تاریخ امروز :جمعه , 19 آوریل 2024
Academic field of radiology

رشته رادیوتراپی (تکنولوژی پرتودرمانی) : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

امروزه با افزایش بیماری ها و استفاده از اشعه برای درمان آن ها، رشته رادیوتراپی بسیار کاربرد پیدا کرده است. رادیوتراپیست درواقع یک فرد متخصص است که از پرتو درمانی برای درمان استفاده می کند. رشته رادیوتراپی که زیرشاخه های رشته پیراپزشکی و جزء گروه تجربی است، با رشته رادیولوژی فرق دارد که در ادامه به تفاوت این دو رشته میپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این رشته و آینده شغلی آن، این مطلب را مطالعه کنید.

ماهیت رشته رادیوتراپی

پرتودرمانی نوعی از درمان های است که برای سرطان از آن استفاده می کنند. درواقع رادیوتراپیست ها از پرتوهای انرژی شدید برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. در پرتودرمانی بیشتر از پرتوهای ایکس برای درمان استفاده می شود.

پرتودرمانی با از بین بردن مواد ژنتیکی کنترل نحوه رشد و تقسیم سلول ها به سلول ها آسیب می رساند. در حالی که هر دو سلول سالم و سرطانی توسط پرتودرمانی آسیب می بیند، هدف از پرتودرمانی از بین بردن تعداد کمی سلول طبیعی و سالم است. سلولهای عادی غالباً می توانند بسیاری از آسیب های ناشی از تشعشع را ترمیم کنند.

Introduction to Radiology
معرفی رشته رادیولوژی

شاید این سوال برای شما پیش می آید که خب این رشته چه تفاوتی با رادیولوژی دارد؟

رادیوتراپی و رشته رادیولوژی مؤلفه های مهم بسیاری از تشخیص ها و درمان های سرطان هستند ، اما به دلیل نام های مشابه آنها ، افراد این دو را اشتباه می گیرند. اگر چه نام این دو رشته پیرا پزشکی با یک ریشه یکسان است، اما از فن آوری ها و تکنیک های متفاوتی استفاده می کنند و اهداف کاملاً متفاوتی دارند.

توانایی های لازم برای ورود به رشته رادیوتراپی

برای اینکه به عنوان یک پرتودرمان را رادیوتراپیست موفق کار کنید، باید مهارت ها و کیفیت های مختلفی داشته باشید. از آنجا که این رشته از نظر فناوری، پیچیده و با جان بیماران در ارتباط است، فردی که قصد تحصیل دراین رشته را دارد باید دارای عقل سلیم، مهارت قدرت حل مسئله و مهارت های تفکر انتقادی و مهارت ها ارتباطی شفاهی و کتبی خوبی باشد تا بتواند با تیم مراقبت های بهداشتی ارتباط موثری را برقرار کند.

معرفی دروس رشته رادیوتراپی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، جمعیت و تنظیم خانواده، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2.

دروس پایه رشته تکنولوژی پرتودرمانی

فیزیک عمومی، آناتومی، فیزیولوژی انسانی، کمک‌های اولیه و مراقبت از بیمار، اصطلاحات و کلیات پزشکی، بافت‌شناسی، آسیب‌شناسی.

دروس اختصاصی و اصلی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

آناتومی سطحی بدن، فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو، دستگاه‌های رادیوتراپی، تکنیک‌های رادیوتراپی، اصول محاسبات و برنامه‌ریزی در رادیوتراپی، رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یونساز، تکنیک‌های رادیوگرافی، تکنیک‌های پزشکی هسته‌ای، کارآموزی بیمارستانی، کارورزی.

Radiation-therapy-technology
Radiation therapy technology

گرایش های رشته تکنولوژی پرتودرمانی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و به صورت عمومی ارائه می شود.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پرتودرمانی در مقاطع بالاتر

فارغ التحصیلان این رشته که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، می توانند برای مقطع ارشد در رشته های مهندسی پزشکی، نانوتکنولوژی پزشکی، رادیوبیولوژی و حافظت پرتویی، زیست فناوری پزشکی، ارزیابی فناوری سلامت، انفورماتیک پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی مشغول به کار شوند.

