تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of chemical engineering

رشته مهندسی شیمی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

هر ساله داوطلبان زیادی در کنکور نسبت به انتخاب رشته های مهندسی اقدام می کنند، رشته مهندسی شیمی یکی از رشته های مهندسی پرطرفدار بین داوطلبان است. برای اینکه شما آگاهانه تر نسبت به انتخاب رشته مهندسی شیمی بپردازید، دراین مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته سایت فسفر تصمیم گرفتیم درباره این رشته، گرایش های آن، مهارت های موردنیاز و…. صحبت کنیم.

ماهیت رشته مهندسی شیمی

مهندسان شیمی فرآیندهای تولید مواد شیمیایی را توسعه داده و طراحی می کنند. مهندسان شیمی اصول شیمی، زیست شناسی ، فیزیک و ریاضیات را برای حل مشکلاتی که شامل تولید یا استفاده از مواد شیمیایی، سوخت، دارو، مواد غذایی و بسیاری محصولات دیگر است، به کار می گیرند. هدف از پرورش مهندسان شیمی این است که این افراد از دانش شیمی بهترین استفاده را کنند تا محصولات جدید بسازند. امروزه صنایعی مانند خودروسازی، پزشکی، هوافضا، الکترونیک، نظامی و محیط زست از محصولات تولید شده توسط مهندسان شیمی استفاده می کنند.

آیا رشته مهندسی شیمی سخت است؟

مهندسی شیمی، رشته ای غیرقابل انکار و چالش برانگیز است که شامل مباحث فیزیک و ریاضی زیادی است . به هر حال اگر فرد دارای پشتکار،علاقه به دروس شیمی، پایه قوی در ریاضیات و فیزیک داشته باشد، آنقدر هم سخت نیست.

Introducing-the-field-of-chemical-engineering

معرفی رشته مهندسی شیمی

آیا رشته مهندسی شیمی رشته خوبی است؟

عموم مردم ، درک زیادی در مورد آنچه که مهندسان شیمی انجام می دهند ، ندارند و این را یک رشته نسبتاً جدید می دانند، همچنین با کاربردهای این رشته هم آشنا نیستند. با این وجود ، بیشتر کارفرمایان نظر مثبتی نسبت به فارغ التحصیلان این رشته دارند و از آنها استقبال می کنند. فارغ التحصیلان این رشته در آینده می توانند موقعیت شغلی خوبی داشته باشند.

تواناهایی های لازم برای ورود به رشته مهندسی شیمی

  • استعداد و علاقه به شیمی
  • مهارت های IT
  • دارا بودن پایه قوی در دروس فیزیک، شیمی و ریاضی
  • مهارت های تحلیلی
  • آگاهی تجاری
  • توانایی کار خوب تحت فشار
  • مهارت های ارتباطی و کار تیمی
  • مهارت حل مسئله

مهارت های نرم افزاری مهندسان شیمی

امروزه با پیشرفت جامعه، تنها دارا بودن از توانایی های بالا برای موفقیت در آن رشته و جذب شدن به بازار کار کافی نیست. بلکه دانشجوی شیمی باید در طی دوران تحصیل خود باید به یادگیری نرم افزار های زیر بپردازد تا موقعیت شغلی خوبی داشته باشد.

  • hysys
  • ASPEN ONE
  • FLUENT
  • Portable WinDrawChem
  • OLGA
  • FEMLAB
  • MATLAB
  • CHEMCAD

معرفی دروس رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی

دروس پایه رشته مهندسی شیمی

معادلات دیفرانسیل، فیزیک 1 و 2، ریاضیات عمومی 1 و 2، شیمی عمومی 1 و 2، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، آزمایشگاه شیمی عمومی 1 و 2.

دروس اختصاصی رشته مهندسی شیمی

برنامه نویسی و شناخت کامپیوتر، ریاضیات مهندسی، ترمودینامیک 1 و 2، موازنه انرژی و مواد، مکانیک سیالات 1 و 2، شیمی آلی، آزمایشگاه شیمی آلی، نقشه کشی صنعتی، استاتیک و مقاومت مصالح، انتقال حرارت 1 و 2، آزمایشگاه انتقال حرارت، آزمایشگاه مکانیک سیالات، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، آزمایشگاه شیمی تجزیه، آزمایشگاه شیمی فیزیک، عملیات واحد 1 و 2، انتقال جرم، کنترل فرآیندها، آزمایشگاه کنترل فرآیندها، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، طرح و اقتصاد مهندسی، کارگاه، پروژه یا طراحی پروژه.

