تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of textile engineering

رشته مهندسی نساجی : بازار کار، درآمد، دانشگاه های برتر

در بین رشته های مهندسی، در مقابسه به رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی برق، رشته مهندسی کامپیوتر؛رشته مهندسی نساجی یکی از کم طرفدارترین و آینده نگرترین رشته ها است. اگر از دیدگاه اقتصادی هم بخواهیم به این رشته نگاه کنیم متوجه می شویم این صنعت در اغلب کشورها به عنوان یک صنعت اقتصادی به حساب می آید چرا که واردات و صادرات تولیدات نساجی مثل انواع پارچه و … قابلیت غنی تر کردن صنعت نساجی را برای آن کشور دارد.

امروزه صنعت نساجی یکی از گسترده ترین صنایع کشور به شما می آید و این صنعت تنها در صنعت های موکت، فرش و پوشاک مورد استفاده نیست بلکه از این صنعت امروزه میتوان در تولید قلب مصنوعی، شریان های مصنوعی، ترمز ماشین، ساخت جاده ها، ساخت هواپیما ها و سایت های فضایی هم بهره جست. با این همه وصف صنعت نساجی متوجه می شویم باید حتما تحصیلات دانشگاهی رشته مهندسی نساجی را داشته باشید تا بتوانید در این حرفه کار کنید.

ماهیت رشته مهندسی نساجی

این رشته شامل بخش های مختلفی مثل بافندگی (تولید انواع پارچه)، ریسندگی (تولید نخ های مختلف)، تولید فرش ماشینی و تریکو بافی و … است. دانشجویان این رشته باید توانایی درک سلیقه مردم در طول زمان داشته باشند تا بتواند پارچه هایی با طرح و رنگ های متنوع تولید کنند. همچنین باید بدانید این رشته بیشتر در واحد های تولیدی امکان پذیر است و در برخی از شاخه ها نیاز به کار با قطعات و ماشین آلات نساجی هم است، به همین علت شما باید روحیه کار در کارخانه های تولید و کار با این دستگاه ها را داشته باشید.

فرش بافی در رشته مهندسی نساجی

فرش بافی در رشته مهندسی نساجی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی نساجی

طراحان نساجی طبق خواسته های بازار باید طراحی خلاقانه، شیک و معاصر را انجام دهند. اگرچه به نظر می رسد بسیار ساده است، کار طراحان نساجی کمی پیچیده است زیرا آنها باید هماهنگی جنبه های مختلف تولید نساجی را با تقاضای بازار و همچنین روندهای روز دنیا انجام دهند. این حرفه خواستار مجموعه مهارت هایی است که هر طراح باید از آن برخوردار باشد. این مهارت ها را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

  1. خلاق بودن
  2. آشنایی با روانشناسی رنگ ها
  3. توانایی تجسم چیزها در سه بعد
  4.  مهارت های مکانیکی در زمینه هایی مانند برش الگوی ، درجه بندی و ساخت پوشاک.
  5. آشنای با طراخی برای کشیدن الگو چه بر روی کاغذ و چه با کامپیوتر
  6. مهارت های ارتباطی خوبی برای توضیح ایده های خود به روشنی و اقناعی
  7. توانایی تحقق مهلت ها و کار در یک بودجه
  8. مهارت های شغلی و آگاهی تجاری، به ویژه در صورت خود اشتغالی
  9. مهارت مذاکره خوب هنگام فروش طرح های خاص خود
  10. آشنایی با انواع رنگ ، پارچه و سبک
  11. مهارت های سازمانی قوی

معرفی دروس رشته مهندسی نساجی

دروس مشترک در گرایش های رشته مهندسی نساجی

شیمی‌ عمومی‌، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، ریاضی‌ عمومی‌، محاسبات عددی، معادلات‌ دیفرانسیل، فیزیک‌ عمومی‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر.

