تاریخ امروز :چهارشنبه , 27 مارس 2024
Academic field of Financial Management

رشته مدیریت مالی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

امور مالی امروزه یک امر حیاتی برای هر تجارتی است، که برنامه ریزی مالی فرآیند برآورد سرمایه موردنیاز و تعیین رقابت است. رشته مدیریت مالی با رشته حسابداری متفاوت است و موقعیت اجتمائی بسیار خوبی دارد. داوطلبان گروه انسانی علاقه مند به رشته های مدیریت مانند رشته مدیریت امور گمرکی، رشته مدیریت امور بانکی، رشته مدیریت بازرگانی و مدیریت مالی به دلیل آینده شغلی خوب این رشته، سعی در کسب رتبه قبولی خوبی در کنکورسراسری دارند.

“مدیریت مالی فعالیتی است که مربوط به برنامه ریزی ، جمع آوری ، کنترل و مدیریت بودجه مورد استفاده در تجارت است.”- گوتمن و دوگال

ماهیت رشته مدیریت مالی

همان طور که در بالا هم گقته شد این رشته با رشته حسابداری متفاوت است در واقع برنامه ریزی مالی فرایند برآورد سرمایه مورد نیاز و تعیین رقابت آن است. این فرایند تنظیم سیاست های مالی در رابطه، سرمایه گذاری و اداره وجوه یک شرکت است. امور مالی حیات هر تجارت است. با این حال ، امور مالی، مانند اکثر منابع، همیشه محدود است. از طرف دیگر، خواسته ها همیشه نامحدود است.

بیایید Finance management را طور دیگر تعریف کنیم. برای هر مشاغل، مهم است که مالی که خریداری می کند به گونه ای سرمایه گذاری شود که بازده حاصل از سرمایه گذاری بالاتر از هزینه مالی باشد.

About-financial-management

مدیریت مالی عبارتست از کاربرد اصول و مفاهیم اقتصادی برای تصمیم گیری و حل مساله.

هدف از پرورش کارشناسان مدیریت امور مالی

  • تلاش برای کاهش هزینه های مالی
  • تضمین دسترس بودن کافی بودجه
  • برنامه ریزی برای معاملات، سازماندهی و کنترل فعالیت های مالی مانند تهیه و استفاده از بودجه

این مدیریت یک عملکرد ارگانیک در هر تجارت است. هر سازمان برای بدست آوردن منابع، انجام فعالیت های تولید و سایر فعالیت های تجاری، پرداخت غرامت به تأمین کنندگان و غیره نیاز به امور مالی دارد.

در امور مالی همه چیز مربوط به پول نقد است. از آنجا که کلیه معاملات تجاری به طور مستقیم یا غیرمستقیم شامل پول نقد می شود، امور مالی مربوط به هر کاری است که توسط تجارت انجام می شود.

“مدیریت مالی بخشی از مدیریت تجارت است که به استفاده منطقی از سرمایه و انتخاب دقیق منبع سرمایه اختصاص می یابد تا بتواند یک واحد هزینه را در جهت دستیابی به اهداف حرکت کند.” – براندلی

Finance management شامل تهیه وجوه و استفاده مؤثر آنها است. به عنوان مثال ، در مورد یک شرکت تولیدی، مدیر مالی باید از تأمین اعتبار برای نصب کارخانه تولید و ماشین آلات اطمینان دهد. علاوه بر این، همچنین باید اطمینان حاصل کند که سود به طور مناسب هزینه ها و خطرات ناشی از تجارت را جبران می کند.

در یک بازار توسعه یافته ، بیشتر مشاغل می توانند سرمایه را به راحتی جمع کنند. با این حال ، مشکل واقعی استفاده بهینه از سرمایه از طریق برنامه ریزی و کنترل مؤثر مالی است.

علاوه همه دیدگاه های فوق از کارشناس مدیریت امور مالی، کسب و کار باید اطمینان حاصل کند که به کارهایی مانند اطمینان از در دسترس بودن بودجه، تخصیص آنها، مدیریت آنها، سرمایه گذاری در آنها ، کنترل هزینه ها ، پیش بینی نیازهای مالی ، برنامه ریزی سود و برآورد بازده سرمایه گذاری، ارزیابی سرمایه در گردش و غیره به درستی انجام می گیرد.

توانایی های لازم برای ورود به رشته مدیریت مالی

هر روز، مدیران تصمیماتی می گیرند که بر عملکرد مالی شرکت شان تأثیر بگذارد، خواه برنامه ریزی عملیات، استخدام و اخراج پرسنل، تهیه بودجه، تأیید سرمایه گذاری سرمایه یا ارسال فاکتور برای پرداخت باشد.

