تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 18 آوریل 2024
Academic field of Radiology

رشته رادیولوژی(تکنولوژی پرتوشناسی): بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

علم رادیولوژی سال هاست که پیشرفت کرده و به پزشکان امکان این را می دهد درون بدن انسان را بازبینی کرده وبیماری ها را تشخیص دهند. این رشته جزء رشته تجربی و از زیر شاخه های پیراپزشکی است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا درباره رشته رادیولوژی، مهارت های لازم، دروس و بازارکار در ایران و خارج به شما توضیح بدهیم.

ماهیت رشته رادیولوژی

رادیولوژیست ها پزشکان متخصص پزشکی هستند که با استفاده از روش های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس ، توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی در تشخیص و درمان صدمات و بیماری ها تخصص دارند.

رادیولوژیست ها با استفاده از روش های تصویربرداری به دیدن داخل بدن و ارزیابی وضعیت بیمار می پردازند. یک رادیولوژیست با دستور پزشک متخصص نسبت به روش تصویربرداری می پردازند و در صورت لزوم آزمایش های اضافی را انجام می هد.

رادیولوژیست های تشخیصی، ممکن است در این زیرمجموعه های رادیولوژی تصویربرداری از پستان (ماموگرافی)، رادیولوژی قلب و عروق (قلب و گردش خون)، رادیولوژی قفسه سینه (قلب و ریه ها)، رادیولوژی اورژانس، رادیولوژی دستگاه گوارش (معده ، روده و شکم)، رادیولوژی دستگاه تناسلی (دستگاه تناسلی و ادراری)، رادیولوژی سر و گردن، رادیولوژی عضلانی اسکلتی (عضلات و اسکلت)، نورورادیولوژی (مغز و سیستم عصبی؛ سر ، گردن و ستون فقرات) و رادیولوژی کودکان (تصویربرداری از کودکان) تخصص داشته باشد.

Introduction-to-Radiology

رشته رادیولوژی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته رادیولوژی

محیط های که کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی در آن مشغول به کار می شود شامل مراکز پرتودرمانی، مراکز رادیولوژی و بیمارستان ها می باشد و بسیار زیاد با بیماران در ارتباط هستند که این بیماران ممکن است سالم باشند یا مشکل خاصی داشته باشند، به همین دلیل یک رادیولوژیست باید صبور باشد تا احساس ناخوشایندی به بیمار دست ندهد.

دانشجویان این رشته باید دروس تئوری که در دانشگاه یاد میگیرند را به صورت عملی در بازار کار به کار گیرند. اهمیت دروس ریاضی و فیزیم به قدری در این رشته مهم است که بیشتر مسئولان معتقد هستند افراد برای این رشته باید از رشته ریاضی فیزیک وارد شوند تا در انجام عملیات تصویربرداری خطرات جبران ناپذیری پیش نیاید.

معرفی دروس رشته رادیولوژی در مقطع کارشناسی

این رشته هم مانند دیگر رشته های دارای دروس عمومی و تخصصی است که برای آشنایی بیشتر شما با این رشته در زیر به تفکیک این دروس را معرفی میکنیم.

دروس عمومی رشته کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی

از جمله دروس عمومی رشته پرتوشناسی می توان به مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، جمعیت و تنظیم خانواده، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2 اشاره کرد.

دروس اختصاصی رشته کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی

فیزیک عمومی، ریاضیات عمومی، زبان تخصصی، آناتومی 1 و 2 و 3، فیزیولوژی، ثبت و نمایش تصاویر در پزشکی، کاربرد رایانه در تصویر برداری پزشکی، مدیریت بیمارستانی و رفتار سازمانی، تضمین و کنترل کیفی روش های تصویربرداری پزشکی، فیزیک پرتوشناسی تشخیصی، روش های پرتو نگاری 1 و 2 و 3، بیماری شناسی، زیست شناسی سلولی، روش های پرتونگاری اختصاصی.

