تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 18 آوریل 2024
Academic field of Computer Engineering

رشته مهندسی کامپیوتر: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

یک مهندس کامپیوتر با توسعه و طراحی دستگاه های حافظه ، پردازنده ها ، برد مدار و شبکه ها ، قطعات و سیستم های رایانه را آزمایش می کند. رشته مهندسی کامپیوتر یک رشته پرطرفدار بین گروه ریاضی است، اما امکان وارد شدن به این رشته از طریق هنرستان هم می باشد.

ماهیت رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر به عنوان رشته ای معرفی شده است که مظهر علم و فناوری طراحی، ساخت ، اجرای و نگهداری نرم افزارها و قطعات سخت افزاری سیستم های رایانه ای مدرن و تجهیزات کنترل شده کامپیوتر است. مهندسان کامپیوتر مسائلی را که در سخت افزار رایانه و کمک به پیشرفت فناوری رایانه رخ می دهد حل می کنند. این رشته در کشور ما و در خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است. این رشته دارای 2 گرایش مهندسی نرم افزار و سخت افزار است. برخی از دانشجویان مهندسی ضمن کسب مدرک  دانشگاهی خود در یک دوره کارآموزی شرکت می کنند تا بتوانند پس از فارغ التحصیلی  برای کسب تجربه کار کنند.

چه تفاوتی بین رشته علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر وجود دارد؟

برای این سؤالات پاسخ های فلسفی و عملی نیز وجود دارد. هم مهندسی کامپیوتر و هم علوم کامپیوتر، استفاده از رایانه دیجیتال را به عنوان ابزاری که بیشترین تکنولوژی مدرن را ممکن می سازد و همپوشانی بین این دو زمینه قابل توجه است ، مطالعه می کنند. هر دو رشته به بررسی عملکرد داخلی رایانه ها و سخت افزار مطالعه و همچنین جنبه های نرم افزاری سیستم های رایانه ای می پردازند. دانشجویان رشته های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر یا مهندسی برق همه برنامه نویسی و عملکرد اساسی کامپیوتر را مطالعه می کنند.

برنامه های مهندسی کامپیوتر تا حد زیادی در بخش های مهندسی قوی توسعه یافته اند. مهندسی کامپیوتر بر جنبه های عملی توسعه و استفاده از رایانه ها تمرکز دارد.  مهندسان کامپیوتر سخت افزارها را می سازند در حالی که دانشمندان علوم کامپیوتر به طور کلی چنین کاری نمی کنند. با این حال ، دانشمندان کامپیوتر مطمئناً از سخت افزار برای تحلیل عملکرد سیستم های رایانه و تعامل با مهندسین سخت افزار به اندازه کافی می دانند. دانشمندان  علوم کامپیوتر در مورد تئوری اساسی محاسبات ، زبانهای برنامه نویسی و سیستم عاملها اطلاعات بیشتری دارند.

برنامه نویسی تخصص کدام مهندس است؟

در حالی که مهندسان کامپیوتر اغلب به عنوان برنامه نویس کار می کنند، اکثر برنامه های سطح سیستم مانند زبان های برنامه نویسی و سیستم عامل ها توسط دانشمندان رایانه یا همان متخصصان علوم کامپیوتر طراحی می شوند. با این حال، مهندسان کامپیوتر معمولاً برنامه هایی را برای سیستم های مبتنی بر رایانه می نویسند.

از آنجا که مهندسی کاربرد اصول علوم پایه برای حل مشکلات در محدودیت هاست (یعنی ساخت وسایل!) ، مهندسی کامپیوتر مهندسی کاربردی در رایانه ها و سیستم های مبتنی بر رایانه است. به عبارت دیگر ، مهندسان کامپیوتر، دستگاه هایی مانند رایانه های شخصی ، ایستگاه های کاری و ابر رایانه ها را می سازند. آنها همچنین سیستم های مبتنی بر رایانه مانند سیستم های موجود در اتومبیل ها ، هواپیماها ، وسایل الکترونیکی ، تلفن ها، شبکه های ارتباطی و بسیاری از محصولات دیگر را می سازند. مهندسان کامپیوتر معمولاً نه تنها سخت افزار بلکه بسیاری از نرم افزارها را در سیستم های مبتنی بر رایانه طراحی می کنند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسان کامپیوتر در حل مسئله پیچیده مهارت دارند، از جمله توانایی های دیگر، در زمینه حل مسئله پیچیده، صحبت کردن با دیگران، شنیدن فعال، تصمیم گیری و تحلیل عملکرد است. آنها اطلاعات را به صورت منظم، از طریق تلفن، به صورت حضوری یا از طریق ایمیل به سرپرستان، زیردستان یا افراد دیگر به شما اطلاع می دهند. آنها در خلاقیت هنری و ایده هایی که به توسعه یا طراحی یک پروژه کمک می کند، کمک می کنند. بسیاری از مهندسان کامپیوتر در آزمایشگاه های تحقیقاتی کار می کنند و این شغل را آزمایش می کند و مدل های رایانه ای می سازد. این بنگاه ها اکثراً دفاتر تولید و یا آزمایشگاه های پیشرفته هستند.

