تاریخ امروز :جمعه , 29 مارس 2024
Industrial Management

رشته مدیریت صنعتی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

در بین داوطلبان کنکور انسانی و برخی داوطلبان کنکور ریاضی، رشته های مدیریتی طرفدار زیادی دارد. اما این رشته از هر 3 گروه دانشجوی می پذیرد. در واقع دلیل تمایل به رشته های مدیریتی، فرصت های شغلی آن ها است. رشته مدیریت صنعتی از دیگر رشته های محبوب بین داوطلبان کنکور است که دارای 3 بعد اجتمائی، فنی و مالی است.

ماهیت رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی دارای مسئولیت های زیادی است زیرا کلیه فرآیندهای تولیدی مختلف را در یک شرکت اداره می کند. این نظارت شامل نظارت کارکنان برای انجام کارها تا تجهیزات یک کارخانه است. این متخصصان باید مسئولیت های مختلفی را متحمل شوند و از این رو آنها باید پتانسیل چند وظیفه ای داشته باشند. آنها باید با افراد در همه سطوح مانند مشتری ، مقامات بالاتر، اعضای تیم برخورد کنند و از این رو مهارت های ارتباطی خوبی را همراه با توانایی سازماندهی ، ایجاد استراتژی ها و برنامه هایی برای دستیابی به نتایج سودآور ایجاب می کنند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مدیریت صنعتی

افراد علاقه مند به این رشته مدیریت صنعتی باید بدانند که این ترکیبی از دیگر رشته های مدیریتی است که تنها داشتن تحصیلات 4 ساله آکادمیک برای جذب بازار کار کافی نیست و باید یکسری مهارت های دیگری را در خود تقویت کنند. از مهم ترین مهارت های مدیریتی برای هر رشته مدیریت می توان به مهارت های فنی، مهارت های مفهومی، مهارت های بین فردی و ارتباطی ، مهارت های تصمیم گیری اشاره کرد.

Introduction-to-Industrial-Management

رشته مدیریت صنعتی

معرفی دروس رشته مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ وتمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2.

دروس پایه در مقطع کارشناسی

اصول حسابداري 1و2، رياضيات و كاربرد آن در مديريت، كامپيوتر و كاربرد آن در مديريت، اقتصاد كلان، حقوق اساسي، روانشناسي صنعتي، رياضيات پايه، آمار و كاربرد آن در مديريت1و2، اقتصاد خرد، روش تحقيق در مديريت، مباني مديريت اسلامي و الگوهاي آن.

دروس اصلی در مقطع کارشناسی

مباني سازمان و مديريت، مديريت منابع انساني، مديريت توليد، مديريت مالي، مديريت رفتار سازماني، تحقيق در عمليات 1و2، حسابداري صنعتي1، بازاريابي و مديريت بازار.

دروس اختصاصی در مقطع کارشناسی

حسابداري صنعتي2و3، سيستم هاي خريد انيارداري و توزيع، زبان تخصصي 1و2و3و4، طرح ريزي و تعميرات و نگهداري، مديريت كارخانه، بررسي اقتصادي طرح هاي صنعتي، كنترل كيفيت آماري، تحقيق در عمليات 3، كنترل پروژه، كارسنجي و روش سنجي، حفاظت صنعتي، پروژه.

دروس اختیاری در مقطع کارشناسی

  • روابط صنعتي
  • سيستم هاي اطلاعاتي مديريت
  • بهره وري و تجزيه و تحليل آن در سازمانها
  • فنون تجزيه و تحليل و طراحي سيستم ها
  • بازاريابي بين المللي

معرفی گرایش های رشته مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع ارشد دارای 6 گرایش تحقیق در عمیات، مدیریت عملکرد، تولید و عملیات، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت پروژه، مدیریت کیفیت و بهره وری است که هر کدام دارای دروس تخصصی جداگانه ای هستند.

1-گرایش مدیریت عملکرد در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل با نحوه مدیریت عملکرد واحد های مختلف کسب و کار آشنا می شوند .از جمله وظایفی که یک مدیر عملکرد می تواند داشته باشد، میتوان به مدیریت منابع انسانی عملکرد محور و بدجه ریزی بر مبنای عملکرد باشد.

دروس تخصصی گرایش مدیریت عملکرد در مقطع کارشناسی ارشد

  • بودجه ریزی برمبنای عملکرد
  • مدیریت عملکرد پیشرفته
  • مدیریت منابع سازمانی (ERP)
  • سمینار در مدیریت عملکرد

2-گرایش تولید و عملیات در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان این گرایش به مطالعه انواع سیستم ها تولیدی و مدیریت بهینه تولید می پردازند.

