می گیرند. پروتز در واقع عضو مصنوعی است که جایگزین عضو طبیعی انسان می شوند، اما ارتز یک وسیه کمکی است که که به در اندام های فلج یا ضعیف استفاده می شود و به فرد کمک می کند تا کارایی بهتری داشته باشد. ارتز و پروتز گرایش های مقطع ارشد این رشته هستند. این رشته با تخصص ارتوپد متفاوت است.

Prosthesis

پروتزیست

تفاوت رشته ارتوپد فنی یا مهندسی پزشکی در چه چیزی است؟

شاید به این فکر بیفتید که مهندسی پزشکی در طراحی و ساخت اعضاء مصنوعی کاربرد دارد، اما باید بگوییم که رشته ارتوپد فنی شامل ساخت اعضاء مصنوعی خارج از بدن مانند چشم، دست، بینی و پا می شود، ولی رشته مهندسی پزشکی شامل ساخت اعضای ممصنوعی داخلی (مانند قلب مصنوعی) و خارجی(مانند چشم، دست، بینی و پا) می شود. همچنین مهندسان پزشکی به طراحی دستگاه های فیزیوتراپی، رادیولوژی هم می پردازند. برای آشنایی بیشتر با این رشته می توانید مطلب” همه چیز درباره رشته مهندسی پزشکی” را درسایت فسفر مطالعه کنید.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته اعضای مصنوعی

در حالت کلی افرادی که قصد دارند وارد زیرشاخه های توانبخشی شوند، باید دارای روحیه همدردی باشند، زیرا فارغ التحصیلان این رشته های معمولا با دردمندترین افراد جامعه به عنوان مثال معولولین ارتباط دارند و باید به آنها امید دهند. دارا بودن از دستهای توانا به دلیل انجام کارهای قالب گیری از اندام ها، از دیگر مهارت های افراد برای این رشته است. این افراد باید آمادگی جسمی خوبی داشته باشند، زیرا ممکن است حدود 4 ساعت فعالیت های سرپایی داشته باشند.

معرفی دروس رشته اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل مقطع کارشناسی این رشته 4 سال است که شامل 128 واحد می شود.

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، تاریخ وتمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی 1و2.

 دروس پایه فنی مهندسی

رسم فنی، آمار و روش تحقیق، استاتیک، تکنیک قطعه سازی.

دروس پایه پزشکی و توانبخشی

آناتومی اندام بالایی، آناتومی اندام سطحی، آناتومی اندان پایینی، آناتومی ستون فقرات و نواحی قدامی شکم، آناتومی اعصاب، زبان تخصصی، فیزیولوژی عمومی، اصول توانبخشی و طب فیزیکی، نورولوژی، رادیولوژی، ارتوپدی 1و2، روانشناسی معلولین جسمی.

دروس تخصصی

تکنیک ارتوپدی فنی، مدیریت مراکز ارتوپدی فنی، ارتزهای اندام بالایی، اخلاق حرفه ای، طراحی و ساخت ارتزهای بالازانو، ارتزهای اندام پایینی، کینزیولوژی و بیومکانیک 1و2و3، پروتزهای اندام پایینی 1و2، ارتزهای پا، طراحی و ساخت ارتزهای ستون فقرات 1و2، طراحی و ساخت ارتزهای پا، طراحی و ساخت پروتزهای زیر زانو، طراحی و ساخت ارتزهای زیر زانو، ارتزهای ستون فقرات، طراحی و ساخت پروتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت ارتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت پروتزهای بالا زانو، پروتزهای زیبایی، پروتزهای اندام بالایی، معاینه و ارزیابی.

دروس کارآموزی در مقطع کارشناسی

کارآموزی در عرصه ارتزهای اندام پایینی، کارآموزی در عرصه ارتزهای اندام بالایی، کارآموزی در عرصه ارتزهای ستون فقرات، کارآموزی در عرصه پروتزهای اندام پایینی، کارآموزی در عرصه پروتزهای اندام بالایی.

گرایش های رشته اعضاء مصنوعی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست و به صورت عمومی ارائه می شود.

