تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of statistics

رشته آمار و کاربردها: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

بیشتر دغدغه داوطلبان و خانواده های آنها به بعد از کنکور سراسری 99 این است که چه رشته های را انتخاب کنند تا آینده خوبی داشته باشد. به همین دلیل تیم سایت فسفر تصمیم گرفته است در این مطلب شما را با رشته آمار و کاربردها و شرایط آن آشنا کند.

ماهیت رشته آمار

رشته آمار مدت ها است که در کارهای تحقیقاتی و دانشگاه ها بسیار نقش داشته است. به دلیل گسترش تولید و جمع آوری داده ها در صنایع و به دلیل اینکه مشاغل اکنون در حال درک ارزش تصمیم گیری مبتنی بر داده هستند ، تقاضا برای آمارشناسان در تجارت افزایش یافته است. با توجه به این افزایش تقاضا، قابل درک است که بیشتر متخصصان مشاغل را به عنوان کاشناس آمار یا آمارگر می شناسند و جذب بازار کار می کنند.

در سطح بالا ، آمارشناسان حرفه ای هستند که روش ها و مدل های آماری را برای مشکلات دنیای واقعی به کار می گیرند. آنها داده ها را برای کمک به بسیاری از فرایندهای تصمیم گیری در کسب و کار جمع آوری ، تجزیه و تحلیل می کنند. آمارشناسان کارمندان با ارزشی در طیف وسیعی از صنایع هستند و غالباً در زمینه هایی مانند تجارت ، بهداشت و پزشکی ، دولت ، علوم فیزیکی و علوم محیطی به دنبال نقش هستند.

کارشناسی رشته آمار

کارشناسی رشته آمار

توانایی موردنیاز برای ورود به رشته آمار

رشته آمار زیر گروه رشته ریاضی است و برای رسیدن به موفقیت در این رشته ، آمارگر باید معمولاً ترکیبی منحصر به فرد از مهارت های فنی ، تحلیلی و رهبری را داشته باشد. این مهارت ها شامل:

  • مهارت های تحلیلی: قبل از هر چیز ، آمارگر ها باید در تحلیل آماری متخصص باشند. آنها باید دقت لازم را برای شناسایی الگوهای و ناهنجاری های داده ها داشته باشند.
  • مهارتهای فنی: برای جمع آوری و دستکاری داده هایی که عملکرد آنها را آگاه می کند ، آمارگر ها باید از سیستم های رایانه ای، الگوریتم ها و سایر فناوری ها استفاده کنند، به این معنی که مهارت فنی بسیار مهم است.
  • مهارت های ارتباطی: اگرچه آمارشناسان متخصص در ریاضیات و آمار هستند، اما باید مهارت های ارتباطی قوی نیز به نمایش بگذارند تا بتوانند یافته های تحلیل خود را با دیگران در سازمان خود ارتباط برقرار کنند. این شامل هر دو ارتباط کلامی و کتبی و همچنین امکان ارائه داده به روشی آسان و قابل درک است.
  • مهارت های رهبری: آمارگر های واقعاً مؤثر باید بتوانند به طور جدی به داده هایی که از طریق نظر سهامداران و مدیران کلیدی تجزیه و تحلیل می کنند فکر کنند. یادگیری مانند یک رهبر می تواند به آمارشناسان کمک کند تا روندها و نقاط داده را شناسایی کنند که می تواند در سازمان هایشان تغییر بزرگی ایجاد کند.

معرفی دروس رشته آمار مقطع کارشناسی

معرفی دروس‌ پایه در مقطع کارشناسی

رياضي‌ عمومي‌، مباني‌ اقتصاد، مباني‌ جامعه‌ شناسي‌، مباني‌ جمعيت‌ شناسي‌، فيزيك‌ پايه‌، آمار و احتمال‌، روش‌هاي‌ آماري‌، مباني‌ رياضي‌.

معرفی دروس‌ تخصصي در مقطع کارشناسی

رياضي‌ براي‌ آمار، جبر خطي‌ براي‌ آمار، آناليز رياضي‌، مباني‌ كامپيوتر و برنامه‌نويسي‌، احتمال‌ و كاربرد آن‌، آمار رياضي‌، روش‌هاي‌ ناپارامتري‌، رگرسيون‌، طرح‌ آزمايش‌ها، روش‌هاي‌ نمونه‌گيري‌، فرآيندهاي‌ تصادفي‌، سري‌هاي‌ زماني‌، زبان‌تخصصي‌، روش‌هاي‌ پيشرفته‌ آماري‌، روش‌هاي‌ چند متغييري‌ گسسته‌، روش‌هاي‌ چند متغييري‌ پيوسته‌، محاسبات‌ آماري‌ با كامپيوتر، كنترل‌ كيفيت‌ آماري‌، پروژه‌.

