تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Surveying Engineering

رشته مهندسی نقشه برداری : بازار کار، درآمد، دانشگاه های برتر

کار یک مهندس نقشه برداری مربوط به ایجاد و تحلیل نقشه هاست. شغل مهندسی نقشه برداری بسته به نوع خاصی از نقشه که ایجاد می شود، می تواند در بعضی موارد بسیار پیچیده باشد و می تواند به متخصصان آن ارادت زیادی داشته باشد. به طور معمول، یک مهندس نقشه برداری داده ها را جمع آوری می کند و داده ها را به منظور ایجاد نمایش های دقیق بصری از Topography یک منطقه، تجزیه و تحلیل می کند.

یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته این است که آیا این رشته بازار کار دارد؟

کدام گرایش آن رشته بهتر است؟ و خیلی سوالات دیگر.در ادامه قصد داریم به همه این سوالات شما را در رشته مهندسی نقشه برداری پاسخ بدهیم تا راحت تر بتوانید در مورد رشته انتخابی خود تصمیم بگیرید.

ماهیت رشته مهندسی نقشه برداری

همانطور که از عنوان این رشته پیداست، بیشتر مربوط به ساخت هر سازه ای می شود، زیرا تمامی پل ها، سد ها، ساختمان ها قبل از مرحله ساخت و تولید، نیاز به یک نقشه دقیق دارند. این رشته از جمله رشته های گروه ریاضی و فنی و زیر شاخه رشته مهندسی عمران در کنکور است. رشته نقشه برداری در واقع مرتبط با فعالیت هایی ماندد تعیین یا تخمین مختصات نقاط از سطح زمین است و کارشناس نقشه برداری برای انجام این فعالیت ها نیاز به دستگاه هایی ماندد ترازیاب، تئودولیت و توتال استیشن دارد.

اما تفاوت رشته نقشه کشی با نقشه برداری در چه چیزی است؟

در واقع اگر بخواهیم واضح تر تفاوت این دو حرفه را توضیح دهیمم به این صورت است که؛ مهندس نقشه بردار به طراحی موقعیت مکانی ساختمان نسبت به طراحی زمین می پردازد و به این موضوع که طراحی فضای داخلی ساختمان چگونه باشد، فکری نمی کند. طراحی فضای داخلی ساختمان به عمده مهندس نقشه کش است.

About-the-field-of-mapping

رشته مهندسی نقشه برداری رشته ای مکمل برای رشته مهندسی عمران محسوب می شود.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری جزء یکی از شاخهه های بسیار سخت رشته عمران است به همین خاطر یک مهندس نقشه بردار باید از سطح دانش بالایی در زمینه ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا بتواند محاسبات سنگین ریاضی را حل کند زیرا اولین قدم برای تهیه یک نقشه، پیدا کردن مختصات زمینی آن مکان می باشد.

علاوه بر دارا بودن از دانش ریاضی و علم فیزیک، نقشه بردار باید توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات اقتصادی برای کاهش هزینه های ساخت و ساز را داشته باشد تا مجموعه با ضرر مالی و کسر بودجه مواجه نشود.

امروزه هر متخصص در هر حرفه ای باید نسبت به نرم افزار های تخصصی رشته خود آگاهی داشته باشد تا موفق شود. از جمله نرم افزارهای رشته مهندسی نقشه برداری می توان به Civil3D و ArcGIS اشاره کرد. همچنین یک نقشه بردار باید توانایی برنامه نویسی با زبان های SQL، MATLAB و ++C را داشته باشد.

Skills-needed-for-a-mapping-job

مهارت های لازم برای شغل نقشه برداری

معرفی دروس رشته مهندسی نقشه برداری مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی عمران – نقشه برداری مانند سایر رشته ها 2 سال است. تعداد کل واحد های این رشته در مقطع کارشناسی 140 واحد است.

دروس پایه رشته مهندسی نقشه برداری

آزمایشگاه فیزیک 1، آزمایشگاه فیزیک 2، فیزیک 1، فیزیک 2، آمار و احتمالات مهندسی، برنامه نویسی کامپیوتر، ریاضی عمومی 1، ریاضی عمومی 2، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی.

دروس تخصصی رشته مهندسی نقشه برداری

نقشه برداری 1، نقشه برداری 2، ریاضیات مهندسی، نقشه برداری زمینی، تئوری خطاها، فوتوگرامتری 1، فتوگرامتری 2، ژئومورفولوژی- زمین شناسی، استاتیک و مقاومت مصالح، پایگاه داده، سرشکنی، ژئودزی1، ژئودوزی 2، هندسه دیفرانسیل، الکترونیک – فاصله یاب، مبانی کارتوگرافی، فیزیکال ژئودزی.

