تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Economical science

رشته علوم اقتصادی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

علم اقتصاد یک علم اجتماعی است که با تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات سروکار دارد. یکی دیگر از رشته هایی گروه انسانی رشته علوم اقتصادی است که تقریبا می شود گفت طرفدارهای خاص خودش را دارد اما به دلیل شناور بودن این رشته امکان ورود به این رشته از گوره تجربی و گروه ریاضی هم است. این رشته در هر جای دنیا و ایران بسیار پر اهمیت است و جایگاه شغلی خوبی دارد.در ادامه مطلب به همه سوالات زیر پاسخ می دهیم تا شما را در تصمیم گیری انتخاب این رشته کمک کنیم.

رشته علوم اقتصادی چه گرایش هایی دارد؟

توانایی لازم برای ورود به رشته اقتصاد چیست؟

دانشگاه های برتر رشته اقتصاد در ایران کدام است؟

آیا این رشته امکان ادامه تحصیل در ایران و خارج را دارد؟

درآمد و حقوق این رشته چه قدر است؟

ماهیت رشته علوم اقتصادی

دانشجویان علم اقتصاد در طول دوره تحصیل خود یاد می گیرند که تخصیص منابع را به صورت بهینه داشته باشند. به طور کلی اقتصاد را می تواند به دو اقتصاد کلان و اقتصاد خرد تقسیم کرد که اقتصاد کلان به بررسی رفتار اقتصادهای کلی در مقیاس منطقه ای، بین المللی و اقتصاد خرد به بررسی مصرف کنندگان ومشاغل می پردازد.

اقصاد دانان بررسی می کند که چگونه افراد، مشاغل، دولت ها و ملت ها در تخصیص منابع برای برآورده کردن خواسته ها و نیازهای خود تصمیم گیری می کنند، تلاش می کند تا تعیین کند که چگونه این گروه ها باید تلاش کنند تا برای دستیابی به حداکثر بازده تلاش کنند.

The-nature-of-economic-sciences

درباره رشته علوم اقتصادی

توانایی های ورود به ورود به رشته علوم اقتصادی

داوطلبانی که کلا وارد رشته انسانی در دبیرستان می شوند این موضوع را می دانند که بیشتر دروس حفظی هستند مانند درس اقتصاد، فلسفه، تاریخ مکاتب، روانشناسی، جامعه شناسی، منطق و دیگر دروس تخصصی. اما این موضوع دلیل نمی شود که چون بیشتر دروس حفظی هستند بقیه دروس را رها کنند. دانشجویان رشته اقتصاد باید در دروس ریاضی هم قوی باشند البته نه به اندازه رشته های مهندسی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی و مهندسی هوافضا.

معرفی دروس گرایش های علوم اقتصادی در مقطع کارشناسی

این رشته هم مانند دیگر رشته ها دارای گرایش های متفاوت با دروس اختصاصی منحصر به فردی است. در این قسمت به معرفی دروس عمومی و تخصصی 6 گرایش اقتصاد که در بالا ذکر شد می پردازیم.

دروس مشترک در همه شاخه‌های علوم‌اقتصادی

از جمله دروس مشترک در همه شاخه های علوم اقتصادی می توان به زبان خارجه تخصصی، حقوق تجارت، اصول سازمانی و مبانی جامعه‌شناس، مدیریت، ریاضیات، آمار، روش تحقیق، اصول حسابداری، جغرافیای اقتصادی ایران، پول و بانکداری، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، مبانی فقهی اقتصاد صدر اسلام، تجارت بین‌الملل، نظام‌های اقتصادی، اقتصاد توسعه، اقتصاد ایران اشاره کرد.

معرفی گرایش های رشته علوم اقتصادی

رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای 6 گرایش اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد پول و بانکداری است که هر 3 گروه آزمایشی انسانی، تجربی و ریاضی مجاز به انتخاب رشته در همه گرایش ها هستند. تنها این موضوع را باید گفت که گرایش اقتصاد نظری قابل انتخاب توسط دانش آموزان گروه انسانی نیست.

تمام گرایش های ذکر شده تنها در 30 واحد درسی با هم تفاوت دارند و دانشجویان در هنگام تحصیل می توانند 9 واحد اختیاری را از گرایش های دیگر انتخاب کنند.

گرایش اقتصاد بازرگانی

در گرایش اقتصاد بازرگانی دانشجویان با مباحثی مانند قوانین و مقررات مالیات در ایران، جنبه های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید، انواع حسابرسی، مدیریت بازاریابی و کاربردهای آن، اصول حسابداری آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد بازرگانی

از جمله دروس تخصصی اقتصاد بازرگانی می توان به اقتصاد مدیریت، حسابداری صنعتی، روش‌های مقداری در بازرگانی، حسابداری شرکت‌ها،مدیریت تولید، ارزیابی طرح‌های اقتصادی، اصول بیمه، اصول بازاریابی، مدیریت مالی اشاره کرد.

