تاریخ امروز :سه‌شنبه , 16 آوریل 2024
Academic field of social Sciences

رشته علوم اجتماعی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

امروزه زندگی برای بشر به دور از اجتماع بسیار سخت است. به دلیل گسترش جامعه و بروز اتفاقات بسیار، جامعه نیازمند متخصصین رشته علوم اجتماعی است تا این مشکلات را شناسایی کنند و راهکار عملی ارائه دهند تا جامعه ارتقا پیدا کند. برای وارد شدن به این رشته باید از طریق کنکور سراسری گروه انسانی اقدام کنید. این رشته هم مانند دیگر رشته ها دارای گرایش هایی هستند. در این مطلب به بررسی کامل این رشته از همه جهات می پردازیم تا شما را برای انتخاب رشته کمک کنیم.

ماهیت رشته علوم اجتماعی

علوم اجتماعی گروهی از رشته های دانشگاهی است که به بررسی جامعه می پردازد. این شاخه از علم به بررسی چگونگی تعامل مردم با یکدیگر، رفتار، توسعه به عنوان یک فرهنگ و تأثیرگذاری بر جهان می پردازد. social Sciences به تبیین چگونگی عملکرد جامعه کمک می کند و همه چیز را از عوامل محرک رشد اقتصادی و دلایل بیکاری گرفته تا آنچه را که مردم را خوشحال می کند، مورد بررسی قرار می دهد.

این اطلاعات بسیار حیاتی است و می تواند برای بسیاری از اهداف مورد استفاده قرار گیرد. در میان چیزهای دیگر ، به شکل گیری استراتژی های شرکت و سیاست های دولت کمک می کند. social Sciences به عنوان یک رشته تحصیلی جدا از علوم طبیعی است که مباحثی از قبیل فیزیک ، زیست شناسی و شیمی را در بر می گیرد.

علوم اجتماعی به جای مطالعه ساختار دنیا، روابط بین افراد و جوامع و همچنین توسعه و عملکرد جوامع را بررسی می کند. این رشته های دانشگاهی بیشتر به تفسیر و روش های تحقیق کیفی متکی هستند. رشته علوم اجتماعی شامل مردم شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی است.

The-nature-of-the-social-sciences

ماهیت رشته علوم اجتمائی

 توانایی لازم برای ورود به رشته علوم اجتماعی

برای موفقیت در هر رشته های باید روحیه و توانایی های لازم برای آن رشته را داشته باشید. موفقیت در رشته علوم اجتمائی نیز به یکسری عوامل بستگی دارد. از جمله عوامل برای موفقیت و انگیزه تحصیل در این رشته می توان به علاقه داشتن به مطالعه درباره مباحث روانشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی، علوم انسانی اشاره کرد.

علاوه بر علاقه داشتن به مطالعه مباحث آزاد باید روحیه تحقیق و پژوهش و کنجکاوگری درباره اتفاقات و پدیده های این رشته داشته باشد، که این موضوع اولین قدم برای ورود به این رشته همین موضوع است.

اگر علاقه و استعداد در این زمینه ندارید وارد این رشته نشوید. از دیگر توانایی های لازم برای ورود به این رشته می توان به قوی بودن در دروس ریاضیات و جغرافیا و زبان انگلیسی، ثبات عاطفی، روحیه کار گروهی و همیاری دیگران، سلامت جسمانی اشاره کرد.

علاوه بر همه این توانایی ها دانشجوی علوم اجتماعی باید با نرم افزار spss و زبان برنامه نویسی پایتون هم آشنایی پیدا کند.

کاربرد رشته علوم اجتمائی در ایران

خیلی از افراد فکر می کنند این رشته هیچ کاربردی ندارد. اما اینطور نیست و این رشته بخش عظیمی از زیربنای بسیاری از برنامه ریزی های کشوری برای افراد هر جامعه است. در واقع از تصمیم گیری های متخصصین این رشته در نهاد های فرهنگی، نهاد های سیاست گذاری، نهادهای اجتماعی، شهرداری های، انجمن های خصوصی و دولتی، فرهنگسراها، وزارتخانه های ارشاد، اقتصاد و دارایی، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، گمرک و بازار بورس، کمیته امداد، مرکز آمار، وزارت کشور، وزرات بهداشت، وزارت فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده می کنند.

