تاریخ امروز :سه‌شنبه , 16 آوریل 2024
Academic field of governmental management

رشته مدیریت دولتی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

خیلی از داوطلبان در ذهن خود رویای این را دارند که به عنوان مدیر سیاسی یا دولتی خدمت رسانی کنند. به همین دلیل داوطلبان این رشته جذاب و دل انگیز مدیریت دولتی را انتخاب می کنند. در این مطلب به ارزیابی توانمندی های لازم، بازار کار، گرایش ها می پردازیم تا شما راحت تر درباره انتخاب این رشته اقدام کنید.

ماهیت رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت در کشور ما داری شاخه های مختلفی از جمله رشته مدیریت صنعتی، رشته مدیریت دولتی، رشته مدیریت بازرگانی، رشته مدیریت بیمه، رشته مدیریت امور گمرکی و رشته مدیریت امور بانکی است.

مدیریت فرایندی برای برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، سازماندهی ، رهبری ، ایجاد انگیزه و کنترل منابع انسانی ، مالی ، فیزیکی و اطلاعاتی یک سازمان است تا به اهداف خود به طور مؤثر و مؤثر برسد.

رشته مدیریت دولتی همانطور که از نام آن پیداست به مطالعه چگونگی مدیریت دولت می پردازد و هدف از آن تربیت متخصصانی که که بتوانند در ادارات دولتی یا خصوصی به عنوان سمت مدیریت مشغول به کار شوند.

یا به عبارت دیگر این رشته نحوه برخورداری از کسانی که در جایگاه های قدرت و رهبری قرار می گیرند، مدیریت نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شهروندان خود را بر عهده می گیرند. مطالعه مدیریت دولتی، در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، شامل مطالعه چگونگی تعامل دولت و کارکنان مختلف برای رسیدن به اهداف خود است.

About-government-management

ماهیت رشته مدیریت دولتی

توانایی های لازم برای ورود به رشته مدیریت دولتی

بیشتر کارها در رشته مدیریت از طریق تصمیم گیری انجام می شود و دانشجو نمی تواند تنها به دروس تئوری خود در دانشگاه تکیه کند. به همین دلیل فردی که قصد تحصیل در رشته مدیریت دولتی را دارد باید روحیه خلاق و قدرت تصمیم گیری خوبی را داشته باشد تا به پیشبرد اهداف کمک کند.

از دیگر توانایی های مورد نیاز برای تمامی دانشجویان مدیریت و تمامی گرایش های آن میتوان به اعتماد به نفس، توان رهبری، قدرت تجریه و تحلیل، توان رهبری و فن بیان قوی اشاره کرد. همچنین دانشجوی این رشته باید دردروس ریاضی، ادبیات فارسی، فیزیک و آمار هم قوی باشد.

اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که تنها داشتن آشنایی با توانایی و مهارت های لازم برای این رشته، ملاکی برای انتخاب رشته نمی باشد و داوطلبان علاقه مند به این رشته باید رتبه قبولی خوبی را در کنکور سراسری بیاورند.

Public-Management-Job-Skills

داشتن ویژگی های شخصیتی متناسب با رشته مدیریت دولتی، شانس موفقیت را چندبرابر می کند.

معرفی دروس رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در این رشته برای مقطع کارشناسی 4 سال است. که دانشجو ملزم به پاس کردن 133 واحد درسی می باشد. 133 واحد درسی شامل 20 واحد دروس عمومی، 44 واحد دروس پایه، 23 واحد دروس اصلی، 46 واحد دروس تخصصی است.

معرفی دروس عمومی در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ وتمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2.

معرفی دورس پایه در مقطع کارشناسی

اصول حسابداري 1و 2، كامپيوتر و كاربرد آن در مديريت، رياضيات و كاربرد آن در مديريت 1و2، آمار و كاربرد آن در مديريت 1و2، اقتصاد كلان، اقتصاد خرد، حقوق اساسي، مباني مديريت اسلامي و الگوهاي آن، روش تحقيق در مديريت، روانشناسي كار یا روانشناسي سياسي، توسعه اقتصادي و برنامه ريزي، جامعه شناسي سازمانها.

معرفی دورس اصلی در مقطع کارشناسی

مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، مباني سازمان و مديريت، تحقيق در عمليات 1و2، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم، سيستم هاي اطلاعاتي مديريت، زبان تخصصي مديريت 1و 2.

