تاریخ امروز :سه‌شنبه , 23 آوریل 2024
Academic field of Insurance Management

رشته مدیریت بیمه: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

بیمه یک تجارت ریسک پذیر است، و بر اساس قوانین تعریف شده ایجاد شده است. رشته بیمه یک رشته جدید است و با توجه به تغییراتی که امروزه در زندگی مردم پیش می آید، وجود متخصصان بیمه نیاز است تا به مردم برای زندگی راحت تر و امن تر مشاوره دهند. دراین مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته سایت فسفر قصد داریم شما را با رشته مدیریت بیمه، معرفی دروس آن، بازار کار، در آمد و دانشگاهای پذیرنده آن آشنا کنیم.

ماهیت رشته مدیریت بیمه

این رشته از زیرشاخه های رشته تجربی است. کارشناسان بیمه بر طبق قوانین و مقررات خدمات متناسب به مشتریان خود برای انوع بیمه ها مانند بیمه آتش سوزی، بیمه عمر، بیمه درمان و بیمه مسئولیت ارائه می دهند. فارغ التحصیلان این رشته بعد از فارغ التحصیلی به عنوان مدیر بیمه یا کارشناس بیمه مشغول به کار می شوند. یک مدیر بیمه بر عملکرد همه کارمندانی که در شعبه بیمه کار می کنند نظارت می کند و تأیید می کند که کلیه خط مشی های شرکت از جمله ثبت سوابق مشتری دنبال می شوند. در واقع فارغ التحصیلان مدیریت بیمه در نمایندگی فروش یا شرکت های کارگزاری با بیمه کردن مشتریان سلامتی، امنیت خانه، خطر منابع مالی آن ها را تامین می کنند.

Insurance-Management

رشته مدیریت بیمه

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مدیریت بیمه

این رشته هم یکی از گرایش های رشته مدیریت است که کارفرمایان به دنبال فارغ التحصیلان متعهد و بسیار حرفه ای در این حوزه هستند. مهارت های نرم فوق العاده مهم هستند و کارفرمایان به دنبال متقاضیان جدیدی می گردند که مهارت های خوبی در زمینه ارتباط ، مذاکره ، حل مسئله و تفکر جانبی دارند. متخصصان بیمه هنگام ارزیابی ادعای مشتری یا محاسبه هزینه های آنها ، باید مهارت های جامع تحلیلی را نیز داشته باشند.

  • مهارت های ارتباطی و مذاکره

در حرفه بیمه با طیف گسترده ای از مردم کار خواهید کرد. از متخصصان امور مالی گرفته تا افرادی که دانش مالی محدود یا ندارند. بنابراین ، یکی از با ارزش ترین مهارت هایی که می توانید در اختیار داشته باشید و توسعه دهید، توانایی تطبیق سبک ارتباطی خود بر این اساس است تا بتوانید اطلاعات پیچیده و گاه فنی را با موفقیت برای مخاطبان مختلف توضیح دهید.

  • حل مسئله و توانایی های تحلیلی

بیشتر کارفرمایان مهارت های حل مسئله شما را با تجزیه و تحلیل نحوه نزدیک شدن به یک مطالعه موردی یا فعالیت هایی که در مراکز ارزیابی انجام می شود، اندازه گیری می کنند. کمک به توضیح فرآیندهای فکر خود و نشان دادن تحلیل منطقی هنگام پاسخ دادن به سؤالاتی از این دست ، به مصاحبه کنندگان این امکان را می دهد تا به شما در مورد نحوه فکر کردن و اینکه ممکن است دوست دارید با آنها کار کنید، نشان دهید.

  • خدمات مشتری و روابط مشتری

برای کار در بیمه، باید مشتری های شرک ، نیازهای آنها و اینکه چگونه مطمئن شوید شرکت به بهترین وجه ممکن این نیازها را تأمین می کند را درک کنید. داشتن توانایی ایجاد و حفظ روابط حرفه ای برای حفظ تجارت ضروری است و شما را به عنوان سرمایه ای با ارزش برای هر شرکتی رقم خواهد زد.

  • توانایی انجام محاسبات مالی

اگر چه برای این حرفه لازم نیست در حد یک حسابدار به امور مالی رسیدگی کنید، اما باید توانایی درک اطلاعات عدیی و رابطه آن ها را داشته باشید تا نتیجه گیزی درستی کنید.

  • روحیه کار گروهی

توانایی شما در فعالیت به عنوان بخشی از تیم در طی تمرینات گروهی در مرکز ارزیابی مورد آزمایش و ارزیابی قرار خواهد گرفت. کار تیمی به معنای این است که بتوانیم در یک گروه یکنواخت و کارآمد عمل کنیم.

