تاریخ امروز :جمعه , 19 آوریل 2024
Academic field of Pharmacology

رشته داروسازی : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

خیلی از دانش آموزان که وارد رشته تجربی می شوند درفکر این هستند که روزی لباس سفید بپوشند تا بتوانند آرزوی خانواده خود را برآورده کنند. رشته داروسازی جزء سه رشته برتر میان داوطلبان کنکور تجربی است. پذیرش دانشجو در این رشته مانند سایر رشته ها از طریق کنکور سراسری و به صورت متمرکز صورت می گیرد. داروسازی تنها داروفروشی یا نسخه پیچی نیست. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به تعریف این رشته، بازارکار، آینده شغلی، حقوق و …. بپردازیم.

ماهیت رشته داروسازی

رشته داروسازی مربوط به ساخت دارو برای بیماری های مختلف می باشد و با جان مردم در ارتباط است. به زبان ساده تر یک داروساز با استفاده از فرمولات شیمی مواد دارویی را به شربت، کپسول، قرص تبدیل می کند تا استفاده آن برای بیمار راحت تر باشد. به همین دلیل دانشجویان این رشته باید درک عمیقی از بیماری ها و روش های درمان داشته باشند تا بتوانند داروی مناسب با آن را بسازد. خیلی از افراد فکر می کنند کسانی که در داروخانه ها مشغول به کار هستند، دارو ساز هستند اما خیر اینطور نیست آنها فقط با مطالعه سطحی درباره داروها توانایی فروش دارو با دستور پزشک را دارند، اما یک داروساز با دانشی که در دوره دانشگاه پیدا می کند می تواند روی بیماری های مختلف تحقیق کند و داروی جدید بسازد.

آیا رشته دارو سازی طرح اجباری دارد؟

طول دوره تحصیل رشته داروسازی بین 5/5 تا 6 سال است و بعد از آن وارد مقطع دکترای عمومی می شوند. دانشجویان این رشته هم مانند رشته دندانپزشکی و دیگر رشته ها ملزم به گذراندن طرح اجباری 2 ساله در مناطق مرحوم هستند مگر درصورت داشتن شرایط زیر:

  • کسانی که بعد از فارغ التحصیلی به خدمت سربازی اعزام شوند.
  • خانواده شهدا، خانواده آزادگان و همسر و فرزند آزادگان، فرزند جانباز بالای ۵۰ درصد، همسر جانباز بالای ۷۰ درصد
  • فارغ التحصیلان خارج از کشور
  • اگر تک فرزند باشید.
  • کسانی که مشکلات بیماری خاصی که مورد تایید شورای عالی پزشکی وزارت باشد، دارند.
  • بانوانی که همسرشان فوت کرده است.
  • دارندگان مدال طلای المپیاد دانش آموزی
  • ۱۰ نفر اول کنکور سراسری تجربی
  • رتبه ۱ تا ۳ آزمون جامع علوم پایه، آزمون پیش کار ورزی و آزمون دستیاری

دانشجویان این رشته باید بدانند داروسازی یک رشته ترکیبی از علوم پایه و علوم بالینی است و مباحثی مثل شیمی، زیست و فیزیک اهمیت بسیاری در این رشته دارند. یک داروساز در چه دوره تحصیل چه بعد ازاتمام تحصیل باید به تحقیقات علاقه داشته باشد و تنها به دروس تئوری دانشگاه اکتفا نکند تا بتواند دردی را از دوش بیمار کم کند. تنها وجه تمایز بین داروسازی با دیگر رشته های پزشکی، داشتن انگیزه برای انجام پایان نامه های پژوهشی و تحقیقات کاربردی است.

ماهیت رشته داروسازی

ماهیت رشته داروسازی

توانایی های مورد نیاز در رشته داروسازی

یک دارو ساز باید حافظه قوی داشته باشد تا حجم زیادی از اطلاعات درباره دارو، عوارض جانبی دارو، مقدار دوز دارو، تداخلات دارویی و … را در خاطر خود بسپارد. در صنعت داروسازی جایی برای خطا وجود ندارد. یک داروساز باید بسیار با دقت باشد زیرا موضوع مرگ و زندگی در میان است. اگرچه انسان به طور طبیعی اشتباه می کند اما دراین صنعت عواقب اشتباه روی بیمار تاثیر زیادی دارد و شاید فاجعه به بار بیاید. از جمله خطا های انسانی در این صنعت می توان به درک نکردن دست نوشته های نامفهوم پزشک، وارد کردن اطلاعات غلط به کامپیوتر، اندازه گیری غلط مواد تشکیل دهنده و …. اشاره کرد.

