تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 25 آوریل 2024
Academic field of Automotive Engineering

رشته مهندسی خودرو: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

اگر عاشق کار بر روی اتومبیل هستید و روحیه ابتکاری بودن دارید، رشته مهندسی خودرو برای شما مناسب است. کار کردن بر روی ماشین تنها برای سرگرمی نیست و تحصیل در رشته مهندسی خودرو برای شما موقعیت شغلی خوبی را به همراه داشته باشد.

ماهیت رشته مهندسی خودرو

کار در صنعت مهندسی خودرو بسیار ارزشمند است. وسایل نقلیه بخش اصلی جامعه امروز است و طراحی و ساخت وسایل نقلیه جدید می تواند تفاوت بزرگی در جهان ایجاد کند. مهندسی خودرو می تواند چیزی غیر از کار باشد تا اهداف را برآورده سازد، این رشته می تواند یک حرفه شایسته و چالش برانگیز باشد. مهندسی خودرو ترکیبی از علم مکانیک ، برق و مواد است. مهندسان این رشته می توانند وسایل نقلیه جدیدی را طراحی کرده و یا به دنبال راه هایی برای بهبود فناوری موجود در مهندسی خودرو باشند.

Introduction-to-Automotive-Engineering

معرفی رشته مهندسی خودرو

مزایای تحصیل در رشته مهندسی خودرو

این مهندسان تأثیر بزرگی در جهت گیری صنعت خودرو در آینده دارند. می توان تغییراتی را در یک طرح یا فرآیند ایجاد کرد و دانست که تأثیر آن بسیار زیاد است. و پس از اتمام یک پروژه ، این مهندسان می توانند تغییراتی در چیزهای جدید و حتی جالب تر ایجاد کنند.

علاوه بر این ، این رشته صنعتی است که پیش نیازهای خود را تغییر می دهد. با وجود همه فن آوری های مختلف امروز مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، افراد با سابقه غیر مهندسی در صنعت مهندسی خودرو مشغول یافتن شغل هستند.

این زمان بسیار خوبی است که افراد با سوابق غیر مهندسی شانس خود را برای تأثیرگذاری بر صنعت خودرو داشته باشند. و از آنجا که صنعت در حال تغییر است ، شغل های بیشتر و بیشتری در دسترس است. از این گذشته ، وسایل نقلیه جز چیز هایی نیستند که تمام شوند و دیگر تولید نشوند، بنابراین امنیت شغلی این حرفه بالا است.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته مهندسی خودرو

خیلی از داوطلبان کنکور، به ویژه داوطلبان کنکور رشته ریاضی برای وارد شدن به هر رشته در ابتدا سعی می کنند تمام جوانب آن رشته را بسنجند، تا ببیند آیا آن رشته برای آنها مناسب است یا خیر. رشته مهندسی خودرو یک رشته ای است که اغلب فعالیت های آن عملی است و فرد در طی روز باید وسایل فیزیک و ابزار کار کند. علاوه بر این موارد باید روحیه انگیزه دادن به دیگران را هم داشته باید زیرا این حرفه به صورت گروهی است.

حال برای ارزیابی خودتان در رابطه با پتانسیل تبدیل شدن به یک مهندس خودرو، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا به وسایل نقلیه موتوری علاقه دارید و چگونه کار می کنند؟
  • آیا شما قادر به حل مشکل هستید؟
  • آیا شما با دیگران ارتباط خوبی برقرار می کنید و در یک محیط تیمی مفید کار می کنید؟
  • آیا راحت دیگران را به دیگران هدایت و انگیزه می دهید؟
  • آیا شما قادر به انجام چند کار و رعایت اولویت هستید؟
  • آیا شما مایل به یادگیری مداوم چیزهای جدید هستید؟

اگر به این سؤال ها “بله” پاسخ داده اید ، و در ریاضی پابه قوی دارید، باید دنبال حرفه ای در رشته مهندسی خودرو باشید.

مهارت و شایستگی های مهندسی خودرو

مهارت و شایستگی های مهندسی خودرو

معرفی دروس مهندسی خودرو در مقطع کارشناسی

دروس پایه در مقطع کارشناسی

ریاضی عمومی 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، فیزیک پایه، ریاضیات مهندسی، محاسبات عددی، برنامه نویسی کامپیوتر، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه جوشکاری و ورقکاری، کارگاه اتوماتیک.

