تاریخ امروز :چهارشنبه , 24 آوریل 2024
Academic field of Customs Affairs Management

رشته مدیریت امور گمرکی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

رشته های مدیریتی از جمله رشته های پر طرفدار بین داوطلبان کنکور انسانی است. امروزه نقش اداره گمرک برای حمایت از صنایع و تولیدات بسیار مهم است. در واقع دانشجویان رشته مدیریت امور گمرکی با گذراندن دوره های آموزش عالی، سعی در بهبود پاسخگویی نیازهای روزانه جامعه گمرکی جمهوری اسلامی ایران می کنند.

ماهیت رشته مدیریت امور گمرکی

اداره گمرک سازمان دولتی است که مسئولیت اجرای قوانین و مقررات گمرکی، اخذ عوارض ورودی، اخذ حقوق، اخذ عوارض خروجی و همچنین وظیفه اجرای قوانین و مقررات مربوط به ترانزیت و صادرات کالاها را دارد. این رشته از زیر شاخه های رشته انسانی است. یک مدیر با تجربه و ماهر در این حرفه براساس عرف و انطباق شرکت ها با دیگر شرکت ها همکاری خواهد کرد و اطمینان می دهد که کلیه فرایندها به درستی رعایت می شوند تا بتوانید بالاترین سطح خدمات به مشتری و رضایت مشتری را ارائه دهید. مدیر گمرک به مشتریان در فرآیند درخواست کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که آنها به منظور کمک به پیشرفت برنامه ها، مشاوره تخصصی در زمینه ارائه می دهند. در صورت حرفه ای تر شدن در این نقش، مدیر گمرک می تواند فرصت پیشرفت بیشتر در نقش رئیس گمرک را داشته باشد.

Introduction-of-Customs-Management

رشته مدیریت امور گمرکی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مدیریت امور گمرکی

مدیران گمرک با نظارت و راهنمایی کارگزاران و کارگزاران گمرک برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزیابی فعالیت ادارات یا مؤسسات مربوطه خود را انجام می دهند. این شغل بسیار رسمی و اداری است و فرد علاوه برای داشتن یکسری مهارت ها مانند مهارت های ارتباطی و آشنایی با زبان انگلیسی به انجام کارهای خدماتی به مشتریان علاقه داشته باشد. از دیگر مهارت و شایستگی های یک مدیر گمرک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درک عالی از مقررات تجارت بین المللی، انطباق و گمرک
  • آگاهی از کلیه مقررات
  • به خاطر سپردن روند های پرونده برای حل مسائل پیش رو
  • شناخت کامل نسبت به کالاها و اموال مختلف
  • علاقه مند به کار در محیط ها کاملا با ساختار و سازمان یافته
  • تسلط به مهارت های کامپیوتری

معرفی دروس رشته مدیریت امور گمرکی در مقطع کارشناسی

دروس پایه و اصلی

اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، ریاضیات پایه، کلیات حقوق، حقوق و مقررات مدنی، حقوق تجارت، حقوق اساسی و آشنائی با تشکیلات جمهوری اسلامی ایران، مالیه عمومی و خط‌مشی مالی دولت‌ها، مسائل بانکی و اعتبارت اسنادی، مکاتبات بازرگانی به زبان انگلیسی، اصول بیمه، مبانی سازمان و مدیریت.

دروس تخصصی

قوانین و مقررات گمرکی، طبقه‌بندی کالا، شیمی کانی‌ها و فلزات، شناخت الیاف‌سنجی و مصنوعات آنها، سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی گمرکی، آشنایی با صنعت حمل و نقل، مقررات عمومی صادرات و واردات، زبان انگلیسی متون تخصصی،‌ سازمان و وظایف گمرک.

معرفی گرایش های رشته مدیریت امور گمرکی در مقطع کارشناسی

این گرایش در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد.

معرفی گرایش های رشته مدیریت امور گمرکی در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد ناپیوسته 1400 در سایت سازمان سنجش  این داوطلبان می توانند در مجموعه مدیریت با کد 1142 در رشته های ارشد مدیریت بازرگانی، ارشد مدیریت دولتی، ارشد مدریریت صنعتی، ارشد مدریت فناوری و اطلاعات، ارشد مدیریت تکنولوژی، ارشد مدیریت مالی، ارشد کارآفرینی، ارشد مدریریت  منابع انسانی، ارشد مدریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، ارشد مالی، ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، ارشد مدریت بحران، ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، ارشد سیاستگذاری علم و فناوری، ارشد مربیگری کسب و کار شرکت کنند. برای آشنایی با هر کدام از رشته ها و بازارکار آنها، می توانید به بر روی لینک مطالب کلیک کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور گمرکی در مقاطع بالاتر