معرفی گرایش های رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی

رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی دارای 8 گرایش است. در برخی از دانشگاه های دانشجویان ملزم به انتخاب گرایش از همان اول هستند، اما در دانشگاه های تهران، دانشجویان باید دو سال تحصیل کنند و با توجه به علاقه و سابقه تحصیلی خود، در یکی از گرایش ها وارد شوند. اما این نکته را در مد نظر داشته باشید که بیشتر درس ها در بین گرایش ها یکی است و انتخاب گرایش در مقطع کارشناسی اولویت اصلی نباشد.

گرایش صنایع پتروشیمی

صنعت پتروشیمی، صنعت جدیدی است که پس از اکتشاف نفت، سبب تولید مواد شیمایی مختلفی شده است. دانشجویان این رشته درباره چگونگی تبدیل فرآورده های نفتی به فرآورده های غیر نفتی را مطالعه می کنند. این فرآورده های دارای ارزش افزوده بسیاری است که متاسفانه در کشور ما میلیون ها تن از این ماده با ارزش را بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده صادر می گردد و اغلب همین مواد با مختصر عملیاتی، با صد ها برابر قیمت وارد کشور می شود. این گرایش در ایران بسیار با اهمیت است. ار وظایف یک مهندس شیمی می توان به طراحی فرآیند های تولید مواد مختلف مانند شوینده های و فرآورده های پلیمری مانند لاستیک، الیاف مصنوعی و پلاستیک، کود های شیمیایی، مواد شیمایی مانند اسید ها و حلال ها اشاره کرد.

Chemical-Engineering-Academic-orientation-of-Petrochemical-Industries

گرایش صنایع پتروشیمی

گرایش صنایع گاز

یک مهندس شیمی گرایش صنایع گاز در دوران تحصیل خود با تمام فرآیند های تبدیل گاز طبیعی به گار مصرفی از استخراج گرفته تا انتقال را  مطالعه می کند. از حیطه های کاری یک مهندش صنایع گاز می توان به نحوه شیرین کردن گاز، تعیین اندازه قطر لوله گاز، نحوه گرفتن گاز دی اکسید کربن، نحوه انتقال گاز از چاه به پالایشگاه اشاره کرد.

گرایش پالایش و شیمیایی سلولزی

دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود با شیوه طراحی دستگاه های جداکننده مایعات از مایعات، دستگاه های جداکننده مایعات از گازها، برج های تقطیر آشنا می شوند. هدف اصلی این گرایش تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی است. دانشجویان این گرایش معمولا در پالایشگاه های کشور که نفت خام را به فرآورده های نفتی تبدیل می کنند، مشغول می شوند.

گرایش صنایع پلیمر

مهندسان گرایش پلیمر وظیفه تبدیل پلیمرهای خام به پلیمر های صنعتی دارند. مهندسان پلیمر در دوران تحصیل خود با نحوه ساخت پلیمر های مصنوعی مانند پوشش کابل ها؛ رنگ های شیمیایی، لاستیک ها و پلاستیک ها از مواد نفتی را مطالعه می کنند.

گرایش صنایع شیمیایی معدنی

گرایش صنایع شیمیایی معدنی با مواد معدنی و غیر آلی در ارتباط است. دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود با نحوه تبدیل مواد شیمیایی استخراج شده از معدن به محصولات شیمیایی معدنی مانند سیمان، گچ، کاشی، گازهای صنعتی، اسید ها و بازها آشنا می شوند. تمام فرآیند هایی که روی مواد وارد شده به کاخانه طراحی و انجام می شود، به عهده مهندس شیمی گرایش صنایع شیمیایی معدنی است.

گرایش طراحی فرآیند های صنعت نفت

دانشجویان گرایش طراحی فرآیند های صنعت نفت در دوران تحصیل دروس تخصصی و اختیاری مربوط به مباحث صنایع نفت را مطالعه می کنند.

