تاریخ امروز :جمعه , 19 آوریل 2024
Academic field of surgery room

رشته اتاق عمل (تکنسین اتاق عمل) : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

یکی دیگر از رشته های محبوب و پیراپزشکی تجربی، رشته اتاق عمل است. در واقع تکنسین های اتاق عمل با آماده سازی اتاق برای بیمار، نظارت بر ویتامین های بیمار و تمیز کردن بعد از اتمام عمل به تیم عامل کمک می کنند. برای آگاهی بیشتر درباره این رشته و گرایش ها، بازار کار در ایران و دنیا، در آمد و حقوق ان در ایران و دنیا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ماهیت رشته اتاق عمل

تکنسین های اتاق عمل یا تکنسین های جراحی به پزشکان و بیماران در طی مراحل جراحی کمک می کنند. اکثر این متخصصان در یک بیمارستان کار می کنند. کسانی که مایل به ادامه کار در زمینه های حمایتی هستند می توانند چندین مدرک آموزشی خارج از تحصیلات خود دریافت کنند تا مهارت های خود را برای کمک حرفه ای تر به تیم بهداشتی و درمانی ارتقاء بخشند. دانشجویان اتاق عمل در دوران تحصیل خود با مباحثی مانند تکنولوژی های جدید و اصول جدید اتاق عمل آشنا می شوند.

توانایی های مودرنیاز برای ورود به رشته اتاق عمل

اولین قدم برای انتخاب و تحصیل در این رشته، داشتن روحیه کار در اتاق عمل و مشاهده جراحی ها، خون و … است و فرد نباید ترسی برای روبرو شدن با این موارد را داشته باشد. شرط دوم که برای همه کادردرمانی نیاز است، حس مسئولیت پذیری است زیرا تکنسین اتاق عمل مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد و باید میزان اشتباه دراین حرفه صفر درصد باشد زیرا با جان افراد درارتباط است و در صورت بروز خطا، جبران سنگینی برایش در نظر گرفته می شود.

یک تکنسین اتاق عمل باید علاوه بر روحیه صبوری، شخصیتی بسیار آرام و دلپذیر داشته باشد تا بتواند ارتباط کلامی و نوشتاری خوبی را با بیمار و تیم درمان داشته باشد. فرد باید توانایی کار به عنوان بخشی از تیم و همچنین در صورت لزوم را به طور مستقل داشته باشد. تکنسین اتاق عمل دید مثبتی داشته و مشتاق یادگیری باشد. همچنین به دلیل طولانی بودن زمان برخی از جراحی ها، تکنسین اتاق عمل یا کاردان فنی جراحی باید انگیزه و توان جسمی بالایی داشته باشد تا به خوبی زمان عمل طی شود.

از دیگر مهارت های تکنسین اتاق عمل می توان به مهارت ارزیابی بیمار، مهارت انجام احیای قلبی/ ریوی ، مهارت بررسی و کنترل تجهیزات اتاق عمل (قبل از انجام عمل)، مهارت در اولویت‌بندی مسائل در شرایط اورژانس و پراسترس، مهارت استفاده از اصول صحیح وضعیت دادن به بیمار، مهارت آماده‌سازی محیط اتاق عمل با تکنیک‌های آسپتیک اشاره کرد.

مهارت ها و شایستگی های یک تکنسین اتاق عمل

مهارت ها و شایستگی های یک تکنسین اتاق عمل

معرفی دروس رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی

دروس پایه و تخصصی رشته اتاق عمل

تشریح، فیزیولوژی، بیوشیمی، باکتریولوژی و انگل شناسی، زبان تخصصی، آسیب شناسی و بافت شناسی، خون شناسی و انتقال خون، ایمونولوژی، آمار حیاتی، روش تحقیق در اتاق عمل، فناوری اطلاعات در اتاق عمل، فیزیک پزشکی و الکتریسیته و رباتیم و کاربرد آن در اتاق عمل، روان شناسی عمومی، داروشناسی، اصطلاحات پزشکی، بهداشت در اتاق عمل، بهداشت روان در اتاق عمل، اصول و فنون مهارت های بالینی، تغذیه در جراحی، اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکرابپ،اصول استیریلیزاسیون و ضدعفونی، مقدمه ای بر تکنولوژی اتاق عمل، آشنایی با وسایل و تجهیزات اتاق عمل.