گرایش های رشته اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد سال 1400 منتشر شده در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، این رشته به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نیست. برای آشنایی بیشتر با مقطع ارشد این رشته می توانید به لینک “ارشد اعضای مصنوعی” مراجعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته اعضای مصنوعی در مقاطع بالاتر

 این رشته در حال حاظر در ایران در مقطع کارشناسی و ارشد تنها ارائه می شود.

بازار کار و آینده شغلی اعضای مصنوعی در ایران

یک فارغ التحصیل ارتوپد فنی مهارت های لازم برای اصلاح ناهنجاری ها، تقویت اعضای ناتوان و ضعیف بدن، نحوه ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته را دارد. این رشته کاربرد بسیاری برای افراد جامعه دارد و بیشتر حیطه های کاری این فارغ التحصیلان در بخش های خصوصی است. در حال حاظر در ایران متخصص در زمینه ساخت پروتز های زیبایی مانند بینی مصنوعی، گوش مصنوعی، چشم مصنوعی کم داریم، اگر فارغ التحصیلان این رشته اهل تحقیق و مطالعه باشند، آینده شغلی خوبی را می توانند برای خود رقم بزنند.

Career-future-of-prosthetics

آینده شغلی رشته اعضای مصنوعی در ایران

فرصت های شغلی رشته اعضاء مصنوعی

این افراد در محیط هایی مانند هلال احمر، بنیاد جانبازان، بهزیستی و بیمارستان های دارا مراکز ارتوپدی فنی می توانند مشغول به کار شوند. از مزایای خوب این رشته این است که فارغ التحصیلان بعد از کسب تجربه کافی، امکان راه اندازی مراکز خصوصی برای کمک به افراد فلج یا دارای مشکلات ارتوپدی بپردازند.

درآمد و حقوق رشته اعضای مصنوعی در ایران

میزان دریافتی هر فرد با توجه به سطح تحصیلات و نوع محیط کاری متغیر است. در حال معمولی میانگین حقوق ماهانه یک کارشناس اعضای مصنوعی را 4 میلیون تومان در نظر بگیریم.

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی – دانشگاه علوم پزشکی ایران

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی - دانشگاه علوم پزشکی ایران

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی – دانشگاه علوم پزشکی ایران

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی – دانشگاه علوم پزشکی شیراز

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی - دانشگاه علوم پزشکی شیراز

کارنامه قبولی رشته اعضای مصنوعی – دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه های برتر رشته اعضای مصنوعی در ایران

  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ( رشته های پزشکی )
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • موسسه آموزش عالي علمي – کاربردي هلال ايران

بازارکار و آینده شغلی رشته اعضای مصنوعی در دنیا

این افراد بیشتر در مراکز خدمات مراقبت های بهداشتی سرپایی، فروشگاه های بهداشت مراقبت های شخصی، بیمارستان های دولتی و … کار می کنند. تایم کاری این افراد در تمام فرصت های شغلی به صورت تمام وقت است. ایالت و مناطقی مانند کالیفرنیا، لونیزیانا، تگزاس، نیوهمپشایر و ایلینوی بهترین مکان برای این حرفه است و بالاترین میانگین حقوق را برای این حرفه می پردازند.

طبق پیش بینی های انجام شده، استخدام این متخصصین تا 10 سال آینده 17 درصد رشد می شود و تعداد زیادی فرصت های شغلی ایجاد می شود.

بهترین مکانمیانگین حقوق
کالیفرنیا88460 دلار
لونیزیانا83،060 دلار
تگزاس82،730 دلار
نیوهمپشایر81،460 دلار
ایلینوی81،090 دلار
بهترین مکان برای رشته اعضای مصنوعی

حقوق و درآمد رشته اعضای مصنوعی در دنیا

شهرهای پردرآمدمیزان حقوق ها
لس آنجلس، کالیفرنیا123،090 دلار
سیراکیوز ، نیویورک112،260 دلار
اسپرینگ فیلد ، ماساچوست99880 دلار
شهر هوستون، ایالت تگزاس امریکا97،650 دلار
گرینزبورو ، کارولینای شمالی91،010 دلار
درآمد رشته اعضای مصنوعی در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته اعضای مصنوعی در دنیا

  • دانشگاه شمال غربی – اوانستون
  • پردیس اصلی موسسه فناوری جورجیا
  • دانشگاه واشنگتن – پردیس سیاتل
  • پردیس دانشگاه پیتسبورگ
3.6/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.