تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of microbiology

رشته میکروبیولوژی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

میکروبیولوژی یک مطالعه جذاب از موجودات کوچک است که به جریان جهان کمک میکند. رشته میکروبیولوژی زیر شاخه گروه تجربی است و بیشتر داوطلبانی که علاقه به کارهای آزمایشگاهی دارند وارد این رشته می شوند. برای کسب اطلاعاتی در زمینه این رشته و دانشگاه های برتر، بازارکار، در آمد ، حقوق ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ماهیت رشته میکروبیولوژی

میکرو ارگانیسم ها و فعالیت های آنها برای همه فرآیندهای روی زمین از اهمیت حیاتی برخوردار است. میکرو ارگانیسم ها مهم هستند زیرا آنها بر هر جنبه ای از زندگی ما تأثیر می گذارند. میکروبیولوژی مطالعه ارگانیسم های میکروسکوپی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و تک یاخته ها است.

یک میکروبیولوژیست جنبه های فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و ژنتیکی میکروارگانیسم ها را بررسی می کند. علاوه بر کاره یا فوق یک میکروبیولوژیست به مطالعه کلیه موجودات زنده بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند، می پردازد.

که این موجودات بسیارکوچک می تواند شامل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، پریون ها، تک یاخته ها و جلبک ها است که در مجموع به عنوان “میکروب” شناخته می شوند، باشند. شاید این موضوع برای شما هم جالب باشد که این میکروب ها نقش مهمی در چرخه تغییر آب و هوا، مواد مغذی، فاسد شدن مواد غذایی، علل بیماری ها و کنترل آنها دارند.

Introduction-to-Microbiology

معرفی رشته میکروبیولوژی

درک بنیادی از نحوه عملکرد یک سلول از طریق مطالعه میکروارگانیسم ها حاصل می شود. اما میکروبیولوژی نیز یک علم کاربردی است و به کشاورزی، بهداشت و پزشکی و نگهداری از محیط زیست و همچنین صنعت بیوتکنولوژی کمک می کند. میکروبیولوژیست ها میکروب ها را در سطح جامعه (اکولوژی و اپیدمیولوژی) ، در سطح سلول (زیست شناسی سلولی و فیزیولوژی) و در سطح پروتئین ها و ژن ها (زیست شناسی مولکولی) مطالعه می کنند. به شما پیشنهاد می کنم مطلب “رشته بیوتکنولوژی” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

کاربرد رشته میکروبیولوژی

میکروارگانیسم ها در زندگی روزمره ما بسیار مهم هستند. برخی از آن ها مسئول بخش قابل توجهی از بیماریهایی هستند که نه تنها بر انسان بلکه گیاهان و حیوانات نیز تأثیر می گذارد، در حالی که برخی دیگر در حفظ و اصلاح محیط ما از اهمیت حیاتی برخوردار هستند. به عنوان مثال از جمله کارایی بی نظیر این رشته می توان در در تولید مواد غذایی ، نوشیدنی و آنتی بیوتیک مهار شده اشاره کرد.

دانشجویان شاخه میکروبیولوژی در طی دوران تحصیل خود یاد می گیرند که چگونه از زمینه زیست شناسی مولکولی استفاده کنند تا بتوانند تاثیر عظیمی در زمینه های صنعتی و پزشکی بگذارند. میکروبیولوژی همچنین شامل ایمونولوژی، بررسی توانایی بدن در نصب دفاعی در برابر میکروب های عفونی است.

توانایی های ورود به رشته میکروبیولوژی

این رشته روز به روز در حال پیشرفت است و روزانه میکروب ها و ویروس های جدیدی به عنوان مثال در حال حاظر ویروس کرونا شناسایی می شود. به همین دلیل میکروبیولوژیست باید روحیه مطالعه روزانه درباره آخرین پیشرفت های علم را داشته باشد. از دیگر توانایی های لازم برای ورود به این رشته می توان به حافظه خوب، روحیه جستجوگری و خلاقیت، قدرت تجزیه و تحلیل مناسب، روحیه صبور بودن، دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات، علاقه به کار با نرم افزارها، توانایی رهبری تیم، قدرت حل مسئله اشاره کرد.

معرفی دروس رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی

معرفی دروس عمومی

مبانی نظری اسلام، زبان عمومی، اخلاق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، انقلاب اسلامی، ادبیات فارسی، تربیت بدنی 1 و 2.