معرفی گرایش های رشته آمار و کاربردها در مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی این رشته 4 سال و دارای 137 واحد درسی است. این رشته در مقطع کراشناسی از 22 واحد دروس عمومی، 22 واحد دروس پایه، 78 واحد دروس تخصصی، 12 واحد دروس اختیاری، 3 واحد پروژه است. این رشته در مقطع کاشناسی دارای گرایش خاصی نیست و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته آمار و کاربردها در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای 5 گرایش بیم سنجی، آمار ریاضی، آمار رسمی، آمار اجتمائی و اقتصادی، علم داده ها است. گرایش های این رشته نسبت به سایر رشته ها در دانشگاه های کمتری ارائه می شود. برای مثال گرایش بیم سنجی ارشد این رشته تنها در دانشگاه های شهید بهشتی و علامه طباطبایی ارائه می شود.

معرفی گرایش های رشته آمار و کاربردها در مقطع دکترا

این رشته در مقطع دکترا داری 2 گرایش بیم سنجی و آمار است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته آمار و کاربردها در مقاطع بالاتر

دانشجویان رشته آمار در ایران امکان ادامه تحصیل تحصیل تا مقطع دکترا را دارند.

بازار کار و آینده شغلی رشته آمار و کاربردها در ایران

این رشته از جمله رشته هایی است که هر سازمانی به آن نیاز دارد. در هر سازمان دولتی یا خصوصی معمولا چند کارشناس آمار برای ارائه آمار و ارقام های مختلف مشغول به کار هستند. تعداد جذب این فارغ التحصیلان به دلیل شناخته نبودن حیطه کاری، کم است و برخی شرکت ها به دلیل همین عدم شناخت دیگر کارشناسان که آشنایی کمی با این رشته را دارند، جذب می کنند. با وجود برنامه ریزی های زیربنای کشور امید داریم این رشته شناخته تر شود و تعداد افراد بیشتری جذب بازار کار شوند. به شما پیشنهاد می کنم مطالب مانند “رشته فیزیک” و “رشته مهندسی شیمی”  و “رشته ریاضی” را در سایت فسفر مطالعه کند

Labor-market-in-the-field-of-statistics-and-applications

بازار کار رشته آمار و کاربردها

وظایف یک آمارگر

وظایف مشخصی که پیش بینی می شود افراد آماری بطور روزانه انجام دهند ، طبیعتاً متفاوت خواهد بود و به صنعت و سازمان خاصی که در آن کار می کنند بستگی دارد.

به طور کلی ، در بخش خصوصی، این کارشناسان اغلب برای تفسیر داده ها به روشی کار می کنند که می توانند راهبردهای سازمانی و تجاری را آگاه کنند. به عنوان مثال ، با درک تغییرات در رفتار مصرف کننده و روند خرید. از طرف دیگر ، در بخش دولتی ، اغلب تجزیه و تحلیل ها بر پیشبرد منافع عمومی متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال ، با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های زیست محیطی ، جمعیتی یا بهداشتی.

صرف نظر از اینکه این کارشناسان در بخش دولتی یا خصوصی کار می کند ، وظایف روزانه آنها شامل موارد زیر است:

  • جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها
  • شناسایی روندها و روابط در داده ها
  • طراحی فرآیندهای جمع آوری داده ها
  • ابلاغ یافته ها به ذینفعان
  • مشاوره استراتژی سازمانی و تجاری
  • کمک در تصمیم گیری

فرصت های شغلی برای کارشناسان آماری

تنوع شغلی در این رشته بسیار زیاد است. این افراد می توانند درزمینه های الکترونیک، اقتصاد، زیست شناسی، جامعه شناسی، پزشکی، عمران، کشاورزی، شیمی و فیزیک به فعالیت بپردازند. علاوه بر این صنایع، سازمان هایی مانند مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه، ادارات بیمه، بانک ها، مراکز صنعتی و کارخانه ها، فرهنگ ارشاد اسلامی کشور، واحد های آماری وزرات خانه های مختلف اعم از کار، کشاورزی، بهداشت و اقتصاد و امور دارایی نیاز به کارشناسان آمار دارند.همچنین این افراد می توانند به کارهای تدریسی هم بپردازند.