دروس اصلی در مقطع کارشناسی

مبانی مهندسی برق، نقشه کشی صنعتی، سيستم های سوخت‌رسانی، آزمايشگاه مقاومت مصالح، استاتيک، مقاومت مصالح 1 و2، کارگاه ريخته‌گری و قالب‌سازی، علم مواد، ديناميک، ارتعاشات مکانيکی، آزمايشگاه ديناميک ماشين و ارتعاشات، ديناميک ماشين، کنترل اتوماتيک، ترموديناميک، آزمايشگاه ترموديناميک، طراحی اجزاء، مکانيک سيالات، آزمايشگاه مکانيک سيالات، انتقال حرارت، آزمايشگاه انتقال حرارت.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

زبان تخصصی، آيروديناميک خودرو، مبانی طراحی مهندسی خودرو، مبانی ديناميک خودرو، طراحی اجزاء خودرو به کمک کامپيوتر، روش های توليد اجزاء خودرو، موتورهای احتراق داخلی، سيستم های شاسی و بدنه خودرو و کارگاه،سيستم های انتقال قدرت و کارگاه، اقتصاد مهندسی در صنعت خودرو، مديريت صنعتی در خودرو، سوخت و احتراق، پروژه کارشناسی.

دروس اختیاری در مقطع کارشناسی

موتورهای پيستونی، طراحی مکانيزم ها، موتورهای ديزل، روش های المان محدود، ديناميک سيالات محاسباتی، هيدروليک و نيوماتيک، کاربرد انرژي های نو در خودرو، تکنولوژی برق و الکترونيک خودرو، روش های طراحی مهندسی، تحليل تئوری و تجربی تنش، سيستم های اندازه‌گيری و کنترل، اصول طراحی موتورهای پيستونی، مديريت منابع انسانی، طراحی سيستم های تهويه و گرمايش خودرو، کارگاه موتورهای احتراق داخلی، تحليل سيگنال، مبانی کنترل صدا در خودرو، کنترل ديجيتال.

معرفی گرایش های رشته مهندسی خودرو در مقطع کارشناسی

این رشته به 2 صورت پیوسته و ناپیوسته ارائه می شود. دانشجویان که از هنرستان وارد این رشته می شوند بعد از اتمام مقطع کاردانی برای مقطع کارشناسی مجدد باید در کنکور شرکت کنند یا جز نفرات برتر دانشگاه باشند و بدون کنکور در همان دانشگاه تحصیل کنند. دانشجویانی که از مقطع ریاضی وارد این رشته می شوند به صورت 4 سال پیوسته در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل میکنند.

معرفی گرایش های رشته مهندسی خودرو در مقطع کارشناسی ارشد

رشته مهندسی خودرو در مقطع کارشناسی ارشد دارای 3 گرایش سازه و بدنه خودرو، قوای محرکه خودرو، طراحی سیستم های دینامیکی خودرو است. که هر کدام دارای دروس تخصصی منحصر به فردی هستند.

گرایش های قوای محرکه خودرو، سازه و بدنه خودرو و طراحی سیستم های دینامیکی برای جذب فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک و گرایش الکترونیک و برق خودرو برای جذب فارغ اتحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی برق ارائه شده است.

گرایش سازه و بدنه خودرو

امروزه استحکام، ظاهر زیبا و ظرافت بدنه خودرو از فاکتوره های مهم برای کسانی که قصد خرید وسایل نقلیه دارند، است. به همین دلیل سازندگان خودرو باید با تسلط به دروس این رشته، تلاش کنند تا با استفاده طراحی مناسبت و مواد پیشرفته مهندسی رضایت مشتریان را جلب کنند.

بدنه خودرو بسیار مهم است و اگر اصولی ساخته نشود سبب آسیب به سرنشیانان می شود. به عنوان مثال اگر بدنه خودرو خیلی نرم باشد در یک تصادف دچار تغییر شکل می شود و به سرنشینان آسیب زیادی وارد می کند. اگر بدنه خودرو خیلی سخت باشد در تصادف دچار تغییر شکل نمی شود و تمام انرژی را به سرنشینان وارد می کند که آن ها صدمات خیلی بیشتری می بینند.

دروس اصلی گرایش سازه و بدنه خودرو

ریاضیات مهندسی پیشرفته، مکانیک ضربه، طراحی سیستم‌های شاسی، طراحی و تحلیل سازه و بدنه، ارتعاشات پیشرفته، ارتعاشات و آکوستیک سازه و بدنه، روش‌های تولید بدنه خودرو، اجزای محدود، بهینه سازی، خستگی و شکست در خودرو، الاستیسیته و پلاستیسیته، سمینار، پایان نامه.

car-structure-and-body

گرایش سازه و بدنه خودرو

گرایش قوای محرکه خودرو

دانشجویان گرایش قوای محرکه با انوع موتور ها و سیستم های احتراق آنها آشنا می شوند. مهندسین گرایش قوای محرکه به بررسی مباحثی مانند سوخت های جایگزین، انرژی های الکتریکی در قالب انواع خودرو ها، انتقال قدرت، سیستم های خنک کاری موتور و سیتم های تهیه مطبوغ خودرو می پردازند.