بازار کار و آینده شغلی رشته رادیوتراپی در ایران

همه افراد زمانی قصد تحصیل در رشته ای را دارند، اولین چیز به آینده شغلی آن رشته فکر می کنند که بازار کار این رشته در حال حاضر بهتر از رشته رادیولوژی است و فرد میتواند موقعیت های شغلی خوبی را در محیط هایی مانند بیمارستان ها، کلینیک ها تحصصی پرتو درمانی داشته باشند. اما یکسری از فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پرتو درمانی که دارای سرمایه خوبی هستند، نسبت به راه اندازی کلینیک های تخصصی اقدام می کنند که به دلیل وجود ابعاد بزرگ دستگاه های پرتودرمانی باید آن فضا بسیار بزرگ باشد. اگر قصد تحصیل در دیگر رشته های پیراپزشکی مانند رشته فیزیوتراپی، رشته بینایی سنجی، رشته هوشبری، رشته اتاق عمل، رشته اعضای مصنوعی، رشته کاردرمانی، رشته پرستاری، رشته مامایی و رشته علوم تغذیه، و آشنایی با بازارکار آنها را دارید می توانید به لینک های مطالب مراجعه کنید.

Radiology-labor-market-in-Iran
بازارکار رشته تکنولوژی پرتودرمانی

وظایف یک متخصص رادیوتراپی

رادیوترکار اصلی رادیوتراپیست ها انجام آزمایش های پرتودرمانی است، که سرطان و سایر بیماری ها را در بیماران درمان کنند. اما علاوه بر درمان یکسری مسئولیت های کاری زیر را به عنوان متخصص رادیوتراپی برعهده دارید.

  • برنامه های درمانی را به بیمار توضیح دهید و به سؤالات مربوط به درمان پاسخ دهید
  • از بیماران و خود در برابر قرار گرفتن در معرض نادرست در برابر اشعه محافظت کنید.
  • محل دقیق منطقه مورد نیاز برای درمان را تعیین کنید.
  • دستگاه را کالیبره و کار کنید تا بیمار با اشعه درمانی شود.
  • بیمار را زیر نظر بگیرید تا از واکنشهای غیر معمول در مورد درمان مطلع شود.
  • سوابق تفصیلی از درمان را نگه دارید.

درآمد و حقوق رشته تکنولوژی پرتودرمانی درایران

این رشته جزء محبوب ترین رشته های پیراپزشکی بین داوطلبان گروه تجربی است و میزان حقوق دریافتی با توجه به نوع محل کار این افراد که دولتی یا خصوصی باشد، سطج تحصیلات، سابقه کاری متفاوت است. اما طبق گزارش ها حداقل درآمد ماهانه برای رادیوتراپیست ها از 7 میلیون تا 15 میلیون درماه اعلام شده است.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته رادیوتراپی

9 دانشگاه برتر رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران به ترتیب اولویت عبارت اند از: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دانشگاه علوم پزشکي بندرعباس، دانشکده علوم پزشکی بهبهان.

کارنامه قبولی رشته رادیوتراپی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته رادیوتراپی – دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارنامه قبولی رشته رادیوتراپی - دانشگاه علوم پزشکی تهران
کارنامه قبولی رشته رادیوتراپی – دانشگاه علوم پزشکی تهران

بازار کار رشته رادیوتراپی در دنیا

زمینه پرتودرمانی به سرعت در حال رشد، تغییر و بهبود است. افراد واجد شرایط برای تسهیل این پیشرفت مثبت و استفاده از دانش خود در مورد پرتودرمانی، کمک به افراد نیازمندمی کنند . براساس آمار، نرخ رشد پیش بینی شده از سال های 2016-2026 برای اشتغال در زمینه پرتودرمانی 13 درصد است . این تقریباً دو برابر نرخ رشد متوسط ​​در همه مشاغل است. هزاران موقعیت در بازار کار پرتودرمانی در سال های آینده برای افراد دارای آموزش درست ایجاد می شود. 
 بر خلاف بسیاری از مشاغل دیگر، حداقل صلاحیت بودن برای رادیوتراپی یک مدرک دانشگاهی است. به طور معمول ، برنامه تکمیل مدرک کاردانی فقط دو سال طول می کشد ، به دانشجویان این امکان را می دهد تا سرمایه گذاری خود را از زمان و هزینه حداقل کنند. این امر به پرتونگاران آینده دار این فرصت را می دهد تا هر چه سریعتر وارد بازار کار رو به رشد شوند. 