از خودتان سؤالات زیر را بپرسید:

آیا شما قادر به سازش هستید؟

آیا شما توانایی برقراری ارتباط واضح را دارید؟

آیا می توانید با تیم خود مذاکره کنید ، تأثیر بگذارید و توصیه کنید؟

Job-insurance-management-skills

مهارت های شغلی برای مدیریت بیمه

معرفی دروس رشته مدیریت بیمه در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در رشته مدیریت بیمه برای مقطع کارشناسی 4 سال است.

دروس عمومی رشته مدیریت بیمه مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1، تربیت بدنی 2، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشناسس با منابع اسلامی.

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت بیمه مقطع کارشناسی

اصول حسابداري 1و2، مباني سازمان و مديريت، رياضيات و كاربرد آن در مديريت 1و2، آمار و كاربرد آن در مديريت، كامپيوتر و كاربرد آن در مديريت، اقتصاد خرد، اقتصاد كلان، روش تحقيق در مديريت، تحقيق در عمليات 1و2، مديريت رفتار سازماني، مديريت منابع انساني، حقوق تجارت، حسابرسی صنعتی 1، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، مباني جامعه شناسی، حسابرسی 1، روانشناسی عمومی، پول و ارز و بانکداری، مدیریت مالی 1، حقوق و مقررات مدنی.

دروس تخصصی رشته مدیریت بیمه مقطع کارشناسی

سازمان و مدیریت شرکت های بیمه، اصول بيمه، بيمه اموال 1و2، بيمه اشخاص 1و2، حسابداري شركت هاي بيمه، مديريت ريسك و بيمه، بيمه های اتكايي، حقوق بيمه، بازاريابي و مديريت بازار، زبان تخصصی بیمه 1و2، اسناد معاملات تجاری، بیمه مسئولیت، بیمه های مهندسی (تمام خطر)، حقوق دریایی.

معرفی گرایش های رشته مدیریت بیمه در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی فاقد گرایش بوده و امکان ادامه تحصیل در خود رشته مدیریت بیمه در مقاطع بالاتر در ایران امکان پذیر نیست. این فارغ التحصیلان در مقاطع بالاتر می توانند در یکی از گرایش های رشته مدیریت ادامه تحصیل داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مدیریت بیمه در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد ناپیوسته 1400 در سایت سازمان سنجش در مجموعه مدیریت با کد 1142 در رشته های ارشد مدیریت بازرگانی، ارشد مدیریت دولتی، ارشد مدریریت صنعتی، ارشد مدریت فناوری و اطلاعات، ارشد مدیریت تکنولوژی، ارشد مدیریت مالی، ارشد کارآفرینی، ارشد مدریریت  منابع انسانی، ارشد مدریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، ارشد مالی (دارای گرایش بیمه است.)، ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، ارشد مدریت بحران، ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، ارشد سیاستگذاری علم و فناوری، ارشد مربیگری کسب و کار شرکت کنند. برای آشنایی با هر کدام از رشته ها و بازارکار آنها، می توانید به بر روی لینک مطالب کلیک کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت بیمه در مقاطع بالاتر

همان طور که در بالا گفته شد، دانشجویان این رشته برای ادامه تحصیل بعد از دریافت مدرک کارشناسی این رشته، می توانند در یکی گرایش های رشته مدیریت برای مقاطع بالاتر شرکت کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت بیمه در ایران

در گذشته خطرات کمتر بودند و مردم خیلی تمایل به پرداخت حق بیمه برای محافظت از خود را نداشتند. اما امروزه با پیشرفت فرهنگ، مردم شرکت های بیمه ای اطمینان می کنند، زیرا میدانند این شرکت های ریسک ها را شناسایی کرده و برای آن هزینه مشخصی در نظر گرفته، تا مردم با ثبت نام در این شرکت ها نسبت به خسارات وارده بعد از وقوع حادثه آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.

با توجه به دلایل فوق و شرایط کشور، روزانه شاهد رشد تعداد شرکت ها بیمه ای هستیم و این شرکت ها به راحتی نسبت به جذب کارشناسان این حرفه اقدام می کنند. در مجموع بازارکار و آینده شغلی رشته بیمه در ایران خوب است. برای آشنایی با بازارکار دیگر رشته های مدیریت مانند مدیریت مالی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت اموربانکی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی می توانید به لینک مطالب مراجعه کنید.

Insurance-management-job-market

بازار کار مدیریت بیمه

مدیریت بیمه چه کاری انجام می دهد؟

به طور معمول ، مدیران بیمه بر انواع متخصصان مانند کارگزاران، کارفرمایان، مدیران ریسک، بازپرس ادعا ها و ارزیابان در شعبه نظارت می کنند. بخش عمده ای از کارهای های مدیر بیمه این است که اطمینان حاصل کند که نمایندگان آنها درمورد بیمه ای که می فروشند ، روی تکنیک فروش آنها و درمورد مسائل مربوط به پیروی از اخلاق و حقوقی که با آنها روبرو هستند ، به خوبی آموزش دیده اند. یک مدیر بیمه مؤثر به نمایندگان فروش کمک می کند تا نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنند. در صورت لزومآنها را در بازدیدهای میدانی همراهی می کند.