آشنایی با بیماری های داخلی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل – گوارش و غدد و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل زنان و اورولوژی (ادراری – تناسلی) و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل توراکس، قلب و عروق و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل اعصاب و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل ارتوپدی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل در اورژانس، تروما و بحران ها و حوادث غیرمترقبه و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل ENT، فک و صورت، دهان و دندان و مراقبت ها آن.

تکنولوژی اتاق عمل ترمیمی، پلاستیک، پوست و سوختگی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل اطفال و نوزادان و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل چشم و مراقبت های آن، بیهوشی و مراقبت های آن، روش احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت های آن، روش های احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت های آن، فوریت های پزشکی، مدیریت در اتاق عمل، اصول مراقبت در اتاق بیهوشی، اخلاق حرفه ای در اتاق عمل، آشنایی با کلیات تصاویر رادیولوژی رایج در اتاق عمل.

دروس کارآموزی در مقطع کارشناسی

  • کارآموزی بخش استریل مرکزی
  • کارآموزی مهارت های بالینی
  • کارآموزی رفتار در اتاق عمل
  • کارآموزی تکنیک اتاق عمل
  • کارآموزی اصول و فنون عملکرد فرد سیار
  • کارآموزی روش های احیای قلبی ریوی
  • کارآموزی اصول مراقبت در اتاق بهبودی
  • کارآموزی در اتاق عمل اورژانس

معرفی گرایش های رشته اتاق عمل 

این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای گرایش خاصی نیست. این داوطلبان برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس، می توانند در ارشد تکنولوژی اتاق عمل و ارشد رشته های دیگر مانند تکنولوژی گردش خون، علوم تشریحی، فیزیولوژی، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، پرستاری مراقبت های ویژه هم تحصیل کنند. اگر علاقه مند به آشنایی با مقطع کارشناسی ارشد این رشته و دیگر موارد آنن هستید، به شما پیشنهاد می کنم به لینک مطلب “ارشد تکنولوژی اتاق عمل” مراجعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته اتاق عمل درایران

تکنسین های اتاق عمل مسئولیت اطمینان از استریل و در دسترس بودن تجهیزات مناسب را بر عهده دارند، بیماران را برای انجام مراحل عمل آماده می کنند و به تیم ها کمک می کنند. این حرفه نیاز به نظارت جراحان ، پرستاران حرفه ای یا سایر اعضای تیم جراحی دارد. تکنسین ها به طور معمول 40 ساعت در هفته کار می کنند، اما در صورت بروز اضطراری نیاز به دسترسی یا تماس تلفنی هستند.

بازارکار و آینده شغلی این فارغ التحصیلان بسیار خوب است و این رشته نرخ بیکاری کم تری نسبت به رشته هوشبری دارد زیرا در هر اتاق عمل به طور استاندارد یک کارشناس هوشبری، و دو کارشناس اتاق عمل باید وجود داشته باشد. فارغ التحصیلان این رشته 2 راه برای ورود به بازار کار این رشته دارند. دانشجویان مقطع کاردانی می توانند با یاد گرفتن آموزش های عمومی دوره اتاق عمل، به عنوان اسکراب و فرد سیار مشغول به کار شوند و بعد گذاشتن تقریبا 2 سال به عنوان کمک اول جراح به فعالیت بپردازند. دانشجویان دارای مدرک کارشناسی رشته پرستاری می توانند با گذراندن یک دوره 2 ساله به عنوان تکنیسن اتاق عمل، وارد بازار کار شوند.

Operating-room-labor-market

بازار کار رشته اتاق عمل

یک تکنسین اتاق عمل از وظایف زیر برخوردار است:

تکنسینان اتاق عمل بسیاری از وظایف را قبل ، حین و بعد از عمل جراحی انجام می دهند. آنها ممکن است اتاق عمل را تنظیم و استریل کنند، ابزار لازم برای جراحی را تهیه کرده و تجهیزات جراحی را تهیه کنند. برخی از تکنسین ها نمونه ها را برای آزمایش و آزمایش به آزمایشگاه های بیمارستان تحویل می دهند یا علائم حیاتی بیماران را در حین عمل مشاهده می کنند. پس از عمل ، تکنسین ها می توانند بیماران را به اتاق بهبودی منتقل کنند، اتاق عمل را تمیز کرده و مواد را مجدداً باز کنند.