این رشته تنها در مقطع کارشناسی ارائه می شود، اما دانشجویان امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در دیگر رشته های مدیریت در ایران دارند.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت امور گمرکی در ایران

امروزه تجارت جهانی به گمرک وابسته است. بهترین موقعیت های شغلی برای این فارغ التحصیلان سازمان گمرک جمهوری سلامی ایران، سازمان های بازرگانی و صنعتی دولتی است. به دلیل افزایش ارتباطات کشورها در سطح بین الملل، افرادی که در سازمان های دولتی مشغول به کار شوند، می توانند مسیر و آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند.اما فارغ التحصیلان مشغول در سازمان های بازرگانی وصنعتی خصوصی هم میتوانند با کسب تجربه و سابقه کاری درخشان، سمت شغلی خود را ارتقا دهند و شغلی مناسبی داشته باشند. اگر علاقه مند به آشنایی با بازارکارهای دیگر رشته ها مانند مدیریت دولتی، مدیریت امور بانکی، مدیریت مالی، مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه، مدیریت بازرگانی هستید می توانید به لینک مطلب مراجعه کنید.

Labor-market-in-the-field-of-customs-management

بازار کار رشته مدیریت امور گمرکی

وظایف و مسئولیت ها در رشته مدیریت گمرکی

مدیر گمرک، سوابق شرکت را مدیریت و به روز می کند، همچنین او سعی دارد تا کلیه اسناد مربوط به گمرک با دقت و مطابق مقررات شرکت ذخیره شوند. علاوه بر این مسئولیت، یک مدیر گمرک وظیفه زیر می تواند داشته باشد:

  • مدیریت هر دو آداب و رسوم و انطباق تجارت را در سراسر شرکت و اطمینان از تمام مقررات جهانی
  • مسئول تعیین طبقه بندی گمرک و الزامات نظارتی (مجوزها، گواهینامه ها و غیره)
  • تضمین بالاترین سطح انطباق را برای کلیه نیازهای گمرکی و آژانس های دولتی در بین کلیه کارمندان و تیم ها
  • نظارت بر نتایج حسابرسی و گزارش نتایج حسابرسی و توصیه هایی برای بهبود
  • اطمینان از درک نحوه خط مشی ها، رویه ها، فرایندها و برنامه های شرکت توسط تیم
  • اطمینان از تکمیل و عمل همه ممیزی های داخلی مطابق با نیاز مشتری تکمیل و عمل
  • حضور در سیمنار و کنفرانس ها برای یادگیری مداوم برای همگام سازی با تغییر سیاست های انطباق تجارت.
  • بررسی های لازم را در مورد مشتریان جدید
  • اطمینان از معتبر و به روز بودن همه مجوزهای مشتری
  • مدیریت رابطه های شرکت با استفاده از مقامات گمرک
  • نظارت و پیگیری محموله ها
  • برای اطلاعات مربوط به ترخیص کالا از طریق تماس با مشتری
  • تضمین ترخیص AQIS
  • بررسی تأخیرهای حمل و نقل و نمایش داده
  • ارائه مشاوره در مورد وظیفه و مالیات
  • اجرای پرونده های مشتری جدید
  • گزارش به مدیر ارشد

فرصت های شغلی برای رشته Customs Affairs Management

  • هر سازمان و شرکتی که در امور صادرات و واردات فعالیت می کند.
  • سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • مراکز و کارخانجات صنعتی که خود وارد کننده مواد و قطعات مورد نیاز و صادرکننده محصولاتشان هستند.
  • سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی بازرگانی و صنعتی
  • دانشگاها به عنوان استاد دانشگاه
Job-opportunities-to-manage-customs-affairs

موقعیت شغلی برای رشته مدیریت امور گمرکی

درآمد و حقوق رشته مدیریت امور گمرکی در ایران

این حرفه دارای سمت های بسیار و در محیط های کاری متفاوت است و نمیتوان به طور دقیق مبلغی به عنوان دریافتی این افراد اعلام کرد. همچینین عواملی مانند تجربه، سابقه کاری، سطح تحصیلات در تعیین حقوق این افراد تاثیر گذار است. به طور میانگین می توان بازه حقوق این افراد شاغل در این حوزه از کارمند معمولی تا مدیر محلی گمرک را مبلغی بین 3 میلیون تا 14 میلیون در نظرگرفت.

