تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Robotic Engineering

رشته مهندسی رباتیک: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

رشته های مهندسی برای داوطلبان گروه ریاضی بسیار جذاب است و انگار دانش آموزان رشته ریاضی به دلیل قدرت ذهنی و درک بیشتر مسائل پیچیده بیشتر برای این رشته ها مناسب هستند. رشته مهندسی رباتیک از رشته هایی است که داوطلبان علاقه مند به ساخت و ساز در آن تحصیل می کنند. در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته های گروه ریاضی قصد داریم، به طور کامل این رشته را مورد بررسی قرار دهیم.

ماهیت رشته مهندسی رباتیک

یک مهندس رباتیک یک طراح پشت صحنه است، که وظیفه طراحی و خلق ربات ها و سیستم های رباتیکی را دارد تا انجام یکسری از وظایف را برای انسان راحت تر کند. در واقع یک مهندس رباتیک با تکیه بر تئوری ها و خلاقیت، سعی درکمک به ایمن تر شدن، آسان تر شدن و کارآمد تر شدن مشاغل، به ویژه در صنعت تولید دارد.

این مهندسی جزء رشته های میان رشته ای مهندسی برق الکترونیک، برق کنترل، مهندسی مکانیک طراحی جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار است.

The-nature-of-the-academic-field-of-robotic-engineering

آشنایی با رشته مهندسی رباتیک

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی رباتیک

مهندسان رباتیک شخصیت های متمایز دارند. آنها تمایل دارند که مدام درباره وسایل مختلف و نحوه کارکرد آن تحقیق کنند. مهندسان رباتیک افرادی کنجکاو، درونگرا و بسیار منطقی هستند. همچنین برخی از آن ها واقع بین، مستقل، پایدار، تحلیلگر هستند. 

معرفی دروس رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی

برای تبدیل شدن به یک مهندس رباتیک باید در دوران تحصیل یکسری دروس اصلی و تخصصی را بگذرانید تا نسبت به این رشته دانش پیدا کنید.

معرفی دروس اصلی در مقطع کارشناسی

زبان تخصصی، الکترومغناطیس، ریاضی مهندسی، کارگاه برق، کارگاه جوشکاری و ورق‌کاری، کارگاه ماشین‌ابزار و ابزارسازی، نقشه‌کشی صنعتی، استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء، دینامیک، دینامیک ماشین‌، مکانیک سیالات، مدارهای الکتریکی، ماشین‌های الکتریکی مستقیم و متناوب، مدارها منطقی، تجزیه و تحلیل‌ سیستم‌ها، سیستم‌های کنترل خطی، پروژه کارشناسی، کارآموزی، ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه‌سازی کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک.

معرفی دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

بسیاری از درس‌های تخصصی این رشته همراه با آزمایشگاه است.

طراحی مکانیزم‌ها، الکترونیک‌ قدرت و محرکه‌ها، رباتیک، اصول میکروکامپیوترها، ارتعاشات مکانیکی، آزمایشگاه ربات، سنسورهای ربات، کنترل ربات، سیستم‌های محرکه، مدارهای وابسته، کنترل فازی، شبکه‌های عصبی، طراحی ماشین به کمک کامپیوتر، اندازه‌گیری الکتریکی، یاتاقان و روغن‌کاری، آزمایشگاه ارتعاشات و دینامیک ماشین، علم مواد، کنترل مدرن.

معرفی گرایش های رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نمی باشد.

Study-of-Robotics-Engineering

گرایش های رشته مهندسی رباتیک

وضعیت ادامه تحصیل در مهندسی رشته رباتیک در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در ایران تا مقطع دکترا است. البته این نکته را باید خاطر نشان کرد که خود این رشته در ایران در حال حاظر در مقطع تدریس نمی شود و دانشجویان برای مقطع ارشد در رشته مکاترونیک از زیر مجموعه مهندسی برق با کد 1251 شرکت می کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی رباتیک در ایران

امروزه کمتر کسی را می شناسیم که علم رباتیک علاقه نداشته باشد. گسترش این علم سبب شده است تا فرآیندها در تمام زمینه ها از پزشکی گرفته تا کارخانه ها و کارهای روزمره برای ما آسان تر شوند. این رشته به دلیل ارتباط داشتن با مهندسی الکترونیک و کامپیوتر و برق به عنوان یکی از خوش آتیه ترین مشاغل به حساب می آید. این رشته در حال حاظر در ایران خیلی اشباع نشده و تعداد فارغ التحصیلان آن کم است، هدف از پروش این متخصصی در ایران این است که در این صنعت به خودکفایی برسیم و هزینه ها را کاهش دهیم. کارخانه های مانند تراکتور سازی تبریز، ماشین سازی سایپا، کیش خودرو، کاشی سمنان، کارخانه ماشین سازی ایران خودرو، کاشی یزد، رب تبرک و کنستانتره شاهرود به دلیل دارار بودن از صنعت رباط و اتوماسیون دارای آینده شغلی خوبی برای این مهندسین هستند.

