تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Theology

رشته الهیات و معارف اسلامی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

رشته الهیات مطالعه دین است. این رشته تجربه انسانی است که ایمان را با توجه به افراد و فرهنگ های مختلف بررسی می کند. امروزه ما بیش از هر زمان دیگری از تأثیر عمیقی که دین بر ما داشته است آگاه هستیم، حتی اگر خود ما نیز از آن پیروی نکنیم. رشته الهیات و معارف اسلامی از جمله زیر شاخه های گروه علوم انسانی می باشد که در حال حاظر این رشته به دو زبان عربی و فارسی در دانشگاه ها تدریس می شود.

در این مطلب از مجموعه مطالب سایت فسفر قصد داریم به بررسی این رشته به همراه معرفی گرایش ها، آینده شغلی، مطقع تحصیلی و …. بپردازیم.

ماهیت رشته الهیات و معارف اسلامی

اولین قدم برای ورود به این رشته این است که شما به خدا و مسائل مذهبی اعتقاد داشه باشید تا راحت تر مطالب درسی را درک کنید. در این رشته دانشجویان تلاش میکنند به شناخت بیشتری از خداوند برسند تا قلب خود را به خدای متعال وابسته کنند و از بخشش و رحمتش مورد عنایت قرار بگیرند. دانشجویان در طول دوره تحصیل با انوع ادیان الهی و کتاب های آسمانی شان و دیگر موارد آشنا می شوند. هدف از این رشته پرورش افرادی است که به آگاه سازی بیشتر مردم درباره خدا، ادیان، مفاهیم اسلامی و … بپردازند.

About-the-field-of-theology

معرفی رشته الهیات و معارف اسلامی

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته الهیات و معارف اسلامی

الهیات موضوعی چند رشته است و به مطالعه زبان ها، مذاهب جهانی، الهیات در رابطه با علم، ادبیات، سیاست، روانشناسی و اخلاق می پردازد. مهارت هایی که هنگام تحصیل در این زمینه به دست می آورند ، همراه با مهارت هایی که با سایر فارغ التحصیلان علوم هنری و علوم انسانی به دست می آورند ، متفاوت است. اغلب کارفرمایان دراین حوزه می گویند ما دنبال افرادی هستیم که مهارت های زیر را داشته باشد:

  • تمایل به یادگیری
  • خود انگیزه و تمایل به رسیدن به هدف
  • روحیه کار گروهی
  • مهارت های ارتباطی (شفاهی و کتبی)
  • شناسایی سریع موضوعات کلیدی
  • حل مسئله
  • ابتکار عمل و خلاقیت
  • مدیریت زمان
  • توانایی تحقیق و تحقیق

همچنین شما با مطالعه الهیات و مطالعات دینی، می توانید مهارت های زیر را کسب کنید:

  1. اطلاعات پیچیده را جذب و حفظ کرده و موضوعات کلیدی را مشخص کنید.
  2. غربال کردن ، اطلاعات مربوطه را انتخاب کرده و منطقی فکر کنید.
  3. ایده ها را به روش واضح از طریق نوشتن مقاله و بحث بیان کنید.
  4. از ابتدا با زبان های جدید مقابله کنید.
  5. از تخیل و خلاقیت استفاده کنید.
  6. رویکرد انتقادی نسبت به موضوعات معاصر ایجاد کنید.
  7. برای حل مسئله یک رویکرد منضبط ایجاد کنید.
  8. مهارت های ارزیابی ، تحلیلی و انتقادی را توسعه دهید.
  9. فرهنگ ها و عقاید مختلف را درک کرده و از یک رویکرد حساس استفاده کنید.
  10. کنجکاوی واقعی را در مردم و فرهنگهای جهانی نشان دهید.

