تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Occupational therapy

رشته کاردرمانی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

بسیاری از داوطلبان کنکور رشته تجربی به رشته های مانند پزشکی، پرستاری، دندان پزشکی و … فکر می کنند. اما تعداد از داوطلبین کنکور تجربی هستند که روحیه کار های مددکاری و خدمات رسانی بیشتری دارند، که این افراد به سراغ رشته کاردرمانی می روند. در واقع این افراد به بهبود روند فعالیت های روزانه فرد کمک بسزایی می کنند.

ماهیت رشته کاردرمانی

این رشته از زیرشاخه های رشته های پیراپزشکی  است که کاربرد بسیاری زیادی برای افراد دارد و در واقع به افراد آسیب دیده زندگی دوباره می بخشند. یک متخصص کاردرمانی کسی است که افراد را قادر می سازد تا در هنگام بروز مشکلات در انجام کارهای روزانه خود، بتوانند بر موانع غلبه کنند. آنها با کمک به بیماران آسیب دیده و ناتوان ، سعی در بهبودی مهارت های لازم برای زندگی و کار روزانه می کنند. یک متخصص کاردرمان باید تلاش و فداکاری های زیادی داشته باشد تا به بیماران در جهت زندگی سالم کمک کند.

اگر قصد تحصیل در دیگر رشته های پیراپزشکی مانند رشته فیزیوتراپی، رشته بینایی سنجی، رشته هوشبری، رشته اتاق عمل، رشته اعضای مصنوعی، رشته پرستاری، رشته مامایی و رشته علوم تغذیه، و آشنایی با بازارکار آنها را دارید می توانید به لینک های مطالب مراجعه کنید.

Introducing-the-field-of-occupational-therapy

معرفی رشته کاردرمانی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته کاردرمانی

  • مهارت های ارتباطی و مشاهده ای
  • خلاقیت برای یافتن راه های غیر متعارف برای کمک به بیماران
  • شور زیاد ، حساسیت و صبر
  • توانایی تشویق و ایجاد انگیزه در بیماران
  • توانایی کار به عنوان بخشی از تیم – با بیماران و یا همکاران
  • مهارت نوشتن برای وضعیت ارزیابی بیمار و ارائه گزارش

معرفی دروس رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی

این رشته در این مقطع دارای 128 واحد است که از 20 واحد دروس عمومی، 56 واحد دروس تخصصی، 28واحد دروس پایه، 24واحد دروس کارآموزی تشکیل شده است.

دروس عمومی در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2.

دروس پایه در مقطع کارشناسی

آناتومی سیستم اعصاب، آناتومی اندام ها، فیزیولوژی عمومی، روانشناسی رشد، روانشناسی مرضی، نورولوژی، مقدمه ای بر روانپزشکی، آمار، مقدمه ای بر ارتوپدی، فیزیولوژی اعصاب، کمک های اولیه، آناتومی سطحی، آناتومی سر و گردن و تنه، مقدمه ای بر روانپزشکی کودک، آشنایی با مبانی آزمایشات پاراکلینیک، بیماری های داخلی.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

زبان تخصصی، مبانی کاردرمانی و توانبخشی، کینزیولوژی و بیومکانیک 1 و 2 و 3، مقدمه ای بر روش تحقیق در کاردرمانی، تئوری فعالیت، ارزشیابی عضلانی و اندازه گیری دامنه حرکتی مفاصل، کاردرمانی در اختلالات روانی اجتماعی 1 و 2، کاردرمانی در بیماری های کودکان، کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی، مشاوره در کاردرمانی، ساخت انواع اسپلینت، مدیریت کاردرمانی، فعالیت های روزمره زندگی، رشد کودک، فعالیت های هدفمند و تجزیه و تحلیل آنها 1 و 2 و3 و 4، بازی و تفریح در کاردرمانی، وسایل کمکی و اعضای مصنوعی در کاردرمانی، تکنیک های حرکت درمانی، جامعه شناسی در کاردرمانی، گروه و روابط بین فردی، سمینار.

دروس کارآموزی در مقطع کارشناسی

  • کارآموزی در عرصه روان 1 و 2
  • کارآموزی در عرصه (مشاهده بالینی روانی)
  • کارآموزی در عرصه (مشاهده بالینی جسمانی)
  • کارآموزی در عرصه جسمانی 1و 2 و 3
  • کارآموزی در عرصه مستقل
Occupational-Therapy

کاردرمانی شغلی بسیار دلسوانه است.