معرفی دروس رشته علوم اجتماعی

مدت زمان تحصیل در این رشته هم مانند دیگر رشته ها 4 سال است که شامل یک سری دروس پایه اصلی و انتخابی می باشد.

دروس پایه علوم اجتمائی

مبانی جامعه شناسی،مفاهیم اساسی(1)، مبانی جامعه شناسی،مفاهیم اساسی(2)، مبانی جمعیت شناسی، مبانی مردم شناسی، مبانی روانشناسی مفاهیم اساسی، مبانی فلسفه 1 و 2، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام، مبانی تاریخ اجتماعی در ایران، ریاضیات پایه، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی(1) متون علوم اجتماعی، زبان تخصصی (2)متون علوم اجتماعی، اصول علم اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، روشهای مقدماتی تحلیل جمعیت، انسان از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب.

معرفی دروس الزامی رشته علوم اجتماعی

اصول علم سیاست، نظریه های جامعه شناسی(1)، روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، جامعه شناسی انقلاب، جتعه شناسی قشرهاونابرابری های اجتماعی، جامعه شناسی جنگ و نیروهای انتظامی، بررسی مسائل اجتماعی ایران، نظریه های جامعه شناسی(2)، جامعه شناسی در ادبیات فارسی.

گرایش های رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 4 گرایش برنامه ریزی اجتماعی، تعاون و رفاه اجتماعی، مردم شناسی، پژوهشگری است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته علوم اجتماعی در مقاطع بالاتر

دانشجویان این رشته در ایران امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را در گرایش و رشته های مختلف دارند.

بازار کار و آینده شغلی رشته علوم اجتماعی در ایران

دانشمندان علوم اجتماعی همه جوانب جامعه را مطالعه می کنند، از وقایع گذشته و دستاوردهای گرفته تا رفتار و روابط انسانی بین گروه ها. تحقیقات آنها بینشی را در مورد روش های مختلف تصمیم گیری افراد ، گروه ها و موسسات، اعمال قدرت و پاسخگویی به تغییرات ارائه می دهد.

آنها به تفصیل به داده هایی نظیر مطالعه داده های جمع آوری شده ، تجزیه و تحلیل مجدد داده های موجود، تجزیه و تحلیل سوابق و اسناد تاریخی و تفسیر تأثیر مکان بر فرهنگ و سایر جنبه های جامعه می پردازند. این رشته زیر بنای بسیاری از برنامه ریزی های کشوری است.

به همین دلیل به جرعت می توان گفت موسسات دولتی و خصوصی برای انجام تحقیقات اجتمائی خود از این کارشناسان استفاده می کنند. پس اگر فردی سواد و تجربه کافی در این رشته داشته باشد، محال است بیکار بماند.

Labor-market-and-career-of-social-sciences

بازارکار و آینده شغلی رشته علوم اجتماعی

فرصت های شغلی برای کارشناسان علوم اجتمائی

کارشناسان علوم اجتمائی به عنوان عوامل مهم در تصمیم گیری های خرد و کلان می توانند در نهاد های سیاست گذار، شهرداری های، نهاد های اجتماعی و فرهنگی، انجمن های خصوصی و دولتی، فرهنگسراها، آموزش و پرورش، وزارتخانه های ارشاد، گمرک و بازار بورس، اقتصاد و دارای، کمیته امداد و بهزیستی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت و وزارت کشور مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق رشته علوم اجتماعی در ایران

میزان حقوق این افراد با توجه به خصوصی یا دولتی بودن محیط کار متفاوت است. افرادی که در محیط های دولتی مشغول به کار می شوند، حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری دریافت می کنند. افرادی که در بخش های خصوصی مشغول شوند، حقوق مطابق توافق با کارفرما دریافت می کنند. متوسط حقوق ماهانه این افراد 6 میلیون تومان است.

دانشگاه های برتر رشته علوم اجتماعی در ایران

بهترین دانشگاه این رشته در ایران میتوان به دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه بابلسر، دانشگاه یزد، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه‌های آزاد اشاره کرد.