معرفی دروس رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی

دروس مشترک بین گرایش های مختلف رشته کامپیوتر

مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌، فیزیک‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، ریاضی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، آزمایشگاه‌ کامپیوتر، برنامه‌سازی‌ پیشرفته‌، ساختمان‌های‌ گسسته‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، ساختمان‌ داده‌ها، مدارهای‌ منطقی‌، مدارهای‌ الکترونیکی‌، طراحی‌ الگوریتم‌ها، زبان‌ ماشین‌ و برنامه‌سازی‌ سیستم‌، ریز پردازنده‌، طراحی‌ و پیاده‌سازی‌ زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌، معماری‌کامپیوتر، سیستم‌های‌ عامل‌، شبکه‌های‌ کامپیوتری‌، کارگاه‌ عمومی‌.

معرفی گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع لیسانس

مدت زمان تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی به صورت پیوسته 4 سال است. دانش آموزانی که قصد دارند از هنرستان وارد این رشته شوند، به صورت ناپیوسته باید تحصیل کنند. دانشجویان ناپیوسته بعد از قبول شدن درکنکور وارد مقطع کاردانی می شود و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید کنکور بدهند. البته در صورت ارائه این رشته در دانشگاه مقطع کاردانی و معدل بالا بدون کنکور می توانید در همان دانشگاه درس بخوانید. رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای 2 گرایش نرم افزار و سخت افزار است.

گرایش نرم افزار در مقطع کارشناسی

بیشتر دانشجویان به این گرایش علاقه دارند. تا نرم افزاری روی کامپیوتر نصب نباشد، سخت افزار کار نمی کند. درواقع برنامه ها و نرم افزار های سیستمی هستند که به سیستم فرمان می دهند، چه کاری باید انجام دهد. مهندسان این گرایش در دوران تحصیل با انواع زیان های برنامه نویسی، طراحی انواع الگوریتم ها و سیستم عامل ها آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش نرم افزار

  • اصول‌ طراحی‌ پایگاه‌ داده‌ها
  • مهندسی‌ نرم‌افزار
  • ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌
  • تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ها
  • اصول‌ طراحی‌ و ساخت‌ کامپایلرها
  • شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌
  • پروژه‌ آزمایشگاه‌ سیستم‌ عامل‌
  • پروژه‌ آزمایشگاه‌ پایگاه‌ داده‌ها
  • پروژه‌ نرم‌افزار
  • کارآموزی‌

گرایش سخت افزار در مقطع کارشناسی

این گرایش بیشتر در بین دانشجویان پسر طرفدار دارد. البته دخترانی هم هستند که به این رشته علاقه دارند، اما تعدادشان محدود تر است. به اجزای فیزیکی کامپیوتر مانند صفحه نمایش، موس، صفحه کلید، دیسک، سخت افزار می گویند. مهندسان سخت افزار در مقطع کارشناسی با مباحثی مانند شبکه های کامپیوتری، طراحی سخت افزاری و کنترل سخت افزاری آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش سخت افزار

  • انتقال‌ داده‌ها
  • سیگنال‌ها و سیستم‌ها
  • سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌
  • مدارهای‌ الکتریکی‌
  • طراحی‌ سیستم‌های‌ VLSI
  • الکترونیک‌ دیجیتال‌
  • کارآموزی‌
گرایش سخت افزار در مقطع کارشناسی

گرایش سخت افزار در مقطع کارشناسی

معرفی گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد دارای 7 گرایش است. از جمله گرایش های این رشته در ارشد می توان به شبکه های کامپیوتری، رایانش امن، هوش مصنوعی و رباتیکز، معماری سیتم های کامپیوتری، نرم افزار، بیوانفورماتیک، علوم داده اشاره کرد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر در ایران