دروس تخصصی گرایش تولید و عملیات در مقطع کارشناسی ارشد

  • مدیریت انتقال فناوری
  • برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی
  • مدیریت منابع سازمانی (ERP)
  • سمینار در مدیریت تولید و عملیات

3-گرایش مدیریت زنجیر تامین در مقطع کارشناسی ارشد

این دانشجویان با مباحثی مانند مدیریت زنجیر ارزش، مدیریت تامین و کانال های توزیع مواد اولیه و محصولات آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش مدیریت زنجیر تامین در مقطع کارشناسی ارشد

  • مدیریت زنجیره تأمین پیشرفته
  • مدیریت زنجیره ارزش
  • مدیریت عملیات خدمات پیشرفته
  • مدیریت تأمین و کانال های توزیع

4-گرایش مدیریت پروژه در مقطع کارشناسی ارشد

مدیران پروژه وظایفی مانند مدیریت و رهبری ریسک، بهبود مدیریت پروژه ها، مدیریت هزینه پروژه ها و کنترل و زمانبندی پروژه ها را بر عهده دارند.

دروس تخصصی گرایش مدیریت پروژدر مقطع کارشناسی ارشد

  • کنترل و زمانبندی پروژه
  • مدیریت ریسک پروژه
  • مدیریت هزینه پروژه
  • رهبری و مدیریت پروژه پیشرفته
Academic-orientation-of-project-management

مدیریت صنعتی گرایش مدیریت پروژه

5-گرایش مدیریت کیفیت و بهره وری در مقطع کارشناسی ارشد

مدیران کیفیت و بهره وری وظایفی مانند تجزیه و تحلیل سازمان، بررسی و مدیریت کیفیت وتعالی سازمان، بهبود بهره وری سازمان را بر عهده دارند.

دروس تخصصی گرایش مدیریت کیفیت و بهره وری در مقطع کارشناسی ارشد

  • مدیریت کیفیت و تعالی سازمان
  • کنترل کیفیت آماری
  • تجزیه و تحلیل و بهبهود بهره وری سازمان
  • کنترل کیفیت آماری

6-گرایش تحقیق در عملیات در مقطع کارشناسی ارشد

این مدیران با شناخت دقیق عملیاتی و واحد های مختلف اعم از بازرگانی، تولیدی و خدماتی، سعی در یافتن بهترین تصمیم گیری و شیوه انجام کار برای افزایش کارایی می کنند.

دروس تخصصی گرایش تحقیق و عملیات در مقطع کارشناسی ارشد

  • اصول صف و شبیه سازی
  • پویایی سیستم ها
  • تحقیق در عملیات نرم
  • هوش مصنوعی و روشهای فراابتکاری

معرفی گرایش های رشته مدیریت صنعتی در مقطع دکترا

این رشته در مقطع دکترا دارای 6 گرایش تحقیق در عمیات، مدیریت عملکرد، تولید و عملیات، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت پروژه، مدیریت کیفیت و بهره وری است که هر کدام دارای دروس تخصصی جداگانه ای هستند.

بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی در ایران

با توجه به صنعتی شدن جوامع و راه اندازی کسب و کارهای صنعتی، بستر شغلی مناسبی برای مدیران صنعتی فراهم شده است. هدف از پرورش این مدیران، افزایش تعداد مدیر در کشور نیست، بلکه هدف دولت از پرورش این مدیران این است که هر فرد در حوزه کاری دارای استقلال فکری باشد و بهترین تصمیم را برای رفع مشکلات بگیرد. دانشجویان کارشناسی باید این نکته را بدانند که بعد از فارغ التحصیلی، جایگاه شغلی مدیر را ندارند ولی با کسب تجربیات بیشتر مسئولیت های بیشتری را به آنها محول می کنند. این فارغ التحصیلان می توانند در در قسمت های کنترل کیفیت، مدیریت تولید، مرغوبیت کالا، بخش تجزیه و تحلیل کمّی مسائل تولیدی و صنعتی مشغول به کار شوند. اگر علاقه مند به آشنایی با بازارکار دیگر رشته های مدیریتی مانند مدیریت امور گمرکی، مدیریت مالی، مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، مدیریت دولتی هستید، می توانید به لینک مطالب مراجعه کنید.

Industrial-management-labor-market

بازار کار رشته مدیریت صنعتی

وظایف مدیران صنعتی

مدیران صنعتی وظایف بسیاری دارند. علاوه بر نظارت بر کل تیم تولیدی در یک کارخانه یا کارخانه پردازش ، آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که تجهیزات برآورده های مورد نیاز را برآورده می کنند و کارمندان به طور کارآمد کار می کنند.

مدیران صنعتی بر تولید کارخانه یا کارخانه تولید نظارت دارند. این نظارت شامل اطمینان از کارکنان که سریع و ایمن کار می کند، همچنین اطمینان از اینکه همه تجهیزات به درستی کار می کنند و به روز هستند، می شود. مدیران صنعتی مسئولیت های بسیاری دارند ، بنابراین مهم است که بتوانند به خوبی وظیفه را انجام دهند ، بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و بدانند که چگونه باید برنامه ریزی و سازماندهی استراتژیک کنند. مدیران صنعتی که خود را در درون یک شرکت ثابت می کنند می توانند به مقام های بالاتر در آن شرکت ارتقا یابند.