درآمد و حقوق رشته رادیوتراپی در دنیا

حقوق پرتو درمانی بسیار عالی است. متوسط ​​حقوق در کل مشاغل ایالات متحده 38.640 دلار است. متوسط ​​حقوق حتی برای کمترین پرداختی 10 درصد پرستاران، حدود 56360 دلار است. برای تمام پرتونگاران، میانگین حقوق سالانه 82330 دلار است. این حقوق خیلی زیاد است، این حقوق ها با دستمزدهای سالانه یک مدیر اجرایی سطح بالا یا یک مدیر پروژه قابل مقایسه هستند، که هر دو به طور کلی نیاز به مجوز تحصیلی بیشتری نسبت به مدرک دانشگاهی دارند.

حقوق ها براساس تعدادی از عوامل متفاوت است. تمامی حقوق ها در این زمینه نسبتاً بالا است، اما کارفرمای شما، سطح تحصیلات و حتی وضعیت جغرافیایی را برای تعیین دستمزد سالانه در نظر می گیرد.

مطب پزشکان82،740 دلار
مراکز مراقبت سرپایی82،580 دلار
بیمارستان های ایالتی، محلی و خصوصی82،200 دلار
درآمد و حقوق رشته رادیوتراپی در دنیا

پس برای حقوق مناسب خوب در زمینه پرتودرمانی، مهم است که در برنامه یک متخصص پرتودرمانی نقش داشته باشید. برخی از مشاغل در حوزه پزشکی ساعت های کاری طولانی و غیرقابل پیش بینی دارند. در مورد پرتودرمانی اینگونه نیست، کارهایی که توسط رادیوتراپی انجام می شود باید از قبل به خوبی برنامه ریزی شود، بنابراین برنامه او بسیار استاندارد خواهد بود. این دستمزدها با ساعات کار عادی همراه است. 

ایالت هایی با بالاترین حقوق برای تکنسین های پرتودرمانی

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، حقوق کارکنان پرتودرمانی می تواند نسبت به موقعیت جغرافیایی شغل متفاوت باشد. واریانس حقوق متوسط ​​در چند مورد در واقع بسیار قابل توجه است. در جدول زیر 5 ایالت برتر با حقوق بالا ​​مربوط به پرتودرمانی ذکر شده است. با مراجعه به سایت payscale می توانید حقوق مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه مشاهده کنید.

حقوق پرتودرمانی در کالیفرنیا 113،710 دلار
حقوق پرتودرمانی در نیوجرسی104،700 دلار
حقوق پرتودرمانی در اورگان99،350 دلار
حقوق پرتودرمانی در فلوریدا 97،710 دلار
حقوق پرستار درمانی در واشنگتن97،760 دلار
مکان هایی با بالاترین حقوق برای تکنسین های پرتودرمانی

حقوق یک پرتودرمانی در کالیفرنیا بسیار زیاد است اما به یاد داشته باشید هزینه زندگی در برخی ازمناطق کالیفرنیا را نیز در نظر بگیرید. هزینه نسبتاً متوسط ​​زندگی در نیوجرسی، واشنگتن یا اورگان باعث می شود این حقوق بالا حتی مؤثر باشد. همچنین اگرچه موقعیت مکانی بسیار مهم است، هنگام تلاش برای بهبود درآمد خود، حتماً کارفرمایان احتمالی و آموزش اضافی را در نظر بگیرید. این ترکیبی از همه این عوامل است که حقوق سالانه را تعیین می کند.

کشورهایی با بهترین فرصت های شغلی برای رادیوتراپیست ها

ایالت های ساحل شرقی، تگزاس و کالیفرنیا بیشترین فرصت های شغلی برای رادیوتراپیست ها را دارند. در واقع در هر منطقه ای که تعداد زیادی از مردم و بیمارستان ها وجود داشته باشد، بازار کار خوب و فراوانی برای پرتودرمانی وجود دارد. 5 ایالت زیر بیشترین فرصت های شغلی در حوزه پرتو درمانی دارند:

  1. کالیفرنیا
  2. فلوریدا
  3. ایلینویز
  4. نیویورک
  5. تگزاس 

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته تکنسین های پرتودرمانی در دنیا

  • کالج جامعه غربی ویرجینیا (VWCC)
  • دانشگاه کارولینای شمالی – چپل هیل (UNC)
  • مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا (UNMC)
  • دانشگاه ورمونت (UV)
  • دانشگاه علم و بهداشت اورگان (OHSU)
  • دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس
  • کالج فناوری پنسیلوانیا
  • دانشگاه ایالتی آرمسترانگ
  • کالج آماریلو
  • کالج گالوستون
  • دانشگاه ایالتی تگزاس-سان مارکوس
4.3/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.