  • دارو سازان نیاز به دانش عمیق و شور و شوق برای مباحث شیمی و زیست شناسی و ریاضیات دارند تا در صورت نیاز بتوانند اطلاعات جدید و پیچیده را درک کنند و در نهایت محاسبات برای تعیین دوز را انجام دهند.
  • یک دارو ساز باید مهارت ارتباطی قوی داشته باشد تا بتواند توضیحات خوبی برای بیمار درباره دارویی که باید مصرف کند و عوارض آن بدهد.
  • به دلیل ارتباط داشتن این رشته با داروها و بدن انسان یک داروساز باید ذهن تحلیل داشته باشد و در صورت نیاز به منابع صحیح رجوع کند.

معرفی دروس‌ رشته داروسازی در دوران تحصیل 

 دروس‌ پایه رشته داروسازی

‌ بیولوژی نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌، فیزیولوژی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، شیمی‌ تجزیه‌، میکروب‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، انگل‌شناسی‌ و قارچ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، کامپیوتر.

دروس‌ تخصصی رشته داروسازی 

گیاه‌شناسی‌ دارویی‌، اشکال‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌، فرآورده‌های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌ روش‌های‌ دستگاهی‌، سم‌شناسی‌، یوفارماسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت‌زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌، گیاه‌شناسی‌ داروسازی‌، کارآموزی‌ داروخانه‌ .

*بیشتر درس‌های‌ این‌ رشته‌‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شود.*

وضعیت ادامه تحصیل رشته داروسازی در مقاطع بالاتر

همان طور که می دانید این رشته از جمله رشته های دکتری عمومی مانند دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی به حساب می آید. دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیل شدن از مقطع دکترای عمومی، به شرط داشتن معدل بالای 15، میتوانند در امتحان دوره تخصصی شرکت کنند. دانشجویان پذیرفته شده در دوره تخصصی، ملزم به پاس کردن 40 واحد درسی پیشرفته تخصصی هستند. این دانشجویان قبل از انجام پایان نامه، باید در آزمون جامع تخصص در سطح کشور شرکت کرده و بعد از کسب نمره لازم، نسبت به انجام پایان نامه و دفاع از آن اقدام کنند. دانشجویان در حال حاظر در ایران می توانند در دوره های تخصص زیر ادامه تحصیل بدهند. (این مطلب در حال آپدیت است و درحال حاظر تعدادی از تخصص ها را معرفی کرده ایم.)

فارماسیوتیكس (Pharmaceutics)

دستیاران در این دوره با مباحثی مانند روش های ارزیابی کیفیت فرمولاسیون های دارویی، شرایط مناسب نگه داری داروها، شرایط مناسب بسته بندی هاب دارویی آشنا می شوند. فارغ التحصیلان این تخصص نقش بسزایی در جهت ارتقا کیفی صنعت دارو کشور دارند.

فارماکوگنوزی (Pharmacognosy) 

هدف از پرورش دانشجویان در این گرایش، آشنایی با خواص مواد موثر دارویی با منشاء طبیعی است. این دانشجویان در دوران تحصیل خود در زمینه های شناخت گیاهان دارویی، اجزای دارویی گیاهان دارویی، استخراج مواد موثر دارویی گیاهان مهارت لازم را کسب می کنند. همچنین این دانشجویان در دوران تحصیل خود گیاهان دارویی بومی کشور آشنا می شوند.

 شیمی دارویی (Pharmaceutical Chemistry)

این رشته تخصصی از پایه ای ترین گرایش های تخصصی داروسازی به حساب می آید. دانشجویان علاقه مند به این تخصص باید در دروس شیمی بسیار قوی باشند، تا با تکیه بر دانش تئوری و آگاهی از ساختار شیمیایی ترکیبات دارویی و دیگر مباحث، نسبت به طراحی، شناسایی، ترکیب مواد موثر دارویی اقدام کند. این دانشجویان در دوران تحصیل خود با نحوه کارکردن با دستگاه های متعدد آنالیز دارو، ابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی آشنا می شوند.

