تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Consulting

رشته مشاوره: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

امروزه به دلیل دغدغه های زندگی و وجود تنش های زیاد، بزرگترین آرزوی هر انسانی زندگی آرام و شیرین است. رشته مشاوره برای داوطلبان گروه انسانی بسیار جذاب است. آنها تصور می کنند که در آینده در یک دفتر زیبا با هزاران کارمند خبره مشغول به کار می شوند و آینده شغلی خوبی دارند.

یکسری از دواطلبان فکر می کنند که در علاوه بر تحصیل در یکسری کارگاه ها شرکت می کنند و با گرفتن آن مدراک و گواهینامه ها به عنوان مشاور برتر در یک شرکت استخدام می شوند.

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته سایت فسفر قصد داریم به طور کامل این رشته را مورد بررسی قرار دهیم و به سوالات زیر پاسخ بدهیم.

مشاوران در واقع چه کاری انجام می دهند؟

چگونه یک مشاور خوب باشم؟

فرصت های شغلی برای مشاوران چگونه است؟

وضعیت ادامه تحصیل و گرایش این رشته چگونه است؟

ماهیت رشته مشاوره

مشاوران وظیفه ارائه مشورت تخصصی به گروه خاصی از افراد از دانش آموزان تا کارمندان یک شرکت را دارند. مشاوران برای به اشتراک گذاشتن تخصص و دانش خود و کمک به مشاغل در دستیابی به اهداف و حل مشکلات نقش زیادی دارند. مشاغل غالباً از مشاوران برای جذب و استخدام نیرو استفاده می کنند تا در هزینه های صرفه جویی کنند.

مشاوران به عنوان شخص جدیدی در شرکت یا سازمان ، وضعیت را از منظر تازه ای مشاهده می کنند. از آنجا که یک مشاور به فرهنگ خاص سازمانی، بررسی همکار یا روحیه، تسلط دارند می توانند به عنوان کاتالیزور تغییر عمل بدهند و روند کار را بهبود دهند.

مشاوران نباید تنها بر دروس دانشگاهی خود تکیه کنند بلکه باید دانش و تجربه خود را در زمینه های گسترده بالا ببرند. با توجه به افزایش شغل مشاور، چشم انداز شغلی خوبی برای این رشته از لحاظ حقوقی دیده می شود.

معنای واقعی مشاوره کمک به افراد در حل مشکلات و انتقال از وضعیت فعلی خود به حالت دلخواه خود است.

The-role-of-the-consultant

مشاوران زمان زیادی را صرف صحبت کردن با دیگران و کمک به آنها می کنند

تفاوت مشاوران با روانشناسان

خیلی از داوطلبان فکر می کنند این رشته با رشته روانشناسی مشابه هستند، اما خیر این طور نیست. رشته مشاوره از زیر گروه های تخصصی رشته انسانی است، اما برای ورود به رشته روانشناسی از هر دو رشته تجربی و انسانی هم می شود اقدام کرد.

روانشناسان و مشاوران هر دو متخصص سلامت روان هستند. افراد در هر دو زمینه دارای مجوز دولتی هستند. در حقیقت، آنها اغلب وظایفی مشترک با هم دارند، اما در تحصیلات دانشگاهی و فرصت های شغلی آن ها تقاوت هایی وجود دارد.

تقاوت حیطه کاری مشاوران و روانشناسان

حیطه کاری روانشناسان معمولاً شامل طیف گسترده ای از تست ها از جمله تست های ضریب هوشی و تست های عملکرد عصبی است. روانشناسان ممکن است حتی آزمایشاتی به صورت تلفنی برای بیمارانی انجام دهند. هر دو زمینه رشد و پیشرفت جدی دارند، اما مشاوره سریعتر رشد می کند.

اما معمولاً مشاوران در تست هایی که می توانند انجام دهند بسیار محدودتر هستند. خطوط و تمایزات گاهی اوقات می تواند تار شود. برخی فارغ التحصیلان رشته مشاوره دوره های خارج از تحصیلات دانشگاهی را دنبال می کنند تا بتوانند ارزیابی های روانسنجی را انجام دهند. با این وجود ، آنها ممکن است فقط در شرایط خاص ، فقط به انجام برخی از تست ها محدود شوند. حتی مشاورانی كه در ارزیابی روان سنجی مشغول به كار هستند ، باید توسط روانشناس کنترل شوند.

روانشناسان به احتمال زیاد با افرادی که دارای بیماری روانی جدی هستند همکاری می کنند. آنها آموزش دیده اند تا روان درمانی را با طیف وسیعی از مراجعان انجام دهند. البته روانشناسانی که به صورت خصوصی هستند می توانند تمرکز خود را روی مشاوره انتخاب کنند. روانشناسان بیشتر در تحقیقات شرکت می کنند. برخی از مشاوران تصمیم می گیرند که یک دوره دکترا را دنبال کنند و به این عرصه ها بروند.