یک مدیر صنعتی باید اطمینان حاصل کند که تجهیزات و کارمندان با سرعتی کار می کنند تا به موقع محصول را تولید کنند. آنها همچنین وظیفه دارند روش هایی را ارائه دهند که به این فرآیند کمک کند و اطمینان حاصل کند که شرکت در حال تولید محصولات با کیفیت است. مدیران صنعتی اطمینان می دهند که روند تولید در بودجه باقی می ماند و اهداف اقتصادی و تولید را نیز برای شرکت تعیین می کند.

فرصت های شغلی برای رشته مدیریت صنعتی

بهترین جایگاه شغلی برای این مهندسین، شرکت های فنی و مهندسی است. کارخانه ها در زمینه های خودروسازی، کارخانجات دارویی، نساجی، تولید مواد پلاستیکی، چاپ و الکترونیک و ….. تمایل به جذب مدیران صنعتی دارند. از دیگر زمینه های کاری برای یک مدیر صنعتی می توان به کارشناس بیمه، کارشناس گمرک، مدیر روابط عمومی، مدیریت واحد های صنعتی، مدیریت کارشناسی کنترل کیفیت، مدیریت و برنامه ریزی و کنترل موجودی ها، مدیریت و کنترل پروژه، کارآفرینی، تحلیل مالی و اقتصادی فرآیند پروژه ها، کارشناس تحقیقات بازار، حسابدار، کارشناس یا مدیر آموزش، کارمند بانک اشاره کرد.

درآمد و حقوق رشته مدیریت صنعتی در ایران

سه عامل تجربه، دانش و سابقه در تعیین حقوق یک مدیر صنعتی نقس دارد. میزان دریافتی یک مدیر صنعتی با توجه به شغل، نوع صنعت، مسئولیت ها کاری و دیگر موارد بین بازه 2 میلیون تومان تا بالای 5 میلیون تومان متغیر است.

دانشگاه های برتر رشته مدیریت صنعتی در ایران

بهترین دانشگاه های رشته مدیریت صنعتی در ایران عبارت اند از: دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دانشگاه اصفهان، دانشگاه بوعلی سینا – همدان (محل تحصیل دانشکده مدیریت و حسابداری رزن)، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین، دانشگاه خلیج فارس – بوشهر، دانشگاه زنجان، دانشگاه سمنان، دانشگاه شاهد – تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه قم، دانشگاه گنبد (محل تحصیل دانشکده علوم انسانی آزادشهر)، دانشگاه گیلان – رشت، دانشگاه لرستان – خرم آباد (محل تحصیل مرکز آموزش عالی الشتر)، دانشگاه مازندران – بابلسر، دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس، دانشگاه یزد، مجتمع آموزش عالی گناباد، مرکز آموزش عالی لامرد، موسسه غیرانتفاعی البرز – قزوین، دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) – مشهد، موسسه غیرانتفاعی ایوانکی – سمنان، دانشگاه غیرانتفاعی چابهار، دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل، دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان، دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان، دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری – نور، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد)، موسسه غیرانتفاعی آپادانا – شیراز، موسسه غیرانتفاعی آذرآبادگان – ارومیه، موسسه غیرانتفاعی آرمان رضوی – مشهد (ویژه خواهران)، موسسه غیرانتفاعی آریوبرزن – نورآباد ممسنی – فارس، موسسه غیرانتفاعی ابرار – تهران (ویژه خواهران).

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت صنعتی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا جود دارد.

کارنامه قبولی رشته مدیریت صنعتی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته مدیریت صنعتی – دانشگاه علامه طباطبایی

کارنامه قبولی رشته مدیریت صنعتی – دانشگاه علامه طباطبایی

بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی در دنیا

در قسمت های بالایی به طور کامل درباره این رشته و اینکه در چه مشاغلی می توانند شاغل باشند صحبت کرده ایم. این مدیران با داشتن مدرک لیسانس می توانند در کارخانه ها، شرکت های بزرگ و دیگر محیط ها مشغول به کار شوند. این فارغ التحصیلان در ابتدا در سمت کارگر تولید، سرپرست تولید یا مدیر تولید مشغول به کار می شوند و بعد ها ارتقا شغلی پیدا می کنند. آینده شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته متوسط است.

درآمد و حقوق رشته مدیریت صنعتی در دنیا

میزان حقوق این مدیران با توجه به سطح تحصیلات و سابقه کاری در کشورهای مختلف متغیر است. به طور میانگین حقوق سالانه مدیران صنعتی دارای مدرک لیسانس 89336 دلار در ایالات متحده است.

دانشگاه های برتر رشته مدیریت صنعتی در دنیا

4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.