سم‌شناسی (Toxicology) 

دانشجویان رشته سم شناسی در دوران تحصیل خود با مباحثی مانند، عناصر سمی غیر دارویی، ترکیبات سمی غیر دارویی، مسمومیت های ناشی ار ترکیبات دارویی آشنا می شوند. در این دوره دانشجویان مهارت های لازم برای تشخیص علائم ناشی از تماس ترکیبات سمی، علائم مصرف دوزهای ترکیبات دارویی و … را به دست می آورند.

داروشناسی (Pharmacology)

دانشجویان در این دوره با جدید ترین روش های تعیین دوزهای موثر برای ترکیبات دارویی آشنا می شوند. این تخصص با تخصص سم شناسی ارتباط دارد. فارغ التخصیلان این رشته دانش خوبی در زمینه داروها، عوارض و تداخلات احتمالی اثرات داروهای مختلف، مکانیسم اثر داروها دارند.

داروسازی بالینی (Clinical Pharmacy)

این دوره در حال حاظر یکی از جدید ترین تخصص های رشته داروسازی در ایران است و ماهیت بالینی دارد. هدف از ارائه این دوره، پرورش متخصصانی است که نسبت به اطلاعات کاربردی داروها، ارئه خدمات و مراقبت های دارویی برای کار کردن در مراکز بیمارستانی و بخش های بالینی، آشنایی داشته باشند و مشاوره های مناسبی به پزشکان و اعضاء تیم درمان ارائه دهند. فارغ التحصیلان این رشته مهارت های لازم برای شناخت تداخلات رایج و مهم دارویی، برقراری ارتباط موثر با بیماران و تیم درمان، پایش اثرات و عوارض داروها در بیماران را دارند.

 دستیاران این حوزه قبل از حضور در بخش های بالینی مراکز بیمارستانی ملزم به گذراندن دروسی مانند فیزیوپاتولوژی، سم شناسی بالینی، فارماکواپیدمیولوژی، فارماکوکینتیک بالینی در مدت زمان 5/1 تا 2 ساله هستند. این فارغ التحصیلان مشاوران خوبی برای اعضا تیم درمان و پزشکان هستند.

داروسازی بالینی (Clinical Pharmacy)

داروسازی بالینی (Clinical Pharmacy)

بیوتكنولوژی دارویی (Pharmaceutical Biotechnology)

این رشته تخصصی (Ph.D.)نیز از جمله دوره‌های تخصصی نوپا در كشور ما می‌باشد. اگر چه موضوعات مورد توجه در این دوره تخصصی قبلاً در بطن سایر گرایش‌های تخصصی داروسازی مورد عنایت بوده است، ولی با توجه به پیشرفت سریع آن به ویژه در دهه 1980 و 1990 میلادی، امروزه به عنوان یكی از برجسته‌ترین رشته‌های تخصصی داروسازی كه نیازمند فن‌آوری پیچیده و پیشرفته‌ای می‌باشد، مطرح است. در این دوره تخصصی هدف كسب دانش و مهارت لازم برای بهره‌برداری از علوم سلولی- مولكولی، میكروبیولوژی و ژنتیك جهت ساخت و تولید انبوه مواد موثره دارویی می‌باشد. بهره‌برداری از میكروارگانیسم‌هایی نظیر باكتری‌ها و قارچ‌ها به عنوان كارخانجات طبیعی تولیدداروها و یا به كارگیری میكروارگانیسم‌ها در مهار و كنترل بیماری‌ها از جمله مباحث مورد توجه در این رشته تخصصی می‌باشند.