دروس اختیاری رشته مهندسی نقشه برداری

  • زبان تخصصی
  • برنامه نویسی کامپیوتر پیشرفته
  • محیط زیست و دیگر موارد

معرفی گرایش های مهندسی نقشه برداری در مقطع کارشناسی ارشد

این شاخه مهندسی از جمله مهندسی های است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانید نسبت به انتخاب گرایش اقدام کنید. بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 در سایت سازمان سنجش، این رشته دارای 6 رشته اصلی فتوگرامتری، ژئودزی، سنجش از دور، سیستم اطلاعات مکانی، هیدورگرافی، سیستم های اداره زمین است که در ادامه به بررسی عمیق تر  برخی از این گرایش ها میپردازیم.

1- گرایش سیستم اطلاعات مکانی

رشته سیستم اطلاعات مکانی یکی از رشته های محبوب به حساب می آید. این رشته به دلیل متنوع بودن موقعیت های شغلی زیاد، بسیار طرفدار دارد. دانشجویان این رشته باید دروس پایگاه داده، سیستم های اطلاعاتی، کامپیوتر و برنامه نویسی را بگذارنند.

2-گرایش فتوگرامتری

به پروسه اندازه گیری مختصات هندسی اجسام مثل پدیده ها، سطح زمین، سازه های طبیعی از روی عکس های هوایی، فتوگرامتری می گویند. این گرایش ارتباط نزدیکی با گرایش های دورکاوی، نقشه سازی عددی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، کارتوگرافی رقومی دارد.هدف این گرایش تهیه اطلاعات سه بعدی از شهرها، سازه ها و … می باشد؛ دانشجویان این گرایش در می یابند که چگونه با استفاده از چند تصویر گرفته شده توسط دوربین های عکاسی به اطلاعات سه بعدی آن جسم برسند.

دانشجویان فتوگرامتری توانایی ساخت اسکنرهای سه بعدی اپتیکی، تحلیل داده های عظیم لیزر اسکن های زمینی و هوایی، تبدیل هزاران تصویر هوایی گرفته شده با دوربین های متریک به نقشه ها و مدل های رقومی را دارند.

تقریبا در علم فتوگرامتری هیچ محدودیت خاصی برای اسکن و اندازه گیری اجسام وجود ندارد و هر جسمی که قابل مشاهده با چشم باشد را میتوان با این علم در شرایط خاص اسکن کرد.

3-گرایش سنجش از دور

این شاخه در بررسی آفت ها در زمین های کشاورزی، پایش جنگل ها و مراتع در برابر آتش سوزی، محاسبه فرونشت و … کاربرد دارد. این مهندسین با استفاده از تجهیزات مختلف هوایی به جمع آوری، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات می پردازند. همچنین انجام فرآیند تغییر در مسیر رودخانه ها و دریا از طریق بررسی این مهندسی انجام می گیرد.

4-گرایش مهندسی ژئودزی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، مهندس نقشه بردار باید توانایی تحلیل مسائل پیچیده ریاضیات را داشته باشد و گرایش ژئودزی یکی از پیچیده ترین گرایش های این رشته است با ریاضی آمیخته شده است. هدف از این گرایش بررسی حرکات، اندازه، مختصات و شکل زمین و درنهایت تاثیر جاذبه برا تغییر شکل پوسته زمین می باشد.

دانشجویان این گرایش بعد از پاس کردن تمام دروس توانایی طراحی مدار گردش دور زمین برای ماهواره ها، اندازه گیری تغییر شکل و جا به جایی سازه های بزرگ مثل برج ها و سد ها را پیدا می کنند.

علاوه بر توانایی های فوق، یک نقشه بردار با گرایش مهندسی ژئودزی می تواند اکتشاف های معدنی با استفاده از میدان ثقل زمین را انجام دهد.

مهندسی نقشه برداری و بازار کار آن برای بانوان
مهندسی ژئودزی

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی نقشه برداری در مقاطع بالاتر

دانشجویان این رشته، امکان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا را در همه گرایش ها در ایران دارند.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی نقشه برداری در ایران

همان طور که می دانید کار اصلی این مهندسین ساخت و ساز است. هر پروژه که همراه با ساخت و ساز باشد به یک مهندس نقشه بردار برای طراحی، مدیریت، اجرا و نظارت نیاز دارد. با توجه به افزایش ساخت و ساز ها در کشور در جهت سازندگی امیدواریم نقش این مهندسین پر رنگ تر شده و در حوزه تخصصی خودشان ایفای نقش کنند.

فرصت های شغلی برای مهندسی نقشه برداری

بیشتر موقعیت های شغلی یک نقشه بردار در محیط های کارگاهی و بر روی زمین است. به دلیل نیاز این رشته به قدرت جسمانی زیاد و فضای کاری کارگاهی و صحرایی شاید به این فکر بفتید آیا این رشته برای بانوان خوب است؟

اینطور نیست که اگر بانوان فارغ التحصیل این رشته تمایلی به کار در محیط های کارگاهی نداشتند بیکار بمانند. آنها میتواند با کمی تحقیق و تلاش بیشتر در محیط های اداری مانند سازمان نقشه برداری کشور، شهرداری ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بنادر و کشتیرانی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شرکت های عمرانی و شهرسازی، سازمان آب و فاضلاب، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و …. استخدام شوند.