معرفی دروس رشته الهیات و معارف اسلامی

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی

اعراب‌ قرآن‌، تاریخ‌ اسلام‌، منطق‌، صرف‌ و نحو عربی‌ کاربردی‌، آشنایی‌ با ادیان‌ بزرگ‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ معاصر، ترجمه‌ عربی‌ به‌ فارسی‌ و فارسی‌ به‌ عربی‌، تاریخ‌ زبان‌ وفرهنگ‌ عربی‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ فقهی‌ و تفسیری‌، آشنایی‌ با علوم‌ اسلامی‌ (عرفان‌ و فلسفه‌)، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ عرفانی‌، مبادی‌ فقه‌، قرائت‌ مطبوعات‌ واستفاده‌ از رادیو و تلویزیون‌، روش‌ تحقیق‌، مکالمه‌ و محاضره علوم‌ بلاغی‌، مبادی‌ اصول‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، زبان‌ تخصصی‌، فقه‌ مقدماتی‌، تفسیر.

معرفی گرایش های رشته الهیات و معارف اسلامی

این رشته در دوره کارشناسی دارای 6 گرایش فقه شافعی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، ادیان و عرفان، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی است.

گرایش فقه شافعی

دراین گرایش مباحث احکام عملی مانند جزا، مناکجات، عبادت، معاملات، قضا و شهادت، اصول دیدگاه مذهب شافعی به دانشجویان آموزش داده می شود. نکته قابل توجه دراین گرایش این است که از داوطلبان اهل سنت نیز دانشجو می پذیرد.

دروس تخصصی گرایش فقه شافعی

مبادی فقه، مبادی اصول، کلیات حقوق، فقه عبادی 1و2، فقه مدنی 1و2و3و4و5و6، قواعد فقه 1، اصول فقه 1و2و3و4، آیات الاحکام 1، تاریخ فقه و فقها 1و2، احادیث فقهی، حقوق تعهدات، حقوق خانواده 1و2، حقوق جزای عمومی 1و2، حقوق جزای اختصاصی 1و2، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، زبان تخصصی 1و2و3، فقه تطبیقی 1.

گرایش علوم قرآن و حدیث

دانشجویان این گرایش بیشتر به تفسیر قرآن کریم می پردازند. از جمله مباثی که دراین گرایش یاد می گیرند می توان به مطالعه علوم قرآنی مانند منطوق و مفهوم، مجمل و مبین اشاره کرد.

علاوه بر تفسیر آیات با احادیث اهل سنت و شیعه و پیرامون آن مانند علم حدیث، مجامع حدیثی شیعه و اهل تسنن، فقه الحدیث، اصطلاحات حدیث، تاریخ تطور، مفهوم و معنای احادیث سر و کار دارند.

دروس تخصصی گرایش علوم قرآن و حدیث

علوم‌ قرآنی‌، تاریخ‌ قرآن، فقه‌الحدیث‌، تفسیر قرآن‌ کریم‌، تاریخ‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌، مروری‌ بر نهج‌البلاغه‌، تاریخ‌ حدیث‌، علوم‌ بلاغت‌، درآیات حدیث، تأثیر قرآن‌ کریم‌ در پیدایش‌ علوم‌ ادبی‌.

Quranic-and-Hadith-Sciences

گرایش علوم قرآن و حدیث

گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

دانشجویان گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی با مباحثی مانند وظایف و حقوق انسان از دیدگاه تشریعات الهی آشنا می شوند.

شاید در حاظر به این فکر بیفتید که بین رشته حقوق اسلامی و خود رشته حقوق چه تفاوتی است؟

حقوق اسلامی به بررسی حقوق انسان از روی حکمت خداوند می پردازد، اما رشته حقوق به بررسی اصول از نظر عقل و عرف بشری برای ایجاد نظم و امنیت می پردازد

دروس تخصصی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

احادیث‌ فقهی‌، فقه‌، حقوق‌ جزای‌ خصوصی‌ اسلام‌، آیات‌ الاحکام‌، فقه‌ مقارن‌، اصول‌ فقه‌، تاریخ‌ فقه‌ و فقها، حقوق‌ بین‌الملل‌ اسلام‌، کلیات‌ حقوق، حقوق‌ جزای‌ عمومی‌ اسلامی‌، قواعد فقه‌ مدنی‌، آیین‌ دادرسی‌ در اسلام‌، حقوق‌ خانواده‌، حقوق‌ تطبیقی‌.

