تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 25 آوریل 2024
Academic field of Architectural Engineering

رشته مهندسی معماری : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

مهندسی معماری حرفه ای با مجوز نسبتاً جدیدی است که در قرن بیستم به دلیل پیشرفت سریع فناوری انقلاب صنعتی ظهور کرد. مهندسان معماری مهندسانی هستند که در ساخت ساختمان تخصص دارند. این حرفه امروزه خیلی مهم است. مهندسین معماری با ایجاد میراث هزاران ساله نوآوری تدریجی در فناوری ساخت و ساز و پیشرفت علمی ، جدیدترین دانش و فناوری های علمی را در طراحی ساختمان ها به کار می گیرند. بیشتر طرفداران رشته مهندسی معماری به این موضوع فکر می کنند که کنکور ریاضی بدهند یا کنکور فنی؟

در این مطلب به تمامی سوالات ذهنی شما درباره این رشته از زمان تحصیل تا اشتغال را پاسخ می دهیم.

ماهیت رشته مهندسی معماری

یکی از جذاب ترین رشته ها در بین گروه ریاضی رشته مهندسی معماری است. البته با کمی دقت در دروس این رشته متوجه می شویم که معماری یک رشته میان رشته و ترکیبی از هنر و فن است. فردی که وارد رشته مهندسی معماری می شود نباید تنها به فکر گذراندن یک سری دروس باشد بلکه باید به جاهای مختلف سفر کند تا با فرهنگ و هنر دیگر اقلیم ها آشنا شود و متناسب با آن فرهنگ نسبت به طراحی آن بنا اقدام کند.

دروس هنری در مهندسی معماری اهمیت بیشتری دارد که دروس فنی و تئوری نقش در موازات این درس ها هستند. به عنوان مثال یک معمار علاوه بر طراحی بنای ظاهری یک ساختمان باید این موضوع را در نظر بگیرد که طراحی داخلی هم بر اساس اصول زیباشناسی باشد و محیط آرامش بخشی را برای افراد خانه فراهم کند.

Introduction-to-Architectural-Engineering

معرفی رشته مهندسی معماری

قسمت هنری این رشته مربوط به مباحثی مثل پلان ها، طراحی، زیبا شناسی و نحوه زیبا کردن حجم ها است. اما قسمت فنی مهندسی معماری مربوط به ایستایی، تاسیسات مکانیکی، مقاوت مصالح و تاسیسات الکتریکی می شود.

امروزه با گسترش ساختمان سازی ما فردی را مهندس معمار می نامی که توانایی طراحی و ساخت ساختمان و بناهای مختلف را داشته باشد و در برخی مواقع قدرت ایده پردازی برای بازسازی ساختمان های قدیمی یا نحوه محافظت از آن هم داشته باشد.

یک مهندس معمار در هنگام طراحی باید به فضای اطراف بین ساختمان ها و نحوه قرارگیری ساختمان کنار هم دقت کند. همچنین ناظر و هماهنگ کننده همه نقشه های بنا، نقشه های تاسیساتی و نقشه های محاسبات سازه ای، مهندس معمار است.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مهندسی معماری

خیلی از داوطلبان کنکور هنگام انتخاب رشته علاوه بر رتبه و بقیه موارد، به این موضوع فکر میکنند که برای موفق شدن در این رشته باید چه تیپ شخصیتی داشته باشیم. برای موفق شدن در رشته معماری باید مهارت های عمومی مثل قدرت تجسم و خلاقیت، علاقه به انجام کار تیمی، مهارت های ارتباطی و مذاکره ای قوی، توانایی تحمل فشار کاری، توانایی سازماندهی، توانایی حل مسئله، دارا بودن از روحیه تحلیل و منطقی، قابلیت درک ریاضیات پیچیده به ویژه هندسه را داشته باشید.

اما فقط مهارت های عمومی کافی نیست و باید یکسری مهارت های تخصصی هم داشته باشید. دارا بودن از مهارت های تخصصی مثل طراحی و نقشه کشی با استفاده از نرم افزارهای جدید، آشنایی با تاریخ معماری ایران و جهان، آشنایی با اقلیم شناسی، آشنایی با جغرافیا، آشنایی با اقتصاد، داشتن آگاهی خوبی از اثرات اجتماعی و زیست محیطی پروژه ها، داشتن استعداد و ذوق هنری سبب می شود تا بعد از فارغ التحصیلی شغل مناسبی پیدا کنید و روز به روز با ارتقا شغلی مسئولیت های بیشتر و بزرگ تری را قبول کنید.