معرفی گرایش های رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس انتشار دفترچه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 د ر سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، این رشته دارای هیچ گرایشی نیست و به صورت عمومی ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مقطع ارشد این رشته می توانید مطلب “ارشد کاردرمانی” را مطالعه کنید.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته کاردرمانی برای مقطع کارشناسی ارشد می توانند در رشته های آمار زیستی، مدیریت توانبخشی، مدیریت خدمات بهداشت درمانی، نانو تکنولوژی پزشکی، فناوری اطلاعات و سلامت، علوم تشریح، آموزش پزشکی، اپیدمیولوژی، تاریخ علوم پزشکی و انفورماتیک پزشکی تحصیل کنند.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته کاردرمانی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان تحصیل در این رشته در ایران در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته کاردرمانی در ایران

تمامی داوطلبان برای انتخاب رشته بعد از علاقه به دنبال بازار کار آن رشته هستند. اگر بخواهیم درباره بازار کار رشته کار درمانی در ایران صحبت کنیم باید بگیم که تعداد این مختصصان در کشور ما کم است و فرصت های شغلی برای این رشته بسیار زیاد است. اگر این فارغ التحصیلان کمی پشتکار داشته باشند، میتوانند آینده شغلی خوبی برای خود رقم بزنند. هرساله بیشتر کلینیک ها توانبخشی، بیمارستان ها، هلال احمر و سازمان بهزیستی آگهی های شغلی برای جذب نیرو این فارغ التحصیلان منتشر می کنند. برخی از این فارغ التحصیلان که دارای سرمایه کافی و اهداف بلند مدت باشند، می توانند با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی، نسبت به راه اندازی کلنیک خصوصی اقدام کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته کاردرمانی در ایران

بازار کار و آینده شغلی رشته کاردرمانی در ایران

وظایف متخصص کاردرمانی

متخصصین کاردرمانی یا occupational therapy (که گاهی اوقات OT نامیده می شوند) برای غلبه بر موانع با بیماری های جسمی و افراد در هر سنی کار می کند و به آنها کمک می کنند تا به طور کامل در زندگی روزمره خود زندگی کنند. این امر می تواند کمک به آنها در کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن، حرکت در خانه، آشپزی، غذا خوردن، باغبانی، انجام کارهای مدرسه، استفاده از کامپیوتر و رانندگی باشد.

یک متخصص کاردرمانی به طور معمول موارد زیر را انجام می دهد:

  • مشاهده بیمارانی را که وظایف خود را انجام می دهند.
  • مرور تاریخچه پزشکی بیمار و استفاده از آن ها برای ارزیابی وضعیت بیمار
  • ایجاد یک برنامه درمانی برای بیماران، تعیین انواع فعالیت ها و اهداف خاص را که باید انجام شود
  • کمک به افراد دارای ناتوانی های مختلف در انجام کارهای مختلف ، از جمله کمک به یک فرد مسن با حافظه ضعیف برای استفاده از رایانه یا هدایت کودک اوتیسم در فعالیت های بازی
  • ارائه تمریناتی که می تواند برای تسکین درد به مبتلایان به مزمن کمک کند، مانند کشش مفصل برای مبتلایان به آرتروز
  • ارزیابی خانه یا محل کار یک بیمار و مشخص کردن چگونگی تطبیق آن ها با نیازهای بیمار
  • آموزش به خانواده و کارفرمای بیمار را در مورد چگونگی اسکان و مراقبت از بیمار
  • پیشنهاد دادن درباره تجهیزات ویژه مانند صندلی های چرخدار و وسایل غذا خوردن برای راحتی بیمار و آموزش نحوه استفاده از آن

