تاریخ امروز :جمعه , 29 مارس 2024
Academic field of Agricultural Engineering

رشته مهندسی کشاورزی : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

مهندسی کشاورزی حوزه مهندسی است که با طراحی، ساخت و بهینه سازی تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی درگیر است. مهندسان کشاورزی فن آوری را با کشاورزی ادغام می کنند. به عنوان مثال ، آنها تجهیزات کشاورزی جدید و بهبود یافته ای را طراحی می کنند که ممکن است کارآمدتر عمل کنند یا کارهای جدیدی را انجام دهند.

از گذشته های دور نیز افرد، برای تامین مواد غذایی خود به کاشت و برداشت می پرداختند و تجربه های زیادی در این زمینه دارند. اما امروزه به دلیل افزایش جمعیت، کمبود آب و خشکسالی، متخصصین این رشته با استفاده از تجربه های گذشته و کمک گرفتن از ماشین آلات به مطالعه راه های جایگزین برای کشت می پردازند تا بیشترین بهره برداری و کم ترین میزان آب مصرف شود.

این رشته هر ساله با توجه به بازار کار خوبی که دارد طرفدار های زیادی دارد. همان طور که در مطلب رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی شیمی، رشته مهندسی نساجی، رشته مهندسی رباتیک به معرفی آنها و بازار کار آنا پرداختیم، در این مطلب قصد داریم  به معرفی گرایش ها و محیط های کاری و آینده شغلی مهندسی کشاورزی در ایران می پردازیم.

ماهیت رشته مهندسی کشاورزی

امروزه به دلیل از بین رفتن محیط زیست، مهندس کشاورزی با استفاده از مطالعه روش های نوین سعی می کند تا کشاورزی امن و سازگارتر با محیط زیست را انجام دهد. او باید بتواند استراتژی های مناسبی را در جهت افزایش محصول، بهبود استفاده از زمین، مراقبت از منابع و مواد اولیه (بذر، کود، آب، آفت کش ها و…) را پیاده سازی کند تا هم سلامت محصولات کشاورزی را تضمین کند و هم به جانوان محیطی آسیبی وارد نشود.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی کشاورزی

در صورتی می توانید وارد این رشته شوید که از داوطلب گروه ریاضی و فنی باشید، زیرا یک مهندس کشاورز باید توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات را داشته باشد. به دلیل تغییرات فصل، روش های کشت و برداشت متفاوت است به همین دلیل او باید ابتدا اطلاعات فنی بخش های مختلف اعم از آبیاری، خاک شناسی، زراعت را از متخصصین کشاورزی دریافت کند و متناسب با تقاضای محصول، نیروی کار دائمی یا فصلی و …. برنامه ای مناسب را تعیین کند. به همین دلیل است که می گوییم مهندس کشاورزی باید با مباحث ریاضی، آمار و اصول کشاورزی آشنایی داشته باشد.

برخی دانشجویان به علت علاقه به محیط روستا و روستا نشینی شغل های پشت میز نشینی را در شهر رها می کنند و به روستا می روند تا به زراعت بپردازند و با فروش محصولات خود به در آمدی برسند و این امر سبب ایجاد شغل برای جوانان در روستا می شود.

علاقه مهندسین کشاورزی به روستا و روستا نشینی، سبب مهاجرت آنها به روستا می شود.

علاقه مهندسین کشاورزی به روستا و روستا نشینی، سبب مهاجرت آنها به روستا می شود.

معرفی دروس رشته مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی

دروس مشترک بین گرایش های مختلف مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی

ریاضیات‌ عمومی‌، فیزیک‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، آمار و احتمالات‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، هواشناسی‌، آبیاری‌ عمومی‌، اقتصاد کشاورزی‌، خاک‌شناسی‌ عمومی‌، زراعت‌ عمومی، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌، باغبانی‌ عمومی‌، عملیات‌ کشاورزی‌، زراعت‌ غلات‌، آشنایی‌ با کامپیوتر.