معرفی دروس تخصصی

زبان تخصصی، ایمونولوژی و آزمایشگاه، قارچ شناسی و آزمایشگاه، میکروبیولوژی 1 و آزمایشگاه، میکروبیولوژی غذایی و آزمایشگاه، میکروبیولوژی محیطی و آزمایشگاه، باکتری شناسی و آزمایشگاه، باکتری شناسی 2 و آزمایشگاه، میکروبیولوژی صنعتی و آزمایشگاه، بیوشیمی فیزیک، مبانی فیزیولوژی گیاهی و آزمایشگاه، تکامل، بیوفیزیک، ژنتیک 2 و آزمایشگاه، شیمی عمومی و آزمایشگاه، زیست گیاهی و آزمایشگاه، فیزیک و آزمایشگاه، بیوشیمی2 و آزمایشگاه، زیست شناسی جانوری و ازمایشگاه، پروتوزئولوژی.

معرفی دروس اختیاری

زیست شناسی مولکولی، ویروس شناسی، زیست شناسی پرتوی، ژنتیک1 و آزمایشگاه مبانی فیزیولوژی جانوری و آزمایشگاه، میکروبیولوژی2 و آزمایشگاه، اکولوژی عمومی، ریاضی عمومی، شیمی آلی و آزمایشگاه، بیوشیمی1 و آزمایشگاه، آمار زیستی، زیست شناسی سلولی و آزمایشگاه.

معرفی گرایش های رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی

دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی مجاز به انتخاب گرایش نیستند و در مقطع ارشد و دکترا می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش های این رشته در مقطع ارشد به 3 دسته غذایی، پزشکی و صنعتی تقسیم می شود.

گرایش غذایی

همان طور که می دانید بسیاری از مواد غذایی که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم مانند پنیر، ماست و … با استفاده از میکروب های مفید تولید می شود. در واقع کارشناسان گرایش غذایی با مشغول شدن در کارخانه های مواد غذایی سعی در بهبود فرآیند تولید مواد غذایی می کنند.

میکروبیولوژی - گرایش غذایی

میکروبیولوژی – گرایش غذایی

گرایش پزشکی

همه ما می دانیم که میکروب ها به دو دسته مفید و غیر مفید تقسیم می شوند. یکسری از میکروب های برای انسان های بیماری زا هستند. میکروبیولوژیست ها در این گرایش به بررسی میکروب های بیماری زا برای انسان و نحوه فعالیت آنها می پردازند.

میکروبیولوژی - گرایش پزشکی

میکروبیولوژی – گرایش پزشکی

گرایش صنعتی

این گرایش هم با هر دو دسته میکروب های سر و کار دارد. میکروبیولوژیست ها از با شناسایی میکروب های مفید برای تولید نان، ماست و پنیر و از میکروب های مضر برای تولید مواد صنعتی و شیمایی مانند اسید ها استفاده می کنند و با ارائه راه های مناسب به دفع بهتر مواد زاید می پردازند. این رشته دارای شاخه های زیر می باشد که به معرفی هرکدام از آن ها می پردازیم.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته میکروبیولوژی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته میکروبیولوژی در ایران

پتانسیل های زیادی برای بازار کار این رشته وجود دارد. اگر فارغ التحصیلان به طور کامل مباحث تئوری را یاد بگیرند و تجربه عملی خود را افزایش دهند می توانند در کارخانه صنایع غذایی یا صنایع دارویی مشغول به کار شوند . گرچه یافتن شغل مناسب بستگی به مهارت ها و تجربه وی دارد اما هر چه فرد سطح تحصیلات بالاتری در این رشته داشته باشد، راحت تر کار پیدا می کند. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته صنایع غذایی و رشته داروسازی هستید می توانید به لینک مطالب مراجعه کنید تا با بازارکار آنها آشنا شوید.

میکروبیولوژیست چه کاری انجام می دهد؟

از جمله وظایف یک میکروبیولوژیست میتوان به بررسی میکروب ها جهت کنترل بیماری ها ی عفونی، انجام آزمایشات مختلف برای شناسایی میکروب ها، استفاده از روش ها مختلف برای تهیه آزمایش داروهای جدید، انجام آزمایشات مختلف در جهت استفاده از میکروارگانیسم ها برای کنترل آلودگی های محیط زیست و شیوع مواد سمی، انجام پژوهش های مختلف برای کنترل مواد غذایی و بهینه کردن مواد غذایی اشاره کرد. اما خیلی از فارغ التحصیلان این رشته به جای نشستن تمام روز در آزمایشگاه ترجیح می دهند به جنگل ها سفر کنند و گونه های جانوری جدید پیدا کنند تا روی آن ها مطالعه کنند.