دروس اصلی گرایش محرکه خودرو

ریاضیات مهندسی پیشرفته، سیالات پیشرفته، انتقال حرارت پیشرفته، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، ترمودینامیک پیشرفته، طرایح موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، سوخت و احتراق پیشرفته، بهینه سازی، سمینار، پایان نامه.

گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

از مهم ترین پارامتر ها برای طراحی خودرو این است که سرنشینان کمتر ضربان ناشی از ناهمواری های سطح جاده را حس کند. گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو به بررسی چگونگی راحتی و ایمنی خودرو می پردازد. از دیگر مباحثی که شامل این گرایش می شود، سیستم های ترمز است. به عنوان مثال یک خودرو با سرعت 300 کیلومتر در ساعت در هر شرایط آب و هوایی نیاز به سیستم سیستم های ترمز دارد تا خطری سرنشینان را تهدید نکند.

دروس اصلی گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

ریاضیات مهندسی پیشرفته، کنترل پیشرفته، دینامیک خودرو پیشرفته، دینامیک پیشرفته، آکوستیک، ارتعاشات پیشرفته، طراحی سیستم انتقال قدرت خودرو، طراحی سیستم‌های چرخ، ترمز و فرمان، طراحی سیستم تعلیق خودرو، خودروهای هیبرید و الکتریکی، بهینه سازی، سمینار، پایان نامه.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی خودرو در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک خودرو تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی خودرو در ایران

امروزه به دلیل توسعه جامعه نمیتوان نیاز به خودرو را برای انسان ها نادیده گرفت.صنعت خودروسازی را می توانیم یکی از بزرگترین صنایع جهان به حساب بیاوریم، زیرا این صنعت سبب شده این میزان اشتغال زایی افزایش پیدا کند. این صنعت افراد زیادی را در سمت های کارمند، تکنسین، کارگر، مهندس و مدیر جذب می کند.

این فارغ التحصیلان می توانند در بخش های دولتی مانند راهنمایی و رانندگی، شرکت های خودرو سازی مشغول به کار شوند. برخی از فارغ التحصیلان این رشته که به کارهای آزاد علاقه دارند، اگر مهارت و تخصص بالایی داشته باشند، میتوانند کارگاه های تعمیر خودرو را راه اندازی کنند، که این شغل یکی از پردآمدرترین بازارها برای مهندسین خودرو به حساب می آید.

عده کمی از این فارغ التحصیلان در بحث آموزش مشغول به کار می شوند و این افراد به تدریس در مدارس و مراکز فنی و حرفه ای می پردازند. این صنعت روز به روز در حال پیشرفت است و امید داریم فرصت های شغلی چند برابری دراین صنعت ایجاد شود.

Automotive-engineering-labor-market-in-Iran

بازار کار رشته مهندسی خودرو در ایران

وظایف مهندسان خودرو

مهندسان خودرو در جنبه های مختلف تولید خودرو درگیر هستند. آنها می توانند در طراحی و فرآیندهای تولید، توزیع و فروش کمک کنند. برخی از مهندسان خودرو نیز ممکن است در مراقبت های پس از فروش وسایل نقلیه مانند انجام تعمیرات یا انجام بازرسی ها شرکت کنند. صنعت مهندسی خودرو شامل کار بر روی کارهای داخلی و خارج از وسایل نقلیه به ویژه نرم افزاری است که در وسایل نقلیه مدرن موجود است.

کسی که به مهندسی خودرو علاقه دارد باید به جزئیات، انگیزه ای برای نوآوری ، مهارت های ارتباطی و مهارت های حل مسئله توجه زیادی داشته باشد. این شغل یک شخص را ملزم به تحقق مهلت های سخت می کند ، بنابراین جاه طلبی یک امر ضروری است. مهندسان خودرو مسئولیت های مختلف زیادی دارند ، که قطعاً کار را جالب می کند.

فرصت های شغلی برای مهندسان خودرو

مانند اکثر شغل ها ، فقط یک مسیر شغلی برای مهندس خودرو وجود ندارد. بسیاری از افراد این زمینه برای تولیدکنندگان وسایل نقلیه کار می کنند ، اما گزینه های دیگر می تواند شامل تولید کنندگان تایر، امکانات تحقیقاتی و حتی مشاغل خصوصی یا تخصصی طراحی خودرو باشد.

برخی از مهندسان خودرو ممکن است برای یافتن هدایت خودرو و مطالعه بازار به سراغ بازاریابی و فروش بروند ، یا می توانند در نهایت کار خود را انجام دهند و کارهای پیمانکاری را انجام دهند. در حالی که مهندسان خودرو می توانند ژنرال باشند و در هر جنبه ای از طراحی و ساخت وسایل نقلیه کار کنند ، چند فرصت شعلی خاص شامل تحقیق و توسعه ، طراحی خودرو ، تست قطعات ، ساخت ، تعمیر و نگهداری و فروش است.

