تاریخ امروز :چهارشنبه , 27 مارس 2024
Academic field of Materials Engineering and Metallurgy

رشته مهندسی مواد و متالورژی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه اسباب بازی های Stretch Armstrong می توانند بطور باورنکردنی و بدون شکسته شدن کشیده شوند؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چگونه این پنجره ها را در هواپیماها بسیار سخت و بادوام می کنند؟ خب، دیگر فکر نکنید! رشته مهندسی مواد و متالورژی دارای افراد باهوشی است که یه طراحی این چیزهای شگفت انگیر می پردازند.

افراد علاقمند به رشته مهندسی و ایجاد مواد لازم برای کارکردهای مختلف رشته مهندس مواد را انتخاب می کنند. این مهندسین کامپوزیت های جدیدی ایجاد می کنند یا کاربردهای جدیدی را برای مواد ایجاد می کنند، مانند ساختن نیمه هادی های سیستم های فیبر نوری از سرامیک و فلز. آنها تولید، آزمایش و پردازش مواد برای صنایع تولیدی ، ارتباطی و مهندسی عمران را انجام می دهند.

ماهیت رشته مهندسی مواد و متالورژی

مهندسان مواد از دانش تخصصی خود در مورد مواد مختلف – ساختار شیمیایی، نقص آنها، نقاط قوت، استفاده، کاربرد آنها و قابلیت انعطاف پذیری آنها استفاده می کنند و سپس این کار را برای ایجاد مواد جدید یا تطبیق محصولات موجود اعمال می کنند.

به عنوان یک مهندس در این زمینه، می توانید با انواع مواد کار کنید از پلاستیک، پلیمر و مواد شیمیایی گرفته تا سرامیک، پارچه و لاستیک. مهندسان مواد فرایندهایی را برای ایجاد مواد مورد استفاده در محصولات متنوعی ایجاد می کنند. آنها بسته به مشخصات محصول با موادی مانند پلاستیک و فلزات کار می کنند. مهندسین مواد با موقعیت های شغلی عالی معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

Introduction-to-Materials-Engineering-and-Metallurgy

معرفی رشته مهندسی مواد

مهندسان مواد ممکن است در درک انواع خاص مواد تخصص داشته باشند. در زیر نمونه هایی به انواع مهندسین مواد اشاره شده است:

مهندسان سرامیک

مواد سرامیکی و فرآیندهای ساخت آنها را به محصولات مفید ، از نازل موشک با درجه حرارت بالا گرفته تا شیشه برای صفحه نمایش صفحه تخت LCD توسعه می دهند.

مهندسان کامپوزیت ها

موادی را با خاصیت خاص و مهندسی شده برای کاربردهای هواپیما ، اتومبیل و محصولات مرتبط تولید می کنند.

مهندسان متالورژی

متخصص در فلزات ، مانند فولاد و آلومینیوم هستند که معمولاً به صورت آلیاژی همراه با افزودنی های دیگر عناصر برای تأمین خواص خاص هستند.

مهندسان پلاستیک

پلاستیک های جدید ، معروف به پلیمر را برای کاربردهای جدید تولید و آزمایش می کنند.

مهندسان پردازش نیمه هادی

از اصول علوم و مهندسی مواد استفاده می کنند تا مواد میکروالکترونیکی جدید را برای محاسبات ، سنجش و کاربردهای مرتبط تهیه کنند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی مواد و متالورژی

کارفرمایان مختلف صلاحیت های مختلفی را برای استخدام در اولویت قرار می دهند، بنابراین، اگر

شما متقاضی کار برای چند شرکت مختلف هستید، نباید یک رزومه یکسان برای همه ارسال کنید.