آسیب شناسی عمومی، حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان در بخش های پرتو شناسی تشخیصی ، دوزیمتری پرتوهای یونیزان، اصول فیزیکی سیستم های توموگرافی کامپیوتری، اصول فیزیکی سیستم های تصویربرداری MRI، رادیوبیولوژی ، سمینار 1 و 2 ، کارآموزی 1 و 2 و 3 و 4، بهداشت عمومی، آمار، زیست شناسی سلولی، آشنایی با فناوری نوین اطلاعات، اخلاق حرفه ای، اصطلاحات پزشکی در رادیولوژی، فیزیک پرتو ها، مراقبت از بیمار در بخش تصویربرداری پزشکی، آشنایی با ساختمان و ویژگی های مواد کنتراست زا در تصویربرداری پزشکی، ارزیابی تصاویر پزشکی 1، ارزیابی تصاویر پزشکی 2، تصویربرداری با امواج فراصوتی در پزشکی، آناتومی مقطعی، تکنیک ها و جنبه های بالینی توموگرافی کامپیوتری، ، تعمیرات و نگهداری مقدماتی دستگاه های رادیولوژی اشاره کرد.

معرفی گرایش های مقطع کارشناسی رشته رادیولوژی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند نسبت به انتخاب گرایش اقدام کنند.

معرفی گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته رادیولوژی

دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می توان به مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، اپیدمیولوژی، ارزیابی فناوری سلامت، اقتصاد بهداشت، رشته انفورماتیک پزشکی، رشته آمار زیستی، رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته علوم تشریحی، رشته فیزیک پزشکی، فناوری تصویربرداری پزشکی، رشته نانوتکنولوژی پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، ژورنالیسم پزشکی، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رشته زیست فناوری پزشکی، رشته رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی، رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی اشاره کرد.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته رادیولوژی

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته رادیولوژی

وضعیت ادامه تحصیل رشته تکنولوژی پرتوشناسی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پرتوشناسی تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته رادیولوژی در ایران

رادیولوژیست پزشکی است که در تشخیص و معالجه بیماری و آسیب دیدگی تخصص دارد، از تکنیک های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس ، توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)، پزشکی هسته ای، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و فیوژن استفاده می کند. از آنجا که برخی از این تکنیک های تصویربرداری شامل استفاده از اشعه هستند و برای درک ایمنی و حفاظت از اشعه نیاز به آموزش دارند.

دانشجویان رشته تکنولوژی پرتو شناسی خوشبختانه بعد از دریافت مدرک کاردانی می تواندد جذب بیمارستان ها و یا کلینیک هایی شوند که دارای مرکز تصویر برداری هستند. هر چه سطح تحصیلات فرد بالاتر باشد سمت شغلی و نوع امور تصویر برداری که انجام می دهد تخصصی تر می شود. در ایران به دلیل وجود محدودیت های ساعت کاری مجاز در ماه برای کارشناسان رادیولوژی و نیاز به کارشناسان بیشتر برای رفع نیاز های جامعه، فرصت شغلی خوبی برای این رشته وجود دارد. کارشناسان رادیولوژی اجازه راه اندازی مرکز تصویر برداری را ندارند و تنها مجوز راه اندازی مرکز تصویر برداری به دکتر متخصص رادیولوژی داده می شود.

تکنسین رادیولوژی چه وظایفی دارد؟

از جمله وظایفی که یک تکنسین رادیولوژی یا رادیولوژیست دارد، می توان به عکس برداری از نقاط بدن بیمار، تنظیم و نگه داری تجهیزات رادیوگرافی، مراقبت از بیماران در برابر اشعه در هنگام تصویربرداری، آماده کردن دستگاه‌های تصویربرداری، رادیوگرافی و تهیه گزارش تصویر برداری برای پزشک مرتبط اشاره کرد.

رادیولوژیست هایی که دارای مدرک کاردانی ومدرک کارشناسی باشند تنها میتواند به تصویر برداری های ساده مثل انگشتان دست و پا بپردازند ولی کسانی که به طور کامل روی تسلط پیدا کردند می توانند تصویربرداری از دستگاه های گوارشی هم انجام دهند.

فرصت های شغلی برای رادیولوژیست ها

رشته رادیولوژی را با نام رشته ای با فرصت های شغلی فراوان می شناسند. این رشته به دلیل نیازا بیمارستان های دولتی و خصوصی دارای فرصت های شغلی خوبی در اکثر نقاط کشور است. فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پرتوشناسی می توانند در مراکز تصویربرداری مانند ایزوتوپ، رادیولوژی، MRI، سی تی اسکن مشغول به کار شوند. عده ای از رادیولوژیست های می توانند به عنوان بازرسین کار با اشعه ایکس در دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های انرژی اتمی به فعالیت بپردازند. از دیگر فعالیت های یک رادیولوژیست می توان به انجام رادیوگرافی براساس تکنیک‌های مربوط، رعایت کلیه استاندارد‌ها به منظور حفاظت بیمار و متصدی رادیوگرافی، انجام رادیوگرافی با ماده حاجب زیر نظر متخصص رادیولوژی، بایگانی و حفاظت عکس های رادیولوژی بر طبق استانداردها، ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی، کنترل حسن انجام رادیوگرافی انجام شده اشاره کرد.