ممکن است شخصی در مهندسی پروژه یا مدیریت شروع به کار کند و به سمت برنامه ریزی تجارت حرکت کند. مسیرهای شغلی در این زمینه واقعاً بی پایان است ، که بخش بزرگی از کاری است که مهندسی خودرو را برای افراد در هر سنی و سطح مهارت بسیار جذاب می کند.

درآمد و حقوق رشته مهندسی خودرو در ایران

در حالت کلی به دلیل تنوع شغلی در همه زمینه ها، به ویژه مهندسی ها، کمی گفتن دقیق میزان دریافتی رشته های سخت است. مهندسان خودرو ممکن است در در جایی استخدام یا برای خودشان کار کنند که از لحاظ درآمدی این دو کاملا با هم متفاوت هستند. فردی که در بخش های دولتی کار می کنند، درصورت افزایش درآمد شرکت هم، درآمدی ثابت مطابق قانون مدیریت کشوری دارد و فردی که به صورت آزاد کار می کند، میزان درآمدی متناسب با تعداد مشتریان خود دارد. میانگین حقوق ماهیانه شاغل در این صنعت را می توان 7 میلیون تومان در نظر گرفت.

دانشگاهای برتر رشته مهندسی خودرو در ایران

این رشته در حال حاظر در ایران در بهترین دانشگاه ها مانند دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه صنعتی سهند ارائه می شود. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی خودرو عبارت اند از:

  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز اراک
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بابل

کارنامه قبولی رشته مهندسی خودرو 96 – 95 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی خودرو – دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

کارنامه قبولی رشته مهندسی خودرو - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
کارنامه قبولی رشته مهندسی خودرو – دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی خودرو در دنیا

مهندسی خودرو یک حرفه عالی برای ورود به بازارکار است. مهندسان خودرو وظیفه توسعه اتومبیل های سواری، کامیون، اتوبوس، موتور سیکلت، طراحی محصولات جدید، اطلاح محصولات، عیب یابی و حل مشکلات مهندسی را دارند. این مهندسین می توانند در شرکت های خودروسازی، شرکت های حمل و نقل، شرکت های مشاوره ای مشغول به کار شوند. این فارغ التحصیلان می توانند در معروف ترین شرکت ها مانند فورد موتور، تویوتا و .. استخدام شوند. طبق پیش بینی های انجام شده این حرفه تا سال 2016 به دلیل نیاز بیشتر برای طراحی روی وسایل نقلیه نسل بعد رشد 9 درصدی داشته و با توجه به اهمیت این حرفه، این میزان رشد نسبت به میانگین رشد سایر مشاغل کمی کندتر است. کشور آلمان به عنوان تولید غول های صنعت خودرو مانند بی ام و، فولکس واگن، مرسدس به عنوان بهترین کشور برای ممهندسان خودرو به حساب می آید.

درآمد و حقوق رشته مهندسی خودرو در دنیا

سه عامل نوع صنعت، تجربه کار، سمت کاری در تعیین حقوق بسیار مهم است. مهندسان خودرو با تجربه کم و بدون تجربه تمایل دارند بین 56270 تا 69410 دلار درآمد کسب کنند در حالی که افراد باتجربه می توانند سالانه بیش از 110520 دلار درآمد کسب کنند. یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش حقوق خود به عنوان یک مهندس خودرو ، انتقال به یک کشور با درآمد بالاتر مانند آلاسکا است . در حال حاضر ، پردرآمدترین ایالت ها برای مهندسان خودرو آلاسکا، واشنگتن ، نیومکزیکو، مریلند و کالیفرنیا هستند.

با این حال، حقوق بیشتر در آلاسکا تضمین نمی کند که شما بیشتر سود خواهید برد زیرا هزینه های زندگی در آلاسکا ممکن است دو برابر بیشتر از هزینه فعلی شما باشد. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

ایالتحقوق سالانه
آلاسکا128،690 دلار
واشنگتن112،780 دلار
نیومکزیکو110،210 دلار
مریلند109،960 دلار
کالیفرنیا107،370 دلار
درآمد و حقوق رشته مهندسی خودرو در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی خودرو در ایران

  • دانشگاه علمی کاربردی HAN ، هلند
  • دانشگاه متروپولیتن منچستر، انگلیس
  • دانشگاه ایسیک، ترکیه
  • دانشگاه کاونتری، انگلستان
  • دانشگاه فنی ویلنیوس گدیمیناس، لیتوانی
  • دانشگاه علمی کاربردی هامک، فنلاند
  • دانشگاه پلی تکنیک تورین، ایتالیا
2.9/5 - (18 امتیاز)

یک نظر

  1. Ali پاسخ

    سلام این رشته خودش رشته ای نیست که بخوایم از کنکور واردش بشیم؟چون من جایی ندیدم فکر کنم یه گرایش باید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.