معرفی گرایش های رشته مهندسی نساجی در مقطع کارشناسی

مهندسی نساجی دارای 5 گرایش تکنولوژی نساجی، پوشاک، علوم الیاف، مدیریت تولید، ساختارهای نانولیفی است اما هر کدام از این گرایش ها تخصص و توانایی منحصر به فرد خود را دارند.

گرایش تکنولوژی نساجی

امروزه تکنولوژی در همه صنعت های نفوذ پیدا کرده است و روز به روز پیشرفت می کند. صنعت نساجی از دسته صنعت هایی است که نیاز به تکنولوژی در آن حس می شود چرا که متخصصین این گرایش سعی می کنند با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در تبدیل کردن الیاف به نخ و تبدیل نخ به سایر منسوجات قدمی مؤثر در پیشرفت این صنعت داشته باشند.

هدف از این گرایش که شامل دو بخش ریسندگی و بافندگی است، یادگیری مباحثی مثل نحوه تولید نخ، قالی، پارچه و موکت است. در این گرایش به دلیل آشنایی با دستگاه های نساجی دانشجویان ملزم به پاس کردن دروس مربوط به علم مکانیک هستند.

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی نساجی

علوم‌ الیاف‌، کارگاه‌ ریخته‌گری‌، کارگاه‌ جوشکاری‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، اصول‌ ساختمانی‌ مواد پلیمری‌، بافندگی‌ حلقوی‌، استاتیک‌، ترمودینامیک‌ عمومی‌، طراحی‌ماشین‌، کارگاه‌ ماشین‌ابزار، ریسندگی‌، مقاومت‌ مصالح‌، دینامیک‌ عمومی‌، فیزیک‌ الیاف‌، ریسندگی‌ نخ‌های‌ یکسره‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌، کفپوش‌های‌ ماشینی‌، مقدمات‌ بافندگی‌، ریسندگی‌ الیاف‌ بلند، رنگرزی‌، تکنیک‌ بافت‌ پارچه‌، تجزیه‌ فنی‌ بافت‌ پارچه‌، کارگاه‌ ریسندگی‌ الیاف‌ بلند، طرح‌ و محاسبه‌ کارخانه‌، ریسندگی‌ مدرن‌، چاپ‌ و تکمیل‌.

Textile-technology

گرایش تکنولوژی نساجی

 گرایش پوشاک

تمایل زیاد افراد جامعه به شیک پوشی و مد سبب شده است این رشته هم طرفدار زیادی داشته باشد. واحد های صنعتی گرایش پوشاک صنعت نساجی روز به روز گسترده تر می شوند و نیاز به نیروهای متخصص بیشتری در این زمینه پیدا می کنند اما اغلب واحدهای صنعتی که قصد جذب نیرو را دارند، تمایلی به جذب فارغ التحصیلان گرایش پوشاک ندارند، بلکه اقدام به جذب فارغ التحصیلان گرایش های دیگر همراه با یک دوره آموزشی می کنند.

بله درست فکر میکنید این افراد حتی با دوره آموزشی نیز توانایی بر طرف کردن نیاز های صنعت پوشاک را ندارند، به عنوان مثال فردی که تخصص در زمینه طراحی لباس دارد تنها برای مدل طراحی لباس ایده های خوبی دارد نه در زمینه های دیگر.

دروس تخصصی گرایش پوشاک

فیزیک الیاف، شیمی آلی، تکنولوژی نساجی، نقشه‌کشی صنعتی، ریاضیات مهندسی، انواع پارچه، کنترل کیفیت آماری، مبانی مهندسی برق، تکمیل کالای نساجیف تکنیک و تجزیه فنی بافت، مکاترونیک، فرآیندهای رنگرزی و چاپ، کنترل کیفیت پوشاک، اصول حسابداری و هزینه‌یابی، تکنولوژی دوزندگی، کنترل رنگ در پوشاک، کاربرد کامپیوتر در پوشاک، صنعت پوشاک در جهان، اصول طراحی پوشاک، مکانیک ساختمانی نخ و پارچه، طرح و محاسبه کارخانه پوشاک، کارگاه اصول طراحی پوشاک، مدیریت تولید پوشاک، تاریخ لباس در ایران، ایجاد مشاغل کوچک، اصول برش و دوخت، منسوجات بی‌بافت، قوانین کار و روابط صنعت، دینامیک پارچه – ماشین.