معرفی گرایش های رشته مهندسی کشاورزی

رشته مهندسی کشاورزی که از زیر رشته ریاضی و فیزیک است که شامل 3 گرایش ماشین آلات کشاورزی، آب، اقتصاد کشاورزی می شود. دانشجویان این رشته باید به مشاغلی مثل باغبانی، کار در گلخانه، زیست شناسی جانوری و …. علاقه داشته باشد.

گرایش ماشین آلات کشاورزی

کشور ایران به دلیل دارا بودن از اراضی کشاورزی زیاد، اقلیم مناسب و آب و هوای خوب مکان بسیار خوبی برای کشاورزی است. اما روش های سنتی برای موفق شدن در زمینه کشاورزی و افزایش محصولات و کشاورزی و صادرات کافی نیست، به همین دلیل باید متخصصانی در زمینه ماشین آلات کشاورزی پرورش بیابند تا از روش های های سنتی فاصله بگیریم.

امروزه خیلی از عملیات کشاورزی مثل شخم زدن، کاشت، آبیاری زمین و … با استفاده از ماشین آلات کشاورزی انجام می شوند و دانشجویان این گرایش باید در کنار دروس رشته کشاورزی، دروس رشته مکانیک و برق هم مطالعه کنند تا با ساختار تجهیزات کشاورزی هم آشنا باشند.

تکنولوژی های نوین در مهندسی کشاورزی

تکنولوژی های نوین در مهندسی کشاورزی

دروس تخصصی گرایش ماشین آلات کشاورزی

استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، دینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، ترمودینامیک‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، طراحی‌ اجزای‌ ماشین‌، مواد ساختمانی‌ ادوات‌ کشاورزی‌، تکنولوژی‌ موتور، شناخت‌ و کاربرد تراکتور، ماشین‌های‌ کشاورزی‌، برق‌ و الکتریسیته‌.

 گرایش آب

یکی از مشکلاتی که امروزه با آن روبرو هستیم، کمبود آب است. مهندسین کشاورزی گرایش آب در طی دانشگاه با مفاهیمی مثل ویژگی های مختلف آب، شیوه انتقال، نحوه به دست آوردن آن و مصرف آب آشنا می شوند.

گرایش آب - مهندسی کشاورزی

گرایش آب – مهندسی کشاورزی

دانشجویان گرایش آب در طی دوران تحصیل باید دروسی مثل خاک شناسی، زمین شناسی، طراحی سیستم، گیاه شناسی و ساخت تجهیزات مکانیزه آبیاری را پاس کنند تا سطح آگاهی بیشتری نسبت به این موضوعات پیدا کنند. به دلیل اینکه کمبود آب روز به روز در کشور ما جدی تر می شود، افراد فارغ التحصیل این رشته باید در کنار گذراندن این واحد های درسی، تحقیقات خود را در زمینه روش های جدید آبیاری انجام دهند.

دروس تخصصی گرایش آب

استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، هیدرولیک‌، نقشه‌برداری‌، طراحی‌ سیستم‌های‌ آبیاری‌، اصول‌ زهکشی‌، هیدرولوژی‌ آب‌های‌ سطحی‌، آب‌های‌ زیرزمینی‌، مهندسی‌ زهکشی‌، پمپاژ و ایستگاه‌های‌ پمپاژ، تأمین‌ آب‌ شرب‌ روستاها، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، هیدرولیک‌ انهار، طراحی‌ ساختمان‌های‌ انتقال‌ آب‌، حفاظت‌ آب‌ و خاک‌، اقتصاد مهندسی‌.

گرایش اقتصاد کشاورزی

درست است که کشور ما خاک و منابع طیعی زیادی دارد اما اگر به طور صحیح استفاده نشود از بین می رود به همین دلیل باید افرادی باشند تا با تکیه بر دانش علمی و تجربه های عملی به تهیه و تدوین طرح هایی در جهت توسعه کشاورزی به صورت منطقه ای یا ملی بپردازند. یکی دیگر از گرایش های مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی است. دانشجویان این گرایش به یادگیری علوم اقتصاد می پردازند تا در زمینه کشاورزی آن ها را به کار بگیرند. دانشجویان این گرایش باید توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات را داشته باشند تا با کمترین میزان استفاده از منابع طبیعی مثل کود، آب، بذر و حتی خاک، بیشترین راندمان کاری را داشته باشند.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد کشاورزی