طبق آخرین بررسی های تیم فسفر، در حال حاظر یک مهندس معماری باید بتواند طراحی های خود را از طریق نرم افزارهای تخصصی رشته معماری انجام دهد. پرکابرد ترین نرم افزارهای تخصصی رشته معماری عبارت اند از:

  • SketchUp
  •   Revit
  • ۳D Studio Max
  • Autocad
  •    Vray
  •    Photoshop
  •   InDesign
  • Hand Drawing
Job-skills-of-architectural-engineering

مهارت های شغلی مهندسی معماری

تفاوت رشته مهندسی عمران با رشته مهندسی معماری چیست؟

هر دو رشته مربوط به صنعت ساختمان سازی می شود اما هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند. اگر بخواهیم واضح تر وظایف هر کدام را در مراحل ساختمان سازی بگوییم میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که فرآیند های مثل بادبند، ستون ها، اسکلت ساختمان، پی و غیره بر عهده مهندس عمران است اما کارهایی مثل دکوراسیون داخلی، پلان های طبقات، نمای ساختمان و …. بر عهده مهندس معمار است.

مهندس معماری فقط در حد پروژه های کوچک مثل هتل، شهرک توریستی، بیمارستان، فرودگاه مهارت لازم را دارند و برای ساخت پروژه های بزرگ مثل راه سازی، سد سازی و …. حتما به مهندس عمران نیاز است. همچنین به شما پیشنهاد می کنم مطلب “رشته مهندسی نقشه برداری” را نیز در سایت فسفر مطالعه کنید.

معرفی دروس رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی

معرفی دروس پایه در مقطع کارشناسی

هندسه‌ کاربردی‌، درک‌ و بیان‌ محیط‌، بیان‌ معماری‌، طبیعت‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، ریاضیات‌ و آمار، کارگاه‌ مصالح‌ و ساخت‌، انسان‌، مقدمات‌ طراحی‌ معماری‌، معماری‌.

معرفی دروس اصلی در مقطع کارشناسی

مبانی‌ نظری‌ معماری‌، برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌، آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌، آشنایی‌ با معماری‌ معاصر، نقشه‌برداری‌، تأسیسات‌ مکانیکی‌، تنظیم‌ شرایط‌ محیطی‌، تأسیسات‌ الکتریکی‌ (نور و صدا)، مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌، سازه‌های‌ بتنی‌، متره‌ و برآورد، مدیریت‌ و تشکیلات‌ کارگاه‌، ایستایی‌، مصالح‌ ساختمانی‌، روستا، ساختمان‌، طرح‌ معماری‌.

معرفی دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ کالبدی‌، آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌، طرح‌ نهایی‌، طرح‌ معماری‌، تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌، طراحی‌ فنی‌.

معرفی گرایش های رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد، اما در حال حاضر این رشته در دانشگاه های دولتی به صورت دو رشته مهندسی معماری و معماری داخلی ارائه می شود که دانشجویان بیشتر طرفدار رشته مهندسی معماری هستند.

رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی

معرفی گرایش های رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای 5 گرایش معماری آموزشی و فرهنگی، فضاهای درمانی و بهداشتی، مسکن، پایداری، مهندسی فنّاوری است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی معماری در ایران

مهندسان معماری به ارزیابی ساختمان ها و سیستم ها می پردازند. مهندسین معمار با رعایت استانداردهای ایمنی، سبب افزایش راندمان کار و کاهش هزینه های می شوند. به دلیل حساس بودن این حرفه، دانشجویان برای جذب بازار کار باید علاوه بر تجربه و مهارت های کافی، مدرک لیسانس داشته باشند. اگر دانشجویان مباحث دانشگاه را به خوبی یاد گرفته باشند بعد از اتمام دانشگاه بیکار نمی مانند. با وجود نیاز همه افراد به خانه، افزایش ساخت و ساز ها و ایجاد شهرک های مسکونی آینده شغلی برای این مهندسن در هر شهری خوب است.

