تاریخ امروز :سه‌شنبه , 23 آوریل 2024
Academic field of aerospace engineering

رشته مهندسی هوافضا : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

اگر به طراحی و ساخت ماشین های مجهز به پرواز علاقه دارید، حرفه مهندسی هوافضا برای شما مناسب است. یک مهندس هوافضا طراحی، آزمایش و مدیریت هواپیما، فضاپیما، ماهواره و موشک را کنترل می کند. آنها همچنین نمونه های اولیه را آزمایش می کنند تا از عملکرد صحیح آنها مطابق طراحی استفاده کنند و فناوری های جدیدی را توسعه دهند که در سیستم های اکتشافی، حمل و نقل هوایی و دفاعی مورد استفاده قرار گیرد.

ماهیت رشته مهندسی هوافضا

مهندسان هوافضا می توانند در نوع خاصی از محصولات هوا فضا مانند موشک و موشک، هواپیماهای جنگنده نظامی، فضاپیما، هلیکوپتر یا هواپیماهای تجاری تخصص پیدا کنند. یا ممکن است آنها تخصص خود را در زمینه های خاص، مانند ابزار دقیق و ارتباطی، پیمایش و کنترل، طراحی ساختاری، راهنمایی یا روش های تولید انتخاب کنند. آنها بیشتر در زمینه تجزیه و تحلیل و طراحی، ساخت، صنایعی که تحقیق و توسعه را انجام می دهند فعالیت می کنند.

Everything-about-aerospace

همه چیز در مورد مهندسی هوافضا

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی هوافضا

مهندسان هوافضا باید نسبت به کار کردن با ابزار و ماشین آلات علاقه داشته باشد. مهندسان هوافضا همچنین باید دارای خصوصیات خاص زیر باشند:

مهارت های تحلیلی

مهندسان هوافضا می توانند عناصر طراحی را شناسایی كنند كه ممكن است الزامات آنها را برآورده نكند و سپس برای بهبود كارایی خود باید گزینه های دیگری را تدوین كنند.

مهارت های شغلی

بخش عمده ای از کارهایی که مهندسان هوافضا انجام می دهند شامل رعایت استانداردها است. رعایت این استانداردها غالباً مستلزم آگاهی از شیوه های استاندارد تجاری و همچنین آگاهی از قانون تجارت است.

مهارت های تفکر انتقادی

مهندسان هوافضا باید بتوانند دریابند که چرا یک طراحی خاص کار نمی کند. آنها باید بتوانند سؤال درست را بپرسند، سپس یک پاسخ قابل قبول پیدا کنند.

مهارت های ریاضی

مهندسان هوافضا از اصول حسابگري، مثلثات و ساير موضوعات پيشرفته در رياضي براي تحليل ، طراحي و عيب يابي در كار خود استفاده مي كنند.

مهارت های نوشتن

مهندسان هوافضا باید بتوانند مقالاتی را بنویسند که به روشنی طرح هایشان را توضیح دهد و مستنداتی را برای مرجع آینده ایجاد کند.

معرفی دروس رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی

دروس عمومی در مقطع کارشناسی

ادبیات فارسی، اندیشه اسلامی 1و2، زبان عمومی، اخلاق و تربیت اسلامی، تربیت بدنی 1و2، تفسیر موضوعی قرآن، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی.

دروس اصلی در مقطع کارشناسی

ارتعاشات‌، نقشه‌کشی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، استاتیک‌، کنترل‌ اتوماتیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، مقدمه‌ای‌ بر مهندسی‌ هوا فضا، انتقال‌ حرارت‌، دینامیک‌، ترمودینامیک‌، مبانی‌ برق‌، مقاومت‌ مصالح‌، آزمایشگاه‌ موتور انتقال‌.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

تحلیل‌ سازه‌ها، آیرودینامیک‌، طراحی‌ هواپیما، طراحی‌ سازه‌های‌ هوایی‌، اصول‌ جلوبرندگی‌، آزمایشگاه‌ آیرودینامیک‌، زبان‌ تخصصی‌، پروژه‌(درس‌های این رشته اغلب همراه با آزمایشگاه است).

معرفی گرایش های رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نیست.

