تاریخ امروز :جمعه , 29 مارس 2024
Academic field of food industry engineering

رشته صنایع غذایی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

امروزه رشته صنایع غذایی نقش بسیاری در یک جامعه دارد زیرا سبک زندگی مردم هر روز در حال تغییر است و این افراد تمایل بیشتری به استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده دارند. این رشته بسیار جذاب جزء زیر گروه رشته ریاضی است. بسیاری از دانش آموزان که به دیگر رشته های مهندسی گروه ریاضی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی رباتیک و … علاقه ای ندارند و به تحصیل در رشته های تجربی و انسانی هم ندارند، صنایع غذایی را انتخاب می کنند.

متخصصین صنایع غذایی چه شغل هایی دارند؟

بازارکار رشته صنایع غذایی در ایران و خارج چگونه است؟

در ادامه به تمامی سوالات شما درباره این رشته به همراه بررسی فرصت های شغلی، وظایف کاری و آینده شغلی پاسخ می دهیم.

ماهیت رشته مهندسی صنایع غذایی

این رشته از جمله گرایش های رشته مهندسی شیمی است. نقش صنعت مواد غذایی تولیدی در رابطه با تهیه مواد غذایی 4 هدف اصلی رضایت مشتری، ایمنی، ارائه اطلاعات مربوط به محصول و حفظ دوام تجاری را دنبال می کند. هدف از ایجاد این رشته این است که محصولات سالم و با کیفیت به دست مردم برسد. دانشجویان این رشته در طی دوران تحصیل خود با عملیاتی مانند روش های نگه داری، فرآوری و بسته بندی محصول آشنا می شوند.

در واقع این تخصص با سلامت افراد جامعه در ارتباط است و معمولا به عنوان مسئول فنی در کارخانه های تولید مواد غذایی مشغول به کار می شوند.

Introduction-to-Food-Industry-Engineering

معرفی رشته مهندسی صنایع غذایی

توانایی‌های‌ لازم برای ورود به رشته مهندسی صنایع غذایی

دانشجویانی که قصد دارند وارد این رشته شوند باید به دروس ریاضی و فیزیک و شیمی علاقه زیادی داشته باشند. به دلیل اینکه این رشه با سلامت انسان ها در ارتباط ایت فرد باید مسئولیت پذیری بالایی داشته باشد تا دچار پشیمانی نشود. از دیگر توانایی های لازم برای این رشته می توان به صبر بودن، علاقه به کار تیمی، داشتن تمرکز و دقت بالا، توانایی کار در کارخانه هایی که خارج از شهرها هستند، اشاره کرد.

Food-Industry-Engineering-Job-Skills

مهارت های شغلی برای مهندس صنایع غذایی

معرفی دروس رشته مهندسی صنایع غذایی

این رشته مانند دیگر دروس داری دروس عمومی و تخصصی است. برای آشنایی بیشتر شما با این رشته در زیر به معرفی این دروس می پردازیم.

دروس‌ عمومی مهندسی صنایع غذایی

ریاضیات‌ عمومی، شیمی‌ عمومی‌، فیزیک‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ترمودینامیک‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، ریاضیات‌ مهندسی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، برنامه‌نویسی‌ و شناخت‌ کامپیوتر، شیمی‌ آلی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ حرارت‌، شیمی‌ تجزیه‌،شیمی‌ فیزیک‌، انتقال‌ جرم‌، عملیات‌ واحد، کنترل‌ فرآیندها، طرح‌ و اقتصاد مهندسی‌، کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌، کارگاه‌، پروژه‌ یا طراحی‌ پروژه‌

دروس تخصصی گرایش صنایع غذایی

میکروبیولوژی عمومی، شیمی مواد غذایی، میکروبیولوژی مواد غذایی، صنایع غذایی، بیوشیمی مواد غذایی، تغذیه و بهداشت

گرایش های رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و به صورت عمومی ارائه میشود.

