تاریخ امروز :چهارشنبه , 27 مارس 2024
Academic field of Accounting

رشته حسابداری : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

حسابداری فرایند ثبت معاملات مالی مربوط به یک تجارت است. در بین داوطلبان گروه انسانی رشته حقوق، رشته روانشناسی و رشته حسابداری بسیار طرفدار دارد. همه دانشجویان رشته حسابداری آرزو دارند در بانک مشغول به کار شوند. اما حسابداری موقعیت های شغلی زیادی دارد. دراین مطلب قصد داریم درباره تناسب رشته حسابداری با روحیه افراد، بازارکار، آینده شغلی و …. بپردازیم.

تاریخچه حسابداری به تمدن های باستانی در بین النهرین ، مصر و بابل باز می گردد. به عنوان مثال ، در زمان امپراتوری روم دولت سوابق مفصلی در مورد امور مالی خود داشت. با این حال، حسابداری مدرن به عنوان یک حرفه فقط از اوایل قرن 19 آغاز شده است.

ماهیت رشته حسابداری

روند حسابداری شامل جمع بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش این معاملات به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده ها و سازمان های جمع آوری مالیات است. صورت حساب های مالی مورد استفاده در حسابداری خلاصه ای مختصر از معاملات مالی در طی یک دوره حسابداری است که خلاصه ای از عملکرد شرکت، وضعیت مالی و جریان وجوه نقدی است.

حسابداری یکی از کارکردهای اصلی تقریباً برای هر مشاغل است. حسابداری در یک شرکت کوچک با یک یک حسابدار و در دپارتمان های مالی بزرگتر با چند حسابدار اداره می شود. گزارش های تولید شده توسط جریان های مختلف حسابداری ، مانند حسابداری هزینه و حسابداری مدیریتی، در کمک به مدیریت در تصمیم گیری های آگاهانه در زمینه تجارت بسیار ارزشمند است. این رشته جزء رشته های شناور به حساب می آید و داوطلبان هر سه گروه ریاضی، انسانی و تجربی می توانند در این رشته تحصیل کنند. برای درک بهتر رشته حسابداری می توانید مثال زیر را بخوانید.

مثال حسابداری

دو ورودی را تصور کنید، که یک تجارتی، یک فاکتور را به یکی از مشتریان خود ارسال می کند. هنگامی که مشتری فاکتور را پرداخت می کند ، حسابدار حساب های دریافتنی و بدهی های نقدی را واریز می کند. درحسابداری همه ورودی و خروجی های باید تعادل داشته باشد، زیرا همه ورودی های حسابداری در برابر یکدیگر متعادل هستند. اگر ورودی ها متعادل نباشند، حسابدار می داند که حتما در جریان های مالی خطا رخ داده است.

About-the-academic-field-of-accounting

حسابداری، جزء رشته های تحصیلی پر طرفدار به حساب می آید.

توانایی های لازم برای رشته حسابداری

علم حسابداری را می توان در واقع یک سیستم منظم به حساب آورد. از گذشته حسابداری را به عنوان یک حرفه تجربی می دانستند که باید به شیوه شاگرد استادی یاد گرفته می شد. اما امروزه این رشته به صورت مدرن تر انجام می شود و دانستن آن در حد تجربی کافی نیست. یکی از تفاوت های فردی که تحصیلات دانشگاهی حسابداری دارد، با فردی که به صورت تجربی یاد گرفته است دراین است که حسابدار تجربی توانایی تشخیص دارایی های کوتاه مدت و بلند مدت را ندارد و تنها می تواند یک دفتردار باشد.

کسی که وارد این رشته می شود باید بداند که رشته حسابداری یعنی ارائه گزاش های مداوم همراه با ادبیات فارسی مناسب با سطح گزارش، پس باید برای نوشتن گزارش علاقه داشته باشد. یک دانشجوی حسابداری باید بداند که در طول روز باید ساعت های طولانی پشت کامپیوتر بشیند و با اعداد و رقم ها کار کند، پس باید صبور باشد.

معرفی دروس رشته حسابداری در مقطع کارشناسی

دروس پایه در مقطع کارشناسی

ریاضیات‌ پایه‌، روانشناسی‌ عمومی‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، ریاضیات‌ کاربردی‌، جامعه‌ شناسی‌، آمار کاربردی‌، پژوهش‌ و عملیات‌، مدیریت‌ تولید، مبانی‌ سازمان‌ مدیریت‌، حقوق‌ بازرگانی‌، مبانی‌ کاربرد کامپیوتر، پول‌ و ارز بانکداری‌، مالیه‌ عمومی‌، توسعه‌ اقتصادی‌، روش‌ تحقیق‌.