گرایش فلسفه و حکمت اسلامی

دانشجویان در گرایش فلسفه و کلام اسلامی به مطالعه علوم فلسفه و حکمت می پردازند و بیشتر کار پژوهشی درباره رازهستی با استفاده از کشف، شهود، استدلال و منطق انجام می دهند. نظام آموزشی این گرایش بیشتر بر پایه کتاب های فلسی مانند مشّاء، اشراق‌ است.

دروس تخصصی گرایش فلسفه و حکمت اسلامی

متون‌ فلسفی‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، فلسفه‌ اسلامی‌، منطق‌، کلام‌، حکمت‌ عملی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، عرفان‌.

گرایش ادیان و عرفان

دانشجویان در گرایش ادیان و عرفان به تاریخ ظهور ادیان و نحوه گسترش آن ها آشنا می شوند. همانطور که می دانید هر دین دارای 3 بخش اخلاق، عقاید و احکام و آداب می باشد که یک دانشجوی الهیات گرایش ادیان و عرفان ملزم به مطالعه هر 3 بخش از همه ادیان است.

دروس تخصصی گرایش ادیان و عرفان

تاریخ‌ تصوف‌، معارف‌ شیعه‌، تاریخ‌ فرق‌ اسلامی‌، متون‌ ادیان‌ و عرفان‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، کلیات‌ علم‌ کلام‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، ادیان‌ ایران‌ قبل‌ از اسلام‌، تفسیر عرفانی‌ قرآن‌، ادیان‌ ابتدایی‌ و قدیم‌، متون‌ عرفانی‌ فارسی‌، دین‌ یهود و مسیحیت‌، دین‌ بودا و خاور دور، ادیان‌ هند، روش‌شناسی‌ ادیان‌.

Religions-and-mysticism

گرایش ادیان و عرفان

گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی

گرایش تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی به مطالعه تاریخ و جغرافیای ممالک اسلامی می پردازد و هدف از آن آشنایی دانشجویان با عادات، رسوم، فرهنگ مسلمانان های نقاط مختلف جهان از جمله اروپا، آمریکا، آسیای جنوب شرقی، شمال آفریقا و … است.

دروس تخصصی گرایش فرهنگ و تمدن اسلامی

تاریخ‌ تشکیلات‌ اسلامی‌، وضع‌ کنونی‌ جهان‌ اسلام‌، کلیات‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ اسلامی‌، تاریخ‌ نگاری‌ در اسلام‌‌، تاریخ‌ اسلام‌ در مصر و شام‌، تاریخ‌ هنرهای‌ اسلامی‌‌، تاریخ‌ اسلام‌ از سلاجقه‌ تا سقوط‌ بغداد، تاریخ‌ اسلام‌ از آغاز خلافت‌ عباسی‌ تا پایان‌ آل‌ بویه‌، اسلام‌ در برخورد با غرب‌ و استعمار، تاریخ‌ اسلام‌ در مغرب‌ و اندلس‌، جغرافیای‌ تاریخی‌ اسلام‌، متون‌ تاریخی‌، اسلام‌شناسی‌ در غرب‌، تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ در اسلام‌، متون‌ جغرافیائی‌، تاریخ‌ علوم‌ در اسلام‌، تاریخ‌ تشیع‌.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته الهیات و معارف اسلامی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در ایران تا مقطع دکترا است.

بازار کار و آینده شغلی رشته الهیات و معارف اسلامی در ایران

برای بسیاری از دانشجویان ، مدرک الهیات گامی در جهت فراخواندن آنها برای کار در اماکن مذهبی است. مدرک الهیات مکان خوبی برای شروع هر کسی است که می خواهد ایمان خود را دنبال کند، خواه به عنوان وزیر، روحانی یا کارشناس جوان.

بسیاری از دانشجویان الهیات در زمینه های مختلفی به مطالعه بیشتر، تدریس یا مشاغل می پردازند. دانشجویان طیف گسترده ای از مهارت ها را از طریق الهیات، مانند تفکر انتقادی، نوشتن روشن، حل مسئله و تحلیل روندهای اجتماعی و تاریخی فرا می گیرند.