  • مهارت های اصلی مهندسین مواد
  • دانش علمی و فنی صوتی
  • مهارت های تحلیلی
  • اعتماد به نفس
  • مهارت های رهبری
  • مهارتهای سازمانی مؤثر
  • مهارت های ارتباطی و بین فردی
  • آگاهی تجاری
  • توجه به جزئیات
  • مهارت های کار تیم
Job-skills-for-metallurgical-and-materials-engineers

مهارت های شغلی برای مهندسین مواد

معرفی دروس رشته مهندسی مواد و متالورژی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی

انقلاب اسلامی، مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، ادبیات فارسی، تاریخ و تمدن اسلامی، زبان عمومی، دانش خانواده و جمعیت، آشنایی با منابع اسلامی، تربیت بدنی 1 و 2.

دروس پایه

ریاضی 1 و 2، فیزیک 1 و2، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، مبانی کامپیوتر، محاسبات عددی، شیمی عمومی و آزمایشگاه، ریاضی مهندسی.

دروس اصلی

مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه، استاتیک، مقاومت مصالح، کریستالوگرافی و آزمایشگاه، پدیده های انتقال، شیمی فیزیک مواد، خواص فیزیکی 1و2، آز متالوگرافی، آز خواص مکانیکی 1، ترمودینامیک 1، کارگاه عمومی، نقشه کشی صنعتی، پروژه، کارآموزی.

 دروس تخصصی

انتقال مطالب، ریخته گری 1 و آزمایشگاه، انجکاد فلزات، شکل دادن فلزات 1، خواص مکانیکی 2، متالورژی جوشکاری و آزمایشگاه، متالورژی پودر، روش های نوین آنالیز، خوردگی، عملیات حرارتی و آزمایشگاه، استخراج فلزات 1 و 2، آزمایشگاه انجماد فلزات.

گرایش های مهندسی مواد و متالورژی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 3 گرایش متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی و سرامیک است.

سرامیک: دانشجویان گرایش سرامیک در طی دوران تحصیل به مطالعه مواد غیر فلزی، غیر آلی و سرامیکی می پردازند. این دانشجویان با خواص، فرآیند ساخت و کاربردهای این مواد نیز آشنا می شوند.

متالورژی استخراجی: دانشجویان این گرایش در طی دوران تحصیل خود با نحوه جداسازی یا استخراج فلزات از سنگ معدن آشنا می شوند. شاید با خواندن این مطلب به این فکر بیفتید که این رشته با مهندسی معدن مشابه است، اما این رشته کاملا با رشته مهندسی معدن متفاوت است.

متالورژی صنعتی: دانشجویان این گرایش در طی دوران تحصیل خود به مطالعه و بررسی رفتار فیزیکی و شیمایی عناصر فلزی، ترکیبات بین فلزی و آلیاژی می پردازند.

گرایش های مهندسی مواد و متالورژی در مقطع کارشناسی ارشد

مجموعه مهندسی متالورژی و مواد در مقطع کارشناسی ارشد دارای 4 رشته و گرایش های زیر است.

رشتهگرایش
مهندسی موادشناسایی و انتخاب مواد مهندسی
شکل دادن فلزات
استخراج فلزات
خوردگی و حافظت مواد
سرامیک
ریخته گری
مهندسی متالورژی و موادجوشکاری
الکتروسرامیک
مهندسی پزشکیبیومتریال
بافت
مواد، انرژی و تکنولوی کوانتومی
گرایش های ارشد مهندسی متالورژی و مواد

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی مواد و متالورژی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی مواد و متالورژی در ایران

این رشته مهندسی یکی از پرکاربردترین رشته ها در حوزه فنی و مهندسی به حساب می آید. پیشرفت در صنایعی مانند انرژی، فضایی، تکنولوژی پزشکی، هسته ای و نظامی را مدیون زحمات مهندسین این رشته هستیم. از آنجایی که امروزه شاهد رشد و افزایش صنایع تولیدی در کشور هستیم و بخش اصلی تولید، مواد است، فرصت های شغلی خوبی برای این مهندسین در همه صنایع وجود دارد.

