تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of medical

رشته پزشکی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

رشته پزشکی اینقدر جذاب و پر طرفدار است که نیاز به مقدمه برای معرفی ندارد. اغلب دانش آموزانی که در دبیرستان وارد رشته تجربی می شوند خود را در لباس سفید تصور می کنند. به دست آوردن هر چیزی ملزم به پرداختن بهای آن است و این رشته هم سختی های خودش را دارد اما در پایان تحصیل دراین رشته میتوانید درآمد بالا، موقعیت شغلی خوب، موقعیت اجتمائی بالا را به دست آورید.

دراین مطلب از مجموعه مطالب بخش معرفی رشته سایت فسفر با ما همراه باشید تا به طور کامل به معرفی یکی از پردرآمد ترین رشته های گروه تجربی بپردازیم.

ماهیت رشته پزشکی

پزشکان پس از تشخیص به معالجه بیماری می پردازند. پزشکان می توانند پزشک مراقبت های اولیه باشند یا ممکن است تخصص هایی داشته باشند مانند پزشکی داخلی ، پزشکی فوریت های پزشکی، زنان و زایمان، اعصاب و روان ، اطفال ، جراحی، روانپزشکی، غدد درون ریز، چشم پزشکی یا بیهوشی. به طور مایانگین مدت زمان تحصیل در پزشکی 9 تا 14 سال است که شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کار ورزش بالینست. دانشجویان پس از تمام کردن دوره علوم پایه که 5 ترم است به دوره بعدی یعنی فیزیوپاتولوژی می روند و برای ادامه دادن مراحل قبلی حتما باید در امتحان جامع علوم پزشکی که توسط وزارت بهداشت ارائه می شود، قبول شوند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته پزشکی

همان طور که میدانید این رشته بسیار سخت و پیچیده است. فردی که قصد تحصیل دراین رشته را دارد باید دارای استلال دیداری، استدلال ریاضی، استعداد درک 3 بعدی، تمرکز و دقت کافی باشد. از لحاظ روحیه ای باید فردی برونگرا باشد تا احساسات خودش را به وطر واضح بیان کند.

از جمله دیگر توانایی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت حل مسئله

پزشکان پس از ارزیابی علائم بیمار و تشخیص بیماری، باید یک درمان مناسب را انتخاب کنند. برای انجام این کار ، آنها برای مقایسه گزینه های موجود به مهارت های تفکر انتقادی نیاز دارند.

مهارت های ارتباطی

مهارت های عالی گوش دادن به پزشکان اجازه می دهد علائم و نگرانی های بیماران خود را بفهمند. آنها به مهارت های برتر ارتباطی کلامی برای توضیح بیماری ها به بیماران و خانواده هایشان و انتقال دستورالعمل ها و اطلاعات مربوط به درمان به پرستاران و سایر افراد در مورد کارکنان نیاز دارند.

مهارت ارتباطی خوب امری مهم برای پزشکان است.

مهارت ارتباطی خوب امری مهم برای پزشکان است.

جهت گیری خدمات

پزشک باید بخواهد به مردم کمک کند. در حالی که در این زمینه مسیرهای مختلفی وجود دارد که شامل کار مستقیم با بیماران نمی شود ، اما بیشتر تحقیقات با تمایل به کمک به مردم هدایت می شود.

نظارت

پزشکان باید نسبت به تغییرات در شرایط بیماران توجه داشته باشند و به طور مناسب به آنها پاسخ دهند. این می تواند شامل تغییرات طولانی مدت در بیماران عادی تا تغییرات کوتاه مدت در بیمارانی باشد که از یک روش خاص یا بیماری خاص بهبود می یابند.

معرفی دروس رشته پزشکی

همان طور که گفتیم این رشته شامل 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است. در این بخش به معرفی دروی این 4 دوره می پردازیم.

معرفی دروس علوم پایه

بیوشیمی، بافت‌شناسی، روانشناسی، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری -عملی)، ژنتیک، آسیب‌شناسی عمومی، میکروب‌شناسی دوره فیزیوپاتولوژی، فیزیولوژی(نظری – عملی)، ایمونولوژی(نظری)، اپیدمیولوژی، تغذیه، زبان تخصصی، جنین‌شناسی، انگل‌شناسی.

معرفی دروس فیزیوپاتولوژی

آسیب‌شناسی اختصاصی، سیمیولوژی، فارماکولوژی، دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها.

معرفی دروس کارآموزی بالینی

بیماری‌های عفونی، کارآموزی داخلی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های جراحی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماری‌های کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها، فارماکولوژی بالینی، کارآموزی چشم، بیماری‌های روانی، کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان، بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی، کارآموزی رادیولوژی، بیماری‌های زنان و زایمان، کارآموزی روانپزشکی.

معرفی دروس کارورزی بالینی

کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش روانپزشکی.

The-medical-goal-is-to-maintain-and-promote-health

هدف پزشکی حفظ و ارتقا سلامتی است

شاخه های رشته پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد

فارغ التحصیلان این رشته بعد از 5 ترم باید در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند. این دانشجویان می توانند در رشته های تخصصی بالینی یا علوم پایه تحصیل کنند. در جدول زیر به معرفی زیر شاخه های این رشته ها پرداخته ایم.