فرصت ها شغلی برای متخصصین کاردرمانی

  • بیماران دارای ناتوانی دائمی مانند فلج مغزی اغلب به انجام وظایف روزانه به کمک نیاز دارند. متخصصین کاردرمانی به بیماران آموزش می دهند که چگونه از تجهیزات مناسب استفاده کرده تا بیماران بتوانند با استفاده از این دستگاه ها به طور مستقل عمل کرده و محیط زندگی خود را کنترل کنند.
  • برخی از متخصصین occupational therapy با کودکان یک به یک یا در گروه های کوچک در محیط های آموزشی فعالیت می کنند. آنها توانایی های کودکان معلول را ارزیابی می کنند ، تجهیزات کلاس را برای اسکان معلولیت اصلاح می کنند و به کودکان کمک می کنند تا در فعالیت های مدرسه شرکت کنند.
  • متخصصین OT که با سالمندان کار می کنند به بیماران خود کمک می کنند زندگی مستقل تر و فعال تری داشته باشند. آنها توانایی ها و محیط بیمار را ارزیابی می کنند و توصیه هایی می کنند ، از جمله استفاده از تجهیزات مطابق با فرد، از بین بردن خطرات احتمالی مانند سقوط در خانه و دیگر موارد. در واقع آنها فضای را ارزیابی می کنند ، فعالیت های کاری را برنامه ریزی می کنند و با خانواده بیمار ملاقات می کنند تا در زمینه تغییر در محیط کار یا برنامه کاری بیمار همکاری کنند.
  • متخصصین OT نیز ممکن است در جایی که از بیمارن معلولیت رشد ، بیماری روانی یا مشکلات عاطفی رنج می برند، بیمارستان های افراد روانی کار کنند. آنها با آموزش مهارت هایی مانند مدیریت زمان، مدیریت پول، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و انجام کارهای خانگی، به این بیماران کمک می کنند تا با زندگی روزمره کنار بیایند و درگیر شوند. علاوه بر این ، درمانگران ممکن است با افرادی که در مصرف مواد مخدر، الکل، افسردگی مشکل دارند یا از سایر اختلالات رنج می برند، همکاری کنند.
  • برخی از متخصصین کاردرمانی مانند کارمندان شاغل در بیمارستان ها یا مطب پزشکان به عنوان پزشکان ، پرستاران و انواع درمانگران به عنوان بخشی از تیم مراقبت های بهداشتی فعالیت می کنند. آنها همچنین ممکن است نظارت بر کار دستیاران و دستیاران کادر درمانی داشته باشند.

درآمد و حقوق رشته کاردرمانی در ایران

همانطور که در بالا گفتیم، تنوع شغلی زیادی برای این رشته در همه شهرها به ویژه کلان شهر ها وجود دارد. با توجه به پشتکار و میزان فعالیت، زمینه افزایش درآمد برای این متخصصین فراهم می شود. میزان درآمد این افراد با توجه در جایی کار کنند یا خودشان کلینیک داشته باشند متفاوت است. درآمد این افراد در حالت معمولی متوسط رو به بالا است و اگر چند تا مشغول باشد، می تواند میزان درآمد خود را چند برابر کند.

Occupational-therapy-job-income

درآمد رشته کاردرمانی

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته کاردرمانی در ایران

این رشته علاوه بر روزانه به صورت پردیش خوگردان هم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی جند شاپور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارائه می شود. بهترین دانشگاه های سراسری این رشته که دارای امکانات و هیئت علمی خوبی هستند، عبارت اند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران( تهران)
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران( تهران)
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ( تهران)
  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی( تهران)
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان( اصفهان)
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز(شیراز)
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز( اهواز)
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز(تبریز)

کارنامه قبولی رشته کاردرمانی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

این قسمت در حال بروزسانی است.

بازارکار و آینده شغلی رشته کاردرمانی دنیا

کاردرمانگران برای ایجاد یا بازیابی توانایی های آنها در انجام کارهای روزمره زندگی ، با بیماران کار می کنند. کاردرمانی بسته به اینکه با چه مواردی بیمار درگیر است اعم از ذهنی ، جسمی ، عاطفی یا رشدی می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. تقاضا برای جذب این فارغ التحصیلان کاردرمانی در حال افزایش است تا نرخ بستری در بیمارستان ها کاهش پیدا کند. طبق پیش بینی های انجام شده این حرفه تا سال 2029 رشد 16 درصدی دارد، که این میزان رشد بسیار سریع تر میانگین رشد سایر مشاغل است.

این افراد می توانند در بیمارستان ها، مراکز توانبخشی سرپایی، خانه های پرستاری، مدارس، منازل مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق رشته کاردرمانی در دنیا

در جدول زیر پردرآمد ترین شهر ها برای این حرفه را معرفی کرده ایم. برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

پردرآمدترین شهرهاحقوق سالانه
سانفرانسیسکو107،889 دلار
سان خوزه104،076 دلار
نیویورک101،086 دلار
سیاتل – واشنگتن100،048 دلار
لس آنجلس97،578 دلار
درآمد و حقوق رشته کاردرمانی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته کاردرمانی دنیا

  • دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • دانشگاه ایلینوی – شیکاگو
  • دانشگاه پیتسبورگ
  • دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس
  • دانشگاه توماس جفرسون
  • دانشگاه ایالتی کلرادو
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه نیویورک
4.1/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.