توانایی مورد نیاز برای ورود به رشته مشاوره

این رشته نیازمند صبر و حوصله زیاد است. زیرا فردی که به مشاوره رجوع می کند تمایل دارند فرد مشاور به حرف های اون گوش دهد. یک مشاور باید دارای قدرت حل مسئله و مهارت ارتباطی عالی باشد تا در شرایط دشوار بهترین تصمیم را برای فرد بگیرد. یک مشاور علاوه بر مطالعه روزانه در حیطه خود باید به بررسی موضوعات جامعه و نحوه حل آن در طبقات فرهنگی جامعه بپردازد.

به دلیل پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن همه روند های کاری، مشاور باید با حداقل مهارت های نرم افزاری مانند ICDL آشنا باشد. اگر شما فردی با داشتن روحیات فوق و داوطلب کنکور انسانی هستید، می توانید به رشته مشاوره برای انتخاب رشته خود فکر کنید.

Job-skills-of-a-consultant

مهارت های شغلی یک مشاور

معرفی دروس رشته مشاوره در مقطع کارشناسی

دروس عمومی در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی 1 و2، تاریخ وتمدن اسلامی.

دروس پایه و اصلی در مقطع کارشناسی

ریاضیات پایه، آمار استنباطی، آمار توصیفی، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، اصول فلسفه آموزش و پرورش، سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روان شناسی، روش تحقیق در علوم تربیتی و روان شناسی، روش ها و فنون تدریس، مقدمات مدیریت آموزشی، تولید و کاربرد مواد آموزشی، مبانی جامعه شناسی، جامعه شناسی آموزش و پرورش، انسان از دیدگاه اسلامف فیزیولوژی انسان، خانواده در اسلام و ایران، روان شناسی عمومی، روان شناسی از دیدگاه دانشکندان اسلامی، روان شناسی رشد 1و2، روان شناسی اجتماعی، روان شناسی تربیتی، روان شناسی یادگیری، روان شناسی شخصیت، روان شناسی و آموزش و پرورش افراد استثنایی، آسیب شناسی روانی 1و2، اختلالات یادگیری، بهداشت روانی، مسائل نوجوانان و جوانان، آسیب شناسی اجتماعی، مبانی راهنمایی و مشاوره، روش ها و فنون راهنمایی و مشاوره.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، کاربرد آزمون های هوش، استعداد و رغبت در مشاوره، کاربرد آزمون های تشخیص و شخصیت در مشاوره، نظریه های مشاوره و روان درمانی، راهنمایی و مشاوره گروهی، مشاوره خانواده، مددکاری اجتماعی، روش های تغییر و اصلاح رفتار، متون زبان تخصصی، پروژه تحقیقاتی، تمرین عملی راهنمایی و مشاوره 1 و 2.

دروس اختیاری در مقطع کارشناسی

بازی درمانی، تغییرات اجتماعی، خانواده نابسامان و عوامل آن، مقدمات روان پزشکی، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، سازماندهی و اداره خدمات راهنمایی و مشاوره، مبانی کامپیوتر، برنامه نویسی کامپیوتر، روان شناسی هنر و تبلیغات، جامعه شناسی ارتباطات، روش های تحلیل سیاسی، هنر و خوشنویسی، بهداشت عمومی و کمک های اولیه، منطق، تاریخچه هنر و هنر اسلامی، آشنایی با دفاع مقدس.

معرفی گرایش های رشته مشاوره در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس انتشار دفترچه این مقطع سال 1400، در سایت سازمان سنجش، رشته مشاوره در این مقطع دارای 4 گرایش جذاب شغلی، مدرسه، توانبخشی، خانواده است. در مطلب “کارشناسی ارشد مشاوره” در سایت فسفر به طور کامل درباره گرایش های مقطع فوق لیسانس این رشته و موقعیت های شغلی آنها و خیلی موراد دیگر صحبت کرده ایم. برای مطالعه فقط کافی است روی لینک بالا کلیک کنید.

گرایش مشاوره شغلی

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در زمینه های شغلی مانند مهارت پیدا کردن کار، جهت گیری شغلی، ایجاد انگیزه در افراد، ارائه راهکارهایی در زمینه کارآفرینی به افراد کمک کنند. این رشته در حال حاظر دارد جایگاه خودش را پیدا می کند.