شرط اصلی ورود به بازار کار این رشته داشتن مهارت کاری است نه تنها مدرک تحصیلی. زیرا در دوران دانشگاه نه تنها در این رشته بلکه در دیگر رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و … تنها به ارائه تئوری ها می پزدارند و از لحاظ عملی و مهارت کاری فارغ التحصیلان ضعیف هستند. وجود این مهندسین در هر کارخانه ای سبب بهبود کیفیت محصول و بازدهی بیشتر می شود. آینده شغلی برای مهندسین این حرفه خوب است.

بازارکار و آینده شغلی مهندسی متالورژی و مواد

فرصت های شغلی رشته مهندسی مواد و متالورژی

مهندسین این رشته در صورت داشتن مهارت کاری لازم می توانند در سازمان های دولتی و خصوصی و صنایعی مشغول به کار شوند. هر کدام از 3 گرایش در حوزه مربوط به رشته تحصیل خود می توانند در کارخانه های استخرج و تولید مواد اولیه فلزی، صنایع ریخته گری، صنایع دفاع، هواپیماسازی، صنایع فولاد سازی، کشتی سازی، خودرسازی، تراکتور سازی، صنایع متالورژی پودر، سیستم های تهویه مطبوع، شرکت های ساخت قطعات مختلف لوازم خانگی، کاشی سازی، تولید کننده قطعات الکترونیکی، شیشه سازی، چینی سازی به فعالیت بپردازند.

درآمد وحقوق رشته مهندسی مواد و متالورژی در ایران

میزان حقوق این مهندسین با توجه به خصوصی یا دولتی بودن کار، سطح تحصیلات، سمت شغلی (کارشناس، سرپرست و مدیر) بسیار متفاوت است. مهندسینی که در بخش های دولتی کار می کنند، حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری دریافت می کنند. حقوق افرادی که در بخش های خصوصی کار می کنند، طبق توافق با کارفرما تعیین می شود. میانگین حقوق ماهانه مهندسین شاغل در حوزه مواد و متالورژی 7 میلیون تومان است.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی مواد و متالورژی در ایران

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تربیت مدرس، د انشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهید چمران اهواز از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران است.

کارنامه قبولی رشته مهندسی مواد و متالورژی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی مواد و متالورژی – دانشگاه صنعتی شریف

کارنامه قبولی رشته مهندسی مواد و متالورژی - دانشگاه صنعتی شریف
کارنامه قبولی رشته مهندسی مواد و متالورژی – دانشگاه صنعتی شریف 99

 بازارکار و آینده شغلی مهندسی مواد و متالورژی در دنیا

این مهندسین در خارج از کشور دارای فرصت های شغلی خوبی هستند. تقاضا برای این مهندسان به نسبت مهندسی برق، مهندسی مکانیک بیشتر است. امکان ادامه تحصیل همراه با کار در این رشته ، به نسبت سایر رشته های مهندسی به نسبت راحت تر است.

این افراد می توانند در شرکت ها مرتبط استخدام یا در دانشگاه ها به تدریس بپردازند. طبق پیش بینی ها تقاضا برای این حرفه تا سال 2024 به میزان 6درصد افزایش پیدا می کند.

درآمد وحقوق رشته مهندسی مواد و متالورژی در دنیا

برای حقوق این مهندسین در کشور دلخواه می توانید به لینک “Materials Engineer Salary” مراجعه کنید.

کشورمتوسط حقوق سالانه
ایالات متحده76,305 دلار
کانادا73,847 دلار کانادا
آلمان47,500 یورو
استرالیا66،827 دلار استرالیا
انگلستان33,757 یورو
درآمد وحقوق رشته مهندسی مواد و متالورژی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی مواد و متالورژی در دنیا

4/5 - (20 امتیاز)

یک نظر

  1. سهراب بادفر پاسخ

    به نظرم اطلاعاتتان کامل بود،اما در رشته نظام مهندسی متالورژی هم نظرتتان کامل بود.
    یاشار بادفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.