گرایش های رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد داری 4 گرایش ها فناوری مواد غذایی، صنایع غذایی، شیمی مواد غذایی، زیست فناوری مواد غذایی است. برای آشنایی با مقطع فوق لیسانس این رشته بهتر است مطلب “ارشد علوم و مهندسی صنایع غذایی” را مطالعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل رشته مهندسی صنایع غذایی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

بازار کار رشته مهندسی صنایع غذایی در ایران

همان طور که در قسمت های بالایی گفته شد نیاز روز افزون جامعه به تنوع غذایی، در حال افزایش است. پس با این وجود، این رشته همچنان آینده روشنی دارد. مهندسان صنایع غذایی می توانند یا در فرصت های شغلی گفته شده مشغول به کار شوند یا در صورت داشتن سرمایه کافی نسبت به راه اندازی کارخانه های مواد غذایی اقدام کنند.

Food-industry-engineering-labor-market-in-Iran

بازار کار رشته مهندسی صنایع غذایی در ایران

وظایف شغلی مهندس صنایع غذایی

این شغل هم مانند دیگر شغل های یکسری وظایفی دارد. از جمله وظایف یک متخصص صنایع غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی
    • تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب های محصولات
    • کارکردن روی مواد تشکیل دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید
    • بررسی راه های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی
    • اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی
    • یافتن راه های تولید سریع و ارزان مواد غذایی
    • کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی
    • بسته بندی و ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی
    • انجام آزمایشات لازم و تولید نمونه محصولات
    • طراحی دستگاه ها و کارخانجات تولید مواد غذایی
    • همکاری با گروه طراحی توسعه
    • کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی
    • تایید تمام واردات (با نظر مسئول فنی) و تایید اداره کل نظارت
    • کنترل بهداشت محیط کارخانه و کارگران
    • کمک در رفع مشکلات خطوط تولیدی صنایع غذایی
    • ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، و کاهش ضایعات

فرصت های شغلی برای مهندسی صنایع غذایی

فارغ اتحصیلان صنایع می توانند در سازمان هایی مانند صنایع غذایی کشور، انیستیتیو تحقیقات تغذیه ای، شرکت های سهامی دارو، سازمان غله کشور، موسسات مهندسی و زراعتی، سازمان نظارت و بازرسی بر توزیع کالا، سازمان چای کشور، مرکز توسعه و صادرات ایران مشغول له کار شوند.

اما اگر امکان استخدام در این سازمان ها را نداشتند می توانند به عنوان کارشناس صنایع غذایی در آزمایشگاه ها، موسسات تحقیقاتی، خط تولید کارخانه جات مواد غذایی، بخش های کنترل کیفیت مشغول به کار شوند. این افراد معمولا به عنوان سمت های شغلی مسئول آزمایشگاه، مسئول فنی، مشاور، مسئول بخش تحقیق و توسعه می توانند وظایفی را بر عهده بگیرند.

برخی از فارغ التحصیلان که سرمایه خوبی دارند به جای مشغول شدن دراین این سمت ها خودشان کارخانه های تولید مواد غذایی را تاسیس می کنند. به دلیل افزایش کارخانه های تولید مواد غذایی و نیاز روز افزون افراد به غذای های کنسروی، فارغ التحصیلان این رشته اگر پشتکار و علاقه داشته باشند بیکار نمی مانند.

مزایای شغلی مهندسی صنایع غذایی

این رشته در مقایسه با سایر رشته های فنی، کاری بسیار تمیز است و معمولا در محیط های بی سر و صدا می باشد. همچنین به معمولا کارخانه های برای کارشناسان صنایع غذایی اتاقی جداگانه در درنظر می گیرند تا با دقت بالا به انجام آزمایشات خود بپردازند. به دلیل اینکخ در این رشته بیشتر فعالیت ها با دستگاه ها انجام می شود، انرژی کمتری از فرد می برد و فرد در حین تایم اداری کمتر خسته می شود.