رشته های تخصصی بالینیبیماری های قلب و عروق، جراحی عمومی، بیماری های کودکان، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی)، بیماری های اعصاب، آسیب ‌شناسی (پاتولوژی)، بیماری های داخلی، بیماری های عفونی و گرمسیری، جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی)، پزشکی فیزیکی و توان‌بخشی، بیهوشی ، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته‌ای، پوست، چشم پزشکی، پرتودرمانی (رادیوتراپی)، پرتوشناسی تشخیصی (رادیولوژی)، روان ‌پزشکی، زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، پزشکی قانونی و طب کار، جراحی مغز و اعصاب
رشته های علوم پایهژنتیک، فیزیولوژی، ایمونولوژی، میکروب شناسی پزشکی، ویروس شناسی پزشکی، بیوشیمی، آمار حیاتی و تغذیه، انگل شناسی پزشکی
شاخه های رشته پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد

وضعیت ادامه تحصیل در رشته پزشکی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان تحصیل در رشته های پزشکی تا فوق تخصص وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته پزشکی

همان طور که میدانید همه فارغ التحصیلان پزشکی، باید به مدت زمان دوسال طرح پزشکی در مناطق محروم را بگذرانند و البته برای پسران علاوه بر این 2 سال، خدمت سربازی هم است. با توجه هبه متقاضیان زیاد این رشته، افراد فکر میکنند این رشته اشباع شده است و میزان بیکاری در آن زیاد است، اما با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان این رشته هنوز هم مناطقی محرومی داریم که پزشک ندارند. بنابراین تعداد پزشکان موجود در کشور پاسخگو نیازهای کشور نیست. با توجه به شرایط جامعه و محدودیت هایی برای دریافت مجوز، یک پزشک باید به دنبال شغلی دومی هم برای خودش باشد. اگر علاقه مند به شرکت دیگر رشته های تجربی و آشنایی با بازارکار آنها مانند رشته بهداشت عمومی، رشته داروسازی، رشته علوم تغذیه، رشته فیزیوتراپی، رشته رادیولوژی، دندانپزشکی و … را دارید می توانید به لینک مطالب مراجعه کنید، همچنین با مراجعه به لینک “رشته های تجربی” می توانید درباره تمامی رشته های تجربی مطالعه کنید.

وظایف و مسئولیت های در رشته پزشکی

به دلیل تخصص های مختلف این رشته، مسئولیت های منحصر به فردی وجود دارد، اما همه پزشکان با هر تحصصی باید وظایف زیر را انجام دهد:

  • علائم را ارزیابی کند.
  • تشخیص شرایط بیمار
  • نوع درمان را تشخیص دهد.
  • مراقبت های پیگیری از بیماران را ارائه دهد ، آنها را به سایر ارائه دهندگان ارجاع دهید و نتایج آزمایشگاه آنها را تفسیر کند.
  • با دستیاران پزشک، پزشکان پرستار، پرستاران ثبت نام شده و سایر متخصصان بهداشت همکاری کند.
  • دارو تجویز کند.
  • در مورد فناوری و تحقیقات پزشکی در جریان باشد.
  • از آنجا که پزشکان مسئولیت کمک به بیماران خود را بر عهده دارند، همدلی این شغل بیشتر از سایر حوزه ها مورد نیاز است . آنها علاوه بر داشتن دانش جامع در مورد دارو، باید بتوانند یافته های خود را با بیمارانی که به طور معمول دانش مشابهی ندارند ، ارتباط دهند.

فراتر از وظایف و مسئولیت های اساسی همه پزشکان، هر تخصص مستلزم این است که بتوانند وظایفی خاص برای آن مشاغل انجام دهند. به عنوان مثال جراحان باید از مهارت دستی مناسبی برای انجام اقدامات دقیق و استقامت برخوردار باشند تا ساعاتی را در یک زمان در اتاق عمل بگذرانند.

فرصت های شغلی رشته پزشکی در ایران

پزشکان می توانند در مطب ها، درمانگاه های خصوصی، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی یا به عنوان مدرس در ددانشگاه ها مشغول به کار شود.

درآمد و حقوق رشته پزشکی در ایران

درست است در بالا گفتیم با توجه به شرایط جامعه شاید آن شغل رویایی که فرد دوست داشته باشد را نتواند پیدا کند اما درآمد پزشکان با توجه به میزان تحصیلات و تخصص و نوع محیط کاری اش بین 5000000میلیون تا 100000000میلیون متغیر است.

درآمد پزشکان در ایران

بهترین دانشگاه های رشته پزشکی در ایران

بهترین دانشگاه های برای رشته های پزشکی به ترتیب زیر هستند که هر کدام دارای دانشکده هایی می باشند.

1.دانشگاه علوم پزشکی تهران

این دانشگاه شامل دانشکده های بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشکده طب اسلامی، دانشکده داروسازی، دانشکده توانبخشی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده مجازی، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، دانشکده فناوری های نوین پزشکی است.