معرفی دورس تخصصی در مقطع کارشناسی

حسابداري دولتي، ماليه عمومي و تنظيم خط مشي مالي دولت، مديريت تحول سازماني، فراگرد تنظيم و كنترل بودجه، مباني مديريت دولتي 1و 2، مديريت سازمان هاي محلي و شهرداري ها، مديريت تعاوني ها، مباحث ويژه مديريت دولتي، تصميم گيري و تعيين خط مشي دولتي، سير انديشه هاي سياسي و تحول نهادهاي اداري، حقوق اداري، سازماندهاي و اصلاح تشكيلات و روش ها، روابط كار در سازمان، زبان تخصصي مديريت 3و 4.

معرفی گرایش های رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه می شود و دانشجویان می توانند در مقطع بالاتر انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد

 بر اساس مطالعه دفترچه مجموعه های امتحانی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 در سایت سازمان سنجش، این رشته دارای 8 گرایش بودجه و مالیه عمومی، توسعه منابع انسانی، طراحی سازمان های دولتی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت تطبیقی و توسعه،مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول، مدیریت رفتار سازمانی است. برای آشنایی بیشتر با این گرایش ها، بازار کار و درآمد آنها می توانید به مطلب “ارشد مدیریت دولتی” مراجعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت دولتی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت دولتی در ایران

امروزه ما نیرو در سطح های مدیریتی بسیار کم داریم. فارغ التحصیلان این رشته و تجربه کافی می توانند در شرکت های دولتی، ادارات، سازمان ها، شرکت های خصوصی، موسسات مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلانی که به استخدام در شرکت های دولتی علاقه مند باشند، می توانند در آزمون های استخدامی شرکت کنند و آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند. این رشته سالانه دارای بیشترین تعداد جذب در آزمون های استخدامی است. فارغ التحصیلانی که علاقه مند مشغول شدن به شرکت های خصوصی هستند، می توانند با افزایش مهارت های مدیریت خود، در آن محیط ها به فعالیت بپردازند.

Career-future-of-public-administration

آینده شغلی رشته مدیریت دولتی

همچنین اگر این فارغ التحصیلان دارای بینش کافی باشند، با کمی تحقیق و مشاوره برای خود کسب و کاری راه اندازی کنند و مسیر شغلی خود را جور دیگر رقم بزنند.

وظایف فارغ التحصیل رشته مدیریت دولتی

  1. برنامه‌ریزی‌ و اجرای‌ آن‌.
  2. سازمان‌دهی‌ یا تقسیم‌ وظایف‌ بین‌ کارکنان‌ یک‌ سازمان‌
  3. عملیات‌ امور استخدامی‌ یا کارگزینی‌ کارکنان‌ جدید.
  4. هدایت‌ و راهبری‌.
  5. نظارت‌ و کنترل‌.

فرصت های شغلی برای رشته مدیریت دولتی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سمت های شغلی از قبیل کارشناس اداری، طبقه بندی مشاغل، تشکیلات و روش ها، امور کارکنان، حقوق و دستمزد، ارزیابی عملکرد، برنامه ریزی پرسنلی، تحول اداری مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق رشته مدیریت دولتی در ایران

در حالت کلی پرداختی ها رشته های مدیریت بالا است. عواملی مانند سابقه کاری، سطح تحصیلات، سمت شغلی، خصوصی یا دولتی بودن محیط کاری، برای تعیین حقوق و دستمزد یک مدیر دولتی بسیار مهم است. کارمندانی که در بخش های دولتی مشغول به کار می شوند، حقوق مطابق قانون کشور دریافت می کنند. حداقل حقوق در حال حاظر برای این مدیران 2/800/000  تومان است و سقف حقوق این مدیران 20 میلیون تومان است.

دانشگاه های برتر رشته مدیریت دولتی در ایران

به دلیل نیاز روز افزون جامعه به این رشته و افزایش علاقه داوطلبان به انتخاب رشته های مدیریت امروزه دانشگاه های زیادی به تدریس این رشته می پزدازند. از بهترین دانشگاه هایی که این رشته در آن تدریس می شود میتوان به دانشگاه های تهران، دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد.

