تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of urban engineering

رشته مهندسی شهرسازی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

بعد از مهندسی عمران، رشته مهندسی شهرسازی یکی از جالب ترین رشته های گروه ریاضی به حساب می آید که هر ساله دانشگاه های معروف در کشور اقدام به پذیرش دانشجویان رشته شهرسازی با رتبه های خوب می کنند. این رشته کمی هنری است و نیازمند این است که فرد در انجام امور شهری خلاق باشد. هر داوطلب کنکور هنگامی که زمان انتخاب رشته فرا می رسد به دنبال بررسی کامل آن رشته از لحاظ مدت زمان تحصیل، گرایش، محیط های کاری، وظایف شغلی، روحیه کاری، دانشگاه های برتر، درآمد و بازار کار و … می باشد.

به همین دلیل ما در سایت فسفر به بررسی همه رشته های گروه ریاضی، تجربی و انسانی می پردازیم.

ماهیت رشته مهندسی شهر سازی

با افزایش جامعه و شهر نشینی رشته مهندسی شهرسازی کمک بسیاری کرده است. شهرسازی یعنی سازماندهی یک شهر برای اسکان افراد جامعه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی. یک مهندس شهر سازی با مطالعه طرح ها سعی در توسعه شهرها و به حداقل رساندن مشکلات شهری با توجه به جمعیت شهری دارد.

یک مهندس شهرسازی علاوه بر توسعه و زیبایی شهر باید نگران زیر ساخت های شهر مانند مشخص کردن، طراحی، ساخت و نگهداری خیابانها، پیاده روها، شبکه های آبرسانی، فاضلاب ها، روشنایی خیابان ها، مدیریت و دفع زباله های جامد شهری، انبارهای ذخیره سازی انواع مواد فله ای است که برای نگهداری و کارهای عمومی (نمک ، شن و ماسه و غیره) مورد استفاده قرار می گیرد، پارک های عمومی و زیرساخت های دوچرخه سواری، بهینه سازی جمع آوری زباله و شبکه های خدمات اتوبوس هم باشد.

مهندسی شهرسازی یک رشته ترکیبی از مهندسی محیط زیست، مهندسی منابع آب و مهندسی حمل و نقل است. با اینکه این رشته جز رشته های مهندسی است اما در دانشکده هنر و معماری تدریس می شود به عنوان رشته برنامه ریزی شهری می شناسند.

Introduction-to-Urban-Engineering

معرفی رشته مهندسی شهر سازی

توانایی های ورود به رشته مهندسی شهرسازی

شهرسازی یک رشته ترکیبی و میان رشته ای است که هم شامل کارهای طراحی هم فنی می شود. فردی که قصد دارد در رشته شهرسازی تحصیل کند با دارای مهارت هایی مانند درک و ذوق هنری، تجزیه و تحلیل مناسب، خلاقیت و نوآوری، آشنایی با زبان انگلیسی، طراحی و شناخت روانشناسی رنگ ها، مهارت های ارتباطی مذاکره ای، سازماندهی و مدیریت زمان داشته باشد. علاوه بر مهارت های فوق باید روزانه اطلاعات خودش را در زمینه های مختل شهری، اجتماعی، انسانی، اقتصادی بالا ببرد.

مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی شهرسازی

امروزه با پیشرفت جامعه و تکنولوژی مهندسان علاوه بر دروس تئوری باید بر یک سری از نرم افزارهای تخصصی هم تسلط داشته باشد با بتواند جذب بازارکار شود.

CityEngine : نرم افزار ایجاد مدل سازی سه بعدی شهری

Revit : نرم افزار مدل سازی و طراحی نقشه های ساختمانی

Auto Cad : نرم افزار طراحی های دو بعدی و سه بعدی و علوم مهندسی مرتبط با نقشه کشی

GeoShow۳D : نرم افزاری قوی برای مدیریت اطلاعات جغرافیایی سه بعدی

نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی شهرسازی

نرم افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی شهرسازی

معرفی دورس رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته 4 است و دارای دروس پایه و اصلی تخصصی است. برای آشنایی بیشتر با این رشته دراین قسمت به معرفی دروس این رشته می پردازیم.