The-impact-of-coronavirus-on-the-economy

تأثیر کروناویروس بر اقتصاد

گرایش اقتصاد نظری

دانشجویان گرایش اقتصاد نظری بیشتر به مطالعه مباحث ریاضیات می پردازند و درباره اصول تجارتی دانشی پیدا نمی کنند. دانشجویان این گرایش در طول دوران تحصیل خود با اسناد اعتباری ارزی، عملکرد بانک های داخلی و خارجی، سیاست های پولی و مالی، تجزیه و تحلیل صورت صورت حساب های مالی آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد نظری

از جمله دروس تخصصی اقتصاد نظری می توان به اقتصاد کشاورزی، اقتصاد سنجی، اقتصاد مدیریت، اقتصاد ریاضی، تاریخ، عقاید اقتصادی، اقتصاد منابع، برنامه‌ریزی اقتصادی اشاره کرد.

گرایش اقتصاد کشاورزی

همانطور که از اسم این گرایش معلوم است، دانشجویان گرایش اقتصاد کشاورزی علاوه بر آشنا بودن به اصول و مبانی اقتصاد باید مسائل کشاورزی مانند آب و هوا، خاک، محصولات کشاورزی، زمین و زراعت آشنایی داشته باشد تا بتواند به عنوان کارشناس اقتصادی در بازار محصولات کشاورزی نقش بسزایی داشته باشد.

دروس تخصصی گرایش اقتصاد کشاورزی

از جمله دروس تخصصی گرایش اقتصاد کشاورزی میتوان به اقتصاد کشاورزی، اقتصاد سنجی، توسعه و سیاست کشاورزی، اقتصاد منابع، بازاریابی محصولات کشاورزی، ارزیابی طرح‌های اقتصادی، جامعه‌شناسی روستایی، مدیریت مزرعه، پژوهش عملیاتی اشاره کرد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته علوم اقتصادی در ایران

امکان ادامه تحصیل دراین رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازارکار و آینده شغلی رشته علوم اقتصادی در ایران

دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی تنها برخی از مباحث پایه را مطالعه می کنند که خیلی مناسب برای بازار کار نیست. به همین دلیل دانشجویان دارای مدرک لیسانس نباید توقع داشتن کار تخصصی را بعد از فارغ التحصیلی داشته باشند. این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در وزارت صنایع؛ بانک مرکزی، بخش مالیات، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار برای کارهایی مانند نوشتن مدل های اقتصادی، رفع مشکلات اقتصادی سازمان و … مشغول به کار شوند.

این دانشجویان بسیار ذهن باز و تحلیل گری دارند، به همین خاطر می توانند با برنامه ریزی دقیق و مشاوره از دیگران در حوزه های شغلی غیر مرتبط هم آینده شغلی خوبی داشته باشند.

درآمد و حقوق رشته علوم اقتصادی در ایران

این افراد دارای مدارک تحصیلی بالا، تجربه کاری خوب، نگاه کارشناسانه عالی می توانند در وزارت خانه های خوبی مشغول به کار شوند و به طور متوسط ماهانه 9 میلیون تومان حقوق دریافت کنند. افرادی که در خارج ازاین حوزه ولی به صورت کارمندی استخدام بخش های دولتی می شوند، با توجه به سمت کاری، حقوق مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند.

وظایف کاری اقتصاددانان

اقتصاددانان در واقع به انجام کارهای تحقیقاتی، تجزیه و تحلیل داده ها، پایش روند های اقتصادی می پردازند. آنها پیش بینی های متنوعی از جمله هزینه های انرژی، تورم، نرخ بهره، نرخ ارز، چرخه های کاری، مالیات و سطح اشتغال را توسعه می دهند.

اقتصاددانان به طور معمول موارد زیر را انجام می دهند:

  • تخقیق روی موضوعات اقتصادی
  • انجام نظرسنجی ها و جمع آوری داده ها
  • تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل های ریاضی ، تکنیک های آماری و نرم افزار
  • ارائه نتایج تحقیق را در گزارش ها ، جداول و نمودارها
  • روند بازار را تفسیر و پیش بینی می کنند.
  • راهنمایی در مورد موضوعات اقتصادی مشاغل ، دولت ها و افراد
  • پیشنهاد راه حل هایی برای مشکلات اقتصادی

اقتصاددانان تحلیل اقتصادی کمی و کیفی را در مباحث مختلفی از جمله آموزش، بهداشت، توسعه و محیط زیست اعمال می کنند. برخی از اقتصاددانان هزینه محصولات، مراقبت های بهداشتی و یا انرژی را مطالعه می کنند، و برخی دیگر سطح اشتغال، چرخه تجارت، نرخ ارز، مالیات، تورم یا نرخ بهره را بررسی می کنند.