امروزه در هر کسب وکاری به یک مهندس کامپیوتر، به ویژه مهندس نرم افزار نیاز است. پیشرفت جامعه و دیجیتالی شدن کسب و کار ها، استفاده گسترده از اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، از عواملی است که سبب افزایش بازار کار و فرصت های شغلی برای این حرفه شده است. یک مهندس کامپیوتر در صورت داشتن مهارت های موردنیاز بازار کار، قبل از فارغ التحصیلی هم حتی می تواند شاغل باشد. این رشته دارای آینده شغلی مطمئنی است. یک مهندس کامپیوتر در صورت داشتن علاقه و پشتکار کافی، بدن هیچ تجهیزات خاصی می تواند شاغل شود و درآمد خوبی داشته باشد.

مهندسان کامپیوتر چه کارهایی می کنند؟

یک مهندس رایانه از مدل ها استفاده می کند که با شبیه سازی رایانه ساخته می شوند تا نمونه های اولیه محصول را آزمایش ، ساخت و اصلاح کنند. آنها لوازم جانبی و سخت افزار رایانه ، ریزپردازنده ها ، مدارهای یکپارچه سفارشی یا درایوهای دیسک را توسعه و طراحی می کنند. یک مهندس کامپیوتر عملکرد تجهیزات را به یک سیستم عامل نظارت می کند و هرگونه تنظیم یا اصلاح لازم را برای مطابقت با مشخصات مطابقت می دهد. آنها در پیشرفت های فعلی در فناوری رایانه به روز هستند و دانش جدیدی را در مورد شغل به کار می گیرند. وی همچنین ممکن است نظارت بر نصب و ساخت تجهیزات مرتبط با رایانه را کنترل کند. آنها دانش در رایانه و الکترونیک ، فناوری و مهندسی ، طراحی ، ریاضیات و فیزیک دارند.

فرصت های شغلی برای رشته مهندسی کامپیوتر

برای یک مهندس کامیپوتر فرصت های شغلی زیادی درسازمان های دولتی و شرکت ها خصوصی وجود دارد. حتی یکسری مهندسین کامپیوتربا توجه به علاقه خود می توانند به صورت فریلنسری در شغل های تولید محتوا، سئو، تایپ، انجام تحقیقات دانشجویی، طراحی سایت، برنامه نویسی مشغول به کار شوند.

فرصت های شغلی برای رشته مهندسی کامپیوتر

فرصت های شغلی برای رشته مهندسی کامپیوتر

درآمد و حقوق رشته مهندسی کامپیوتر در ایران

با توجه به تنوع شغلی زیاد این حرفه، بازه ها ی متفاوتی هم برای حقوق این مهندسین در نظر گرفته شده است. حقوق یک مهندس کامپیوتر در سطح کارشناس در سمت های کارشناس نرم فزار، طراح وب، برنامه نویس وب، کارشناس فناوری اطلاعات، مهندس پشتیبان، کارشناس فنی به طور میانگین 12 میلیون است. حقوق یک مهندس کامپیوتر در سطح سرپرست در سمت های سرپرست انفورماتیک، مدیر فنی و پشتیبانی، کارشناس ارشد نرم افزار، سرپرست فناوری اطلاعات به طور میانگین 15 میلیون است. حقوق یک مهندس کامپیوتر در طرح مدیر با سمت های مدیر فناوری اطلاعات، مدیر پشتیبانی، مدیر نوآوری، مدیر پروژه به طور میانگین 23 میلیون است.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی کامپیوتر در ایران

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه امام خمینی قزوین از برترین دانشگاه های رشته مهندسی کامپیوتر در ایارن است.

کارنامه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر – دانشگاه صنعتی شریف

کارنامه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر - دانشگاه صنعتی شریف99
کارنامه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر – دانشگاه صنعتی شریف 99

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر در دنیا

رشته مهندسی کامپیوتر از رشته های بسیار خوبی است که فرد اگر مهارت کاری خوبی داشته باشد در هر جای دنیا می تواند مشغول به کار شود و درآمد های خیلی خوبی به دست بیاورد. بیشتر مشاغل دراین حرفه در حال پیشرفت است و روز به روز فرصت های شغلی تخصصی تری به وجود می آید. بیشتر مهندسان کامپیوتر در مقایسه با سایر مشاغل امنیت شغلی عالی دارند و هر ساله بیشتر کشورها متقاضی جذب این مهندسین هستند. این حرفه نه تنها از بین نمی رود بلکه روز به روز جایگاه بیشتری در همه صنایع پیدا می کند.