داروسازی هسته‌ای یا رادیوفارماسی (Nuclear Pharmacy)

این دوره تخصصی (Ph.D.) در حال حاضر توسط دانشكده داروسازی تهران و با همكاری سازمان انرژی اتمی و اخیراً توسط دانشكده داروسازی ساری، برگزار می‌شود. در طی این دوره دستیاران با رادیوداروها، روش‌های شناسایی (Detect)و سنجش آنها، روش تولید رادیوداروها (Labling)و كاربرد رادیوداروها در تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها آشنا شده و مهارت‌های مرتبط با به كارگیری و كار با آنها را كسب می‌نمایند. به لحاظ ماهیت خاص این دوره‌ تخصصی،‌ دانشجویان با تكنولوژی‌های پیشرفته مربوط به بكارگیری و تماس با رادیوایزوتوپ‌ها آشنا می‌شوند.

اقتصاد و مدیریت دارو (Pharmaceutical Administration and Pharmacoeconomics)  

این دوره تخصصی (Ph.D.)كه با همت اساتید دانشكده داروسازی شهید بهشتی راه‌اندازی گردید، در حال حاضر تنها توسط این دانشكده و دانشكده داروسازی تهران ارائه می‌شود. رسالت این رشته، تربیت متخصصین كارآمد با توانمندی‌های مدیریتی در شناسایی و حل مشكلات نظام دارویی كشور و ارتقاء سطح ارائه خدمات نظام سلامت با مدیریت صحیح منابع مالی در دسترس می‌باشد. در طی این دوره، دانشجو با مباحث مختلف مربوط به اقتصاد داروئی و مدیریت مالی و سایر مباحث مرتبط با رشته آشنا خواهد شد.

علاوه بر تخصص‌های فوق‌الذكر كه در كشور ما دایر می‌باشند، با توجه به پیشرفت شگرفی كه علم داروسازی در سطح جهان با آن روبروست، گرایش‌های تخصصی جدیدتری نیز راه‌اندازی و در حال اجرا می‌باشند كه از جمله آنها می‌توان به فارماكواپیدمیولوژی، فارماكوژنتیك، ایمونوفارماكولوژی و مدیریت دارویی ( Pharmaceutical management)اشاره كرد.

آزمون دوره‌های پذیرش دستیار رشته‌های مختلف داروسازی معمولاً در تیرماه هر سال برگزار گشته و قبول شدگان از مهرماه همان سال دوره ‌خود را شروع می‌نمایند. (تا پیش از سال 1385 این آزمون در اسفندماه برگزار می‌شد). شرایط عمومی و اختصاصی شركت در این آزمون‌ها نیز همه ساله چند ماه پیش از برگزاری آزمون از طریق دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی اعلام می‌گردد.

آزمون دستیاری از دو بخش امتحان كتبی و مصاحبه تشكیل می‌شود كه به ترتیب 80% و 20% امتیاز آزمون از این دو بخش كسب می‌گردد. در بخش مصاحبه به معدل دوره‌ عمومی، تناسب پایان‌نامه دوره عمومی با دوره تخصصی انتخاب شده، تعداد مقالات یا احتمالاً مشاركت در تألیف و ترجمه كتب، سطح زبان انگلیسی (و یا آشنایی با سایر زبان‌های رایج بین‌المللی)، فعالیت‌های فوق برنامه در طول دوران دانشجویی یا سایر خصوصیات برجسته فردی و نیز میزان علاقه و انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل توجه می‌شود.

نانوفناوری دارویی (Pharmaceutical Nanotechnology)

این رشته (Ph.D.)نیز كه به تازگی در كشور راه‌اندازی شده است، با هدف تربیت متخصصین كارآمد در عرصه نانوفناوری دارویی در راستای خودكفایی كشور در تولید محصولات نانوزیست فناوری و اشتغال آنها در مراكز علمی و دانشگاهی كشور، مراكز تحقیقاتی پزشكی – دارویی و صنایع داروئی طراحی شده است. در طول این دوره دانشجو با مباحث گوناگونی نظیر بیولوژی سلولی مولكولی پیشرفته، نانوبیو مواد، كشت سلول و بافت، Nanomedicine، فارماكوكینتیك پیشرفته، ژن درمانیو… آشنا خواهد شد.