دانشگاه های برتر رشته مدیریت امور گمرکی در ایران

این رشته در دانشگاه های دولتی روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، آزاد دانشجو می پذیرد. از بهترین دانشگاه های این رشته می توان به دانشگاه خوارزمی تهران اشاره کرد. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبات اند از:

  • دانشگاه هرمزگان – بندرعباس
  • موسسه غیر انتفاعی زند شیراز
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران-مرکز بهشر

کارنامه قبولی رشته مدیریت امور گمرکی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مدیریت امور کمرگی – دانشگاه خوارزمی

کارنامه قبولی رشته مدیریت امور کمرگی - دانشگاه خوارزمی99

کارنامه قبولی رشته مدیریت امور کمرگی – دانشگاه خوارزمی 99

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت امور گمرکی در دنیا

صنعت گمرک برای هر کشور بسیار مهم و با ارزش است. این صنعت با افزایش توافقات بین کشور ها گسترش می یابد و فرصت های شغلی جدید برای این افراد به وجود می آید. در واقع طبق بررسی های انجام شده متوجه شده ایم آینده روشنی برای کارشناسان کمرگ داریم.

درآمد و حقوق رشته مدیریت امور گمرکی در دنیا

زمینه های شغلی در این حرفه بسیار زیاد است و هر کدام دارای درآمد های متفاوتی هستند. به طور متوسط میانگین حقوق یک مدیر گمرک در ایالت متحده 65000 دلار است.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته Customs Affairs Management در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته میریت در دنیا به ترتیب اولویت عبات اند از:

4.1/5 - (17 امتیاز)

یک نظر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      تمامی مطالب سایت بروزرسانی به صورت پیوسته می شوند.
      موضوعات مدنظرتون رو برای ما یادداشت کنین که براتون در این مطلب ارائه دهیم.

  1. بهاره پاسخ

    سلام. اگه داشنگاه روزانه درسمون رو تمام کنیم صد در صد بعد از اتمام درسمون استخدام میشیم؟ منظورم رشته مدیریت امور گمرکی هست.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      واقعیت استخدام در تمامی رشته ها با توجه به وضعیت کشور کمی با محدودیت همراه است. و اینطور نیست که فرد با این تصور که در دانشگاه دولتی تحصیل کنم بعداز فارغ التحصیلی میتوانم در جایی استخدام شود. همچنین اگر مطالعه بر آزمون های استخدامی و شرایط پذیرش آن داشته باشید متوجه می شود که در سال های مختلف ممکن است، شرایط پذیرش هر رشته، تعداد نفرات پذیرش و … متفاوت باشد. اما اگر منظور شما این باشد که برای این رشته فرصت های استخدامی وجود دارد، باید بگویم بله وجود دارد. به عنوان مثال طی آخرین اخبار سامانه استخدام نیروی انسانی، در سال 1400 استخدام دانشجویان این رشته در مقطع کاردانی وجود دارد. برای مشاهده خبر می توانید بر روی لینک “استخدام کاردانی فوق دیپلم مدیریت امور گمركی در سال 1400” کلیک کنید.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      برای استخدام در سازمان های دولتی مانند گمرک جمهوری اسلامی ایران، باید در آزمون ورودی شرکت کرده و پس از موفقیت در آن و گذراندن مصاحبه و گزینش اداری می توانید در آنجا مشغول به کار شوید.

  2. زهرا هوشیار پاسخ

    سلام وقت تون بخیر میخواستم باید دقیقا رتبه مون در کنکور انسانی چند باشه که دانشگاه دولتی _ یا بورسیه بیاریم . مچکرم اگر جواب سوالم رو بدین .🙂🙂🙏🙏

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت شما هم بخیر
      شما باید کارنامه های قبولی سال های قبل رو در سایت های معتبر مثل قلم چی و گزینه دو ببینید تا حدود رتبه قبولی را متوجه شوید.

  3. مهراب تام پاسخ

    سلام -اینکه زدید استخدام با کاردانی امورگمرکی ینی چی
    خب همه دانشگاه ها رشته امور گمرکی رو به صورت پیوسته ارایه میکنند
    ینی بنظرتون من اگه در حال خوندن این رشته باشم به صورت پیوسته از دانشگاه پیام نور و دوسال از ادامه تحصیلم گذشته باشه (کاردانی)ایا میتونم با این اگهی جذب بشم؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      چیزی که نوشتیم مطابق متن آگهی است. فکر نمیکنم چون پیوسته هستید امکان جذب باشد، اما میتواند فرم را فرم کنید و منتظر نتیجه بمانید.

    2. حسین پاسخ

      سلام کسی هست از رشته مدیریت امور گمرکی کمی کمکم کنه واسه مشاوره. ممنون
      آیدی اینستای من hossein.ei82

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.