 گرایش صنایع غذایی

امروزه اکثر افراد جامعه تمایل دارند که غذاهای سالم و مغذی استفاده کنند و ویتامین های ضروری را در موادغذایی روزانه خود دریافت کنند تا نیاز به استقاده از مولتی ویتامین های غیر ضروری پیدا نکنند. دانشجویان مهندسی صنایع غذایی در دوران تحصیل خود مهارت های لازم برای تبدیل مواد غذایی به محصولات غذایی کامل تر و طعم بهتر را پیدا می کنند. اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با این رشته هستید، میتوانید مطلب “همه چیز درباره رشته صنایع غذایی” را درسایت فسفر مطالعه کنید.

Chemical-Engineering-Educational-Orientation-Food-Industry

گرایش صنایع غذایی

گرایش بهره برداری

گرایش بهره برداری را میتوان رشته مستقل در مهندسی شیمی به حساب آورد. دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود به مطالعه مباحثی مانند حفاری، اکتشاف نفت، مخازن هیروکربنی و … می پردازند.

معرفی گرایش های رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای 14 گرایش ترموسینتیک و کاتالیست، فرآیندهای جداسازی، طراحی فرآیند، مدلسازی-شبیه سازی و کنترل، محیط زیست، فرآوری و انتقال گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی معدنی، نانوفناوری، پلیمر، پدیده های انتقال، زیست پزشکی، مهندسی انرژی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مقطع ارشد این رشته میتوانید به مطلب “ارشد مهندسی شیمی” مراجعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی شیمی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی شیمی در ایران

پیدا کردن شغل مناسب مرتبط با رشته تحصیلی، دغدغه بیشتر فارغ التحصیلان هر رشته است. دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی اگر در دوران تحصیل خود مهارت ها لازم را کسب کنند، میتوانند در حیطه کاری رشته خود مشغول به کار شوند؛ زیرا بازار کار این رشته نسبت به سایر رشته های مهندسی مناسب تر است. با گسترش کارخانه های صنایع غذایی و صنایع دارویی آینده شغلی خوبی را برای این رشته میبینیم.

Chemical-engineering-labor-market-in-Iran

بازار کار مهندسی شیمی در ایران

وظایف و مسئولیت های مهندسان شیمی

مهندسان شیمی وظیفه توسعه فرآیندهای جدید صنعتی و طراحی کارخانه ها و تجهیزات جدید و یا اصلاح موجود را دارند. فرآیندی که آنها بوجود می آیند برای ایجاد محصولاتی از نفت و گاز گرفته تا مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شود. از جمله نقش هایی که یک مهندس شیمی می تواند داشته باشد، عبارت اند از:

  • آزمایش فرآیندهای جدید
  • جمع آوری داده های مورد نیاز برای ایجاد اصلاحات و تغییرات
  • نظارت بر ساخت و ساز گیاهان جدید
  • استفاده از و توسعه نرم افزار شبیه سازی فرایند برای تهیه بهترین روش های تولید
  • خرید و نصب تجهیزات
  • با استفاده از اصول علمی مربوط به بزرگی ، حرکت ، انتقال حرارت و غیره
  • نظارت بر عملیات کارخانه
  • بررسی و عیب یابی مشکلات گیاه / فرآیند
  • برنامه ریزی و هماهنگی کار برای مهلت مهلت و در بودجه های مالی
  • اطمینان از عملکرد تجهیزات با مشخصات و ظرفیتهای مناسب
  • ارزیابی ایمنی و مسائل زیست محیطی
  • برقراری ارتباط با مهندسان پروژه و پروژه ها
  • اطمینان از شرایط کار ایمن و رعایت قوانین بهداشت و ایمنی.