Microbiology-job-market

بازار کار رشته میکروبیولوژی

فرصت های شغلی برای میکروبیولوژیست ها در ایران

یک میکروبیولوژیست با توجه به تخصص و علاقه خود می تواند در آزمایشگاه های پاتولوژی و میکروب شناسی بیمارستان ها، سازمان های حوزه بهداشت و درمان، پژوهشگاه های کشاورزی، پژوهشگاه های محیط زیست، پژوهشگاه های نفت، مراکز تحقیقاتی مرتبط با دارو و غذا به عنوان کنترل کیفی مواد غذایی یا دیگر سمت ها استخدام شود.

درآمد و حقوق رشته میکروبیولوژی در ایران

حقوق میکروبیولوژیست ها بسته خصوصی یا دولتی بودن آن شرکت متفاوت است. بازه حقوق این افراد با توجه به محیط کار، سابقه کاری و دیگر شرایط بین 2 میلیون تا 30 میلیون است.

دانشگاه های برتر رشته میکروبیولوژی در ایران

مهم ترین نکته بعد از انتخاب رشته و بررسی وضعیت کار آن رشته، انتخاب بهترین دانشگاه است. دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه اصفهان، دانشگاه لرستان (خرم آباد)، دانشگاه مازندران (بابلسر)، دانشگاه ملایر، دانشگاه مراغه از بهترن دانشگاه های ارائه دهنده این رشته هستند. از دیگر موسستان غیرانتفاعی این رشته عبارت اند از:

  • موسسه غیرانتفاعی رشیدی – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی صبا – ارومیه
  • دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی نوردانش – اصفهان (میمه)
  • موسسه غیرانتفاعی خرد – بوشهر
  • موسسه غیرانتفاعی کاویان – مشهد
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد

کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی – دانشگاه شهید بهشتی

کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی - دانشگاه شهید بهشتی99

کارنامه قبولی رشته میکروبیولوژی – دانشگاه شهید بهشتی 99

بازارکار و آینده شغلی رشته میکروبیولوژی در دنیا

 میکروبیولوژیست ها میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، جلبک ها، قارچ ها و برخی از انواع انگل را مطالعه می کنند. این افراد می توانند درآزمایشگاه ها و مطب ها به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند. این حرفه یک حرفه بسیار خوب و بزرگ در هرجای دنیا به حساب می آید. طبق تحقیقات انجام شده میزان اشتغال میکروبیولوژیست ها تا 10 سال آینده رشد 3 درصدی دارد. همچینین برای حل مشکلات پیش آمده در تحقیقات و فرآیند های تولید صنعتی و همچنین نظارت بر شرایط محیطی برای اطمینان از سلامت و ایمنی عمومی میزان جذب میکروبیولوژیست ها بیشتر می شود. ایالت های مانند کالیفرنیا، ماساچوست، مریلند، نیویورک، کارولینای شمالی، گرجستان و تگزاس بهترین مکان برای مشاغل میکروبیولوژی است.

درآمد و حقوق رشته میکروبیولوژی در دنیا

از 12 اکتبر سال 2020 ، متوسط ​​حقوق سالانه یک میکروبیولوژیست در ایالات متحده سالانه 51247 دلار است. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

کشور هامتوسط حقوق سالانه
کانادا84695 دلار
استرالیا98569 دلار 
اتریش50975 یورو
فرانسه47549 یورو
آلمان59015 یورو
درآمد و حقوق رشته میکروبیولوژی در دنیا

برترین دانشگاه های رشته میکروبیولوژی در دنیا

  • دانشگاه نبراسکا – لینکلن
  • دانشگاه ایالتی تگزاس
  • دانشگاه کالسونین گلاسکو
  • دانشگاه ایالتی آریزونا
  • دانشگاه شرقی نیومکزیکو

از جمله بهترین کشور ها برای تحصیل در این رشته می توان به ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا، نیوزلند، فنلاند اشاره کرد.