بازاریابی‌ محصولات‌ کشاورزی‌، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصادسنجی‌، مدیریت‌ مزرعه‌، اقتصاد منابع‌ طبیعی‌، تهیه‌ و ارزیابی‌ طرح‌های‌ کشاورزی‌، روش‌ تحقیق‌، اقتصاد توسعه‌ و سیاست‌ کشاورزی‌، حسابداری‌، اقتصاد تولید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در حال حاظر تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی کشاورزی در ایران

میوه جات، سبزیجات و نان مصرفی روزانه ما توسط کشاورزان زحمت کش تامین می شود. درست است که این رشته در گذشته به صورت تجربی بوده ولی امروزه با پیشرفت جامعه باید در این صنعت هم از متخصصین استفاده شود تا بهترین استفاده را از زمین های کشاورزی و محصولات آن ها داشته باشیم. با توجه نیاز جامعه به صنعت کشاورزی و وجود خاک فراوان انتظار می رود بازار کاری خوبی برای این فارغ التحصیلان فراهم شود، اما با توجه به اینکه کشور ما در طی سال های اخیر، به سمت بی آبی پیش می رود، برای فعالیت های کشاورزی دچار محدودیت شده ایم.

محدودیت های کشاورزی سبب می شود بازار کار برای این مهندسین کمی محدود تر شود. فارغ التحصیلان رشته کشاورزی آینده شغلی خوبی می توانند داشته باشند در صورتی که در بخش های دولتی مثل وزارت کشور، جهاد کشاورزی یا در شرکت های خصوصی، شرکت های پیمانکاری یا حتی شیلات برای طراحی استخر پرورش ماهی مشغول به کار شوند.

آینده شغلی رشته مهندسی کشاورزی در ایران

آینده شغلی رشته مهندسی کشاورزی در ایران

فرصت های شغلی رشته مهندسی کشاورزی

با توجه به کم آبی و تعداد جذب نیرو کم در ارگان های دولتی و خصوصی، دولت از مهندسینی که به عنوان کارآفرین در این حوزه فعالیت می کنند و سعی در استفاده کمتر از مقدار آب با استفاده از روش های نوین، تولید محصولات مختلف کشاورزی تا کمی حمایت می کنند تا چرخه این صنعت بچرخد. حتی این افراد می توانند به عنوان مشاور و مدرس در اداره های کشاورزی شهرستان های برای برگزاری کلاس های مختلف در زمینه آموزش مفاهیم کشاورزی مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی کشاورزی در ایران

میزان درآمد این مهندسین با توجه به اینکه در کارمند در سازمان دولتی یا خصوصی باشند، یا کارآفرین باشند متفاوت است. افرادی که کارمندی را انتخاب می کنند دارای حقوق ثابت ماهیانه هستند و سالانه با توجه به تصمیمات دولت، ممکن است درصدی حقوق اضافه شود. البته نوع سمت کاری هم در تعیین حقوق کارمندان تاثیر دارد، حداقل درآمد ماهیانه مهندسین کشاورزی 3 میلیون است. مهندسین کشاورزی که کارهای کارآفرینی می کنند باید روحیه ضرر و زیان و ریسک کردن را داشته باشند، در شرایط عادی معمولا این افراد درآمد بیشتری دارند.

دانشگاه های برتر رشته علوم کشاورزی در ایران

دانشگاه تهران – پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس – دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد – دانشکده کشاورزی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. 

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

دانشگاه زنجان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه سمنان – پردیس دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم طبیعی گرگان- دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه مازندران- دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز – دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه – دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه اراک- دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان – دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلی- دانشکده کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان، دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشکده مهندسی کشاورزی، دانشگاه ایلام – دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، دانشگاه رازی کرمانشاه – دانشکده کشاورزی.