کشورهای مانند سوئیس، کانادا، استرالیا، هلند، آلمان، ایالات متحده آمریکا، سوئد، دانمارک، سنگاپور، انگلستان از کشورهای برتر برای این مهندسین این حرفه هستند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی کامپیوتر در دنیا

شما با مراجعه به سایت salary میتوانید، می توانید حقوق مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه با توجه به سطح تحصیلات، تخصص و سابقه کاری مشاهده کنید.

پردرآمدترین مشاغلمتوسط ​​حقوق ملی
تحلیلگر Helpdesk1825 دلار
تکنسین پشتیبانی دسک تاپ1982 دلار
برنامه نویس 2483 دلار
توسعه دهنده وب76307 دلار
مهندس سخت افزار97873 دلار
مهندس نرم افزار197685 دلار
درآمد و حقوق رشته مهندسی کامپیوتر در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی کامپیوتر در دنیا

4.1/5 - (64 امتیاز)

یک نظر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      همان طور که می دانید، فرصت های شغلی در این رشته بسیار متنوع است. بله در آمد ها واقعی هستند، اما نه برای افرادی که در دوران تحصیل خود فقط به خواندن دروس دانشگاهی بسنده کنند و تقاضای دریافت این حقوق ها را بدون داشتن مهارت کاری بعد از فارغ التحصیلی داشته باشند. تعیین میزان حقوق علاوه بر بستگی داشتن به نوع شرکت به اینکه شما چند سال سابقه کار دارید، یا سطح تخصص شما چه قدر است، نوع فعالیت شرکت چه چیزی است و خیلی از عوامل دیگر بستگی دارد. اگر شما بعد از قبولی در این رشته در طی دوران دانشگاه بتوانید بر روی یک مهارت خاص مانند برنامه نویسی سایت، برنامه نویسی اپلیکیشن، تولید محتوا، انمیشن سازی، کار با فتوشاپ، افترافکت و …، تسلط نسبی پیدا کنید و مدام خودتان را رشد دهید، در همان دوران دانشجویی نیز میتوانید وارد بازار کار شوید و میانگین حقوق 3 تا 5 تومان در ماه را داشته باشید. در این صورت به دلیل کسب تخصص و سابقه کاری خوب، بعد از فارغ التحصیلی میتوانید حقوق های ذکر شده در مطلب را داشته باشید.

    2. میترا احسانی پاسخ

      سلام ,من مادر فرزندی هستم که پسرم در هنرستان رشته ی شبکه خوانده و در دانشگاه شهید بابایی قزوین قبول شده در رشته مهندسی حرفه ای کامپیوتر
      سوال من این است که فارق التحصیلان این دانشگاه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور به مشگل نمی خورند؟؟و این که آیا فرقی بین مهندسی حرفه ای و مهندسی وجود دارد ؟؟ممنون از پاسختان

      1. فسفر نویسنده پاسخ

        سلام
        تبریک می گویم، دانشکده سراسری فنی حرفه ای قزوین، بسیار دانشکده خوبی هست، ببیند بحث امتیاز هر دانشگاه و راحت کردن مسیر مهاجرت مربوط به آژانس ها مهاجرتی است که تخصصی کافی در این زمینه دارند، به همین دلیل پیشنهاد می کنم حتما از یک مشاور مهاجرتی کمک بگیرید. در رابطه با مهندسی حرفه ای و مهندسی باید خدمت شما بگویم که احتمالا این تفکیک اسمی برای تعیین دانش آموزان هنرستانی و دبیرستانی است. برای اطمیمنان بیشتر می توانید از قسمت آموزش دانشگاه یا خود سازمان سنجش کمک بگیرید.

