تاریخ امروز :جمعه , 19 آوریل 2024
Method of studying biology

روش مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور 1401

وقتی صحبت از کنکور می شود، بیشتر داوطلبان به این فکر می افتند که چگونه دروس را 100 درصد بزنیم. به خصوص داوطلبان گروه تجربی که هدف قبول شدن در رشته پزشکی و آرزوی پوشیدن لباس سفید را دارند، به این درس علاقه بیشتری دارند، زیرا هر چه میزان درصد این درس بیشتر باشد، شانس بیشتری برای قبولی در رشته های پزشکی دارند. درس زیست شناسی ار جمله دروس تخصصی با ضریب و اهمیت بالا به حساب می آید، اگر داوطلبان با روش مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور 1401 آشنا شوند، به راحتی می توانند درصد خوبی در این درس را بزنند.

پاسخ دادن درست به تمامی سوالات کنکور یا حتی یک درس به طور کامل هم کار راحتی نیست و البته حتی همه ی رتبه برترها هم به تمامی سوالات پاسخ صحیح نمی دهند و این تصور کمی دور از واقعیت است؛ به ویژه برای دروس تخصص کنکور. اما تست زدن برای دروس عمومی کنکور کمی راحت تر است و امید بیشتری برای پاسخ دادن به تعداد سوالات صحیح وجود دارد.

روش مطالعه درس زیست شناسی را برای کنکور چگونه است؟

خب با توجه به اهمیت این درس حتما برای شما این سوال پیش آمده که چجوری زیست بخونم، تا 100 بزنم؟

باید به شما بگویم بسیاری از داوطلبان فکر می کنند این درس کاملا حفظ کردنی مطلبق است، که کاملا غلط فکر میکنند، زیرا این درس ترکیبی از مباحث مفهومی و حفظ کردنی است. مطالعه یکی از بهترین روش های برای تسلط رو مباحث هر درسی است، اما درسی مانند زیست شناسی نیاز به زمان مطالعه بیشتری دارد تا بتوانید در کمترین زمان بهترین نتیجه را دریافت کنید.

برخی از رتبه برتر های کنکور از روش های مطالعه خود در سایت ها و فضاهای مجازی صحبت می کنند و برخی مشاوران هم اصرار بر پیروی از همان روش ها را دارند، باید بگویم که هر فردی با توجه به شرایط و توانایی خود با روش مطالعه برای هر درس را پیدا و اجرا کند و تنها از روش مطالعه رتبه های برتری به عنوان یک الگو استفاده کنید و با آزمون و خطا روش مطالعه را برای خودتان شخصی سازی کنید.

چجوری زیست بخونم، تا 100 بزنم؟

روش مطالعه درس زیست شناسی را برای کنکور 1401

روش مطالعه این درس برای کنکور با امتحانات تفاوت دارد. در ادامه درباره نحوه خودندن این درس برای کنکور و اینکه چگونه و از چه مبحثی این درس را شروع کنید، صحبت می کنیم. 

برای اینکه بتوانید درس زیست شناسی را در کنکور 100 بزنید باید کارهای زیر را انجام دهید:

اولین قدم برای شروع مطالعه این درس این است که یک دور روخوانی داشته باشید تا بدانید قرار است چه مباحصی را مطالعه کنید. در این مرحله نیاز به صرف کردن زمان زیاد و تلف کردن وقت نیست زیرا تنها این مرحله برای آشنایی شما با آن بخش از دست زیست است.

مطالعه اولیه درس زیست شناسی

بعد از روخوانی باید از ابتدا مطالب را به صورت عمیق به صورت خط به خط بخوانید. همچنین شما باید یک خودکار با ماژیک همراه خود داشته باشید یا حتما نکات را یادداشت کرده و زیر مطالب مهم خط بکشید یا هایلایت کنید.

تمام مطالب این درس به هم وابسته هستند و شما تا مطلبی را متوجه نشده باشید، نباید سراغ مطلب بعدی بروید، زیرا درک مطالب بعدی برایتان دشوار می شود. شما هر جه دراین مرحله زمان بیشتری بگذارید و بیشتر مطالب را یاد بگیرید، در مرحله مرور و جمع بندی نیاز به زمان کمتری دارید و مطالب بیشتری را می توانید مرور کنید.