دورس پایه رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی

 درآمدی‌ بر شهرشناسی‌، کاربرد ریاضیات‌ در شهرسازی‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، مبانی‌ جغرافیا، درک‌ و بیان‌ محیط‌ شهری‌، مبانی‌ اقتصاد، کاربرد هندسه‌ در شهرسازی‌، بوم‌شناسی‌ طبیعی‌ و انسانی‌، کارگاه‌ بیان‌ تصویری‌، زبان‌ تخصصی‌.

دروس‌ اصلی‌ رشته مهندسی شهرسازی

کاربرد نقشه‌برداری‌، جغرافیای‌ شهری‌، کارگاه‌ مهندسی‌ تأسیسات‌ شهری‌، کاربرد رایانه‌ در شهرسازی‌، مبانی‌ مهندسی‌ تأسیسات‌ شهری‌، تاریخ‌ و فرهنگ‌ شهرنشینی‌ جهان‌، طراحی‌ و کاربرد نظام‌ اطلاعات‌، کارگاه‌ مهندسی‌ شبکه‌ حمل‌ و نقل‌‌، آشنایی‌ با مبانی‌ معماری‌ وساختمان‌، مبانی‌ مهندسی‌ شبکه‌ حمل‌ و نقل‌، تاریخ‌ و فرهنگ‌ شهرنشینی‌ ایران‌، آمار و روش‌های‌ کمی‌ در شهرسازی‌، آشنایی‌ با مصالح‌ و ساخت‌، جامعه‌شناسی‌ شهری‌، اقتصاد شهری‌، کارگاه‌ مطالعات‌ شهری‌، حقوق‌ و قوانین‌ شهری.‌ 

دروس‌ تخصصی‌ رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی

مبانی‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌، کارگاه‌ طراحی‌ شهری‌، مبانی‌ و روش‌های‌ طراحی‌ شهری‌، مبانی‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ مسکن‌، کارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ شهری‌ (کاربری‌ زمین‌)، مدیریت‌ و سازمان‌ اجرایی‌ شهری‌، کارگاه‌ برنامه‌ریزی‌ مسکن‌، کارگاه‌ طرح‌های‌ اجرایی‌، شناخت‌ فضاهای‌ شهری‌ ایران‌، کارگاه‌ آماده‌ سازی‌ زمین‌، روش‌ تحقیق‌ در شهرسازی‌، کارگاه‌ برداشت‌ کاربری‌، طرح‌ نهایی‌.

معرفی گرایش های رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارند و دانشجویان در مقطع ارشد و دکترا می تواننند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد

رشته مهندسی شهرسازی در مقطع ارشد دارای 3 گرایش اصلی طراحی شهری، برنامه ریزی شهری و مدیریت شهری است.

مجموعه امتحانیعنوان رشتهتوضیحات
برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهریبرنامه ریزی شهریدانشجویان این گرایش در دوران تحصیل آموزش های لازم برای تهیه طرح های جامع شهری را می بینند و در مقیاس بزرگتر از مهندسین حوزه طراحی شهری، فعالیت می کنند.
برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهریبرنامه ریزی منطقه ایدانشجویان این گرایش در دوران تحصیل آموزش های لازم برای تهیه طرح های مناطق شهری را می بینند.
برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهریمدیریت شهریهدف از پرورش دانشجویان گرایش مدیریت شهری، متخصصینی است که به اداره و توسعه فضا ها بپردازند. این مهندسین با مهندسان گرایش برنامه ریزی شهری در ارتباط هستند.
طراحی شهریطراحی شهریاین گرایش بیشتر به رشته مهندسی معماری نزدیک است. دانشجویان این گرایش توجه ویژه ای به اصول زیباشناسی و طراحی فضاهای شهری دارند.
طراحی شهریطراحی فضاهای اموزشیدانشجویان این گرایش توجه ویژه ای به اصول زیباشناسی و طراحی فضاهای آموزشی دارند.
گرایش های رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد
 گرایش طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد
گرایش طراحی شهری در مقطع کارشناسی ارشد