کارنامه قبولی رشته علوم اجتماعی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته علوم اجتماعی – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته علوم اجتماعی – دانشگاه تهران

بازارکار و آینده شغلی رشته علوم اجتماعی در دنیا

بازارکار این رشته مانند رشته های مشاوره، حقوق زیاد نیست و فارغ التحصیلان این رشته باید تلاش بیشتری برای پیدا کردن کار داشته باشند. این افراد می توانند در خارج از کشور به عنوان مددکار اجتماعی، محقق، تحلیلگر اطلاعات، مدیر منابع انسانی، مامو پلیس، مشاغل حقوقی و … مشغول به کار شوند. چشم انداز شغلی مشاغل در علوم اجتماعی شامل خدمات بهداشتی و انسانی ، مشاغل حقوقی و سیاسی و مشاوره است. اداره کار و آمار (BLS) رشد در بسیاری از زمینه های علوم اجتماعی را بین سال های 2019 و 2029 پیش بینی کرده است.

درآمد و حقوق رشته علوم اجتماعی در دنیا

مشاغل پردرآمد برای رشته های علوم اجتماعی متوسط حقوق و دستمزد
تحلیل گر مالی / اوراق بهادار/ سرمایه گذاری80800 دلار
تحلیلگر اطلاعات77900 دلار
مدیر امنیت73،600 دلار
درآمد و حقوق رشته علوم اجتماعی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته علوم اجتماعی در دنیا

تحصیل علوم اجتماعی در دانشگاه طیف وسیعی از موضوعات را شامل می شود، از روابط بین الملل گرفته تا سیاست تا جغرافیا . 5 دانشگاه ها برتر دنیا در حوزه علوم اجتمائی در ایالات متحده، انگلستان وجود دارند. برترین دانشگاه های برتر این رشته در دنیا به ترتیب عبارت اند از:

انستیتوی فناوری ماساچوست

دانشکده هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی در انستیتوی فناوری ماساچوست موضوعات بسیاری از جمله سیاست و مطالعات زنان و جنسیت را ارائه می دهد. ( راهنمای کامل اپلای در مؤسسه فناوری ماساچوست )

دانشگاه آکسفورد

مشهور ترین مدرک علوم اجتمائی مربوط به دانشگاه آکسفورد می باشد. بخش علوم اجتماعی همچنین به موضوعاتی از جمله تغییر محیط زیست، فقر، جرایم سایبری، آشفتگی سیاسی، نابرابری اجتماعی و مهاجرت می پردازد. بخش عمده ای از تحقیقات علوم اجتماعی در آکسفورد با هدف تأثیرگذاری سیاست در انگلیس و سراسر جهان انجام شده است. نقاط قوت تحقیق ویژه شامل داده های بزرگ، شهرهای آینده، مدیریت منابع و عملکرد اقتصادی جهانی است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه آکسفورد امکان پذیر است.

دانشگاه هاروارد

علوم اجتمائی در دانشگاه هاروارد یک رشته بین رشته به حساب می آید. رشته های تحصیلی این دانشگاه شامل اقتصاد، دولت، جامعه شناسی، مطالعات جنسیتی و روانشناسی نیز می شود. در این دانشگاه برای همه این موضوعات، از دانشجویان و فارغ التحصیلان انتظار می رود که تحقیقات تجربی و تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهند. پروژه های ارشد پایان نامه دراین دانشگاه باید به روش های تحقیق کیفی یا کمی، یا هر دو انجام شود.

دانشگاه استنفورد

گروه علوم اجتماعی در دانشگاه استنفورد دوره های انسان شناسی ارتباطات، اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی و جامعه شناسی را ارائه می دهد. در كلاس هاي علوم سياسي این دانشگاه، دانشجويان باید سياست هاي آمريكا و سيستم هاي سياسي بين المللي را مورد مطالعه قرار دهند و آنها را به منازعات، فعاليت هاي اجتماعي ، ايدئولوژي و نژاد مربوط دهند. دانشجویان در این دانشگاه در زمان تحصیل نحوه روش تحقیق و نظریه ها را می آموزند.

دانشگاه کمبریج

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کمبریج طیف گسترده ای از رشته ها را شامل می شود. این دانشگاه دارای اعضای علمی متخصص در حوزه های علوم انسانی و اجتمائی است . دانشجویان همچنین در ابتکارات و دوره های تحقیقاتی در سایر بخش ها بسیار فعالیت می کنند.

این دانشگاه همچنین در ابتکارات تحقیقاتی در سطح دانشگاه مانند بهداشت عمومی، امنیت غذایی جهانی و انرژی و حفاظت شرکت می کند. در دانشگاه کمریج طیف وسیعی از رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد و تحقیقات برای ادامه تحصیل وجود دارد.

3.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.