4.1/5 - (29 امتیاز)

یک نظر

  1. Alireza.nhv پاسخ

    سلام.ببخشید این درآمد ۳۰ ملیون مربوط به کدوم شاخه از میکروبیولوژی و چه شغلی؟
    چون از هرکی میپرسم میگه بدرد نمیخوره و فقط کارش تو آزمایشگاس.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      این درآمد بر اساس سابقه شغلی و تجربه کاری گفته شده. اگر علاقه مند به آشنایی با حقوق هر موقیعت شغلی در این حوزه هستید می توانید به سایت ایران تلنت بروید و وارد فرصت های شغلی میکروبیولوژی شوید. در آن قسمت میتوانید حقوق هر موقیعت شغلی با توجه به سابقه کاری و سطح تحصیلات آشنا شوید.

  2. ساحره آریا منش پاسخ

    سلام می خواستم بدونم میکروبیولوژی رشته ی خوبیه یا ن؟!
    و اینکه بازار کارش چ طوره اگه کارشناسی بگیرم توی بیمارستان استخدام میشم یا اینکه باید ارشد گرفت ؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      بله این رشته رشته خوبی است. کارشناسان‌ ميکروبيولوژي‌ در صنايع‌ بهداشتي‌، پژوهشگاه‌ نفت‌ براي‌ تحقيق‌ بر روي‌ ميکروب‌هاي‌ نفت‌خوار يا گوگردزدايي‌ بخش‌ صنايع‌ غذايي‌ در کارخانه‌هاي‌ کنسروسازي‌ و کمپوت‌‌سازي‌ می توانند مشغول به کار شوند.. مراکز تهيه‌ي‌ مواد دارويي‌ مانند تهيه‌ي‌ آنتي‌‌بيوتيک‌ها، مؤسسه‌ي‌ استاندارد يا آزمايشگاه‌هاي‌ کارخانجات‌ تهيه‌ي‌ مواد بهداشتي‌ و غذايي‌ براي‌ تشخيص‌ کيفيت‌ و سلامت‌ اين‌ مواد از نظر عدم‌ آلودگي‌ ميکروبي‌ و کارخانجات‌ تهيه‌ي‌ اسيدها و حلال‌ها مانند الکل‌ و استون‌ و مراکز تهيه‌ي‌ واکسن‌ مانند مؤسسه‌ي‌ رازي‌ و انستيتو پاستور ايران‌ نيز مي‌توانند از مراکزی هستند که میتوانید در آنجا مشغول به کار شوید.

      1. مریم پاسخ

        اگه تهران یا شهر بزرگی هستین شاید ب درد بخور باشه، بازار کار خوبی نداره، اگه ارشد میکروبیولوژی پزشکی بخونین دو سال طرح داره ولی اگه آشنا داشته باشین بعدش شاید بشه جایی مشغول شد، در هر صورت ایران این رشته ارزشی نداره

    2. مریم پاسخ

      ایران بهش اهمییت نمیدن، بیمارستان ک عمومی عمرا حتی آزمایشگاه خصوصی هم فقط پذیرش اونم با آشنا، اگه خودتون فعلا باشین و بتونیم آموزش بدین مجازی، میشه، میکروبیولوژی پزشکی هم ک دوسال طرح داره اونم ب سختی ک اونم تهش کار نداره
      وقتتونو الکی هدر ندین

  3. علیرضا پاسخ

    سلام ببخشید بعد از فارغ تحصیل شدن چجوری میتونیم وارد شرکت ها یا مکان های برای کار بشیم
    میشه راهنمایی کنید
    اگر میشه درآمد این شغل در اصفهان هم بگید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      در حالت کلی اگر انتظار دارید بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوید، باید به شما بگویم با توجه به شرایط جامعه همچین چیزی تقریبا برای برخی از رشته ها و افراد امکان دارد. زیرا فردی که تازه فارغ التحصیل شده است از لحاظ تجربه کاری، در سطح خوبی نیست به همین خاطر ملزم به گذارندن دوره های آزمایشی است تا بتواند کم کم وارد بازار کار شود. برای پیدا کردن شغل یا حتی کارآموزی چه د دوره تحصیل یا بعد از آن می توانید به سایت های معتبر مانند ای استخدام، جاب ویژن، ایران استخدام مراجعه کنید و آگهی های روزانه مرتبط به شغل خود را مشاهده کنید. در رابطه با حقوق هم باید بگم مشاهده آگهی های روزانه درسایت های گفته شده به شما در کسب اطلاعات درباره حقوق کمک میکند. متاسفانه طبق جستجو هایی که داشتیم در حال حاظر آگهی برای اصفهان ندیدم که بتوانیم حقوق را به شما اعلام کنیم.