دروس اصلی و تخصصی در مقطع کارشناسی

اصول‌ حسابداری‌، حسابداری‌ پیشرفته‌، حسابداری‌ میانه‌، حسابرسی‌، حسابداری ‌صنعتی‌، حسابداری‌ مالیاتی‌، اصول‌ تنظیم‌ و کنترل‌ بودجه‌، مباحث‌ جاری‌ حسابداری‌، مدیریت‌ مالی‌، متون‌ حسابداری‌.

The-role-of-accountants-in-companies

حسابداران معمولا مسئولیت حفظ و نگهداری سوابق مالی شرکت را بر عهده دارند.

معرفی گرایش های رشته حسابداری در مقطع کارشناسی 

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد و دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند نسبت به انتخاب گرایش اقدام کنند.

معرفی گرایش های رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400، مجموعه حسابداری با کد 1134 دارای 4 رشته حسابداری، حسابرسی، حسابداری مدیریت و حسابداری بخش عمومی است. هیچکدوم از این رشته ها دارای گرایش خاصی نیستند. برای آشنایی با مقطع ارشد این رشته و بازار کار رشته های آن میتوانید به مطلب “ارشد حسابداری” در سایت فسفر مراجعه کنید.

گرایش ها حسابداری مدیریت

گرایش ها حسابداری مدیریت

وضعیت ادامه تحصیل در رشته حسابداری در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته حسابداری در ایران

رشته حسابداری یکی از مهم ترین حرفه ها در کشور به حساب می آید و تمام صنعت ها به حسابدار نیاز دارند تا متوجه روند مالی کسب و کار خود شوند.به دلیل وجود مشکلات مالی در شرکت ها یا کارخانه ها، فرصت های شغلی برای این رشته بسیار زیاد است. با توجه به پر تقاضا یودن شغل حسابداری، بازار کار و آینده شغلی خوبی در انتظار این حرفه است و نرخ بیکاری بسیار کم است. خیلی از افراد بین انتخاب رشته حسابداری و رشته مدیریت امور بانکی شک دارند، به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنم مطلب “رشته مدیریت امور بانکی” را در سایت فسفر مطالعه کنید تا بازارکار این رشته هم آشنا شوید و تصمیم بگیرید کدام برای شما مناسب تر است.

Career-future-of-accounting

بازارکار و آینده شغلی رشته حسابداری

فرصت های شغلی برای رشته حسابداری

این رشته دارای فرصت های شغلی زیادی در شرکت های کوچک تا سازمان های بزرگ دولتی یا خصوصی است. از جمله فرصت های شغلی این رشته با توجه به گرایش تحصیلی می توان به ادارات دولتی، موسسات تجاری و خصوصی، کارخانه های صنعتی، شرکت های تولیدی، ادارات دارایی، موسسات بیمه، شعبات و سرپرستی بانک ها اشاره کرد.

تحصیلاتعنوان شغلی
فوق دیپلم یا لیسانس حسابداریکمک حسابدار
لیسانس حسابداریحسابدار
لیسانس حسابداریحسابدار مالی
لیسانس حسابداریحسابدار صنعتی
لیسانس حسابداریحسابدار فروش
لیسانس حسابداریحسابدار انبار
لیسانس یا فوق لیسانس حسابداریحسابدار ارشد
لیسانس یا فوق لیسانس حسابداریرئیس حسابداری
فوق لیسانس حسابداریمدیر مالی
فوق لیسانس یا دکترا حسابداریمعاونت اداری و مالی
فوق یا لیسانس حسابداریحسابرس داخلی
فوق یا لیسانس حسابداریسرپرست حسابرسی
فوق یا لیسانس حسابداریمدیر حسابرسی داخلی
فرصت های شغلی برای رشته حسابداری

حقوق و درآمد رشته حسابداری در ایران

میزان دریافتی حسابداران با توجه به سمت، سابقه کاری، تحصیلات، تایم کاری، محیط کاری که خصوصی یا دولتی باشد، متفاوت است. بازه حقوق حسابدار در سطح کارشناسی به صورت تمام وقت مبلغی بین 2/500/000 تومان تا 7/000/000 تومان است. حقوق یک حسابدار در سطح سرپرستی بین بازه 7 میلیون تا 15 میلیون متغیر است. میزان دریافتی یک حسابدار در سطح مدیریت مبلغی بین 13 میلیون تا 20 میلیون تعریف شده است.