  • کمک به تیم جراحی، به عنوان مثال سازماندهی وسایل، آگاهی از موجودی تجهیزات جراحی، ارائه وسایل به پزشک یا جراح مسئول در صورت درخواست
  • کمک به حفظ تمیزی محیط قبل، حین و بعد از عمل برای تیم جراح و همچنین بیمار.
  • تکنسین اتاق عمل قبل از عمل باید در تهیه لباس و ماسک های تیم جراحی کمک کند.
  • آشنا با روش های استاندارد
  • بعد از عمل بیمار را از اتاق عمل به اتاق بهبودی آماده منتقل میکند.
  • باید بتواند سوابق بیمار را به طور دقیق و سازمان یافته حفظ کند.
  • امکان شناسایی و تهیه سوابق بیمار و جزئیات جراحی و همچنین فرم رضایت نامه قبل از عمل.

فرصت های شغلی تکنسینان اتاق عمل

همانطور که از نام این رشته می توان متوجه شد، محیط کاری این فارغ التحصیلان در بیمارستان ها و مراکز جراحی است. تکنسینان اتاق عمل ممکن است روزانه در چند عمل جراحی شرکت کند. اما برخی از این افراد به دلیل علاقه یا شرایط دیگر در بخش های دیگر از مراکز خدمات درمانی مانند اورژانس، اتاق ریکاوری، مراکز آندوسکوپی، رادیولوژی و …. مشغول به کار می شوند. به شما پیشنهاد می کنم مطالبی مانند “رشته رادیولوژی“، “رشته مهندسی پزشکی“، “رشته اعضای مصنوعی“، “رشته کاردرمانی” را در سایت فسفر مطالعه کنید تا بازار کار این رشته ها آشنا شوید.

حقوق و درآمد رشته اتاق عمل در ایران

عوامل زیادی در متغیر بودن در آمد تکنسین های اتاق عمل تاثیر دارد و نمتیوان عدد دقیق را بیان کرد. این رشته جز رشته های پردرآمد به حساب می آید. حداقل حقوق برای افرادی که در بخش های دولتی مشغول هستند 4 میلیون تومان است. افرادی که دارای تایم کاری بیشتر یا در بخش های خصوصی باشند حقوق بیشتری دریافت می کنند.

دانشگاه های برتر رشته اتاق عمل در ایران

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران است.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده رشته اتاق عمل در ایران عبارت اند از:

دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی خمین، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان.

بازار کار و آینده شغلی رشته اتاق عمل در دنیا

این حرفه بازارکار بسیاری خوبی در همه دنیا دارد و در واقع متخصصین جراحی برای انجام مراحل جراحی عالی، به یک تکنسین جراحی نیاز دارند. میزان تقاضا برای جذب این افراد بسیار زیاد است و با توجه به افزایش جمعیت پیش بینی می کنیم تا سال 2028، 9 درصد رشد داشته باشد و میزان استخدامی این افراد در بیمارستان ها افزایش بیابد. این حرفه در سال 2020 جز 50 شغل برتر شناخته شده است. داکوتای شمالی بهترین مکان برای این افراد است. از دیگر ایالت های مناسب برای تکنسین های جراحی می توان به داکوتای جنوبی، مونتانا، نبراسکا، آیووا، ویرجینیا غربی، آلاسکا  اشاره کرد.

درآمد و حقوق رشته اتاق عمل دردنیا

تکنسین های جراحی در ایالات متحده به طور متوسط ​​42398 دلار در سال یا 20.38 دلار در ساعت حقوق می گیرند. این افراد در مناطق زیر بیشترین حقوق را دریافت می کنند. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه میتوانید به سایت salary مراجعه کنید.

نام ایالتمیزان حقوق
تولدو – اوهایو53 هزار دلار
اوماها، شمال شرقی53 هزار دلار
UT ، سالت لیک سیتی53 هزار دلار
MD، بالتیمور52 هزار دلار
حقوق رشته اتاق عمل دردنیا

 بهترین دانشگاه های رشته اتاق عمل در دنیا

  • دانشگاه سنت مری مینه سوتا
  • دانشگاه Siena Heights
  • دانشگاه پیتسبورگ-جان استون
  • دانشگاه سنت فرانسیس – فورت وین

3.3/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.