این رشته در دانشگاه های روزانه، غیر انتفاعی و پیام نور به صورت با آزمون و با سوابق تحصیلی ارائه می شود. به دلیل زیاد بودن دانشگاه های پیام نور ارائه دهنده این رشته، در زیر به معرفی برخی از دانشگاه های پیام نور می پردازیم. از دیگر دانشگاه های روزانه و غیر انتفاعی و پیام نور این رشته عبارت اند از:

دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)، دانشگاه شهید بهشتی – تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه سمنان، دانشگاه بوعلی سینا – همدان (محل تحصیل دانشکده مدیریت و حسابداری رزن)، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس، دانشگاه ارومیه، دانشگاه اردکان، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه ولایت – ایرانشهر.

موسسات غیر انتفاعی

موسسه غیرانتفاعی شرق گلستان – گنبدکاووس، دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل، موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری، موسسه غیرانتفاعی ایوانکی – سمنان، موسسه غیرانتفاعی باختر – ایلام.

دانشگاه های پیام نور

دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران غرب، دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز ورامین، دانشگاه پیام نور استان البرز – مرکز کرج، دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد هشتگرد، موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد قزوین)، دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز آران و بیدگل، دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مراغه، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز میانه، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز بناب، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز شبستر، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد اسکو، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مرند.

کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی – دانشگاه علامه طباطبایی

کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی - دانشگاه علامه طباطبایی99
کارنامه قبولی رشته مدیریت دولتی – دانشگاه علامه طباطبایی 99

بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت دولتی در دنیا

حوزه مدیریت دولتی به تنهایی دارای طیف گسترده ای از گزینه های شغلی از تجزیه و تحلیل و مدیریت بودجه تا تدوین و اجرای سیاست ها است. متخصصان مدیریت دولتی همچنین می توانند در برنامه های سیاسی یا حتی تیم های بزرگی که بر سیاست های زیست محیطی ، سیاست های مراقبت های بهداشتی یا برنامه ریزی شهر / محله تمرکز دارند ، کمک کنند.

فارغ التحصیلان حتی این فرصت را دارند که دانش خود را در موقعیت های مدیریتی یا بخشهای خاص درون سازمان مانند بازاریابی ، منابع انسانی ، آموزش یا نظارت بر عملکرد شرکت برای رعایت مقررات به کار گیرند. از آنجا که مدیریت دولتی در بسیاری از مشاغل مختلف نقش دارد، فرصت و آینده شغلی خوبی برای این فارغ التحصیلان وجود دارد.

از جمله برترین شغل های این رشته می توان به تحلیلگر بودجه، تحلیلگر مدیریت، پؤوهشگر عملیات، مدیر خدمات اداری، متخصص روابط عمومی، متخصص جمع آوری سرمایه، برنامه ریز شهری، متخصص منابع انسانی، متخصص ارتباطات اشاره کرد.

درآمد و حقوق رشته مدیریت دولتی در دنیا

از تاریخ 27 سپتامبر سال 2020 ، متوسط ​​حقوق سالانه برای یک مدیریت دولتی در تمام ایالات متحده 61،165 دلار در سال است. برای مشاهده حقوق فرصت های شغلی مشاغل این حوزه در خارج از کشور، می توانید به سایت indeed مراجعه کنید.

سمت شغلیمیزان حقوق متوسط در سال
تحلیلگر مالی81،590 دلار
برنامه ریزان شهری 74350 دلار
لجستیک74750 دلار
مدیر خدمات پزشکی / بهداشتی 100980 دلار
مدیران آموزش و توسعه113،350 دلار
 مدیر اجرایی104،690 دلار
مدیر روابط عمومی 116،180 دلار
مدیر منابع انسانی 116،720 دلار
درآمد و حقوق رشته مدیریت دولتی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مدیریت دولتی در دنیا

  • دانشگاه ارهو
  • دانشگاه ایندیانا بلومینگتون
  • دانشگاه اوترخت
  • دانشگاه ایالتی آریزونا
  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه ایالتی اوهایو – کلمبوس
  • دانشگاه جورجیا
  • دانشگاه کاردیف
  • دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لند
  • دانشگاه اکستر
  • دانشگاه کالج لندن

3.5/5 - (2 امتیاز)

یک نظر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. در همه کشورها از جمله کشور ما، شرکت‌های معتبر بزرگ عموماً مدیر منابع انسانی در واحد منابع انسانی دارند که متخصصین این رشته در اون واحد در سطوح کارشناس، کارشناس‌ارشد و مدیر مشغول بکار میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.