فرصت های شغلی فارغ التحصیلان مهندسی شیمی

  • شرکت های تولید و فرآوری مواد شیمیایی (به عنوان مثال ، داروسازی ، کالاهای مصرفی ، مصنوعی ، پلاستیک ، رنگ و تولید کننده پلیمر)
  • صنعت تصفیه آب
  • تولید کنندگان مواد غذایی
  • شرکت های پالایش نفت / پتروشیمی و شرکتهای خدماتی و پیمانکاری وابسته
  • واحدهای مختلف صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از جمله اوپراتوری واحد، ایمنی، واحد کنترل، مدیریت واحد و کارخانه
  • صنایع بازیافت فلزات و عناصر گران‌بها
  • مراکز دانش‌بنیان و حوزه‌های فناوری
  • صنایع تولید رنگ و رزین
  • صنایع استخراج فلزات با ارزش

درآمد و حقوق رشته مهندسی شیمی در ایران

میزان دریافتی این مهندسین به عواملی مانند سطح تحصیلات، سابقه کاری، دولتی با خصوصی بودن محیط کار، سمت کاری، حوزه کاری بستگی دارد. مهندسانی که در بخش های دولتی مشغول شوند، مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق دریافت می کنند. اگر مهندسان شیمی ملزم به ماموریت خارج از شهر و مناطق نقتی باشند، به علت سختی کار حقوق بیشتری نسبت به کارمندان دریافت می کنند. مهندسانی که در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند، طبق توافق با کارفرما، حقوق دریافت می کنند، زیرا این شرکت ها با توجه توان مالی خود حقوق تعیین می کنند. در حالت کلی میانگین حقوق و درآمد ماهانه مهندس شیمی را میتوانیم 8/000/000 میلیون تومان در نظر بگیریم.

Chemical-Engineering-Salary

درآمد و حقوق مهندسی شیمی

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته مهندسی شیمی در ایران

دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه اول بین دانشکده های مهندسی شیمی در ایران دارد. دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

  • دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دانشگاه گلستان، دانشگاه کردستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه یاسوج، دانشگاه شهید مدنی، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی بابل، دانشگاه اراک، دانشگاه اردکان، دانشگاه یزد، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه تفرش، دانشگاه رازی، دانشگاه زنجان، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه کاشان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه ایلام، دانشگاه بجنورد، دانشگاه بناب، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه تبریز، دانشگاه سمنان، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه گیلان، دانشگاه مراغه، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه صنعتی سیرجان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه غیر انتفاعی شمال – آمل، دانشگاه قم، دانشگاه شاهرود، دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل، دانشگاه مهندسی فناوری های نوین – قوچان.

کارنامه قبولی رشته مهندسی شیمی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی شیمی- دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته مهندسی شیمی- دانشگاه تهران99

کارنامه قبولی رشته مهندسی شیمی- دانشگاه تهران

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی شیمی در دنیا

رشته مهندسی شیمی از جمله رشته هایی است که در هر جای دنیا دارای بازارکار و آینده شغلی خوبی است. این مهندسین می توانند در فرصت های شغلی مانند مهندسی جذب، مهندسی فرآیند شیمیایی، مهندس تحقیقات شیمی، مهندسی سوخت، مهندسی فرآیند، مهندسی اکسیداسیون، مهندسی پلاستیک، مهندسی پلیمریزاسیون، مهندسی فرآیند پالایشگاه مشغول به کار شوند. مهندسان این رشته در سطح ابتدایی باید زیر نظر مهندسان با تجربه کار کنند. حتی مهندسان شاغل در شرکت های بزرگتر ملزم به دیدن آموزش رسمی در کلاس ها و سمینار ها هستند. مهندسان پایه با کسب دانش و تجربه ، برای توسعه طرح ها ، حل مشکلات و تصمیم گیری به سمت پروژه های دشوارتر با استقلال بیشتر حرکت می کنند. طبق پیش بینی های انجام شده این رشته تا سال 2026، نرخ رشد 8 درصدی داشته و در آینده شاهد افزایش فرصت های شغلی برای این مهندسین هستیم.

درآمد و حقوق رشته مهندسی شیمی در دنیا

برای مشاهده حقوق و درآمد مشاغل این حرفه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کند.