که طبق تجربه ثابت شده است بیشتر بانوان توانایی کار صحرایی و کارگاهی را ندارند باید برای شاغل شدن در رشته خودشان باید با کمی صبر و حوصله فرصت شغلی مناسب در محیط های اداری باشند. اما برای آقایان فرصت های شغلی زیادی در محیط های کارگاهی وجود دارد و معمولا بعد از تمام کردن دانشگاه جذب بازار کار می شوند.

در آمد و حقوق مهندسی نقشه برداری در ایران

در حال کلی درآمد حقوق مهندسان در ایران و هر جای دنیا بسیار خوب است. این رشته یکی از پر زحمت ترین گرایش های رشته مهندسی عمران و یک از اصلی ترین رشته ها در سازمان نظام مهندسی است. فارغ التحصیلان این رشته به سرعت جذب بازار کار می شوند. میزان دریافتی حقوق بستگی به سابقه کار، نوع وظایف کاری، ارگانی مشغول در آن و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد. با توجه به سخت بودن این حرفه، میزان دریافتی بسته به نوع پروژه و نوع شرکت مبلغی بین 3 تا 7 میلیون گزارش شده است.

دانشگاه‌های برتر رشته مهندسی نقشه برداری در ایران

بر اساس رتبه بندی دانشگاه ها در ایران دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصر الدین طوسی و دانشگاه تبریز از برترین دانشگاه های ارائه دهنده در رشته های مهندسی و مهندسی نقشه برداری معرفی شده اند. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه صنعتی جندی شاپور – دزفول
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه سیر جمال الدین اسد آبادی – همدان
  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • دانشگاه تفرش
  • دانشگاه صنعتی اراک
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه صنعتی بابل
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه غیر انتفاعی خیام
  • دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری-دانشگاه تهران
کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه اصفهان

کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه اصفهان
کارنامه قبولی رشته مهندسی نقشه برداری – دانشگاه اصفهان

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی نقشه برداری در دنیا

بازار کار این رشته ارتباط زیادی با میزان فعالیت های ساختمانی دارد و فرصت های شغلی این مهندسی با توجه به منطقه جفرافیایی و شرایط اقتصادی آن منطقه متفاوت است. در حالت کلی طبق پیش بینی های انجام شده افرادی که دارای یک مدرک لیسانس معتبر و تخصص کافی باشند، میتوانند وارد بهترین مسیر شغلی شده و موقعیت شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند. کشور استرالیا هر ساله متقاضی جذب مهندسین نقشه برداری است.

در آمد و حقوق مهندس نقشه بردار در دنیا

وی دفتر آمار کار آمریكا اضهار داشت كه در سال 2018، 49200 نفر از نقشه برداران در ایالات متحده مشغول به كار بودند . کمتر از 10% این افراد حقوق 35,160 دلار و بیشتر افراد حقوق بالاتر از 102,220 دلار داشتند. در تگزاس هم با بالاترین سطح اشتغال برای نقشه برداران، BLS خاطرنشان کرد که نقشه برداران به طور متوسط ​​سالانه 59.980 دلار دستمزد دریافت می کردند. در آلاسکا هم که بالاترین تعداد شغل برای نقشه برداران قرار دارد، این متخصصان به طور متوسط ​​79.940 دلار درآمد داشتند. طبق گفته BLS با توجه به افزایش روز افزون پروژه ها و نیاز به این مهندسان، تا سال 2028 این مبالغ افزایش پیدا میکند. شما با مراجعه به سایت payscale می توانید، حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه براساس سطح تحصیلات، سابقه کاری مشاهده کنید.

بهترین دانشگاه‌های رشته مهندسی نقشه برداری در دنیا

3/5 - (2 امتیاز)

یک نظر

  1. پژمان پاسخ

    رشته ای بسیار به درد نخور و زیر سایه عمزان که هر کس دوربین یاد گرفته جاشو گرفته و تو نظام مهندسی نظارت ساختمون رو ازش گرفتن و همچنین حقوق و جایگاه پایین در پروژه ها

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      ممنونم از ثبت نظرتون. به نظر شما با توجه به صحبتاتتون فکر میکنم در این رشته تحصیل کردید، کدام از شاخه های عمران بهتر هست؟

  2. هما پاسخ

    سلام.دوستان بنظر شما من میتونم تغییر رشته بدم.از عمران نقشه برداری به عمران عمران‌؟؟؟؟۵ ماه تایم دارم.یا خیییلی سخته.راهنمایی کنید لطفا

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      برای اینکه تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید بهتر هست از با مشاوره های تحصیلی تلفنی یا حضوری مشورت کنید.

  3. محمد صالح حسینی پاسخ

    من ۲ ساله دارم کار میکنم و امسال فارغ‌التحصیل شدم
    حقوقم ۱.۵ ماهی
    روزی هم حداقل دارم ۹ ساعت کار میکنم
    سر صحبتم با اون دوستیه که میگه به درد نمیخوره رشته ، اگه نقشه بردار سر ی کار ساختمون ۲ طبقه نباشه ، چطور میخاین ببرین بالا این پروژه رو ؟
    آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.