آینده شغلی رشته مهندسی رباتیک در ایران

آینده شغلی رشته مهندسی رباتیک در ایران

وظایف مهندسان رباتیک

یک مهندس رباتیک اکثر وقت خود را صرف طراحی برنامه های لازم برای ساخت ربات می کند. آنها همچنین فرایندهای لازم را برای اجرای صحیح ربات طراحی می کنند. برخی از این متخصصان همچنین وظیفه طراحی دستگاه هایی را دارند که در واقع ربات ها را جمع می کنند. پس از اتمام مرحله طراحی ، آنها را به مرحله مونتاژ هدایت می کنند.

این نوع مهندسان وظیفه ایجاد انواع مختلفی از ربات ها را دارد که برای انجام انواع کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از ساختن ربات، مهندس ابتدا دقیقاً تحقیق و مشخص كرده است كه این ربات برای چه چیزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، و شیوه ای كه در آن هدف خود را انجام می دهد. برای این متخصصان روند ساخت و ساز زمان زیادی می برد. ساخت ربات ها بسیار فنی و ایجاد مشکل است و کار بسیار مشکل است. به همین دلیل غیر معمول نیست که یک مهندس رباتیک بتواند در کل حرفه خود فقط روی تعداد معدود پروژه کار کند. متخصصان این حوزه باید بسیار صبور باشند.

وظایف روزمره معمولی شامل موارد زیر است:

  • ساخت ، پیکربندی و آزمایش ربات ها
  • طراحی سیستم های نرم افزاری برای کنترل سیستم های رباتیک آنها، مانند ربات هایی که برای ساخت استفاده می شوند.
  • طراحی سیستم های رباتیک خودکار که برای افزایش سطح تولید و سطح دقیق در یک صنعت خاص استفاده می شود
  • تجزیه و تحلیل و ارزیابی نمونه های اولیه و سیستم های رباتیک آنها ایجاد شده است. این عموماً یک کار بی پایان است ، زیرا فناوری به طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت است.
  • بررسی و تأیید تخمین هزینه و محاسبات طراحی
  • به عنوان پشتیبانی فنی بر سیستم های رباتیک ایجاد شده نظارت می کنند.
  • برنامه های آموزشی مسیرهای ربات ها را طی می کنند.
  • انجام تحقیقات در زمینه طراحی ، بهره برداری و عملکرد اجزای سازنده یا سیستم های رباتیک

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رباتیک

یک مهندس رباتیک با توجه به علاقه خود می تواند در صنایع نساجی، تولید تجهیزات الکتریکی، معدن، هوافضا، هسته ای، خودرو، کشاورزی، کامپیوتر و غیره به فعالیت بپردازند. برخی از این مهندسین که علاقه مند به کارهای تدریس هیتند می توانند با کسب مدارک عالی در این حوزه، در مراکز آموزشی یا موسسات آموزشی خصوصی به تدریس بپردازند. به دلیل محدود بودن اساتید در زمینه رباتیک، فرصت شغلی خوبی برای تدریس وجود دارد.

مهندسان رباتیک معمولاً وقت خود را بین آزمایشگاه و دفترکارشان به اشتراک می گذارند. زمان در آزمایشگاه صرف کار بر روی قطعات مکانیکی کوچک می شود که اجزای ربات بزرگتری هستند که ایجاد می کنند. وقت در دفتر آنها صرف کار بر روی نقشه ها و نوشتن مقاله می شود. برای برخی از پروژه ها ، کار اضافه کاری ممکن است لازم باشد تا اطمینان حاصل شود که کار تا مهلت به پایان رسیده است. سفرهای گاه به گاه نیز ممکن است ضروری باشد. وظایف روزمره معمولی اغلب از نظر روحی تخلیه می شوند و بعضی اوقات می توانند استرس زا باشند. این امر به ویژه در شرایطی که مهلت های سختی وجود دارد صادق است.