كنترل دارو (Control of Pharmaceuticals)

این رشته (Ph.D.)كه به تازگی در كشور راه‌اندازی شده است، با هدف تربیت متخصصین كارامد در زمینه كنترل كیفیت انواع مواد اولیه و فرآورده‌های دارویی و همچنین بهداشتی – آرایشی، جهت ارائه خدمت در صنایع داروسازی و بهداشتی – آرایشی، آزمایشگاه‌های كنترل كیفیت فرآورده‌های دارویی سراسر كشور و همچنین مراكز تحقیقاتی كشور، طراحی شده است. در طی این دوره مباحث گوناگونی شامل كنترل میكروبی داروها، كنترل كیفیت زیست داروها، ایمنی دارو، كنترل فیزیكوشیمیایی پیشرفته مواد و فرآورده‌های دارویی، طراحی و معتبرسازی روش‌ها و تجهیزات آنالیز، كینتیك شیمیایی و پایداری مواد و فراورده‌های دارویی و همچنین كنترل و تضمین كیفیت مواد و فرآورده‌های دارویی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

علاوه بر رشته های ياد شده، فارغ التحصيلان رشته دارو سازي عمومی می توانند در تخصص های علوم پايه پزشکی نظير: بيوشيمی، ‌انگل شناسی پزشکی، ميکرب شناسی پزشکی، فيزيولوژی، آمار حياتی، علوم تغذيه، ايمونولوژی، ويروس شناسی و ژنتيک نيز شرکت نمايند.

بازار کار و آینده شغلی داروسازی در ایران

یکی از مباحث مهمی که در انتخاب رشته بعد از علاقه آن فرد به آن رشته، مورد بررسی قرار می گیرد این است که این رشته برا ی من آینده شغلی خوبی دارد یا خیر. یا چه طور وارد بازار کار آن رشته شوند؟

رشته داروسازی از جمله رشته هایی است که تعداد جمعیت فارغ التحصیلان آن بسیار کم است. به صور استاندارد برای هر 110 تخت در بیمارستان باید یک دکتر داروساز بالینی و دو دکتر دارو ساز عمومی وجود داشته باشد. به دلیل جمعیت کم تحصیل کرده های داروسازی و راه اندازی کارخانه های تولید مواد آرایشی و بهداشتی، این افراد به نسبت سریع تر جذب بازار کار می شوند.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته داروسازی

اغلب فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارشناس می تواندد در واحد های تحقیقات کارخانه های تولید دارویی مشغول به کار شوند و بقیه افراد بسته به علاقه خود می توانند در صنایع داروسازی، اموراجرایی وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی مشغول به کار شوند.

برای وارد شدن به بازار کار این رشته، اولیدن قدم این است که حدود 130 تا 140 واحد دروس دانشگاهی خود را پاس کنید و معدل بالای 14 داشته باشید تا به عنوان کارآموز در داروخانه ها مشغول به کار شوید و کم کم با کسب تجربه بتوانید در فرصت های شغلی ذکر شده در فوق مشغول به کار شوید.

فرصت های شغلی برای داروسازان

فرصت های شغلی برای داروسازان

درآمد و حقوق رشته داروسازی در ایران

داروسازی بدون شک یکی از پرطرفدارترین و سخت ترین رشته های علوم تجربی است که رقابت تنکاتنگی بین داوطلبان کنکور برای این رشته وجود دارد. محبوبیت این رشته برای دانش آموزان بسیار زیاد است. فرصت های شغلی برای داروسازان بسیار گسترده است و هر کدام از آنها با توجه به سطح تحصیلات و تخصص خود حقوق های متفاوتی دریافت می کنند. به طور میانگین میزان درآمد ماهانه یک داروساز یا داروخانه دار در حالت خوب 10/000/00 میلون تومان است.

دانشگاه‌های برتر ارائه دهنده رشته داروسازی در ایران

پذیرش در این رشته در دانشگاه های سراسری و حتی پردیس های خودگردان تنها از طریق کنکور صورت می پذیرد و امکان ورود به این رشته به صورت بدون آزمون وجود ندارد.

9 دانشگاه برتر این رشته در ایران به ترتیب اولویت عبارت اند از: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.  دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

  •  دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  •  دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
  • دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایلام
  •  دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • دانشگاه علوم پزشکی لرستان
  • دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
  • دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز
  • دانشگاه علوم پزشکي بندرعباس

کارنامه قبولی رشته داروسازی 99- 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

نمونه کارنامه قبولی سال 99 در این رشته را ارئه کرده ایم.