    3. فرهنگیان پاسخ

      سلام
      ببخشید از طریق فنی حرفه ای هم میشه رفت مهندسی کامپیوتر خوند؟
      یا فقط از هنرستان و ریاضی فیزیک میشه؟
      ممنون میشم پاسخ گو باشید ح

      1. فسفر نویسنده پاسخ

        سلام وقت بخیر. از طریق فنی حرفه‌ای هم میشه ولی دانشگاه‌های فنی متفاوته دانشگاه دولتی هم داره مثل دانشگاه شمسی پور

  1. ناشناس پاسخ

    سلام
    من دبیرستان رو تجربی خوندم و کنکور رو ریاضی دادم
    اگر دانشگاه مهندسی کامپیوتر قبول بشم آیا مشکلی در قبولی دروس تخصصی ریاضی خواهم داشت؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      در واقع دانشجو برای مهندسی کامپیوتر دروسی مانند ریاضی 1و2، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک 1و2، آزمایشگاه فیزیک 2 ملزم به پاس کردن است. که فکر می کنم در تجربی هم شما پایه ای از این دروس دارید، اگر به این رشته علاقه دارید و تصمیم خودتون رو گرفتید و فکر می کنید پایه نسبی در دروس ریاضی گفته شده دارید، مشکلی پیش نمیاد، همچنین این دروس چون دروس پایه هستند، حتی اگر به مشکل هم بخورید با کلاس های تقویتی میتوانید به راحتی مطالب را درک کنید.

  2. رضا احمدی پاسخ

    سلام
    ممنون بابت مطالب مفید سایت شما
    در آمد رشته علوم کامپیوتر بهتر است یا مهندسی کامپیوتر؟!
    هوش مصنوعی متعلق به کدام یک از این رشته ها است؟ !
    باز هم ممنون

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      ممنون از لطف شما
      شما با مراجعه به لینک معرفی رشته علوم کامپیوترمی توانید با این رشته هم آشنا شوید. به دلیل تنوع فرصت های شغلی در این دو رشته درآمد های متفاوتی با توجه به سابقه کاری، نوع شرکت و تخصص وجود دارد. اگر رشته علوم کامپیوتر بخونید و در جاهای خیلی خوب بتوانید استخدام شوید و کارهای تحلیلی و تحقیقاتی انجام دهید، درآمد های بالایی می توانید داشته باشید، اما فرصت های شغلی از دوران دانشجویی حتی برای رشته مهندسی کامپیوتر بیشتر است، در این رشته هم اگر شما یک مهارت را خوب یاد یگیرید و چند سال تخصصی کار کنید میتوانید حقوق های خیلی خوبی دریافت کنید و این موضوع کاملا به مهارت شما بستگی دارد. هوش مصنوعی مربوط به علوم کامپیوتر است.

  3. آدم پاسخ

    سلام
    من تو دانشکده آموزشی الکترونیکی شیراز ثبت نام کردم . این دانشکده دولتی یا غیر انتفاعی؟؟
    دانشگاه خوبیه؟
    لطفا جواب بدید

    1. امیر حسین حسینی پاسخ

      سلام
      ممنون از سایت مفید شما
      آیا ضعف در زبان انگلیسی تاثیر زیادی در یادگیری دروس مهندسی کامپیوتر دارد ‌؟

      1. فسفر نویسنده پاسخ

        سلام. در یادگیری دروس دانشگاهی شاید اثر منفی نداشته باشه اما در یادگیری و فعالیت حرفه‌ای خیلی خیلی موثره

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      داشتن معدل بالا، ریزنمرات خوب، سابقه تحصیلی قوی و داشتن مقاله علمی، همچنین داشتن مدرک تافل و آیلتس با نمره بالا شانس دانشجو را برای اخذ بورسیه افزایش می‌دهند.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      هر دو این رشته ها از حمله شغل های پردرامد هستند و دقیق نمی شود گفت کدوم بیشتر چون سمت شغلی و سطح مهارت است که حقوق فرد را تعیین می کند. شاید حقوق یک برنامه نویس از یک وکیل بیشتر باشد و بر عکس. به نظر من علاقه و داشتن روحیه لازم برای ورود به این دو رشته بسیار مهم تر از درنظر گرفتن حقوق آن است.