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی – دانشگاه صنعتی اصفهان

کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی - دانشگاه صنعتی اصفهان
کارنامه قبولی رشته مهندسی کشاورزی – دانشگاه صنعتی اصفهان

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی کشاورزی در دنیا

مهندسین کشاورزی آن دسته از متخصصانی هستند که فرآیندها ، سیستم ها و تجهیزات جدیدی را برای محصولات و عملیات کشاورزی توسعه و طراحی می کنند . اصولاً مهندسین كشاورزی ملزم به بازدیدهای میدانی هستند تا بتوانند ببینند كه آیا ابزارها یا فرایندها به درستی كار می كنند یا خیر . مهندسی کشاورزی ترکیبی از اصول مهندسی و علوم زیستی است . همچنین به عنوان مهندسی بیولوژیک شناخته می شود . این رشته زمینه های دیگری مانند زیست شناسی حیوانات، زیست شناسی گیاهان، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی شیمی را با هم ترکیب می کند. نقش کلیدی مهندسان کشاورزی بهبود تولیدات کشاورزی از طریق روشهای مهندسی بهتر، اختراعات، فناوری و تجهیزات است . همچنین، آنها در بهبود ماشین آلات کشاورزی کشاورزی، ساختارهای مزرعه، برق روستایی، گاز زیستی، فن آوری های جدید در طراحی و ساخت محصولات کشاورزی نقش دارند . 

به طور معمول ، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی چشم انداز شغلی خوبی دارند و اغلب می توانند علاوه بر رشته ای که مدرک خود را کسب کرده اند ، وارد رشته های مهندسی مرتبط نیز شوند . پیش بینی می شود اشتغال مهندسان کشاورزی طی ده سال آینده 2 درصد رشد کند ، که کندتر از متوسط ​​کل مشاغل است. به دلیل نیاز به افزایش کارایی سیستم های تولید محصولات کشاورزی و کاهش آسیب های زیست محیطی میزان تقاضا برای جذب این افراد بیشتر می شود

فرصت های شغلی برای یک مهندس کشاورزی در دنیا

فرصت های شغلی در این زمینه چالش برانگیز و بسیار جالب است. این رشته برای کسانی که به کشاورزی علاقه مند هستند مناسب است . پتانسیل زیادی برای مهندسان کشاورزی وجود دارد ، آنها می توانند به عنوان کارشناس فنی در پروژه های مهندسی در بانک ها و شرکت های مالی کار کنند. پس از مهندس شدن ، آنها همچنین می توانند واحد کوچک یا مشاوره خود را ایجاد کنند. زمینه های خوبی برای دستیابی به فرصت های شغلی در دولت و بخش خصوصی وجود دارد..

از محبوب ترین مقاصد برای کار کشاورزی در خارج از کشور در اروپا واقع شده است . کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا، ایرلند و آلمان به کارگران بین المللی این فرصت را می دهند تا تجارت خود را در میان مناظر زیبا و مناظر غنی کشاورزی توسعه دهند .

درآمد و حقوق رشته مهندسی کشاورزی در دنیا

مشاغل در تجارت کشاورزی درهای زیادی را برای فارغ التحصیلان تحصیل در رشته های کشاورزی فراهم می کند. این یک زمینه فوق العاده سازگار است که موقعیت هایی را در طیف گسترده ای از محل کار ارائه می دهد . برای فارغ التحصیلان کشاورزی که به دنبال حرفه های پردرآمد در این زمینه هستند ، گزینه های شغلی زیر ممکن است جذاب باشد. در جدول زیر به معرفی پردرآمدترین مشاغل در حوزه کشاورزی پرداخته ایم. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

پردرآمدترین مشاغل در حوزه کشاورزیمتوسط ​​حقوق و دستمزد سالانه (INR)
بیوشیمی390،000
محققان تغذیه750،000
مهندس محیط زیست433،270
وکیل کشاورزی395،000
مدیر عملیات کشاورزی778،278
ژنتیک شناس حیوانات4،62،383
مهندسین کشاورزی497،492
مدیر فروش زراعت446،238
دانشمند بیوانفورماتیک800،000
اقتصاددان کشاورزی828،744
درآمد و حقوق رشته مهندسی کشاورزی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی کشاورزی در دنیا

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.