اقتصاددانان غالباً روندهای تاریخی را مطالعه می کنند و از آنها برای پیش بینی استفاده می کنند. آنها تحقیق و تحلیل داده ها را با استفاده از انواع برنامه های نرم افزاری انجام می دهند. آنها گاهی تحقیقات خود را به مخاطبان مختلف ارائه می دهند.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته اقتصاد

به طور کلی فرصت های شغلی این رشته باید خوب باشند. چشم انداز شغلی برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای D. ، مهارت های تحلیلی قوی و تجربه استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری هستند باید بسیار خوب است. در نتیجه ، دارندگان مدرک لیسانس به احتمال زیاد باید تلاش بیشتری برای پیدا کردن شغل داشته باشند. اقتصاددانانی که برای شرکت ها کار می کنند به مدیران و تصمیم گیران کمک می کنند تا درک کنند که اقتصاد چگونه روی تجارت آنها تأثیر خواهد گذاشت. به طور خاص ، اقتصاددانان ممکن است موضوعاتی مانند تقاضای مصرف کننده و فروش را تجزیه و تحلیل کنند تا به یک شرکت کمک کند تا سود خود را به حداکثر برساند.

اقتصاددانان همچنین در سازمان های بین المللی ، شرکت های تحقیقاتی و اتاق های فکر فعالیت می کنند ، جایی که آنها موضوعات مختلف اقتصادی را مطالعه و تحلیل می کنند. تحلیل ها و پیش بینی های آنها اغلب در روزنامه ها و مجلات منتشر می شود.

اقتصاددانان معمولاً در یک دفتر به طور مستقل کار می کنند. با این حال ، بسیاری از اقتصاددانان با سایر اقتصاددانان و آمارشناسان همکاری می کنند ، گاهی اوقات در تیم کار می کنند. برخی از اقتصاددانان از خانه کار می کنند و ممکن است برخی دیگر نیز بخواهند به عنوان بخشی از شغل خود سفر کنند یا در کنفرانس ها شرکت کنند. اقتصاددانان بیشتر وقت خود را با استفاده از رایانه صرف تجزیه و تحلیل داده ها ، بررسی تحقیقات و یا نوشتن یافته ها می کنند.

دانشگاه های برتر رشته اقتصاد در ایران

از برتین دانشگاه های رشته علوم اقتصادی در ایران می توان به دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان اشاره کرد.

کارنامه قبولی رشته علوم اقتصادی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته اقتصاد – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته اقتصاد - دانشگاه تهران99

کارنامه قبولی رشته اقتصاد – دانشگاه تهران 99

بازار کار و آینده شغلی رشته علوم اقتصادی در دنیا

به طور کلی فرصت های شغلی این رشته باید خوب باشند. چشم انداز شغلی برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای ، مهارت های تحلیلی قوی و تجربه استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری باشند عالی است. در نتیجه ، دارندگان مدرک لیسانس به احتمال زیاد باید تلاش بیشتری برای پیدا کردن شغل داشته باشند. اقتصاددانانی که برای شرکت ها کار می کنند به مدیران و تصمیم گیران کمک می کنند تا درک کنند که اقتصاد چگونه روی تجارت آنها تأثیر خواهد گذاشت. به طور نادر ، اقتصاددانان ممکن است موضوعاتی مانند تقاضای مصرف کننده و فروش را تجزیه و تحلیل کنند تا به یک شرکت کمک کند تا سود خود را به حداکثر برساند. این رشته در آینده رشته بسیار خوبی دارد.

درآمد و حقوق رشته علوم اقتصادی در در دنیا

این افراد در ایالت های زیر می توانند بالاترین حقوق را داشته باشند. شما با مراجعه به سایت payscale می توانید حقوق مشاغل این حوزه در هر کشوری که می خواهید را مشاهده کنید.

نام ایالتمیزان حقوق متوسط
 نیویورک 127،520 دلار
 ویرجینیا 126،080 دلار
 اوهایو 125490 دلار
کالیفرنیا 124،430 دلار
 ماساچوست 117،680 دلار
مریلند 116،870 دلار
درآمد و حقوق رشته علوم اقتصادی در در دنیا

برترین دانشگاه های رشته علوم اقتصادی در دنیا

از برترین دانشگاه های رشته اقتصاد در جهان به ترتیب اولویت میتوان به دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست ( راهنمای کامل اپلای در مؤسسه فناوری ماساچوست ) ، دانشگاه استنفورد، دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه پرینستون، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه ییل، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج اشاره کرد.

4.1/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.