فرصت های شغلی برای رادیولوژیست ها

فرصت های شغلی برای رادیولوژیست ها

درآمد و حقوق رشته رادیولوژی در ایران

میزان حقوق رادیولوژیست های خوب است. بسته به اینکه در بیمارستان های خصوصی یا دولتی باشند، حقوق متفاوتی دریافت می کنند. حقوق این افراد با توجه به سطح تحصیلات، مهارت و سابقه کاری بین 5 میلیون تا 10 میلیون است. افرادی که خودشان مراکز تصویر برداری راه اندازی می کنند، درآمد خیلی بالاتری از افرادی که در این حرفه مشغول هستند، کسب می کنند.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته رادیولوژی در ایران

9 دانشگاه برتر این رشته در ایران به ترتیب اولویت عبارت اند از: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دانشگاه علوم پزشکي بندرعباس، دانشکده علوم پزشکی بهبهان.

کارنامه قبولی رشته تکنولوژی پرتوشناسی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

در این قسمت چند نمونه کارنامه قبولی رشته تکنولوژی پرتوشناسی را برای شما آماده کرده ایم.

کارنامه قبولی رشته تکنولوژی پرتوشناسی – دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارنامه قبولی رشته تکنولوژی پرتوشناسی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 99

کارنامه قبولی رشته تکنولوژی پرتوشناسی – دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 99

بازار کار و آینده شغلی رشته رادیولوژی در دنیا

رشته رادیولوژی یک رشته پزشکی مدرن برای تشخیص و درمان بیماری ها به حساب می آید. این رشته در حال در همه دنیا در حال پیشرفت است و روز به روز نیازمند متخصصان بیشتری در این حرفه هستیم. این متخصصین می توانند در بیمارستان ها، آزمایشگاه های پزشکی و تشخیصی، مراکز مراقبت سرپایی مشغول به کار شوند. طبق پیش بینی BLS مشاغل رادیولوژی نرخ شغلی بالاتر از میانگین کشوری را دارند و بین سال های 2016 تا 2026، نرخ رشد 13 درصدی برای متخصصان رادیولوژی و MRI، و نرخ 10تا 23 درصدی برای سونوگرافیست های پزشکی تشخیصی را داریم.

بازار کار و آینده شغلی رشته رادیولوژی در دنیا

بازار کار و آینده شغلی رشته رادیولوژی در دنیا

درآمد و حقوق رشته رادیولوژی در دنیا

میزان درآمد یک رشته از عوامل مهم برای ورود به آن است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم 10کشور با بالاترین حقوق برای رادیولوژیست ها را به شما معرفی کنیم. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

1- کشور کانادا

کانادا تقریباً 2500 رادیولوژیست دارد که اکثری آنها در بخش دولتی کار می کنند، زیرا کلینیک های خصوصی مجاز به انجام CT یا MRI نیستند. در کبک ، متخصص رادیولوژی بهترین درآمد با متوسط ​​درآمد 700000 دلار کانادا است. در انتاریو، 154 متخصص برتر رادیولوژی تشخیصی وجود دارد که می توانند مبلغی بالغ بر 200 میلیون دلار کانادا سالانه درآمد داشته باشد.

2- کشور سوئیس

متخصصان رشته های پزشکی در سوئیس از پردرآمدترین افراد اروپا هستند. رادیولوژیست در سوئیس به طور متوسط سالانه506،700 فرانک سوئیس درامد دارند.

3- کشور استرالیا

استرالیا حدود 2000 رادیولوژیست دارد که به جمعیتی بالغ بر 24 میلیون نفر خدمات می دهند. این افراد در استرلیا 650،000 دلار استرالیا حقوق دارند که با دریافت پاداش بیشتر هم می شوند.

4- ایالات متحده

رادیولوژیست در ایالات متحده به طور متوسط ​​420،000 دلار درآمد دارد. این مبلغ بالاتر از متوسط ​​حقوق بیشتر متخصصان در ایالات متحده است.