درآمد و حقوق رشته مهندسی صنایع غذایی در ایران

درآمد این حرفه هم مانند دیگر حرفه ها در وهله اول بسته خصوصی یا دولتی بودن آن محیط کاری دارد. اگر مکان وابسته به دولت باشد، میزان حقوق مطابق قانون مدیریت کشوری است و اگر خصوصی باشد، به صورت توافقی قرارداد بسته می شود. بسته به سطح تحصیلات، سمت شغلی، تایم کاری مهندسان صنایع غذایی حقوقی حدود 2میلیون تومان تا 6 میلیون تومان دریافت می کنند.

دانشگاه های برتر رشته صنایع غذایی در ایران

دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه ارومیه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه سمنان از بهترین دانشگاه این رشته در ایران هستند.

کارنامه قبولی رشته مهندسی صنایع غذایی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته صنایع غذایی – دانشگاه علوم پزشکي تبریز

کارنامه قبولی رشته صنایع غذایی - دانشگاه علوم پزشکي تبریز

کارنامه قبولی رشته صنایع غذایی – دانشگاه علوم پزشکي تبریز 99

بازار کار رشته مهندسی صنایع غذایی در دنیا

وظیفه اصلی مهندسان صنایع غذایی، استفاده از آخرین فناوری های برای پردازش، بسته بندی، نکه داری و بهبود مواد غذایی است. این مهندسین باید سعی در حفظ ارزش مواد غذایی در کنار طعم خوب دارند. افراد دارای مدرک لیسانس مهندسی صنایع غذایی می توانند جذب بازار کار شوند. در واقع تقاضا برای جذب این مهندسین بسیار زیاد است و نرخ بیکاری در آن کم است. همچنین طبق پیش بینی ها تعداد فرصت های شغلی برای این مهندسین بیشتر هم می شود.

کشور هایی مانند بریتانیا، بلژیک، هلند، فرانسه، آلمان، سوئیس و لهستان، به دلیل داشتن شرکت های صنایع غذایی بزرگ می توانند به عنوان بهترین کشور ها برای مهندسین صنایع غذایی در نظر گرفت.

درآمد و حقوق رشته مهندسی صنایع غذایی در دنیا

از 10 ژوئن سال 2020 ، متوسط ​​دستمزد سالیانه مهندس صنایع غذای در ایالات متحده 66132 دلار در سال است. در حالی که ZipRecruiter شاهد افزایش حقوق سالانه 127.500 دلار و حتی 17.500 دلار است، در حال حاضر اکثر حقوق مهندس صنایع غذایی بین 39.500 دلار تا 79.500 دلار در سراسر ایالات متحده است. افرادی که به عنوان یک مهندس صنایع غذایی مشغول به کار هستند به طور متوسط ​​سالانه 66132 دلار یا معادل متوسط ​​ملی سالانه 66132 دلار درآمد دارند. رتبه 50 از 50 ایالت در سراسر کشور برای حقوق مهندسی صنایع غذایی را دارد.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی صنایع غذایی در دنیا

  • دانشگاه جیانگنان
  • دانشگاه و تحقیقات واگنینگن
  • دانشگاه کشاورزی چین
  • دانشگاه صنعتی چین جنوبی

3.8/5 - (26 امتیاز)

یک نظر

  1. علی پاسخ

    خانمهای کارشناس ایرانی و باوقار ما کمتر از زنان بی حجاب غربی نیستند، که شما فقط تصویر اونارو گذاشتید.
    چرا باید اجازه بدیم علم و پیشرفت زنان، مترادف با بی حیایی آنان باشد
    چیزی که دویست ساله غرب داره در دنیا جا میندازه. نتیجه اش هم افتضاح جنسی و هرزگی نسلی تمدن غرب شده.
    یاعلی

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      ممنون از ارسال نظر شما
      بله کاملا با حرف شما موافقم، متاسفانه عکس موجود در ایران با شرایطی که میفرمایید کیفیت مناسبی ندارند و مجبور هستیم از عکس های با کیفیت خوب استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.