گرایش مشاوره شغلی

گرایش مشاور مدرسه

امروزه بیشتر دانش آموزان به دلیل شرایط جامعه در معرض افت تحصیلی وآسیب ها اجتمائی هستند. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در زمینه های مشاوره تحصیلی، جلوگیری از افت تحصیلی، ارائه راهکایی برای مطالعه موثر و افزایش تمرکز، ارائه برنامه ریزی درسی مشغول به کار شوند. این مشاوران حتی در زمان نزدیک شدن به انتخاب رشته کنکور سراسری، با دادن مشاوره های تحصیلی بیشترین درآمد را کسب می کنند.

گرایش مشاوره توانبخشی

گرایش توانباخشی یکی از گرایش های جدید این رشته است. فارغ التحصیلان این رشته در زمینه های توانمند سازی افراد آسیب دیده(آسیب های روانی، آسیب های جسمی)، مشاوره توانبخشی به معتادان، کمک به معلولین، کمک سالمندان، کمک به زندانیان به افراد کمک کنند.

گرایش مشاوره خانواده

این گرایش یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین ها در حال حاظر است. این مشاوران در زمینه مشاوره به خانواده ها برای استحکام و سلامت خانواده ها، فعالیت می کنند. از دیگر حوزه های فعالیت این فارغ التحصیلان در دیگر زمینه ها مانند پیشگیری از طلاق، مشاوره زناشویی، تربیت فرزندان است.

The-role-of-the-family-counselor
مشاور خانواده در حل اختلافات زناشویی اساسی ترین نقش ها را دارد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مشاوره در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته مشاوره در ایران

این رشته در حال حاظر کاربرد وسیعی دارد و روز به روز در حال گسترش است. تنوع شغلی در این رشته زیاد است و بیشتر فارغ التحصیلان این رشته بعد از فارغ التحصیلی و گذراندن تعدادی کارگاه می توانند مشغول به کار شوند. به دلیل افزایش نیاز افراد به گرفتن مشاوره در زمینه های تحصیلی، خانوادگی، ازدواج و زناشویی، این رشته آینده شغلی خوبی دارد.

فرصت های شغلی برای رشته مشاوره

مشاوران با توجه به تخصص خود می توانند در مراکز مشاوره، مراکز بهداشتی و درمانی، دانشگاه ها، مدارس، زندان ها، کلینیک های ترک اعتیاد، مراکز توانبخشی مشغول به کار شوند و با پیدا کردن تجربه کافی به یک مشاورخبره در زمینه خود به مردم کمک کنند.

درآمد و حقوق رشته مشاوره در ایران

میزان دریافتی این افراد نسبت به حوزه تخصصی و نوع کار متفاوت است. فارغ اتحصیلانی که در حوزه مشاوره تحصیلی هستند و استخدام آموزش و پروش می شوند دارای حقوقی ثابت و مطابق قوانین کشور دارند. افرادی که در زمینه ها مشاوره تحصیلی، خانوادگی، ازدواج و …. هستند، اگر در مراکز خصوصی مشغول به کار شوند، بسته به تعداد مراجعین، تایم مشاوره و توافق با کارفرما، حقوق دریافت می کنند. میانگین درآمد ماهانه این افراد می تواند بین بازه 2 میلیون تا 8 میلیون باشد.

دانشگاه های برتر رشته مشاوره در ایران

دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه الزهرا از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه اراک
  • دانشگاه رازی کرمانشاه
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه شهر کرد

بازار کار و آینده شغلی رشته مشاوره در دنیا

بیشتر افرادی که روحیه کمک به دیگران را دارند، این رشته را انتخاب می کنند و در واقع این افراد یک شونده بسیار خوبی هستند. مشاوران باید حس اعتماد را برای مراجعینشان ایجاد کنند تا راحت تر درباره مشکلاتشان صحبت کنند. این حرفه دارای زمینه های متفاتی مانند تحصیلی، شغلی، زناشویی، ازدواج و .. است و هر کدام از این زمینه های یکسری فرصت های شغلی دارند. طبق پیش بینی های انجام شده زمینه مشاوره شغلی در آینده رشد زیادی می کند و این افراد می توانند درآمد خیلی خوبی داشته باشند. در ادامه به معرفی پردرآمد ترین شغلی ها در زمینه مشاوره می پردازیم.

درآمد و حقوق رشته مشاوره در دنیا

این افراد کمک بزرگی به افراد می کنند. در زیر به معرفی 6 شغل پردآمد در زمینه مشاوره می پردازیم.

نام شغلمیزان حقوق ملی در سال
مشاور بازاریابی56،068 دلار
مشاور دستیار58,889 دلار
مشاور منابع انسانی63,540 دلار
مشاور سرمایه گذاری65,666 دلار
مشاور فروش66,862 دلار
مشاور74,997 دلار
درآمد و حقوق رشته مشاوره در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته مشاوره در دنیا

  • دانشگاه شمال غربی – اوانستون
  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی
  • دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
4.4/5 - (8 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.