  4. سپیده پاسخ

    سلام سپاس از سایت خوبتون
    من میخوام امسال دررشته مهندسی کامپیوتر ثبتنام کنم؛دیپلم علوم تجربی دارم باتوجه به اینکه دروس عمومی و تخصصی ذکرشده ؛غالبا ریاضی و عیزیک و آمار واحتمال میباشد برای من که دوران مدرسه این دروس رو بصورت متوسط قبول شدم یعنی نه خیلی عالی و نه خیلی ضعیف.. آیا باتوجه به این درسهای ذکرشده به مشکل برنمیخورم؟!
    ممنون میشم پاسخ بدید

  5. امیر پاسخ

    سلام من دانشگاه دامغان علوم کامپیوتر روزانه و دانشگاه تهران غرب آزاد مهندسی کامپیوتر قبول شدم هردوش رو هم علاقه دارم به نظر شما کدوم رو ثبت نام کنم؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      تبریک می گویم به شما، علوم کامپیوتر بیشتر حالت تحلیلی دارد ولی مهندسی کامپیوتر بیشتر دارای کارهای عملی است. یک فرد شاید به کارهای فکری و تحلیل علاقه داشته باشد و فرد دیگر به کارهای عملی، این انتخاب با خود شماست. در رابطه با دانشگاه هم خب دانشگاه سراسری بهتره، اما باید خود را بسنجید ببینید توانایی دوری از خانواده، انجام کارهای مدام فکری و … را دارید یا خیر.

  6. Mahdis پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من میخواستم ببینم رشته های مثل مهندسی هوافضا یا مهندسی برق درآمده بیشتری دارن یا مهندسی کامپیوتر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر. این موضوع در ایران و خارج از ایران متفاوته اما اگر ایران منظورتونه رشته هوافضا درآمد بیشتری داره ولی احتمال استخدامش کمتره اما رشته کامپیوتر درآمدش خوبه و امکان استخدام و مشغول به کار شدن زیادی داره

  7. فرهاد جمشیدی پاسخ

    سلام میشه کسی که رشته فنی حرفه ای کامپیوتر است کنکور مهندسی کامپیوتر بدهد ?(برای دانشگاه دولتی مهندسی کامپیوتر)

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام دانشگاه‌های فنی متفاوته مثلاً دانشگاه شمسی‌پور از جمله دانشگاه‌های دولتی فنی است.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. دانشگاه‌هاشون متفاوته ولی دانشگاه دولتی هم مثل دانشگاه شمسی‌پور برای رشته‌های فنی وجود داره.

  8. سارا ولیپور پاسخ

    سلام
    من میخواستم بدونم در زمینه برنامه نویسی باید به چه جایگاهی برسم تا بتونم وارد اون محیطی که میخوام بشم به عنوان مثال چطوری میتونم وارد مدرسه ای که مد نظرم هست بشم و کارهای برنامه نویسی رو در مدرسه ای که تحصیل کردم انجام بدم و بتونم وارد ازمایشگاه مدرسه بشم باید از چه راهی اقدام بکنم؟

  9. مهدی پاسخ

    سلام ممنون بابت توضیحاتتون . فقط یک سوال من بین مهندسی کامپیوتر و مدیریت مالی دو دل موندم کدوم یک درامد بهتری داره و کدوم یک مناسب مهاجرت کاری هستش؟ در کل کدوم یکی از هرلحاظ بهتره و توصیه میکنید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. باید به علاقه خودتون نگاه کنید چون جنس این 2 رشته کمی باهم متفاوته. درآمد هر رشته‌ای درصورت علاقه و پشتکار میتونه خیلی خوب باشه.

  10. پریا پاسخ

    سلام شرایط بورسیه شدن از رشته مهندسی کامپیوتر چیه و مقاله علمی چیه؟و اینکه اگر این رشته رو خیلی بلد باشی درامدش چقدره

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. شرایط بورسیه شدن هر مقطع و هر دانشگاه باهم متفاوته ولی همه اونها به رزومه (دانشگاه، معدل، سابقه‌کاری، مدرک زبان، مقالات) نگاه میکنند. رشته مهندسی کامپیوتر مخصوصاً در حوزه برنامه‌نویسی سقف درآمدی براش وجود نداره.

  11. امیر موسوی پاسخ

    سلام
    ممنون از سایت مفید شما
    آیا ضعف در زبان انگلیسی تاثیر زیادی در یادگیری دروس مهندسی کامپیوتر دارد ‌؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. در یادگیری دروس دانشگاهی شاید اثر منفی نداشته باشه اما در یادگیری و فعالیت حرفه‌ای خیلی خیلی موثره

  12. امیر پاسخ

    سلام
    ممنون از سایت مفید شما
    آیا ضعف در زبان انگلیسی تاثیر زیادی در یادگیری دروس مهندسی کامپیوتر دارد ‌؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. در یادگیری دروس دانشگاهی شاید خیلی موثر نباشه و بگذره اما در اشتغال بصورت حرفه‌ای زبان خیلی مهمه برای مهندسی کامپیوتر و برنامه‌نویسی.