5- کشور نروژ

رادیولوژیست در نروژ که در این حوزه و سطح مبتدی کار می کند ، حقوق اولیه 1.7 میلیون کرون استرالیا دریافت می کند و با رسیدن به سطح بالاتری، می تواند سالانه 3.7 میلیون کرون درآمد کسب کند. متوسط ​​حقوق این افراد در حدود 2.7 میلیون کرون است.

6- کشور آلمان

رادیولوژیست ها از پردرآمدترین متخصصان پزشکی در کشور آلمان هستند که درآمد ناخالص آن به طور متوسط ​​230،000 یورو در سال است.

7- کشور ایرلند

رادیولوژیست های باتجربه در هنگام اقامت در این کشور می توانند به طور متوسط ​​180 هزار یورو درآمد کسب کنند.

8- کشور نیوزلند

یک رادیولوژیست متخصص در این کشور حقوقی بین 000,250- 152،00 دلار نیوزلند دریافت می کنند. حقوق این افراد با دریافت اضافه کار می تواند بیش تر از 300000 دلار نیوزلند شوند.

9- کشور فرانسه

رادیولوژیست های باتجربه ای که در بیمارستان های خصوصی کار می کنند به طور متوسط ​​8000 یورو خالص حقوق دریافت می کنند.

10- کشور انگلستان

حقوق اولیه برای یک کارورز در این حوزه مبلغی بین 37200 – 47000 پوند است. درآمد این افراد در صورت داشتن 10 تا 19 سال تجربه ، سالانه به 105000 پوند می رسد.

بهترین دانشگاه های رشته رادیولوژی در دنیا

از بهترین دانشگاه های این رشته در ایالات متحده برای سال 2020 می توان به دانشگاه دوک، دانشگاه جورج تاون، دانشگاه MCPHS ،دانشگاه کارولینای شمالی اشاره کرد.

3.9/5 - (12 امتیاز)

یک نظر

  1. محمد جواد پاسخ

    سلام. ببخشید تاریخ نگارش این مطلب چه زمانی هست؟ توی سال 1400و 1399 متوسط درامد این شغل چقدر هست؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      این مطلب در همین سال نوشته شده است. اما قطعا خودتان این موضوع را می دانید، فردی که تازه فارغ التحصیل شده و تجربه کاری ندارد، نه در این شغل بلکه در هر شغلی در ایران، این مقدار حقوق را دریافت نمی کند. بر اساس گزارشات سال 99، حداقل حقوق یک کارشناس رادیولوژی 2/500/000 و حداکثر 5 میلیون است. اما با افزایش سابقه کاری و کسب تجربه بیشتر حقوقش تا 10 میلیون و حتی 8 میلیون هم می تواند افزایش پیدا کند، که باز در آن سال، تعیین حقوق توسط دولت تعیین می شود.

  2. دارا پاسخ

    با سلام ببخشید این حقوق و بیشتر توضیحاتی که داده بودید برای دکتر رادیولوژیست بود.
    میخواستم ببینم مثلا این حقوقی که گفتید برای کارشناس پرتو شناسی هم همین مقدار هست یا کمتر؟؟
    با تشکر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر خواهش میکنم
      فردی که تازه فارغ التحصیل شده و تجربه کاری ندارد، نه در این شغل بلکه در هر شغلی در ایران، این مقدار حقوق را دریافت نمی کند. بر اساس گزارشات سال 99، حداقل حقوق یک کارشناس رادیولوژی 2/500/000 و حداکثر 5 میلیون است. اما با افزایش سابقه کاری و کسب تجربه بیشتر حقوقش تا 10 میلیون و حتی 8 میلیون هم می تواند افزایش پیدا کند، که باز در آن سال، تعیین حقوق توسط دولت تعیین می شود.

    2. جعفر پاسخ

      سلام خسته نباشین
      من این رشته رو که ۲ ساله هست تو ترکیه خوانده ام آیا امکان ادامه تحصیلی(برای کارشناسی)تو ایران هست؟
      یعنی میتونم برای کارشناسی تو ایران بخونم؟؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      230هزار یورو هست. شما در سایت payscale می توانید حقوق مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه با توجه به سطح تحصیلات مشاهده کنید.