به همین دلیل، دانشجویان الهیات به عنوان روزنامه نگاران، سیاستمداران، حسابداران، افسران پلیس هم امکان فعالیت دارند. درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته های الهیات برای حرفه ای شدن در رشته حقوق نیز تحصیل می کنند. بسیاری از فارغ التحصیلان در پایان کار برای امور خیریه و سازمان های غیردولتی، چه با یک مأموریت مذهبی و چه بدون آن پیش قدم می شوند.

Labor-Theology-and-Islamic-Knowledge-Market

بازارکار رشته الهیات و معارف اسلامی

درآمد وحقوق رشته الهیات و معارف اسلامی در ایران

فارغ التحصیلان این رشته تنوع شغلی زیادی دارند و میزان درآمد هر شغل با هم متفاوت است. میانگین درآمد ماهانه کارشناس علوم دینی، روحانی، کارشناس علوم مذهبی به طور میانگین 4 میلیون تومان است.

دانشگاه های برتر رشته الهیات و معارف اسلامی در ایران

دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه فردوسی، دانشگاه شیراز، دانشگاه قم، دانشگاه علامه طباطبایی از بهترین دانشگاه های رشته الهیات در ایران هستند. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده رشته الهیات و معارف اسلامی عبارت اند از:

  • دانشگاه شاهد، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه شهید چمران، دانشگاه آیت الله حایری میبد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید مدنی، دانشگاه مازندران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه ایلام، دانشگاه اراک، دانشگاه گیلان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه رازی، دانشگاه غیر انتفاعی مفید – قم، دانشگاه غیر انتفاعی امیرالمومنین (ع).

کارنامه قبولی رشته الهیات و معارف اسلامی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته الهیات و معارف اسلامی – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته الهیات و معارف اسلامی - دانشگاه تهران99
کارنامه قبولی رشته الهیات و معارف اسلامی – دانشگاه تهران 99

بازارکار و آینده شغلی رشته الهیات و معارف اسلامی در دنیا

آشنایی و مطالعه علوم دینی برای بسیاری از افراد یک موضوع جذاب است. برخی افراد علاقه مند به این حرفه وارد تحصیلات آکادمیک می شوند و برخی دیگر در برخی از دوره های کوتاه مدت شرکت می کنند. تحصیل در رشته های دینی هیجان فکری و معنوی برای یادگیری و درک معنای انسان بودن در زمینه های فردی ، فرهنگی و جهانی ایجاد می کند. 

همچینین فارغ التحصیلان این رشته به دلیل داشتن مطالعات مذهبی برای بسیاری از زمینه های شغلی آماده می شوند. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند به عنوان مشاور، کارشناس جمع آوری کمک های خیریه، کارمند توسعه جامعه، مدیری خدمات کشوری، روزنامه نگار در انشارات مشغول به کار شوند.

تحصیل در رشته الهیات یک شروع خوب برای افرادی است که مایل به دنبال کردن ایمان هستند و در نهایت به میخواهند مشکلات شرعی مردم را حل کنند. بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به تدریس می پردازند.

درآمد و حقوق رشته الهیات و معارف اسلامی در دنیا

برای کسانی که احساس می کنند باید در الهیات کار کنند، یافتن شغلی با هزینه کافی برای تأمین هزینه های زندگی خانواده می تواند یک نگرانی اساسی باشد. خوشبختانه مشاغل مذهبی زیادی وجود دارد که به فرد امکان می دهد به جامعه کلیسایی خود خدمت کند و در عین حال از خود و افراد تحت تکفل خود حمایت می کند.از 13 اکتبر سال 2020 ، متوسط ​​حقوق سالانه یک معلم الهیات در ایالات متحده 34693 دلار در سال است

مشاغل پردرآمد حوزه الهیاتمتوسط حقوق
 رئیس دانشگاه (رکتور)71،736 دلار
مدیر اجرایی یک سازمان غیرانتفاعی66842 دلار
پاستور ارشد60458 دلار
رئیس مراقبت از شبانگاهی شخصی55153 دلار
جمع آوری کمک های خیریه 55000 دلار
کشیش50930 دلار
وزارت رسانه های اجتماعی50930 دلار
روحانی50330 دلار
مشاغل پردرآمد حوزه الهیات