اگر این مدیران فاقد مهارت های مدیریت امور مالی باشند، منابع تلف می شود و یا تصمیمات خوبی گرفته نمی شود که عملکرد مالی سازمان کاهش می یابد. از جمله مهارت های لازم فارغ التحصیلان این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صلاحیت رسمی حسابداری
  • دارا بودن از مهارت های بین فردی
  • امکان برقراری ارتباط
  • توانایی نوشتن گزارش مالی
  • توانایی تحلیلی
  • دارا بودن از مهارت حل مسئله
  • دارا بودن از دانش نرم افزار IT
  • دارا بودن از تجربه مدیریت
  • دارا بودن از تیپ شخصیتی تجاری و رسمی
  • دارا بودن از خلاقیت برای به کار گیری آن در تصمیم گیری ها

Finance management فعالیت عملیاتی یک تجارت است که وظیفه به دست آوردن و استفاده مؤثر از بودجه لازم برای عملیات کارآمد را به عهده دارد.” – مسی

Job-skills-of-a-financial-manager

مهارت های شغلی یک مدیر مالی

معرفی دروس رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، آشنایی با منابع اسلامی، تربیت بدنی 1، تربیت بدنی 2.

دروس پایه در مقطع کارشناسی

اصول حسابداري 1و2، كامپيوتر و كاربرد آن در مديريت، رياضيات و كاربرد آن در مديريت مالي، آمار و كاربرد آن در مديريت، آمار و كاربرد آن در مديريت مالي، رياضيات و كاربرد آن در مديريت، اقتصاد خرد، اقتصاد كلان، روش تحقيق در مديريت، حقوق بازرگاني، روانشناسي كار، توسعه اقتصادي و برنامه ريزي، حسابداري صنعتي، حسابرسي.

دروس اصلی در مقطع کارشناسی

مباني سازمان و مديريت، مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، تحقيق در عمليات 1و 2، پول و ارز و بانكداري، بازاريابي و علميات بازار، مديريت استراتژيك، اقتصاد سنجي مالي.

دروس اختصاصی در مقطع کارشناسی

اصول مديريت مالي 1و2، مباني مديريت و سرمايه گذاري، مديريت مالي در ايران، نهادهاي پولي و مالي، نهادهاي پولي و مالي بين الملل، مباني مهندسي مالي، بازار پول و سرمايه، مباني ريسك و مديريت بيمه، برنامه ريزي مالياتي، قراردادهاي بيمه، متون مالي و 1و2، مباني بانكداري و مديريت بانك.

دروس اختیاری در مقطع کارشناسی

سيستم هاي اطلاعاتي مالي، تجزيه و تحليل فني، ماليه عمومي، اصول تهيه و تنظيم و كنترل بودجه دولتي.

گرایش های رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد.

گرایش های رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش نمی باشد و دانشجویان برای مقطع کارشناسی ارشد می توانند در همین رشته یا دیگر رشته های مدیریت شرکت کنند. اگر علاقه مند به آشنایی با مقطع ارشد این رشته و موقیعت های شغلی آن هستید، می توانید مطلب “ارشد مدیریت مالی و آینده کاری آن” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت مالی در مقاطع بالاتر

این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا ارائه می شود.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت مالی در ایران

به دلیل گسترش امور مالی و پشرفت های ی دولت در زمینه نظام های اقتصادی، فرصت های شغلی خوبی برای این رشته وجود دارد. فارغ التحصیلان این رشته باید در دوران دانشگاه تسلط کافی را روی مباحث مالی و سودآوری، به دست بیاورند تا بتوانند با اثبات مهارت های خود در محیط های کاری بسیار عالی مشغول به کار شوند.

وظایف و مسئولیت های مدیران مالی

یک مدیر مالی در سازمان های بزرگ و شرکت های کوچک مسئولیت های سنگینی دارد. یک مدیر مالی همیشه باید تصمیماتی بگیرد تا علاوه بر مدیریت منابع، افزایش سود وو افزایش ثروت سهامداران را به دنیال داشته باشد. یک مدیر مالی به تنهایی از پس تمام مسئولیت های بر نمیاید و معمولا به صورت تیمی کارمیکنند. وجود تیمی خبره و دارای چند مدیر مالی با سابقه کاری زیاد، به پیشرفت و توسعه شرکت و افزایش درآمد های شرکت کمک بسزایی می کند.

  • مدیریت بر منابع و مصارف
  • ارائه راهکارهایی برای افزایش سوددهی در مدت زمان کوتاه
  • افزایش منابع مالی شرکت
  • افزایش دارایی سهامداران در بلند مدت

فرصت های شغلی برای مدیران مالی

فارغ التحصیلان کاربلد این رشته می توانند در فرضت های شغلی بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی، بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری، بخش های تامین مالی و اعتباری، تامین اعتبارات مالی در بانک ها، پست های معاونت مالی، ارزیابی اقتصادی پروژه ها، ارزیابی اقتصادی شرکت های سرمایه گذاری، ارزیابی بورس اوراق بهادار و…. مشغول به کار شوند.