Architectural-engineering-labor-market

بازار کار مهندسی معماری

فرصت های شغلی برای رشته مهندسی معماری

این مهندسین می توانند به صورت پروژه ای یا تمام وقت در یک شرکت خصوصی یا سازمن های دولتی مانند شهرداری ها کار کنند. از جمله زمینه های شغلی برای یک مهندس معماری می توان به سرپرستی دفاتر معماری، مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های معماری، طراحی، نظارت صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی، طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی پارک ها و میادین شهری و محوطه سازی، انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضاهای طبیعی، مشارکت در پروژه‌ های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی، تدریس در دبیرستان ها ی فنی و حرفه ای و دانشگاه ها اشاره کرد. شما به عنوان مهندس معمار اگر سابقه کار ندارید، برای واردن شدن به فضای کاری باید چند نرم افزار تخصصی این رشته مانند Revit،3DMAX، ArchiCad، Photoshop، AutoCad را بلد باشید، زیرا یادگیری این نرم افزار های به شما برای راحت تر وارد شدن به بازار کار کمک می کند.

فرصت های شغلی برای مهندسان معماری

فرصت های شغلی برای مهندسان معماری

درآمد و حقوق رشته مهندسی معماری در ایران

مهندسان این حوزه با توجه به نوع پروژه، سابقه کاری و توافق با کارفرما حقوق های متفاوتی دریاقت می کنند. برخی از این مهندسین با توجه به سمت های شغلی می توانند حقوق ثایت ماهاینه داشته باشند، یا طبق توافق با کارفرما درصدی از مبلغ کل پروژه را بردارند. میانگین حقوق مهندسان معماری بین 3 میلیون تا 7 میلیون متفاوت است.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته معماری در ایران

دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه یزد، دانشگاه شیراز، دانشگاه گیلان، دانشگاه مازندران، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، دانشگاه کاشان، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ، دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنر یزد، دانشگاه غیرانتفاعی سوره.

کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری - دانشگاه تهران99
کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری – دانشگاه تهران 99

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی معماری در دنیا

خیلی از افراد که قصد مهاجرت دارند، به این فکر می کنند که آیا رشته تحصیل من در خارج از ایران بازارکار دارد یا خیر. معماران از مهارت های خود در زمینه طراحی ، مهندسی ، مدیریت و هماهنگی برای ایجاد ساختمانهای زیبا و ایمن استفاده می کنند. با تکامل سریع فن آوری های موجود و ادغام آنها در اینحرفه ، نقش یک معمار سریعتر از گذشته تغییر می کند.

مشاغل معماری در خارج از کشور می تواند بسیار رقابتی باشد، زیرا معماران زیادی در جستجوی جالبترین فرصت های شغلی به خارج از کشور روی می آورند .یافتن شغل در خارج از کشور می تواند یک تصمیم تغییر در زندگی و فرصتی برای ساخت پروژه رویاهای شما باشد.

از آنجا که فرصت های کاری یک معمار با وضعیت خوب املاک و مستغلات یا ساخت و ساز مرتبط است، رکود در بخش ساخت و ساز تقاضای کار برای کارگران را کاهش می دهد. بنابراین معماران به دنبال کشورهایی با فعالیت بالای املاک و مستغلات هستند که لزوماً در یک قاره واحد متمرکز نیستند. این کشورها ازوما پیشرفته نیستند، اما کشورهایی هستند که برای توسعه اقتصاد ملی به توسعه املاک و مستغلات نیاز دارند.

از نظر فنی، تقریباً در هر جای دنیا می توانید فرصت های شغلی معماری را پیدا کنید. 5 کشور کانادا، ایالات متحده، استرالیا، نروژ ، چین به دلیل رشد اقتصادی مکان های خوبی برای زندگی و کار برای مهندسان معماری است و مهندسان دراین کشورها می توانند پیشرفت های کاری خوبی داشته باشند. طبق پیش بینی های انجام شده میزان اشتغال این مهندسین تا سال 2026 رشد 4 درصدی داشته و این میزان رشد در حال حاظر نسبت به سایر مشاغل کندتر است.

درآمد و حقوق رشته مهندسی معماری در دنیا

میزان دستمزد این مهندسین با توجه به کشور و تجربه و سطح شغلی بسیار متفاوت است. در جدول زیر به معرفی پردرآمدترین کشورهای جهان برای معماران پرداخته ایم. برای مشاهده درآمد مشاغل این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

پردرآمدترین کشورهامیزان حقوق متوسط
امارات متحده عربی98000 دلار
هنگ کنگ94،000 دلار
ایالات متحده80490 دلار
سوئیس78000 دلار
سنگاپور70،000 دلار
ایرلند62000 دلار
انگلستان60،000 دلار
کانادا60،000 دلار
استرالیا57000 دلار
ژاپن57000 دلار
درآمد و حقوق رشته مهندسی معماری در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی معماری در دنیا

4.3/5 - (18 امتیاز)

یک نظر

  1. فاطمه ترکیان پاسخ

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید خیلی خیلی سایتتون خوبه و عالی هست و همچنین مطالبتون هم خیلی خوب هست وعالیه
    مطالب خوبتون برای من که امسال باید انتخاب رشته کنم خیلی مفید بود و کمک کرد

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت شما هم بخیر
      ممنون از لطف و نظز مثبت شما. هدف اصلی ما هم از ارائه مطالب این است که بتوانیم دانش آموزان را برای انتخاب رشته کمک کنیم. خوشحالیم که برای شما در این راستا مفید بوده.