کارنامه قبولی رشته داروسازی – دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارنامه قبولی رشته داروسازی - دانشگاه علوم پزشکی تهران99
کارنامه قبولی رشته داروسازی – دانشگاه علوم پزشکی تهران 99

بازار کار و آینده شغلی رشته داروسازی در دنیا

اگر شما به رشته داروسازی علاقه دارید و قصد مهاجرت دارید، باید از بازار کار این رشته در دیگر کشور ها آشنایی داشته باشید. دارو یکی از عوامل لازم برای بهبود هر بیماری است و در همه جای دنیا باید داروسازانی باشند تا با تحقیق و بررسی بهترین فرمول های ها برای ساخت دارو بکار ببرند و به بیماران خدمت کنند. این حرفه در بیمارستان ها، داروخانه ها دارای زمینه های شغلی مناسبی است.

با توجه به پیش بینی های انجام شده انتظار داریم میزان تقاضا برای جذب داروسازان بیشتر شود، زیرا طبق گزارش دفتر اداره کار، میزان رشد این حرفه تا سال 2028 تقریبا ثابت است و یا تغییر خیلی زیادی نداشته باشد.

بیشترین تقاضا برای این رشته در نودا، آریزونا، اورگان، نیومکزیکو، رود آیلند، آیداهو، واشنگتن، کالیفرنیا، میشیگان، دلاور، وایومینگ، مینه سوتا، ورمونت، نیوهمپشایر، هاوایی، ویسکانسین، ماین، پنسیلوانیا، نیوجرسی، آکانزاس، اوهایو و …. است.

حقوق و درآمد رشته داروسازی در دنیا

با توجه به مهم بودن میزان درآمد برای هر فرد، تصمیم گرفتیم در این قسمت 5 کشور که بالاترین حقوق را به داروسازان می دهند، معرفی کنیم. تا راحت تر برای مهاجرت تصمیم بگیرید. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

نام کشورمتوسط حقوق سالانه
ایالات متحده107،000 دلار
سوئیس83،600 دلار
کانادا80700 دلار
انگلیس53000 دلار
آلمان45000 دلار
درآمد رشته داروسازی در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته داروسازی در دنیا

  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاخه تورنتو

4.4/5 - (36 امتیاز)

یک نظر

    1. ادریس پاسخ

      فقط در ۲ سال آخر دانشجو میتونه وارد بازار کار بشه و حقوق بگیره که نسبت به پزشکی و دندانپزشکی مزیت خوبی میتونه باشه

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      مبلغی که ما در مطلب گفتی به طور میانگین است و در واقع در کنار درآمد باید برخی از هزینه های داروخانه مانند، هزینه اجاره، حقوق پرسنل و … هم در نظر گرفته شود. همچنین حتی موقعیت مکانی و تعداد مشتری هایی هم که دارد در درآمد او بسیار تاثیر گذار است.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت شما هم بخیر
      بر اساسا کارنامه های سال های قبل فکر می کنم بین بازه های 1100 تا 2700 باشد، البته سهمیه و منطقه و … تاثیر گذار است.

  1. اشکان پاسخ

    سلام وقت بخیر
    میخواستم ببینم حداقل رتبه مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه آزاد تهران یا اطراف تهران حداقل چه رتبه ای لازم داره

  2. Sea پاسخ

    ببخشید بعد از دوسال اون داروخونه ای که توش کارآموزی می‌ره حتما باید تو همون شهر دانشگاه باشه؟نمیشه تو شهر محل زندگیش با فاصله نیم ساعت باشه؟؟

  3. negin yazdani پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتتون.
    من امسال کنکور دارم و خیلی به این رشته علاقه دارم.
    کنکور ۱۴۰۱

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام سمانه جان
      پاسخ به سوالات این حوزه در حیطه کاری ما نیست و باید از مشاوران مهاجرتی کمک بگیرید.
      موفق باشید

  4. محمدرضا پاسخ

    داروسازان از بدو فارغالتحصیلی ۹ ملییون و بعداز طرح ۱۸ تومن حقوق دارن
    داروخانه ها درآمد خالص حداقل ۳۰ تومنه و حداکثر تا ۲۰۰ تومن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.