معرفی گرایش های رشته مهندسی شهرسازی در مقطع دکترا

  • گرایش برنامه ریزی شهری
  • گرایش برنامه ریزی منطقه ای
  • گرایش برنامه ریزی شهری و منطقه ای
مقطع تحصیلیگرایش
کارشناسیشهرسازی
کارشناسی ارشدبرنامه ریزی شهری
برنامه ریزی منطقه ای
مدیریت شهری
طراحی شهری
طراحی فضاهای اموزشی
دکتراشهرسازی/ شهرسازی اسلامی/ برنامه ریزی شهری
برنامه ریزی منطقه ای
برنامه ریزی شهری و منطقه ای
نگاه کلی به گرایش های رشته مهندسی شهرسازی

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی شهرسازی در مقاطع بالاتر

درحال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی شهر سازی در ایران

این رشته از رشته های پرکاربرد است و برای پیشرفت کشور در سطح جهانی، به مهندسین زیادی در این زمینه نیاز داریم و کشور باید چاره ای تدبیر کند تا با وجود کمبود بودجه، سرمایه گذاری های بیشتری در این زمینه انجام دهد. بازار کار این رشته بسیار وسیع است و این مهندسین یا در پروژه های دولتی مانند پروژه های شهرداری فعالیت دارند، یا به عنوان مهندس مشاور در شرکت های مشغول به کار می شوند.

یک مهندس شهرسازی باید فراتر از مهندس معماری فکر کند و یک شهر یا منطقه را با با توجه به خصوصیات انسانی، اجتمائی، فرهنگی، اقتصادی و تمام ویژیگی های آن بررسی کند تا بتواند پروژه های موفقی داشته باشد. اگر فارغ التحصیلان این رشته تجربه کاری خوبی داتشه باشند و کمی تلاش کنند، آینده شغلی خوبی دارند.

Urban-engineering-labor-market-in-Iran
بازار کار مهندسی شهر سازی در ایران

وظایف مهندسین شهرسازی

مهندسین شهرسازی هم مانند دیگر مهندسین وظایف خاصی دارند. از جمله وظایف این مهندسین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر اجرای پروژه های ساختمانی و شهرسازی
  • طراحی و برنامه ریزی برای ایجاد انواع شهرک های مسکونی، تجاری و صنعتی
  • مکان یابی عناصر و کاربری های گوناگون شهری
  • انجام پروژه های طراحی، ساخت محوطه ها، تفکیک اراضی و …
  • برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید
  • دادن مشاوره به مدیران و مسئولان در امور شهری
  • طراحی اولیه یا مجدد خیابان ها و معابر با هدف افزایش ایمنی

فرصت های شغلی برای مهندسین رشته شهرسازی

فارغ التحصیلان مهندسی شهر سازی، با توجه به علاقه و دانش خود می توانند در دفاتر شهر سازی و فنی شهرداری های، وزارت راه شهرسازی و سازمان های مسکن و شهرسازی استان ها، دفاتر فنی وزارت کشور، دفاتر فنی جهاد کشاورزی، کارشناسی دادگستری، دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر نهاد های مرتبط با اجرای طرح های شهری کشور مشغول به کار شوند.

اگر این دانشجویان تمایل به کار در شرکت های خصوصی داشته باشند می توانند در شرکت های خصوصی به عنوان مهندس مشاور در زمینه های تهیه طرح ها و برنامه های شهری به فعالیت بپردازند. همچنین این مهندسین با قبولی در آزمون نظام مهندسی می توانند پروانه اشتغال به کار و حق امضا را دریافت کنند.

Jobs-in-Urban-Engineering
فرصت های شغلی برای مهندسین رشته شهرسازی

درآمد و حقوق رشته مهندسی شهرسازی در ایران

درآمد این مهندسین با توجه به اینکه کارمند دولتی باشند یا به صورت پروژه ای در شرکت های خصوصی کار کنند متفاوت است. مهندسینی که در سازمان های دولتی مشغول به کار هستند، حقوق ثابتی با توجه به قانون کشور دریافت می کنند که با توجه به سطح تحصیلات، سابقه کار تعیین می کنند. حداقل حقوق مهندس شهرسازی کارمند در سازمان های دولتی 3 میلیون است. افرادی هم که به صورت پروژه ای کار می کنند طبق توافق با کارفرما، حقوق دریافت می کنند.