دانشگاه های برتر رشته الهیات و معارف اسلامی در دنیا

  • دانشگاه نوتردام
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه هاروارد 
  • دانشگاه دورهام
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه ییل
  • دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن
  • دانشگاه دوک
  • دانشگاه شیکاگو
  • کالج بوستون
4.2/5 - (19 امتیاز)

یک نظر

  1. دُلهَم پاسخ

    سلام وقت به خیر؛
    من رشتم تجربی هست؛
    آیا میتونم بعد از کنکور، رشته ی الهیات رو به عنوان رشته ی دانشگاهیم انتخاب کنم؟
    اگر بله،
    درصد لازم هر درس برای قبولی چقدر باید باشه؟
    رتبه و تراز چطور؟
    و دیگه اینکه، آیا میشه پس از فارغ التحصیلی دبیری دینی رو برای شغل از طریق این رشته انتخاب کرد؟
    ممنون میشم پاسخ بدید..
    تشکر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      از طریق رشته تجربی بله امکان ورود به رشته الهیات هست
      برای مشاهده درصد لازم و رتبه لازم باید کارنامه های کنکور سال های قبل از سایت های معتبر نگاه کنید
      در مورد سوال آخرم باید بگم که دبیری از طریق فرهنگیان امکان پذیر است و مطمئن نیستم که اگر این رشته را بخوانید امکانش باشه، به همین خاطر توصیه می کنم با یک مشاور تحصیلی مشورت داشته باشید

  2. زینب معروفی پاسخ

    باسلام
    من فوق لیسانس رشته فقه و مبانی حقوق دارم، میخواستم بپرسم آیا امکان داره بتونم به دانشگاههای خارجی که معرفی کردین راه پیدا کنم؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع بهتر است از یک مشاور مهاجرتی کمک بگیرید که کامل و در مسیسر درست راهنمایی شوید.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روتون بخیر
      متاسفانه اطلاعاتی در رابطه با این رشته که گفتید “رشته ی معارف روان شناسی بالینی” در دسترس نداریم. و این مطلب تنها برای رشته الهیات و معارف اسلامی است.

  3. reyhaneh.m پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من دانشجوی کارشناسی علوم قرِن و حدیث هستم امکانش هست که برای ارشد تغییر رشته بدم و ادبیات یا مشاوره بخونم ؟ و ایا رشته ای به نام روانشناسی اسلامی داریم ؟

  4. علی نصرتی پاسخ

    سلام،، ببخشید لطفا زود جواب بدید ممنون،،،، من رشتم معارف اسلامی هست میتونم با این رشته وارد دانشگاه افسری بشم؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه اطلاعاتی درباره این موضوع نداریم، اما میتوانید برای اطمینان بیشتر دفترچه دانشگاه افسری رو مطالعه کنید، یا از بخش آموزش دانشگاه بپرسید

  5. ابوالفضل حسینی پاسخ

    سلام
    روزتون بخیر
    بنده الان رشته ریاضی هستم و پایه دهم هستم
    میخواستم بدونم میتونم ورود کنم به این رشته و شرایط ش چیه
    ممنون از شما 🌺

  6. محدثه محمدی پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من پایه ی نهم هستم
    ممکن هست بفرمایید شرایط ورود به این رشته چطوری هستش؟

  7. abbas پاسخ

    سلام وقت بخیر رشته من الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه مبانی حقوق هست استخدامی قوه قضاییه رشته معارف اسلامی رو میگیره آیا میشه من هم ثبت نام کنم

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      اگر در دفترچه اسم رشته و گرایش ما آورده شده باشد، بله میتوانید شرکت کنید

  8. افسانه پاسخ

    سلام وقت بخیر من سال 92 در رشته حسابداری تحصیل میکردم اما متاسفانه نتونستم به اتمام بسونم ایا امکانش هست که الان رشته الهیات رو بخونم ؟؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر
      فکر می کنم باید تطبیق بخوره، بهتره از مشاوران رایگان سازمان سنجش بپرسید مطمئن شوید.

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام سارا جان
      منظورتون رو از بعد وارد شدن به این دانشگاه متوجه نشدم، واضح تر سوالتون رو بپرسین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.