اشکال و تصاویر در درس زیست شناسی

اشکال و تصاویر در این درس بسیار مهم هستند و شما باید همراه با مطالعه متن کتاب به تصاویر هم توجه داشته باشید تا ارتباط متن و عکس را پیدا کنید. به عنوان مثال شاید متنی از کتاب درباره قسمتی از اعضای بدن گفته باشد و در عکس زیر آن مطلب با شکل اعضا را معرفی کرده باشد، که شما باید نام اعضا را و محل قرارگیری را به خاطر بسپارید.

اشکال و تصاویر در درس زیست شناسی

اشکال و تصاویر در درس زیست شناسی

به قید ها توجه کنید!

هر ساله داوطلبان کنکور از تعداد قید های زیادی در طرح سوالات این درس استفاده می کنند تا داوطلبان را دچار سردرگمی کنند. شما باید متن کتاب را با دقت مطالعه کنید و به قید ها توجه کنید و دقیق متوجه شوید دقیقا منظورش از نوشت آن چه چیزی است.

مداوم از خودتان سوال بپرسید!

در هنگام مطالعه این درس صرفا مطالب را نخوانید که از آن رد شوید بله مداوم از خوتان در طی مطالعه سوال بپرسید تا ذهنتان را فعال نگه دارید.

حتی می توانید در کنار خود برگه ای بگذارید تا این سوالات را بر روی آن، به همراه طرح تعدادی سوال دیگر برای خود بنویسید و در پایان مطالعه به آنها جواب دهید. اینطوری میزان درک خود از مباحث مطالعه شده را متوجه می شوید و می توانید به بازخوانی مباحثی که در آن نقص دارید بپردازید.

از کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید!

تنها مطالعه کتاب این درس برای کنکور کافی نیست. شما برای اینکه مرور و تثبیت مطالب داشته باشید باید از کتاب های کمک آموزشی برای تمرین بیشتر و تست استفاده کنید. اگر با وجود داشتن نمرات بالا نمی توانید درصد تست بالایی بزنید، مطلب “آشنایی با نحوه اصول تست زنی برای کنکور 1401” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

بعد از مطالعه یک مبحث باید طبق برنامه ریزی، مباحث مطالعه شده را چندین بار مرور و بازخوانی کنید و مداوم سوالات کتاب های کمک آموزشی را حل کنید. با چند بار مطالعه و مرور این درس به راحتی می توانید تسلط کافی را پیدا کنید.

نکات کلیدی برای 100 درصد زدن درس زیست شناسی در کنکور

  • داشتن مطالعه روزانه 1 الی 2 ساعته برای درس زیست شناسی
  • مطالعه زیست هر 3 پایه به طور موازی و بدون توجه به بودجه بندی سوالات برای فصل ها (بودجه بندی کنکور تجربی 1401 – نظام جدید)
  • دسته بندی کردن موضوعات تمام فصل های زیست شناسی
  • قسمتی از زمان مطالعه ابتدایی را برای مرور مطالب قبلی بگذارید و بعد مطالب جدید را شروع کنید.
  • داشتن استراجت های 15 دقیقه ای بین ساعات مطالعه
  • در پایان مطالعه هر مبحث، شروع به تست زدن همان مبحث در کتاب های کمک آموزشی کنید.
  • برای مرور اولیه بهتر از 15 دقیقه از زمان مطالعه خود گذاشته باشد تا ذهنتان اسرتاحت کند و بعد مرور داشته باشید.
  • برای مرور تنها باید به مطالعه خلاصه نویسی ها و نکات بپردازید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

برای آشنایی با کنکور 1401 به شما پیشنهاد می کنم مطالبی مانند “صفر تا صد نحوه برگزاری کنکور 1401 برای نظام قدیم و نظام جدید“، “بودجه بندی کنکور انسانی 1401 – نظام جدید“، “بودجه بندی کنکور ریاضی 1401 – نظام جدید“، “معرفی بهترین منابع کنکور گروه انسانی 1401“، “معرفی بهترین منابع کنکور گروه تجربی 1401“، “معرفی بهترین منابع کنکور گروه ریاضی 1401“، “معرفی و بررسی انواع و بهترین دانشگاه های ایران 1401“ را در سایت فسفر مطالعه کنید.

1.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.