دانشگاه های برتر رشته شهرسازی در ایران

دانشگاه تهران، داشنگاه هنر تهران، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

دیگر دانشگاه های سراسری و غیر انتفاعی ارائه دهنده این رشته درایران عبارت اند از:

دانشگاه یزد، دانشگاه شیراز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه ارومیه، دانشگاه سمنان، دانشگاه لرستان – خرم آباد، دانشگاه سلمان فارسی – کازرون، دانشگاه خلیج فارس – بوشهر، دانشگاه بجنورد، دانشگاه مازندران – بابلسر، دانشگاه گیلان – رشت، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا، مرکز آموزش عالی لار، دانشگاه کردستان – سنندج، دانشگاه زابل، دانشگاه غیرانتفاعی سوره – تهران، موسسه غیرانتفاعی انرژی – ساوه، موسسه غیرانتفاعی پویش – قم، دانشگاه غیرانتفاعی خیام – مشهد، دانشگاه غیرانتفاعی صنعتی سجاد – مشهد، موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری – مشهد، موسسه غیرانتفاعی بینالود – مشهد، دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل، موسسه غیرانتفاعی آیندگان – تنکابن، موسسه غیرانتفاعی پردیسان – فریدون کنار، موسسه غیرانتفاعی آپادانا – شیراز، موسسه غیرانتفاعی پیشتازان – شیراز، دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان، موسسه غیرانتفاعی امین – فولاد شهر اصفهان، دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان، موسسه غیرانتفاعی پرتو – زاهدان، موسسه غیرانتفاعی اشراق – بجنورد، موسسه غیرانتفاعی امید – نهاوند، موسسه غیرانتفاعی بعثت – کرمان، موسسه غیرانتفاعی تمیشان – بهشهر، موسسه غیرانتفاعی توسعه دانش – سنندج.

کارنامه قبولی رشته 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مهندسی شهرسازی – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته مهندسی شهرسازی - دانشگاه تهران 99
کارنامه قبولی رشته مهندسی شهرسازی – دانشگاه تهران 99

بازارکار وآینده شغلی رشته مهندسی شهرسازی در دنیا

امروزه دانشجویان زیادی قصد تحصیل و کار در خارج از کشورا دارند. اولین دغدغه این افراد این است که در کدام کشور بازارکار و آینده شغلی بهتری داریم. مهندسین شهرسازی با توجه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جامعه شناختی به طراحی فضای شهری می پردازند. جایگاه شغلی این مهندسین در کشورهای توسعه یافته آمریکایی و اروپایی، به دلیل توسعه شهرها بسیار خوب است. هر ساله کشورهایی مانند کانادا، سوئد، انگلیس و استرالیا متقاضی جذب نیروی ماهر و تحصیل کرده با حقوق های بسیار بالا هستند. بر طبق پیش بینی ها میزان رشد مشاغل مهندسی شهرسازی تا سال 2029، 11 درصد است که رشد رشد این شغل بسیار سریع تر میانگین سرعت رشد سایر مشاغل است.

درآمد و حقوق رشته مهندسی شهرسازی در دنیا

برای مشاهده حقوق مشاغل این حوزه، میتوانید به سایت payscale مراجعه کنید و حقوق شغل موردنظر با توجه به سطح تحصیلات، سابقه کاری را در کشور دلخواه ببینید.

کشورهای متقاضیمتوسط ​​حقوق و دستمزد در سال
سوئد468.005 کرون
کانادا61،430 دلار
انگلیس28,816 پوند
استرالیا71,832 دلار
درآمد مهندسی شهرسازی در دنیا

دانشگاه های برتر رشته مهندسی شهرسازی در دنیا

2.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.