دانشگاه های برتر رشته حسابداری در ایران

این رشته در ایران در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های معتبر کشور مانند دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه مازندران در حال تدریس است.

کارنامه قبولی رشته حسابداری 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته حسابداری – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته حسابداری - دانشگاه تهران
کارنامه قبولی رشته حسابداری – دانشگاه تهران

بازارکار و آینده شغلی رشته حسابداری در دنیا

اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید، شاید از خود بپرسید که آینده شغلی من در صورت مهاجرت چه می شود. باید به شما بگویم این حرفه بسیار خوب است و همه جهان بسیار مورد توجه است و بسیار تقاضا دارد. افرادی که دراین رشته تحصیل کرده اند می توانند به عنوان حسابرس، حسابدار مالیات، دفتردار، کنترل کننده، تحلیلگر مالی، مدیر حسابداری مشغول به کار شوند. براساس گزارشات دفتر آمار کار اغلب کارمندان این حرفه از میزان رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند و تا سال 2026 اشتغال حسابداران و حسابرس ها 10 درصد افزایش پیدا می کند. پیش بینی شده است که مشاغلی مانند مدیر مالی، مشاور مالی شخصی، تحلیلگر مدیریت، برآوردگر هزینه، تحلیلگر مالی با سرعت بیشتری رشد می کنند.

کشورهایی مانند انگلستان، ایرلند، سوئیس، کانادا، لوکزامبرگ، ژاپن، ایالات متحده، استرالیا بالاترین پرداختی حقوق را برای حسابداران دارند.

کشورمیانگین حقوق
انگلستان165000 دلار
ایرلند132،000 دلار
سوئیس120،000 دلار
کانادا113000 دلار
کشورهایی با بالاترین حقوق را برای حسابداران

 درآمد و حقوق رشته حسابداری در دنیا

شما با مراجعه به سایت payscale می توانید حقوق تمام موقعیت های شغلی این حوزه در کشور مورد علاقه خود را با توجه به سطح تحصیلات و مهارت کاری مشاهده کنید.

حرفه های پر تقاضامیزان حقوق
مدیر مالی125،080 دلار
مدیر ارشد104،700 دلار
مشاور مالی شخصی90،640 دلار
تحلیلگر مالی84300 دلار
تحلیلگر مدیریت82،450 دلار
بازرس مالی81،690 دلار
تحلیلگر بودجه75240 دلار
حسابدار / حسابرس69350 دلار
 درآمد و حقوق رشته حسابداری در دنیا

دانشگاه های برتر رشته حسابداری در دنیا

3.8/5 - (12 امتیاز)

یک نظر

  1. Amirhossein پاسخ

    سلام و خسته نباشید ،
    ببخشید اگه بخوای به عنوان حسابدار در خارج کار بکنی تنها راهش تحصیل در خارج هست چون حسابداری اینجا با سایر کشور ها یکی نیست سوال شد برام.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. نه تفاوت اساسی نداره میتونید به سرعت با قوانین حسابداری و مخصوصاً مالیاتی کشور مقصد آشنا بشید.

  2. ملکاری پاسخ

    سلام و خسته نباشید من دانشجوی ارشد حسابداری هستم ۲۸ سالمه ،دانشگاه آزاد، سابقه کاری هم ندارم،وقتی فارغ التحصیل شدم چطوری میتونم برای کار حسابداری در خارج اقدام کنم،ممنون میشم جواب بدید و راهنمایی کنید،

  3. Mobina پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنونم بابت توضیحاتتون رشته ای مدیریت مالی بهتره یا رشته ای حسابداری ممنون میشم جواب بدید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده
      هر رشته های مزایای و معایب خودش رو دارد، باید شما به این درک رسیده باشید که با تحصیل در آن رشته، چه انتظاری دارید. پیشنهاد می کنم مطلب معرفی رشته مدیریت مالی را در لینک زیر مطالعه کنید، باز سوالی بود در خدمتتون هستیم
      https://phosphorapp.ir/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.