کشورهایی با بالاترین حقوقمیزان حقوق در سال
ایالات متحده114،500 دلار
سوئیس103000 دلار
ژاپن101،200 دلار
آلمان94000 دلار
استرالیا90500 دلار
دانمارک84،500 دلار
کانادا83000 دلار
فنلاند78500 دلار
نروژ78000 دلار
ایرلند77000 دلار
درآمد و حقوق رشته مهندسی شیمی در دنیا

بهترین دانشگاه های مهندسی شیمی در دنیا

برخی ازدانشجویان به دلیل شرایط داخلی و دیگر عوامل تمایل به تحصیل این رشته در خارج از کشور دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بهترین دانشگاه های این رشته را که در سال 2020 معرفی شده اند را به ترتیب شما معرفی کنیم.

3.4/5 - (10 امتیاز)

یک نظر

  1. نازنین پاسخ

    با سلام
    ایا افراد این رشته مهندسی شیمی میتوانند در شرکت نفت کار کنند؟اگر که میتوانند وارد شرکت نفت شوند، در چه قسمتی استخدام میشوند ؟؟
    لطفا جواب بدید ممنون

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام روزتون بخیر
      هیچ تضمینی بابت اینکه حتما مهندسی نفت بخوانید تا استخدام شوید با توجه به شرایط کشور نیست. اما بله تا حدودی می توان گفت فرصت های شغلی برای این رشته در شرکت های مرتتبط با نفت و گاز وجود دارد.

  2. سید امیر حسین حسینی پاسخ

    سلام
    احتمال اشتغال در کدام یک از رشته های مهندسی بیشتر است؟!
    ممنون از سایت مفید و کاربردی شما

  3. علی پاسخ

    سلام. بنده فارق التحصیل گرایش کارشناسی شیمی گرایش صنایع پتروشیمی هستم ولی هنوز موفق به استخدام در زمینه رشته کاری خودم نشدم. لطفا دوستان در این زمینه راهنمایی کنند.

  4. پویا پاسخ

    سلام
    بنظرم این رشته همون رشته شیمی کاربردی هست البته با کمی تعریف متفاوت!
    بنظرم این رشته بیشتر برای دوستان ساکن جنوب مثل اهواز و بوشهر مناسب هست!
    از اینکه حتما این رشته جذب بازار کار با حقوق بیشتر از ۵ میلیون بعید میدونم
    بنظرم این رشته بیشتر جنبه تحقیقاتی داره تا جنبه عملی!!

    1. علی اصغر پاسخ

      عزیزم من بوشهری هستم و من می‌دونم یه کارگر ساده شرکت پتروشیمی کم تر از 10 میلیون تومان درآمد ماهانه دارد

      1. پویا پاسخ

        با عرض سلام
        دوست عزیز با توجه به وضعیت اقتصاد کشور ما متخصصان این رشته باید فراتر از حد انتظار عمل کنن یا بعبارتی در حد یک نظریه پرداز باشن و راه حل های اجرایی در رتبه بالایی ارائه کنن تا بتونن صاحبان صنعت که همان روسای بخش خصوصی بتونن اعتماد کنن واین مسیر نیاز به تجربه فوق العاده بالایی که بنظرم توان دانشجویان در این مورد کمی ضعیف هست چون انتقال تجربه یب کیفیت هست!

    2. ...... پاسخ

      سلام پیشنهاد میدم بدون مطالعه هر دو رشته انقد راحت نظر ندید این نظر شما نظری هست ک افراد عام و بی اطلاع و شناخت راجع ب رشته ها نظر میدن مهندسی شیمی ب طور کلی با شیمی کاربردی متفاوت هست بیشتر مطالعه کنین !!!!!

  5. فاطمه پاسخ

    یادمه چندتا از دانشجوهای شیمی کاربردی که از رتبه های الف کلاسشون بودن دوسال زور زدن تغییر رشته بدن ارشد مهندسی شیمی بخونن بعد خودشون اذعان کردن که واقعا سخته و نمیتونن الان این اقا پویا اومده بدون اینکه حتی اطلاعات اولیه رو داشته باشه میگه بنظرم رشته مهندسی شیمی همون شیمی کاربردیه.😂😂نظر شما کاملا اشتباهه آقا پویا. مهندسی شیمی بیشتر طراحی و توسعه ی فرایندهای شیمیایی در مقیاس عملی و صنعتیه درحالی که باید واکنشهای شیمیایی رو هم تا حد زیادی بلد باشه یعنی تلفیقی از شیمی کاربردی و مهندسی مکانیک سیالاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.