        1. فسفر نویسنده پاسخ

          سلام روز شما هم بخیر
          بله این مطلب مرتبط به همین سال است. این مبلغ برای افراد هست که تازه وارد بازار کار شده اند و به مرور و کسب تجربه بیشتر هم می شود.

  2. Mm پاسخ

    سلام،ممنون از اطلاعات جامع و خوبتون،
    در این رشته،میشه بعد طرف به صورت خصوصی برای خودش کار کنه؟،،به نظرم به صورت شخصی جای پیشرفت بیشتری میتونه داشته باشه،نظر شما چیه؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      ممنون از شما، کار به صورت خصوصی علاوه بر داشتن سرمایه زیاد، نیازمند سطح تخصص خوب و دریافت مجوز هم هست. گرچه نظر شما محترم هست، اما به نظرم من در ابتدای کار اگر هم بتوانید در شرکتی مشغول باشید و هم سر پروژه های دیگر به صورت فریلنسری کار کنید علاوه بر افزایش سطح مهارت خودتون، میتوانید درآمد بیشتری داشته باشید و بعد با اطمینان کامل به صورت کاملا شخصی کار کنید. اگر هم خیلی این موضوع براتون مهم هست پیشنهاد می کنم با کسی که در ین رشته تجربه کاری خیلی زیادی دارد مشورت کنید.

  3. M.ghorbani پاسخ

    سلام،خسته نباشید
    سایت خوبی دارید و اینکه مطالب خیلی خوبی هم ارائه میدید ممنون.

    میخواستم کف و سقف درآمد این رشته رو بدونم در مقطع فوق لیسانس ممنون

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام نظر لطف شماست
      کف و سقف درآمدی هر رشته‌ای خیلی بازه و واقعاً بسته به پشتکار و تلاش افراد داره.

  4. Dehqan پاسخ

    سلام وقت بخیر شما درمورد انتخاب رشته دانشگاه ب صورت شرط معدل اطلاعی دارید من رشته هنرستانم معماری ساختمان گرایش نقشه کشی ساختمان هست و میخوام بدونم دقیقا چ چیز هایی تو انتخاب رشته بهم کمک میکنه ک دانشگاهی مثل داشنگاه تهران و شهید بهشتی بیارم

  5. حسین پاسخ

    مگه بیکارم باسه ۷ تومن این درس های سخت رو بخونم اخر انقدر بگیرم والا الان یه سوپر مارکت بیشتر از این در میاره

  6. معراج پاسخ

    سلام من نرم افزار های مختلفی مثل تردی مکس . اتوکد. فتوشاپ . رویت. و لومیون رو بلدم میخواستم ببینم حقوقش بیشتر از این هم میشه ؟
    و فرقش از اینکه از رشته ریاضی بریم یا فنی حرفه‌ ای چیه؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      خیلی هم عالی
      بله صد در صد با این شرایط میتوانید درآمد خود را بیشتر کنید.
      معمولا میکن از هنرستان وارد این رشته شوید، پایه قوی تری نسبت به ریاضی های دارید

        1. فسفر نویسنده پاسخ

          در عصر الان درآمداز خلاقیت است نه نوع رشته، خیلی از افرادی که معماری هستند در حال حاضر شاید بهترین درآمد ها را داشته باشند. موفق باشید

  7. مهرداد پاسخ

    اصلاً درآمد خوبی نداره این رشته ، گول حرف چهارتا مدرس اینستاگرامی را نخورید که بدجوری پشیمون میشین ، اینقدر بی حساب و کتاب مهندس تو این کشور داریم که تا صد سال آینده این رشته اشباع شده است ، و تو این مملکت هیچ کسی برای مهندس معمار و عمران هیچ ارزشی قائل نیست … بیخودی خودتونو سر کار ندارید و بجایش یه رشته خوب برید ادامه تحصیل بدین .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.