  3. Mohamd پاسخ

    سلام ببخشید گفتبد کسی ک بتونه خودش مرکز تاسیس کنه درمد بیشتری خواهد داشت ولی تا او جایی ک بدونم کارشناس رادیولوژی خودش نمی تونه مرکز تاسیس کنه اگر میشه راهنمایی کنید کهتاسیس مرکز ممکنه یا حتما باید از پزشکی برن تا بتونن؟ ممنون

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      طبق شرایط زیر افراد می توانند مجوز تاسیس موسسه یا مرکز رادیولوژی را دریافت کنند:

      الف) اشخاص حقیقی باید پزشک متخصص رادیولوژی و یا کارشناس رادیولوژی باشند. همچنین کارشناس رادیولوژی با مدرک تحصیلی بالاتر نیز می‌تواند جهت اخذ مجوز اقدام کند.
      ب) در صورتی که متقاضی یک شخص حقوقی مانند شرکت‌های حوزه بهداشت و درمان باشد، باید یکی از موسسین آن جزو بند الف باشد.
      ج) مجوز تاسیس مرکز مشترک به حداقل پنج نفر داده می‌شود که عضویت یک رادیولوژیست در این گروه الزامی است.
      د) شرکت‌های متقاضی تاسیس مرکز می‌توانند با رعایت بند ج نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌های تعاونی خدمات بهداشتی درمانی از شرایط بند «ج» مستثنی هستند اما عضویت حداقل یک رادیولوژیست در آن‌ها الزامی است.

  4. امیر پاسخ

    سلام ببخشید این میزان درامد در ۱۰ کشور برای فردیست که در رشته پرتو شناسی تحصیل کرده یا فردیست ک بعد از پزشکی عمومی تخصص رادیولوزی دارد؟

  5. مبین درخشان پاسخ

    سلام می خواستم بدونم آیا کارشناسی ارشد رادیو لوژی کارش متفاوت از کارشناسی این رشته هست؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. بسته به مرکز یا بیمارستانی که فعالیت میکنن از 40-50 میلیون تومان در حال حاضر تا بیش از 200 میلیون تومان.

  6. F.h پاسخ

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم کسی که تا مدرک دکترای رادیولوژی درس خونده ولی پزشک متخصص نیست چه مزیت هایی نسبت به کسی که فقط تا لیسانس خونده داره؟ مثلا میتونه مرکز تاسیس کنه؟ میتونه سونوگرافی انجام بده؟ چون من شنیدم که فقط افراد پزشک متخصص میتونه سونوگرافی انجام بده ممنون میشم پاسخ بدید

  7. Mohana پاسخ

    سلام تو متن گفتین ک کارشناسی رادیولوژی نمیتونه مرکز رادیو لوژی تاسیس کنه ولی پایین تو بند الف گفتین ک میتونه بلاخره کدومه؟؟ ممنونم از پاسخگویتون

  8. الیسا جوادی پاسخ

    با سلام اینا همش دروغه رشته رادیولوژی یکی از به درد نخورد ترین رشته هاست در ایران و درصورت این خوبه که شما استخدام بشی اونم نهایتاً حقوق ماهی ده تومنه و توی مراکز خصوصی خبری از این حقوق هایی که میگن نیست و کلاً جذب و استخدام این رشته خیلی پایینه و توی شهری مثل تهران بهتر از بقیه جاهاست از نظر کار اما کلا توصیه نمی کنم وارد بشید من هفت سال عمرم رو تو این رشته تباه کردم تمام.

    1. محمد پاسخ

      دقیقا
      حتی تو خارج هم تقریبا همینه
      آلمان که کلا رادیولوژی ایران رو قبول نداره اونجا رادیوتراپی و رادیولوژی و پزشکی هسته ای همشون تو یه رشته خلاصه میشن که تو ایران جدا هستند.
      برای کانادا هم که تو بیمارستان دولتی نمیشه کار کرد که تقریبا 80 درصد فرصت های شغلی تو بیمارستان هست.
      هوشبری و پرستاری اندکی بهتر هستن.

  9. مریم پاسخ

    سلام خسته نباشید من الان رادیولوژی جندی شاپور میخونم میخواستم امیدی به آینده کاری و استخدام در بیمارستان دولتی هست؟

  10. Hela پاسخ

    سلام خسته نباشيد
    ميخواستم بپرسم يه خانوم ميتونه در اين رشته تحصيل كنه و مشغول به كار شه؟!
    اگه آره در صورت باردار بودن يا امكان به بارداري چي ميشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.