درآمد و حقوق رشته کارشناسان آماری در ایران

میزان دریافتی این افراد با توجه به نوع سازمان و سطح شغلی متفاوت است. افرادی که در سازمان های دولتی کار میکنند، حقوق مطابق قانون کشور، دریافت می کنند. هرچه سابقه کاری و تحصیلات فرد بیشتر باشد، حقوق بیشتری دریافت می کند. حداقل حقوق ماهیانه برای کارشناسان سطح معمولی در حال حاظر 2 میلیون تومان است.

Income-and-salaries-of-statistical-experts

درآمد و حقوق کارشناس آمار

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته آمار در ایران

از بهترین دانشگاه های این رشته در ایران می توان به دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران اشاره کرد.

از دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین، دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه قم، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه بوعلی سینا – همدان، دانشگاه تبریز، دانشگاه زنجان، دانشگاه جهرم، دانشگاه خلیج فارس – بوشهر، دانشگاه رازی – کرمانشان، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهید چمران – اهواز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی خاتمالانبیاء(ص) – بهبهان، دانشگاه فسا، دانشگاه کاشان، دانشگاه کردستان – سنندج، دانشگاه گلستان – گرگان، دانشگاه گیلان – رشت، دانشگاه لرستان – خرم آباد، دانشگاه مازندران – بابلسر، دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل.

کارنامه قبولی رشته آمار و کاربردها 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته آمار و کاربرها – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته آمار و کاربرها - دانشگاه تهران

 کارنامه قبولی رشته آمار و کاربرها – دانشگاه تهران

بازارکار و آینده شغلی رشته آمار و کاربردها در دنیا

فارغ التحصیلان آمار می توانند در برخی از شرکت ها به صورت مستقل استخدام شوند. اگر این افراد علاقه مند به کار آمارگری نباشند، با توجه به مهارتی که دارند می توانند در زمینه هایی مانند تحلیلگر کسب و کار، حسابدار خبره، اقتصاددان، مدیر مالی، پذیره نویسی بیمه در مکان هایی مانند شرکت های مالی و بانکداری، شرکت های بیمه و حسابداری، شرکت های فناوری اطلاعات، شرکت های حمل و نقل و تدارکات، سازمان های تحقیقات بازار، سازمان های خصوصی و اتاق های فکر، صنایع دارویی، دانشگاهها و سایر ارگانهای آموزشی مشغول به کار شوند.

شغل آمارگر در لیست سریع ترین مشاغل در حال رشد در اداره آمار کار قرار دارد. طبق پیش بینی ها این شغل تا سال 2026 رشد 33 درصدی داشته و انتظار می رود مشاغل این حوزه 4.7 درصد رشد داشته باشد.

درآمد و حقوق رشته آمار و کاربردها در دنیا

در سال های اخیر، ” آمار” یکی از بهترین گزینه ها در بین دانشجویان برای انتخاب به عنوان شغل خود بوده است. اگر شما نیز در زمره یکی از آنها هستید، در جای مناسبی قرار دارید. حوزه کاری آمار شامل زمینه بازاریابی ، اقتصاد ، زیست شناسی، بهداشت عمومی، ورزش، داروها و موارد دیگر است. میانگین حقوق ماهانه یک آمارگر در ایالات متحده 74،033 دلار است. برا مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه های رشته آمار و کاربردها در دنیا

بهترین دانشگاه های این رشته در درنیا در 2020 عبارت اند از:

  • دانشگاه کارنگی ملون
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه کالیفرنیا – برکلی
  • دانشگاه کلمیا- نیویورک
  • دانشگاه میشگان – آن آربو
  • دانشگاه دوک
  • دانشگاه شیکاگو
  • دانشگاه کرنل
  • دانشگاه ایلینوی در اوربانا
3.9/5 - (8 امتیاز)

یک نظر

  1. مریم پاسخ

    رشته خیلی سختیه، کارش هم که همزمان مهارت و تحلیل داده است که دشواره. درآمد و بازار کار هم در ایران پایینه. توصیه نمیکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.