همچنین بسیار حائز اهمیت است که یک مدیر با رعایت قوانین و مقررات بیمه ، از شرکت خود در برابر مسائل اخلاقی یا دادخواست محافظت کند. آنها همچنین بر بررسی ادعاها نظارت می کنند و اطمینان می دهند که کارکنان آنها به مقررات عمل می کنند.

همچنین برخی از مدیران ممکن است در برنامه ریزی استراتژیک و اجرای برنامه ها و سیاست های جدید ابداع شده توسط شرکت های خود ، یا در بررسی سیاست های موجود و تحلیل خطرات مرتبط با آنها نقش داشته باشند.

فرصت های شغلی برای رشته مدیریت بیمه

فارغ التحصیلان این رشته، دارای فرصت های شغلی خوبی حتی در دوران تحصیلی خود هستند. این افراد می توانند در در شرکت های بیمه ای، کارگزاری بیمه ها، بانک ها مشغول به کار شوند. برخی از این داوطللبان درصورت داشتن شرایط مناسب و کسب نمایندگی بیمه، می توانند نسبت به تاسیس دفتر بیمه اقدام کنند. از دیگر شغل های مناسب برای این فارغ التحصیلان می توان به کارشناس تحقیقات بازار، رئیس بانک، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، کارشناس کمرگ اشاره کرد.

درآمد و حقوق رشته مدیریت بیمه در ایران

درآمد و حقوق این حرفه به دلیل متنوع بودن شغل ها و سطح های شغلی، سابقه کاری، نوع بیمه متفاوت است. قانون یکسانی برای پرداخت حقوق این افراد وجود ندارد و هر شرکت بیمه ای بر اساس ساسیت خود، مبلغی را تعیین می کند. معمولا حقوق کارگزران بیمه از حقوق به دلیل دریافت پورسانت به همراه حقوق ثابت بیشتر است. هرچه فرد در این حرفه فعالیت بیشتری داشته باشد میتواند درآمد بیشتری کسب کند و درآمد این حرفه سقف ندارد. حداقل حقوق دراین حرفه برای یک فرد سطح معمولی 2 میلیون تومان است.

Insurance-management-income

درآمد رشته مدیریت بیمه

دانشگاه های برتر رشته مدیریت بیمه در ایران

دانشگاه علامه طباطبایی – تهران، دانشگاه خوارزمی بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

  • دانشگاه گنبد (محل تحصیل دانشکده علوم انسانی آزادشهر)
  • دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی ادیب مازندران – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی سمنگان – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی شرق گلستان – گنبدکاووس
  • موسسه غیرانتفاعی غزالی – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی کاویان – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی میزان – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی نوآوران – کوهدشت لرستان

کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه – دانشگاه خوارزمی

کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه - دانشگاه خوارزمی99

کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه – دانشگاه خوارزمی 99

بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت بیمه در دنیا

مردم امروزه نسبت به خطرات و ضررهای مالی آن بیشتر آگاه شده اند، به همین خاطر صنعت بیمه در حال رشد متوسط است تا آرامش و امنیت بیشتری را برای مردم فراهم کند. این صنعت دارای شغل های پردرآمدی مانند پذیره نویسان بیمه، تنظیم کنندگان ، بازرسان و محققان ادعا، تحلیلگران مالی، ارزیابان املاک است. در دوران رکود اقتصادی ، بیمه از ثبات بیشتری نسبت به سایر حرفه ها برخوردار است. دلیل آن این است که صرف نظر از اقتصاد ، مردم و مشاغل همیشه به محافظت در برابر خطرات احتیاج دارند. اشتغال در یک شرکت بیمه یا آژانس مستقل امنیت شغلی بیشتری را نسبت به سایر صنایع فراهم می کند..

درآمد و حقوق رشته مدیریت بیمه در دنیا

سمت شغلیحقوق سالانه
تحلیلگر مدیریت ریسک67,620 دلار 
مدیر مدیریت ریسک136,159 دلار
پذیره نویسان بیمه سطح42,260 دلار
پذیره نویسی مدیر عملیات109000 دلار
حقوق رشته مدیریت بیمه در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته مدیریت بیمه در دنیا

بهترین دانشگاه های این رشته در دنیا به ترتیب عبارت اند از:

  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه بوستون
  • دانشگاه جورجیا
  • دانشگاه آیووا
  • دانشگاه می سی سی پی
  • دانشگاه معبد
  • دانشگاه فرمانداران غربی
  • دانشگاه کانکتیکات
  • دانشگاه ایالتی فلوریدا
4/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.