معرفی گرایش های رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد

رشته مهندسی هوافضا در مقطع  کارشناسی ارشد در حال حاظر دارای 5 گرایش با عنوان های مکانیک پرواز، جلوبرندگی، آیرودینامیک، سازه های هوایی و هوافضا است.

گرایش مکانیک پرواز

این گرایش تقریبا مشابه گرایش های کنترلی رشته مکانیک است. دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود به مطالعه  و بررسی حرکات و رفتار جسم پرنده با استفاده از اطلاعات هندسی، آئرودینامیکی و وزنی می پردازند.

گرایش جلوبرندگی

گرایش جلوبرندگی عدتا مربوط به بخش موتور هواپیما و بخش ها یتولید کننده تر است. دانشجویان رشته در دوران تحصیل خود به مطالعه و بررسی سیستم های جلوبرنده مانند توربینی، موتورهای پیستونی، راکت ها و نحوه نیروی رانش در آن ها می پردازند.

گرایش آیرودینامیک

گرایش آیرودینامیک یکی دیگراز گرایش های مهندسی هوافضا است که به عنوان گرایش سیالاتی شناخته شده است. مهندسان  هوافضا گرایش آیرودینامیک به بررسی جریان هوا روی هواپیما و قطعات آن، تحلیل جریان های پیچیده در اطراف اجسام پرنده و دیگر موارد می پردازند.

گرایش سازه های هوایی

گرایش سازه های هوایی یکی از گرایش های جذاب رشته هوافضا است. دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود با نحوه طراحی و ساخت سازه ها ی هواپیما آشنا می شوند. این مهندسین علاوه بر طراحی شازه باید عواملی مانند استحکام کافی، حداقل وزن ممکن و … را در نظر بگیرند. با پیشرفت های اخیر در این زمینه، گرایش سازه های هوایی آینده شغلی خوبی دارد.

Academic-orientation-of-aerial-structures

گرایش سازه های هوایی

گرایش هوافضا

گرایش مهندسی هوافضا یکی از جدید ترین گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد است. دانشجویان در این گرایش با مباحثی مانند ماهواره بر ها و سیستم های درونی آشنا می شوند. این گرایش در واقع از گرایش مکانیک پرواز جدا شده و از لحاظ کاربردی مشابه گرایش مکانیک پرواز است. این رشته در آینده، بسیار مهم خواهد شد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل دراین رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی هوافضا در ایران

مهندسان هوافضا طراحی، تجزیه و تحلیل، آزمایش، عیب یابی و توسعه فناوری پیشرفته در سیستم های دفاعی، فضاپیما و هواپیمایی. آنها استانداردهای مربوط به فرآیندهای کنترل کیفیت و طراحی را تدوین می کنند، موضوعاتی را برای محصولاتی که به درستی کار نمی کنند، شناسایی می کنند و راه حل هایی برای رفع این مشکلات پیدا کنند.

آنها می توانند در زمینه طراحی انواع مختلف محصولات هوافضا مانند هواپیما و هلیکوپترهای تجاری و نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین یا خودکار، فضاپیما از جمله وسایل نقلیه پرتاب و ماهواره و موشك های نظامی و موشك تخصص یابند.

Aerospace-engineering-labor-market-in-Iran

بازار کار مهندسی هوافضا در ایران

آنها اغلب در یک یا چند زمینه مرتبط متخصص می شوند: آیرودینامیک ، ترمودینامیک ، مکانیک آسمانی ، مکانیک پرواز ، پیشران ، آکوستیک و سیستم های هدایت و کنترل.

وظایف و مسئولیت های مهندسان هوافضا:

  • ارزیابی پیشنهادها و الزامات طراحی
  • تعیین می کنند که آیا پروژه ها از نظر فنی و اقتصادی امکان پذیر هستند.
  • انجام تحقیقات نظری و عملی
  • طرح ها را برای تأیید اینکه محصولات با اصول مهندسی مطابقت دارند ارزیابی می کنند.
  • اطمینان حاصل می کنند که طرح ها نیاز مشتری را برآورده می کنند یا خیر.
  • روش های طراحی، ساخت و آزمایش را مستقیم، هماهنگ، تولید و پیاده سازی می کنند.
  • اندازه گیری و بهبود عملکرد هواپیماها، سیستم ها و قطعات
  • در مونتاژ هواپیما کمک می کنند.
  • آزمایش، ارزیابی، اصلاح و آزمایش مجدد محصولات
  • تعیین می کنند که آیا پروژه های پیشنهادی منجر به هواپیما و قطعات ایمن می شوند.
  • اطمینان حاصل می کنند که پروژه ها استانداردهای کیفیت را رعایت می کنند یا خیر.
  • محصولات ناقص یا آسیب دیده را بررسی می کنند.
  • شناسایی منابع مشکلات و راه حل های ممکن
  • ارائه گزارش ها ، کتابچه ها و اسناد
  • ارائه مشاوره فنی
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها

مهندسان هوافضا می توانند دانش خود را در هر بخشی از فرآیند مهندسی به کار گیرند: طراحی، تجزیه و تحلیل، ادغام، آزمایش، استقرار یا نگهداری. آنها همچنین می توانند در زمینه های تجزیه و تحلیل مانند: طراحی مکانیکی / ساختاری، دینامیک، برنامه نویسی و الکترونیک مطالعه و تحقیق داشته باشند.

فرصت های شغلی برای مهندسان هوافضا

مهندسین هوافضا معمولاً برای مهندسی پروژه، مهندسی سیستم و نقش های شغلی مناسب هستند. مهندسان هوافضا در صنایعی کار می کنند که در آن مهندسین هواپیما، موشک، سیستم هایی برای دفاع ملی یا فضاپیما طراحی می کنند. آنها در درجه اول برای شرکت هایی که در زمینه تولید، تجزیه و تحلیل و طراحی، تحقیق و توسعه فعالیت دارند، فعالیت می کنند.

مهندسان هوافضا اکنون بیشتر وقت خود را در یک محیط اداری نسبت به گذشته می گذرانند، زیرا طراحی مدرن هواپیما نیاز به استفاده از تجهیزات پیشرفته رایانه ای و ابزارهای طراحی نرم افزار، مدل سازی و شبیه سازی برای تست ها ارزیابی و آموزش دارد. مهندسان هوافضا با سایر متخصصان مانند مهندسان رشته مکانیک درگیر در طراحی و ساخت هواپیما، فضاپیما و اجزای آنها همکاری می کنند. زیرا این رشته دروس مشترکی با رشته مهندسی مکانیک دارد. بنابراین، آنها باید بتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، کار را به وظایف قابل کنترل تقسیم کنند و با دیگران در جهت یک هدف مشترک کار کنند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی هوافضا در ایران

میزان درآمد این افراد ارتباط زیادی با سطح تحصیلات، سابقه شغلی، تخصص و مهارت کاری، خصوصی یا دولتی بودن سازمان دارد. درآمد مشاغل این حوزه بسیار بالا و خوب است. میانگین حقوق ماهانه این افراد 9 میلیون تومان است. برای مقایسه بازارکار و درامد این رشته با رشته هوانوردی می توانید به مطلب “رشته هوانوردی و مراقبل پرواز” مراجعه کنید.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی هوافضا در ایران

دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی هوافضا در ایران است.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبات اند از:

دانشگاه شهید بهشتی – تهران، دانشگاه صنعتی مالک اشتر (محل تحصیل اصفهان – شاهین شهر)، دانشگاه فردوسی – مشهد، دانشگاه صنعتی ارومیه، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران – پردیس خودگردان، دانشگاه صنعتی شریف – تهران (محل تحصیل کیش) – پردیس خودگردان، دانشگاه پیام نور استان البرز – مرکز کرج، موسسه غیرانتفاعی اوج – آبیک، موسسه غیرانتفاعی احرار- رشت، دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز، موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – اصفهان، دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان، دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز مشهد.

کارنامه قبولی رشته مهندسی هوافضا 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی هوافضا – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کارنامه قبولی رشته مهندسی هوافضا – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی هوافضا در دنیا

شغل هوافضا یه شغل رویایی برای هر فردی است. فارغ التحصیلان این حرفه در ایران و در خارج از کشور دارای بازار کار خوبی هستند. طبق آمار اداره کار تا سال 2026، این حرفه 6درصد رشد داشته و میزان تقاضا برای جذب این مهندسین روز به روز بیشتر هم می شود.