برخی دیگر از فارغ التحصیلان مدیران مالی با توجه به علاقه و شرایط دیگر تصمیم می گیرند در مراکزی دیگر و با سمت های شغلی دیگر مانند کارشناس پشتیبانی نرم افزار، رئیس بانک، مدیر مالی، مدیر خرید و تدارکات، کارشناسی امور مالیاتی، تحلیل گر مالی، کارشناس گمرک، کارمند بانک، کارشناس تحقیقات بازار، کارگزار بیمه و …. مشغول به کار شوند.

Financial-Management-Job-Positions

موقعیت های شغلی برای مدیریت مالی

درآمد و حقوق مدیر مالی در ایران

مدیران مالی در سازمان های خصوصی و دولتی دارای جایگاه خوبی هستند. به همین دلیل مزایا و حقوق خوبی دریافت میکنند. حداقل حقوق مدیران مالی 10میلیون تومان است. که با توجه به سابقه کاری، سمت کاری، تجربه و تخصص افراد این درآمد افزایش پیدا می کند.

دانشگاه های برتر رشته مدیریت مالی در ایران

دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)، دانشگاه تهران، دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)، دانشگاه خوارزمی – تهران، دانشگاه شهید بهشتی – تهران از از بهترین دانشگاه های سراسری ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دانشگاه آیت اله حایری – میبد، دانشگاه رازی – کرمانشاه (محل تحصیل دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود)، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه یزد، موسسه غیرانتفاعی البرز – قزوین، دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) – مشهد، موسسه غیرانتفاعی ایوانکی، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد)، موسسه غیرانتفاعی آذرآبادگان – ارومیه، موسسه غیرانتفاعی پرندک – پرند، موسسه غیرانتفاعی تابران – مشهد، موسسه غیرانتفاعی حکمت رضوی – مشهد، موسسه غیرانتفاعی حکیمان – بجنورد، موسسه غیرانتفاعی خزر – محمودآباد، موسسه غیرانتفاعی راهبرد شمال – رشت، موسسه غیرانتفاعی رجا – قزوین، موسسه غیرانتفاعی سهروردی – قزوین، موسسه غیرانتفاعی شاندیز – مشهد، موسسه غیرانتفاعی عبدالرحمن صوفی رازی – زنجان، موسسه غیرانتفاعی عطار – مشهد، موسسه غیرانتفاعی فضیلت – سمنان، موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد خرمدره)، موسسه غیرانتفاعی کاویان – مشهد، موسسه غیرانتفاعی مجازی نور طوبی – تهران، موسسه غیرانتفاعی نوآوران – کوهدشت لرستان، موسسه غیرانتفاعی هشت بهشت – اصفهان.

کارنامه قبولی رشته مدیریت مالی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه های قبولی رشته مدیریت مالی – دانشگاه خوارزمی

کارنامه های قبولی رشته مدیریت مالی - دانشگاه خوارزمی99
کارنامه های قبولی رشته مدیریت مالی – دانشگاه خوارزمی 99

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت مالی در دنیا

این رشته از جایگاه بسیار خوبی در سرتاسر دنیا برخوردار است و کشورهایی مانند انگلستان، آلمان، کانادا، هنگ کنگ و ژاپن بیشترین تقاضا را برای جذب متخصصین مالی دارند. این حرفه تا سال 2029 رشد 15 درصدی داشته و این میزان رشد از سایر مشاغل بسیار سریع تر است. همچنین انتظار می رود برای تخصص های مانند مدیریت پول نقد و مدیریت ریسک بیشترین تقاضا را در طول دهه داشته باشیم.

حقوق و درآمد رشته مدیریت مالی دنیا

در جدول زیر به معرفی پردآمدترین شغل ها در حوزه مالی می پردازیم. شما با مراجعه به سایت payscale می توانید حقوق مشاغل این حوزه در هر کشوری که دوست داشته باشید مشاهده کنید.

عنوان شغلیمتوسط حقوق ملی سالانه
بانکدار سرمایه گذاری61,929 دلار
حسابرس فناوری و اطلاعات63,412 دلار
تحلیل گر انطباق64,443 دلار
مشاور مالی66,931 دلار
تحلیلگر مالی69,914 دلار
حسابدار ارشد72,639 دلار
توسعه دهنده نرم افزار مالی106,124 دلار
مدیر ارشد مالی127,729 دلار
حقوق و درآمد رشته مدیریت مالی دنیا

دانشگاه های برتر رشته مدیریت مالی در دنیا

4.1/5 - (14 امتیاز)

یک نظر

  1. بهنام پاسخ

    سلام ببخشید ایا میشه از رشته ریاضی یا تجربی برای تخصیل در رشته مدیریت مالی اقدام کرد اگر میشه چطور؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      خیر از کاردانش یا هنرستان در هر رشته های باشید، در دانشگاه هم در همان رشته تنها می توانید تحصیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.