 گرایش علوم الیاف

این گرایش را به نام شیمی نساجی می شناسند. علوم الیاف در واقع با بهره گیری از مواد شیمیایی و خواص آن ها به تهیه و تولید الیاف می پردازند. دانشجویان در این گرایش با مباحثی مثل خواص الیاف، تولید الیاف، رنگرزی و این طور موارد آشنا می شوند. پایه درس های این گرایش شیمی است و همزمان ملزم به مطالعه فرآیند های شکل گیری منسوجات هم هستند. رعایت نکات ایمنی و بهداشت در این گرایش به دلیل در ارتباط بودن با مواد شیمایی بسیار اهمیت دارد.

دروس تخصصی گرایش علوم الیاف

  • کارگاه‌ جوشکاری‌، علوم‌ الیاف‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، ساختمان‌ فیزیکی‌ الیاف‌، شیمی‌ تجزیه‌، ترمودینامیک‌ کاربردی‌، شیمی‌ پلیمر، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، کارگاه‌ ماشین‌ابزار، آزمایشگاه‌ شناسائی‌ الیاف‌ و مواد نساجی‌، تکنیک‌های‌ رنگرزی‌ چاپ‌ و تکمیل‌، مکانیک‌ سیالات‌، اصول‌ مهندسی‌ شیمی‌، کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌، رنگرزی‌ الیاف‌ طبیعی‌، تکمیل‌ کالای‌ نساجی‌، منسوجات‌ بی‌بافت‌، رنگرزی‌ الیاف‌ مصنوعی‌، اصول‌ شیمی‌ رنگ‌ و مواد واسطه‌، شیمی‌ الیاف‌ طبیعی‌، فیزیک‌ الیاف‌، مبانی‌ برق‌ و الکترونیک‌، تکسچرایزینگ‌، اصول‌ تکنولوژی‌ رنگ‌، تکنولوژی‌ تولید الیاف‌، آزمایشگاه‌ کنترل‌ کیفیت‌ کالای‌ تکمیل‌شده‌.

گرایش مدیریت تولید

این گرایش تقریبا کمی با سایر گرایش ها فرق دارد و بیشتر مربوط به حوزه های مدیرتی است. فالتحصیلان این رشته در پست های مدیریتی و نظارت در بخش های مختلف کارخانه های نساجی مشغول می شوند.

گرایش ساختارهای نانولیفی

رشته نساجی با گرایش ساختار های نانولیفتی به بررسی و تحقیق استفاده از علم نانو در صنعت نساجی می پردازد. الیاف به 3 دسته الیاف معمولی، الیاف میکرونی و نانو الیاف تقسیم می شوند که نانو الیاف دستاوردهای این گرایش است و نسبت به الیاف معمولی انعطاف و استحکام بیشتری دارد. امروزه نانو الیاف به عنوان یکی از با ارزش ترین محصولات نانو در حوزه های پزشکی، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، صنایع خودروسازی و …. به شمار می آید.

معرفی گرایش های رشته مهندسی نساجی در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس دفترچه کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400، این رشته دارای 6 گرایش الیاف، پوشاک، ساختارهای نانولیفی، شیمی نساجی و رنگ، فناوری و مدیریت تولید است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی نساجی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی نساجی در ایران

تکنسین های نساجی با انواع مختلفی از جمله منسوجات ساخته شده از انسان و طبیعی، چرم، خز، پلاستیک و فلزات کار می کنند. آنها ممکن است مسئول تولید پارچه برای اثاثیه، پوشاک، وسایل خانگی، لوازم پزشکی یا پارچه برای استفاده در صنعت خودرو باشند. مسئولیت های مهندس نساجی عبارتند از:

  • ارتباط و ارائه مشاوره فنی برای کارکنان طراحی، بازاریابی، خرید و تولید
  • تولید محصولات در پاسخ به خلاصه داده های داده شده
  • اصلاح طرح ها در صورت لزوم
  • تولید نمونه
  • رنگرزی و چاپ پارچه
  • ارزیابی ، شناسایی و انتخاب پارچه ها / محصولات از تأمین کنندگان
  • اطمینان از برآورده ساختن محصولات و الزامات مشخص شده (مانند ثبات رنگ ، دوام و …)
  • بررسی محصولات مناسب بودن و آزمایش عملکرد در شرایط مختلف
  • کنترل استانداردهای تولید و کیفیت
  • حل مسئله
  • رسیدگی به سؤالات مشتری و شکایات
  • به روز بودن در روند فعالیت ها و نوآوری ها
Textile-engineering-job-market

بازار کار رشته مهندسی نساجی

فرصت های شغلی برای مهندس نساجی

دانش آموختگان رشته نساجی اغلب در کارخانه های تولیدی، نساجی، تولید الیاف و مواد شیمایی تحت عنوان های مدیریت و نظارت در تولید، سرپرست خط تولید و مدیریت کارخانه استخدام می شوند. فارغ التحصیلان می توانند در زمینه توسعه و مدیریت تولید ، مدیریت خرده فروشی ، طراحی پوشاک ، تجارت بصری ، طراحی فنی ، نوشتن و ویرایش مد ، کنترل کیفیت ، لباس های تئاتری و بسیاری موارد دیگر مشغول به کار شوند.

درآمد وحقوق رشته مهندسی نساجی در ایران

حقوق این فارغ التحصیلان با توجه به نوع محیط کاری و سمت شغلی تعیین می شود. افرادی که در بخش های دولتی مشغول به کار می شوند، حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری دریافت می کنند. افرادی هم که در بخش خصوصی مشغول به کار می شوند طبق توافق با کارفرما حقوق می گیرند. در حالت کلی میزان درآمد این حرفه متوسط است و این افراد حداقل 3 میلیون حقوق می گیرند.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی نساجی در ایران

دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهدسی نساجی در ایران عبارت اند از:

  • دانشگاه بناب
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه یزد
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد قزوین)

 کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی – دانشگاه امیرکبیر

کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی - دانشگاه امیرکبیر99
کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی – دانشگاه امیرکبیر 99

بازارکار وآینده شغلی رشته مهندسی نساجی در دنیا

مهندسان نساجی نقش زیادی در ایجاد لباس، پارچه، فرش، حوله و پارچه مبلی دارند. این افراد می توانند در کارخانه ها برای طراحی، مهندسی فرآیند، کنترل و نظارت بر تولید، توسعه محصول، فروش فنی و خدمات، کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه و مدیریت شرکت کار کنند. این حرفه به دلیل افزایش روزانه تقاضا برای استفاده از لباس، این حرفه آینده شغلی خوبی دارد.

درآمد و حقوق رشته مهندسی نساجی در دنیا

متوسط ​​حقوق مهندسی نساجی در ایالات متحده از 25 سپتامبر سال 2020 81،096 دلار است ، اما محدوده حقوق و دستمزد به طور معمول بین 74،071 تا 89،649 دلار کاهش می یابد. دامنه حقوق و دستمزد بسته به بسیاری از عوامل مهم ، از جمله تحصیلات ، گواهینامه ها ، مهارت های اضافی ، تعداد سالهایی که در حرفه خود صرف کرده اید ، می تواند بسیار متفاوت باشد. برای مشاهده درآمد و حقوق مشاغل این حوزه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

دانشگاه های برتر رشته نساجی در دنیا

  • دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی
  • دانشگاه نبراسکا لینکلن
  • دانشگاه علمی کاربردی ساکسیون
  • دانشگاه بولتون
  • دانشگاه منچستر
  • دانشگاه لیدز
  • دانشگاه صنعتی درسدن

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.