  13. ما مشخص پاسخ

    با سلام آیا فرقی بین مهندسی کامپیوتر از رشته فنی با مهندسی کامپیوتر از رشته ریاضی است ؟
    دانشگاه باهم یک اند و مدرک شون یکی است یا نه فرق داره؟

    آیا با رشته فنی میتوان علوم کامپیوتر یا هوش مصنوعی بخونم؟

    آیا با دیپلم فنی میتوانم کنکور ریاضی و تجربی شرکت کنم و در دانشگاه های دولتی تحصیل کرد

    کدام دانشگاه ها برای رشته کامپیوتر از فنی. در تهران و البرز بهتره؟

  14. زهرا سیاوش پاسخ

    سلام،من لیسانس علوم‌کامپیوتر از دانشگاه شهرکرد دارم.متاسفانه در دوران دانشگاه تئوری یادگرفتم و عملی تخصصی ندارم. و ۳ سالی هست که از دانشگاهم گذشته. میخواستم ببینم چطور شروع کنم به یادگیری و چه تخصصی یاد بگیرم؟

    1. Ashkan پاسخ

      من میخوام بدونم در رشته کامپیوتر اگر بخوام درس بخونم ایا اینده ای دارم یا خیر
      چون‌ علاقه دارم ولی بقیه بد این رشته رو میگن

      1. فسفر نویسنده پاسخ

        سلام وقت بخیر. رشته کامپیوتر از نظر شغلی شرایط خیلی خوبی داره به شرطی که علاقه داشته باشید بهش و پشتکار

  15. فائزه جوادی بزدی پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم ۳مهندسی کامپیوتر دردانشگاه غیرانتفاعی هستم اما قصددارم ازالان شروع به خواندن کنم تا در ارشد دربهترین دانشگاه تحصیل کنم چون از دانشگاه الانم راضی نیستم میخاستم بپرسم در پیداکردن شغل دچار مشکل نمیشم چون مدرک لیسانسم از دانشگاه خوبی نیست

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر. نه مدرک لیسانس برای کسی که ارشد در دانشگاه خوبی درس خونده باشه برای ورود به بازار کار اهمیت زیادی نداره.

  16. Mahdi akbarzadeh پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون

    ببخشید من یه سوال دارم من از دانشگاه اردبیل روزانه قبول شدم و نمیدونم برم یا نه توسعه شما چیه و اگه برم میتونم تو آینده به یجایی یا یه حقوق خوب یا محاجرت کنم به سایرر کشور هااا با بورس اگه جواب بدید خیلی ممنون میشم

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر. خیلی بسته به علاقه و البته پشتکار شما داره اما در این رشته در کل موقعیت‌های خیلی خیلی خوبی برای اشتغال و مهاجرت وجود داره.

  17. امیر پاسخ

    سلام آیا فرقی بین ورود به رشته کامپیوتر از طریق فنی و ریاضی هست؟
    وکدام بهتره وکدام بازا کار ودرآمد بیشتر ی دارد؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام بله دانشگاه‌های فنی و مهندسی (ریاضی) باهم متفاوت هستن. ریاضی بهتره. اما درمورد درآمد و بازار کار تفاوت چندانی باهم نمیکنن.

  18. امیرحسین پاسخ

    سلام من امسال میخواهم رشته کامپیوتر بردارم میخواستم بدونم از طریق ریاضی فیزیک برم یا از طریق فنی حرفه ای، کدوم بهتره از نظر شما؟

  19. Hossinei پاسخ

    سلام من بین گرافیک و مهندسی کامپیوتر ریاضی موندم و نمی دونم کدوم رو انتخاب کنم میشه راهنماییم کنید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام واقعا به یک جمله نمیشه که پاسخ سوال شما رو به طور کامل داد و به خیلی از عوامل بستگی دارد، پیشنهاد میکنم از مشاوران ما به صورت تخصصی راهنمایی بگیرید تا نسبت به استعداد و مهارت متناسب با خودتون انتخاب رشته کنین.
      لینک دریافت مشاوره : https://leademe.com/

