تاریخ امروز :سه‌شنبه , 23 آوریل 2024
Testing technique for the konkur 1400

اصول تست زنی برای کنکور 1400 و آشنایی با نکات آن

بیشتر داوطلبان دبیرستانی قبل از کنکور به دلیل عدم آگاهی از تست زدن برای آزمون های آزمایشی و کنکور در آزمون با کمبود وقت روبرو شوند. آگاهی از نحوه درست تست زنی برای کنکور باعث کاهش استرس داوطلبان می شود. هر کنکوری باید بداند چگونه حرفه ای تست بزند زیرا میدان رقابت برای کنکور به نفع داوطلبین آشناتر به اصول تست زنی برای کنکور است.

چگونگی تست زنی برای آزمون و کنکور 1400

هدف هر داوطلب از تست زدن، سنجیبدن دانسته هایش است. اگر شما مبحثی را مطالعه نکردید و روی آن تسلط کافی ندارید، نباید از خود انتظار تست زدن صحیح زیاد داشته باشید. قدم اول برای تست زدن مطالعه درست و کافی است و بعد ازآن میتوانید شروع تست زدن کنید. در حالت کلی 2 دسته تست آموزشی و آزمایشی داریم که نحوه حل هر کدام متفاوت است.

How-to-test-the-1400-entrance-exam

چگونگی تست زنی برای آزمون و کنکور 1400

تست آموزشی

هر کنکوری باید بعد از مطالعه یک درس یا مبحث، شروع به زدن تعدادی تست مشخص و مرتبط با آن کند. این کار باعث می شود، مباحث در ذهن شما بیشتر تثبیت می شود. همچینین شما متوجه ضعف های خود در مباحثی که به سادگی از آن گذشتید هم می شود. برای حل اینگونه تست ها باید چند نکته زیر را رعایت کنید.

  • این نوع تست هم نوعی از یادگیری شما به حساب می آید و نباید از آن غافل شوید. به عنوان مثال اگر قصد دارید 4 ساعت زبان بخوانید، باید 2 ساعت از این زمان مطالعه خود را به تست زدن درباره مبحثی که خوانده اید، بدهید.
  • بلافاصله بعد از تست ها آموزشی، باید پاسخ ها را بررسی کنید.
  • حتما پاسخ نامه تشریحی همه تست ها را بررسی کنید زیرا این کار باعث می شود شما نکات جدید را یاد بگیرید.
  • این تست صرفا برای یادگیری است و در آن درصدگیری و زمانبندی اصلا مهم نیست.
  • شما باید تست های نزده و غلط را علامت گذاری کنید و برای دفعه بعدی مرور این مطلب این تست ها را مجدد حل کنید.

تست آزمایشی

این تست برای زمانی است که شما به طور کامل از یادگیری کامل آن مطلب اطمینان پیدا کرده اید. بر خلاف تست های آموزشی، برای این نوع تست باید بگذارید زمانی بین مطالعه شما بیفتند و بعد اقدام به تست زنی کنید. زیرا با انجام این کار میزان درصد های شما به واقعیت نزدیک تر شده و متوجه نقاط ضعف خود می شوید. برای حل اینگونه تست ها باید چند نکته زیر را رعایت کنید.

  • یادداشت نکات یاد گرفته در تست ها در دفتر خلاصه نویسی
  • تست زدن سوالات علامت دار در آزمون آزمایشی
  • زمانبندی برای تعداد مشخصی از تست ها و درصد گیری آنها
  • یادداشت درصد ها این تست ها در کنار سرفصل مربوطه
Trial-test

تست آزمایشی

نحوه تست زنی در جلسه آزمون

در قسمت بالا به بررسی نحوه تست زنی در منزل را بررسی کردیم. اما در حین آزمون باید چگونه تست بزنم؟ در ادامه توضیح داده ایم که در تست زنی حین آزمون باید چه نکاتی را رعایت کنید.

  • ابتدا سوال را یکبار برای خود بازگو کنید و بعد از متوجه شدن مفهوم سوال آن را پاسخ دهید.
  • برای درک بهتر سوال باید زیر کلمات کلیدی سوال که به درک بیشتر سوال کمک می کند خط بکشید.
  • به فعل سوال بسیار دقت کنید، زیرا طراحان سوال برای ایجاد چالش برای داوطلبان، با فعل ها بازی می کنند. مانند باشد/نباشد، دارد/ندارد.
  • در صورت مطمئن بودن از پاسخ سوال در بازهم باید یک بار دیگر تمام گزینه های را بررسی و بعد پاسخ را علامت بزنید.
  •  از حل تست های پیچیده و سخت که توان انجام آن را ندارید، صرف نظر کنید.
  • نسبت به زمانبندی که برای خود تعین کرده اید، پایبند باشد و از زمان غافل نشوید.

شبیه سازی جلسه کنکور برای تمرین تست زنی برای کنکور

معمولا مشاوران به داوطلبین توصیه می کنند برای آمادگی بیشتر برای کنکور، فضای کنکور را برای خودتان شبیه سازی کنید. این روش برای افرادی که آزمون آزمایشی شرکت نمیکنند مناسب است. برای افرادی که درآزمون آزمایشی شرکت می کنند هم باعث تمرین بیشتر می شود. خب چجوری باید اینکار رو انجام بدم؟

شما باید یکی از جمعه های هر ماه را انتخاب کنید و در آن روز از خود آزمون بگیرید. بهتر هست قبل از آزمون کتاب، جزوه، تلفن همراه را از اتاق خارج کنید و مانند کنکور راس ساعت 8 شروع کنید. حتی می توانید از یکی از اعضاء خانواده کمک بگیرید که مانند مراقب بر شما نظارت کند.

با وجود نمرات بالا نمیتوانم درصد بالایی تست بزنم؟

شاید شما هم از دسته داوطلبینی باشید که نمره و معدل بالایی دارید، اما در هنگام آزمون درصد بیشتری خطا دارید. هدف از آزمون دادن علاوه بر مرور دروس و سنجیدن مباحث مطالعه شده برای کنکور، تمرین تست زدن و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت است. یکی از عوامل مهم برای درست تست زدن مطالعه کافی آن مطلب و رعایت نکات تست زنی است تا بتوانید علاوه بر تمرین، مباحث را مرور کنید و مباحثی که درآن ضعف دارید را پیدا کنید. پس اگر شما روی مطلبی تسلط ندارید، نباید انتظار زدن تست های مثبت زیاد را از خود داشته باشید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

و در آخر به شما پیشنهاد می کنم مطالبی مانند “بودجه بندی کنکور انسانی 1400 – نظام جدید“، “بودجه بندی کنکور تجربی 1400- نظام جدید“، “بودجه بندی کنکور ریاضی 1400 – نظام جدید“، “معرفی و بررسی انواع و بهترین دانشگاه های ایران 1400” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.