Robotics-Engineering-Career-Opportunities

فرصت های شغلی برای مهندسی رباتیک

معمولاً ربات ها در صنعت اتومبیل در خطوط مونتاژ وسیله نقلیه استفاده می شوند. حدود 90 درصد از کل رباتهای ایجاد شده در این صنعت استفاده می شوند. با این حال ، شما همچنین می توانید این متخصصان را پیدا کنید که در زمینه بسته بندی مواد غذایی ، ساخت لوازم خانگی و صنایع الکترونیکی مشغول به کار هستند.

درآمد و حقوق مهندسین رباتیک در ایران

میزان دریافتی این مهندسین که در بخش های دولتی کار می کنند، مانند مهندسین مکانیک و برق و مطابق قانون کشور است. اما میزان دریافتی این مهندسین در بخش خصوصی بسیار متفاوت است و نمیتوان مبلغ معینی را اعلام کرد. به طور میانگین متوسط حقوق ماهانه این مهندسین 7 میلیون تومان است.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی رباتیک در ایران

دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین دانشگاه برای این رشته است که در مقطع ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد. از دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه صنعتی سیرجان، دانشگاه مهندسی فناوری های قوچان، مؤسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، دانشگاه پیام نور مرکز تهران، دانشگاه پیام نور مرکز قزوین، دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، دانشگاه پیام نور مرکز شیراز، دانشگاه پیام نور مرکز مشهد، دانشگاه پیام نور مرکز تبریز، دانشگاه پیام نور مرکز اهواز، دانشگاه پیام نور مرکز سیرجان، دانشگاه پیام نور مرکز بیرجند.

کارنامه قبولی رشته  مهندسی رباتیک 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

این قسمت در حال بروزرسانی است.

 

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی رباتیک در دنیا

مهندسی رباتیک یک حرفه خوب در هر جای دنیا به حساب می آید. فارغ التحصیلان رباتیک هر خارج از کشور می توانند فرصت های شغلی خوبی در بیشتر صنایع اعم از اتومبیل سازی، هوا فضا، الکترونیک، فرآوری مواد غذایی، تولید کنندگان پوشاک و صنایع دارویی داشته باشند. این مهندسین نقش بسیار زیادی در سرعت بخشیدن به روند تولید دارند. تایم کاری این مهندسین به صورت تمام وقت است و اغلب تمام روز خود را صرف نوشتن برنامه ها و مقالات می کند. کشورهایی مانند جمهوری کره، سنگاپور، آلمان، ژاپن، سوئد به عنوان کشورهایی با بیشترین تولید ربات ها شناخته شده اند.

اگر بخواهیم درباره آینده شغلی این حرفه بگوییم باید بگم که روز به روز ربات ها نقش بیشتری در زندگی روزمره ما پبدا می کنند و همین عامل سبب می شود میزان رشد اشتغال این حرفه تا سال 2028 به طور متوسط 4 درصد باشد و میزان تقاضا کارخانه ها برای جذب این مهندسین بیشتر می شود.

درآمد و حقوق رشته مهندس رباتیک در دنیا

شغل های پردرآمد مهندسی رباتیکمتوسط حقوق
توسعه دهنده نرم افزار60 تا 80 هزار دلار
جوشکار ربات50 تا 90 دلار
مهندس تحقیقات رباتیک20 تا 26 هزار دلار 
مهندس کنترل 60 تا 94 هزار دلار
مهندس ربات اتوماسیون50 تا 75 هزار دلار
مدیر حساب خدمات 60 تا- 65 هزار دلار
مهندس رباتیک تا 87 هزار دلار
ماشین ساز60 تا 73 هزار دلار 
مهندس سیستم 60 تا 68 هزار دلار
مهندس برنامه ها40 تا 60 هزار دلار
مهندس مکانیک80 تا 115 هزار دلار
مهندس نرم افزار جاوا100 تا 122 هزار دلار
شغل های پردرآمد مهندسی رباتیک
کشورهامتوسط حقوق پایه در سال
استرالیا140.336 دلار
کانادا121.018 دلار
چین288.118 پوند
فرانسه 74.395 یورو
آلمان83.884 یورو
سنگاپور110،017 دلار
سوئد662.708 کرون
سوئیس118.151 فرانک سوئیس
درآمد و حقوق رشته مهندس رباتیک در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی رباتیک در دنیا

از بهترین دانشگاه های این رشته به ترتیب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

3.9/5 - (9 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.