درآمد و حقوق رشته مهندسی هوافضا در دنیا

شما با مراجعه به سایت payscale، می توانید حقوق مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه بر اساس تحصیلات، سابقه کاری و … مشاهده کنید.

کشورهامتوسط ​​حقوق سالانه مهندسان هوافضا در سراسر جهان
استرالیا151،320 دلار استرالیا (108،517 دلار آمریکا)
اتریش73 758 یورو (83،335 دلار آمریکا)
کانادا124،220 دلار کانادا (93،090 دلار دلار آمریکا)
دانمارک654.652 کورون دانمارک (99،082 دلار آمریکا)
فرانسه67,478 یورو (76,242 دلار آمریکا)
آلمان85.510 یورو (96،611 دلار آمریکا)
درآمد و حقوق رشته مهندسی هوافضا در دنیا
4.2/5 - (68 امتیاز)

یک نظر

  1. سید امیر حسین حسینی پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید
    اگر فردی هوافضای شریف قبول شود احتمال اشتغالش چقدر هست؟!
    ممنون از سایت مفید شما

  2. سلام پاسخ

    سلام به عوامل سایت فسفر یک سوال اینکه در مورد وضعیت این رشته از لحاظ بازار کار و اپلای اگر در دانشگاه امیرکبیر یا شریف درس خونده باشی چطوری هست؟‌ ممنون میشم جواب بدید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر. بازار کار این رشته عموماً استخدام در سازمان هوافضای کشور هست ولی برای اپلای واقعاً موقعیت‌های عالی برای این رشته وجود داره.

  3. Nikan پاسخ

    سلام میخواستم بدونم به اندازه ی مهندسی مکانیک سنگینه یا سختر از اونه؟؟
    ممنون میشم جواب بدین.

  4. Ali پاسخ

    از بازار کار این رشته در ایران و همچنین اوضاع اپلای این رشته خیلی بد شنیدم درسته؟(حتی برای دانشگاه شریف و امیرکبیر)

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      بازار کار کاملاً انحصاری داره و اینطوری نیست که شرکت خصوصی شما رو بخواد. اما برای اپلای موقعیت‌های خوبی براش وجود داره.

        1. فسفر نویسنده پاسخ

          سلامت باشید انحصاری ینی فقط مراکز دولتی که توی این زمینه فعالیت میکنند برای این رشته استخدام دارند.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر دانشگاه فردوسی هم مثل دانشگاه شریف از جهت استخدام موقعیت نسبتاً خوبی در ایران داره و شرایط خوبی برای مهاجرت.

  5. ابوالفضل پاسخ

    با کدوم ماشین حساب حساب کردید شده 9میلیون😐حداقل مهندس هوافضا 15تومن رو داره البته حداقل
    امیدوارم نظرم پخش

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام ابوالفضل جان
      ما در متن گفتیم “میانگین حقوق ماهانه این افراد 9 میلیون تومان است” یعنی امکان اینکه ازاین بیشتر هم باشه هست، بسته به اینکه فرد چه مقدار سابقه کاری داشته باشد

      1. مجتبی پاسخ

        سلام
        ببخشید حالا بیشترین پول دریافتی برای یک نفر در رشته هوا فضا که در دانشگاه شریف درس خونده باشه چقدر هست؟

        1. فسفر نویسنده پاسخ

          سلام
          سطح درآمد بستگی به مهارت اون فرد دارد و خیلی دانشگاهی که در اون تحصیل کردید تاثیری زیادی در حقوق شما ندارد مگر جاهای دولتی مشغول به کار شوید.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام پارسا عزیز
      خیر مهندسی هوا و فضا جز رشته های ریاضی است و میان رشته ای نیست که از سریق تجربی اقدام کنید مگر کنکور ریاضی بدهید.
      موفق باشید

  6. Vaniya پاسخ

    سلام روز خوش
    میانگین درآمدی که گفتین ماهانه ۹ میلیون
    توی چه سالی محاسبه شده چون الان درآمد ماهی ۹ میلیون خیلی کمه

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام ممنون از شما
      این مبلغ به صورت میانگین است و برای فردی که تازه وارد بازار کار می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.