  4. نوشین پاسخ

    سلام وقتتون بخیر ببخشید در مورد رشته میکروبیولوژی سوال داشتم فارغ التحصیلان مقطع لیسانس آیا میتونند اگر توانایی مالی داشته باشند آزمایشگاه تاسیس کنند؟ بهشون مجوز داده میشه؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام نوشین عزیز
      درباره شرایط تاسیس و دریافت مجوز آزمایشگاه برای فارغ التحصیلان این رشته آشنایی نداریم.

  5. zahra پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من تو یه سایتی گرایشات بیشتری برای این رشته دیدم مثل هماتولوژی و ….
    میشه یه توضیحی در این باره بدید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      ما اطلاعاتی که در خصوص دروس و گرایش ها رشته در مطلب ارائه میکنیم مطابق با دفترچه انتخاب رشته همان سال هست. شاید مطالب اون سایت برای زمان گذشته بوده.

  6. عرفان پاسخ

    سلام با چه روزمه کاری با رشته میکروبیولوژی مهاجرت کرد کدوم کشور رو در نپر دارین من دانشگاه ازاد میونم میخوام بعد از فارغ تحصیلی مهاجرت کنم

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      چون ما زمینه کاریمون تخصصی در حوزه مهاجرت نیست اطلاعات خیلی زیادی نداریم، به همین دلیل پیشنهادی می کنم اگر همچین تصمیمی دارید، حتما از الان با یک دفتر مهاجرتی مشورت کنید.

  7. محمد پاسخ

    سلا
    ببخشید رشته میکروبیولوژی از رتبه چند پذیرشش در دانشگاهای معتبر شروع میشه
    و همین طور رشته زیست شناسی

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. خیلی باهم تفاوت دارن، از چه نظر کدوم بهتره؟ باید ببینید به کدوم بیشتر علاقه دارید.

    1. محمد پاسخ

      سلام خیر
      برای آزمایشگاه باید فوق لیسانس و دکتری یکی رشته های علوم آزمایشگاهی مانند خون شناسی،ایمنی شناسی،انگل شناسی،ویروس شناسی،قارچ شناسی یا میکروب شناسی یا بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت رو بخونید
      و چند نفر جمع بشین و مدرک دکتری ها تون رو با هم جمع کنین و بعد درخواست بررسی بدین
      در ضمن رشته لیسانس تون باااااید علوم آزمایشگاهی پزشکی باشه
      ولی تخصص پاتولوژی که بعد از اتمام پزشکی عمومی میشه خوند راحت تر میشه باهاش آزمایشگاه زد
      موفق و پیروز باشید محمد جورانی

  8. سمیرا شرفپور پاسخ

    سلام وقت بخیر من رشته ام مدیریت بانکی هستش برای ارشد ۱۴۰۱ میتونم میکروبیولوژی ازمون شرکت کنم؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام سمیرا جان
      چون جواب این سوال به کمی بررسی بیشترسی نیاز داره، به شما پیشنهاد می کنم به صورت مستقیم با مشاوران ما از طریق لینک زیر در ارتباط باشید تا به صورت دقیق راهنمایی شوید.
      https://leademe.com/

  9. حنانه پاسخ

    سلام آیا کسی که بدون کنکور در دانشگاه آزاد میکروبیولوژی میخونه می‌تونه به علوم آزمایشگاهی تغییر رشته بده؟!
    اگه بتونه تغییر رشته بده چه شرایطی باید داشته باشه؟!
    ممنون میشم راهنماییم کنید🌹

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام حنانه عزیز
      مشاوران فسفر در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی ندارن، بهتر است از آموزش دانشگاه خود یا مشاوران سازمان سنجش مشورت بگیرید.
      موفق باشید

  10. حانیه پاسخ

    من نمیدونم این رشته رو انتخاب کنم یا نه تو استان تهران زندگی میکنم و از این رشتا فقط مطالب سایت رو میدونم یا بهتره برم رشته هایی مثل حسابداری و این چیزا؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام حانیه جان
      مهم ترین چیز تو انتخاب رشته علاقه، تناسب روحیه شما، و انتظاری که از تحصیل در آن رشته دارید،به نظر من هست، پس اول برای خودتون این شرایط را تعیین و یادداشت کنید و بعد به مقایسه هر کدام از این رشته بپردازید، اگر به تصمیم نهایی نرسیدید از یک مشاور کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.