  20. Mehr پاسخ

    سلام من در حوزه فناوری های دیجیتال دارای استعداد تجزیه و تحلیل فوق‌العاده هستم.
    شما کدام رو بهم پیشنهاد میدید مهندسی برق یا مهندسی کامپیوتر چون ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و کدام پیشرفت سریع تر و روز افزون تری دارد؟
    باتشکر از سایت خوبتون

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام مهرداد عزیز
      چه قدر خوشحال هستیم که افرادی مثل شمارو در جمع مون داریم و سایت براشون مفید بوده، من پیشنهاد می کنم مهندسی کامپیوتر برید.
      پیشنهاد بعدی من این هست که به مراکز استعدادیابی هم مراجعه کنید شاید استعداد و توانایی بهترین هم داشته باشید

  21. sanli پاسخ

    سلام ببخشید برای رشته کامپیوتر از فنی حرفه ای بهتره بریم یا ریاضی؟
    آینده شغلی کدوم بهتره؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      فنی و حرفه ای بهتره،چون از ابتدا با مباحث و اصطلاخات فنی آشنا بشید.
      آینده شغلی بستکی به مهارت های شما دارد، نه دبیرستانی و هنرستانی بودن شما

  22. سما پاسخ

    سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون. من مهندسی کامپیوتر نرم افزار دارم‌میخونم ترم اول هستم و میخوام بدونم کدوم شاخه شغلی بیشترین افردا و کدوم کمترین افراد رو دارن و کدوم بهترن؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام سما جان
      ممنون از نظر زیبات
      به نظر من همه شاخه های کامپیوتر خوب هستند و فرد خلاقیت داشته باشد، میتواند بالاترین درامد را کسب کند. حوزه های شغلی عالی کامپیوتر در حال حاظر برنامه نویسی سایت و اپلیکیشن، طراحی سایت، تولید محتوا، سئو است که با گذراندن دوره های آزاد بیرون یا فیلم های آمنوزشی در کنار تحصیل در مقطع لیسانس می توانید درآمد خوبی هم کسب کنید.

  23. امیر پاسخ

    سلام.ممنون بابت توضیخاتتون
    میخواستم ببینم آیا من که رشته انسانی خوندم میتونم در دانشگاه کامیوتر بخونم.
    مثلا در دانشگاه آزاد.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام ممنون از نظر شما
      فکر کنم اگر دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجو پذیرش کند، میتوانید شرکت کنید، اما این بستگی به رشته های تحصیلی و شرایط موجود در دفترچه دارد. همچنین شما می توانید با مشاوران سایت سازمان سنجش در ارتباط باشید و دراین باره راهنمایی بگیرید شاید راه های بهتری برای تحصیل شما در این رشته باشد.

  24. Vaniya پاسخ

    سلام وقت بخیر ممنون از مقاله مفیدتون
    من مقاله با موضوع رشته هوافضا شما رو هم مطالعه کردم و می خواستم بپرسم که در آمد و امکان اشتغال در کدوم بیشتر هست ؟
    باز هم ممنون
    و خسته نباشید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام ممنون از شما
      درآمد در هردو رشته در صورت داشتن مهارت کافی بالاست، اما با توجه به شرایط موجود در ایران نسبت به رشته کامپیوتر شاید فضای بازار محدود تری برای هوا و فضا وجود داشته باشد. همچنین رشته هوا و فضا در جایگاه بهتری از کامپیوتر قرار دارد. باید معیار های خودتون برای شغل را درنظر بگیرید و بعد انتخال کنید.

  25. حامد پاسخ

    سلام ممنونم از توضیحاتتون .میخواستم بدونم برای مهندسی کامپیوتر برم مراکز فنی حرفه بهتره یا دانشگاه برم بهتره از یکی از مراکز فنی حرفه ای پرسیدم گفت سه ماهه از صفرتا صد سخت افزار کامپیوتر رو یاد میدن با مدرک بین المللی ولی خوب چه فرقی با دانشگاه میکنه؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      خوشحالیم که برای شما مفید بوده
      شاید مراکز فنی زمان کمتری به شما مدرک می دهند اما تحصیلات دانشگاهی به حساب نمیاد، اگر علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر هستید پیشنهاد من این هست که مدرک دانشگاهی این رشته را بگیرید، در کنارش دوره های آزاد بیرون هم بگذرانید تا بتوانید حین تحصیل وارد بازار کار شوید و درآمد داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.