 2.دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

این دانشگاه شامل دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده طب سنتی، دانشکده پزشکی، دانشکده توانبخشی، دانشکده داروسازی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشکده بهداشت و ایمنی، مجتمع آموزش عالی سلامت ورامین، دانشکده فناوری های نوین پزشکی است.

3.دانشگاه تربیت مدرس

4.دانشگاه علوم پزشکی مشهد

این دانشگاه شامل دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری قوچان، دانشکده بهداشت، دانشکده طب ایرانی و مکمل، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده علوم پیراپزشکی، مرکز آموزش فوریت‌های پزشکی درگز، دانشکده داروسازی، مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر می باشد.

5.دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

این دانشگاه شامل دانشکده داروسازی، دانشکده بهداشت، دانشکده توانبخشی، دانشکده پزشکی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشکده فناوری‌های نوین، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پیراپزشکی است.

6.دانشگاه علوم پزشکی شیراز

این دانشگاه شامل دانشکده توانبخشی، دانشکده بهداشت، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده مجازی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده داروسازی، دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی، دانشکده دندان پزشکی است.

7.دانشگاه علوم پزشکی ایران

این دانشگاه شامل دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده داروسازی، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده بهداشت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشکده‌ فناوری‌های نوین پزشکی، دانشکده پیراپزشکی است.

8.دانشگاه علوم پزشکی تبریز

این دانشگاه شامل دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده علوم نوین پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده بهداشت، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشکده طب سنتی، دانشکده توان‌بخشی است.

9.دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

این دانشگاه شامل دانشکده بهداشت، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده توان بخشی، دانشکده داروسازی، دانشکده طب سنتی است.

10.دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

این دانشگاه شامل دانشکده پزشکی، دانشکده علوم تغذیه، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده بهداشت، دانشکده دندانپزشکی است.

کارنامه قبولی رشته پزشکی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته پزشکی – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته پزشکی - دانشگاه تهران99
کارنامه قبولی رشته پزشکی – دانشگاه تهران 99

بازارکار و آینده شغلی رشته پزشکی در دنیا

حرفه پزشکی از گذشته به عنوان یکی از محترم ترین حرفه ها به حساب می آید و بسیار بر زندگی انسان تاثیر دارد. این حرفه بازارکار خوبی در ایران و در کشورهای دیگر دارد و در حال رشد است. این مسیر شغلی بسیار عالی است واین افراد می توانند در بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب ها مشغول به کار شوند. پزشکی عمومی، پزشکی داخلی، اورژانس، روانپزشکی، زنان و زایمان، عصب شناسی، رادیولوژی، بیهوشی از تخصص هایی هستند که بیشترین تقاضا را دارند.

تخصص هایی با بالاترین درآمدمتوسط حقوق سالانه
قلب و عروق525،000 دلار
عمل جراحی ارتوپدی497000 دلار
گوارش455000 دلار
اورولوژی 412000 دلار
پوست412000 دلار
بیهوشی358000 دلار
جراحی پلاستیک رادیولوژی354000 دلار
رادیولوژی351000 دلار
فوریت های پزشکی345000 دلار
جراحی عمومی339000 دلار
تخصص هایی با بالاترین درآمد در دنیا

درآمد و حقوق رشته پزشکی در دنیا

شما با مراجعه به سایت payscale می توانید حقوق تخصص موردنظر در کشور موردنظر را مشاهده کنید.

کشورهایی با بالاترین حقوقمتوسط ​​حقوق سالانه
ایالات متحدهمتخصص – 370،000 دلار
پزشک عمومی – 230،000 دلار
کانادامتخصص – 338،000 دلار
پزشک عمومی – 271،000 دلار
استرالیامتخصص – 260،000 دلار
پزشک عمومی – 140،000 دلار
هلندمتخصص – 253،000 دلار
پزشک عمومی – 117،000 دلار
بلژیک متخصص – 188،000 دلار
پزشک عمومی – 61000 دلار
ایرلند متخصص – 183000 دلار
پزشک عمومی – 125000 دلار
انگلستان متخصص – 150،000 دلار
پزشک عمومی – 120،000 دلار
فرانسه متخصص – 149،000 دلار
پزشک عمومی – 60،000 دلار
سوئیس متخصص – 130،000 دلار
پزشک عمومی – 116،000 دلار
دانمارک متخصص – 91000 دلار
پزشک عمومی – 109،000 دلار.
درآمد و حقوق رشته پزشکی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته پزشکی در دنیا

  • دانشگاه هاروارد – ایالات متحده
  • دانشگاه آکسفورد – انگلستان
  • دانشگاه کمبریج – انگلستان
  • دانشگاه استنفورد – ایالات متحده
  • دانشگاه جان هاپکینز – ایالات متحده
  • موسسه کارولینسکا – سوئد
  • دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس – ایالات متحده
  • دانشگاه کالج لندن – انگلستان
  • دانشگاه ییل – ایالات متحده
  • کالج امپریال لندن – انگلستان
  • دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیکو – ایالات متحده
4/5 - (39 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.