تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Physics

رشته فیزیک : بازار کار، درآمد و دانشگاه ها برتر

استادان برجسته، فیزیک را به عنوان علم زندگی و حیات تلقی می کنند، چرا که همیشه ذهن انسان با سوالات مختلفی پر است و اغلب علم فیزیک پاسخگوی خیلی از آنها است. در علم فیزیک حتی درباره کوچک ترین و بزرگ ترین مقیاس ها در جهان هستی هم می توانیم صحبت کنیم.اگر شما هم فردی کنجکاو و علاقه مند به چگونگی رخ دادن اتفاقات روزمره هستید، رشته فیزیک برای شما مناسب است پس با دنبال کردن این مطلب همه چیز درباره رشته فیزیک با مباحثی از قبیل بازار کار و آینده شغلی در ایران و خارج، حقوق و مزایا و ….. بیشتر آشنا شوید.

ماهیت کلی رشته فیزیک

فیزیک یک رشته چالش برانگیز و رقابتی است . پیشرفت در این حرفه نیاز به زمان و تمرکز قابل توجهی در کلاس، آزمایشگاه و مباحث این رشته دارد. فیزیک رشته پایه ای است و می تواند برای موضوعات دیگر کاربرد داشته باشد، بنابراین تعدادی رشته هایی مانند مهندسی و ریاضیات می توانند با فیزیک ارتباط داشته باشند. فزیکدانان به تحقیق درباره پدیده ها می پردازند، فرضیه های جدید ارائه می دهند، آزمایش می کنند و با استفاده از آزمون و خطا و کسب تجربه از داده های نتیجه گیری می کنند تا پیرامون ما را توضیح دهند. فیزیکدانان می توانند بر اساس مجموعه مهارت های خود و فرصت های شغلی موجود ، در فیزیک کاربردی یا نظری کار کنند. بیشتر مشاغل در فیزیک نیاز به آموزش سطح فارغ التحصیل، به ویژه در فیزیک نظری دارد.

در واقع این رشته در دانشگاه فقط به بررسی عمیق تر مباحث فیزیکی یاد گرفته شده در دبیرستان می پردازد. رشته فیزیک در مقطع لیسانس دارای 5 گرایش هواشناسی، نجوم، حالت جامد، هسته ای، اتمی-مولکولی می باشد. اگر نگران انتخاب بین این گرایش ها هستید باید بدانید به دلیل محدود بودن تعداد واحد های تخصصی گرایش ها در کارشناسی تفاوت زیادی بین گرایش ها دیده نمی شود.

Introduction-to-Physics

معرفی کارشناسی رشته فیزیک

معرفی دروس رشته فیزیک در مقطع کارشناسی

 دروس مشترک بین گرایش های مختلف رشته فیزیک

شیمی‌ عمومی‌، ریاضی‌ عمومی‌، مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌، فیزیک‌ پایه‌، الکترومغناطیس‌، فیزیک‌ جدید، معادلات‌ دیفرانسیل‌، مکانیک‌ تحلیلی‌، ترمودینامیک‌ و مکانیک‌ آماری‌، اپتیک، ریاضی‌ فیزیک‌، مکانیک‌ کوانتومی‌.

 معرفی گرایش های رشته فیزیک در مقطع کارشناسی

همانطور که گفتیم این رشته دارای 5 گرایش می باشد که در این بخش قصد داریم به صورت جزئی تر گرایش ها را بررسی کنیم و بگوییم هر گرایش چه کاربردی دارد.

گرایش هواشناسی

هواشناسی، یکی از جذاب ترین گرایش های رشته فیزیک به حساب می آید. علم هواشناسی در ایران تقریبا نوپا است. هواشناسی اطلاعاتی در زمینه پدیده های جوی و نحوه برخوردهای علمی با آن ها ارائه می دهد. به زبان ساده تر معلوم می کند شرایط هوا چرا تغییر کرده است؟ فعالیت در این گرایش به دلیل تخصصی بودن با استفاده از ابزارهای ریاضی پیچیده انجام می شود.

دروس تخصصی گرایش هواشناسی

آمار در هواشناسی‌، هواشناسی‌ سینوپتیکی‌، هواشناسی‌ فیزیکی‌، هواشناسی‌ دینامیکی‌.

گرایش هواشناسی رشته فیزیک

گرایش هواشناسی رشته فیزیک

گرایش نجوم

این گرایش همانطور که از نامش معلوم است به بررسی فضای بین ستاره ها، تولد و مرگ اجرام آسمانی و در کل فیزیک ستاره ها می پردازد. فیزیک نجومی با استفاده از اطلاعاتی که از ستاره ها به دست می آورد و تطبیق آنها با قوانین فیزیک، جهان را بهتر میشناسد. اما اخترشناسی در مقایسه با این گرایش بیشتر با تکیه بر جنبه نظری، وضعیت ستاره ها را بررسی می کند. به زبان ساده تر تعیین می کند هر ستاره در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد و چه اتفاقی برایش میفتد.

گرایش حالت جامد

یکی از گسترده ترین شاخه های فیزیک، گرایش حالت جامد است. گرایش حالت جامد رشته فیزیک با سیستم های بس ذره ای به ویژه جامدات ارتباط دارد. از موضوعات قابل بحث در حالت جامد میتوان به بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیکی، الکتریکی، مکانیکی و صوتی امواجی منتشر شده در این سیستم ها اشاره کرد؛ که این بلورها سبب تشکیل پدیده های مختلفی مثل نیم رسانایی، ابر رسانایی و انتقال گرما می شوند. در حالت کلی علم فیزیک جالت جامد با کریستال ها و ویژگی های فیزیکی آن ها ارتباط دارد.

دروس تخصصی گرایش حالت جامد

فیزیک‌ حالت‌ جامد، بلورشناسی‌، الکترونیک‌، فیزیک‌ قطعات‌ نیمه‌رسانا، ابررسانایی‌ و کاربرد آن‌، فیزیک‌ لایه‌های‌ نازک‌، رشد بلور و تکنولوژی‌ نیمه‌رساناها.

گرایش هسته ای

رشته مهندسی فیزیک هسته ای با تکنولوژی راکتورهای هسته ای ارتباط دارد. این گرایش به تولید انرژی هسته ای، کنترل و نحوه استفاده از آن ها مربوط می شود. به علت آشنا بودن این رشته با تکنولوژی های روز، طراحی و بهینه سازی سیستم ها، راه اندازی و نگه داری کردن از آن ها، امروزه بسیار مورد نیاز است زیرا متخصصین گرایش فیزیک هسته ای می توانند چاره ای برای حفظ پرسنل که به صورت بدون خطر با تشعشات رادیو اکتیو در ارتباط اند، داشته باشند.

دروس تخصصی گرایش هسته ای

فیزیک‌ راکتور، فیزیک‌ هسته‌ای‌، آشکار سازها و سیستم‌ها، شیمی‌ هسته‌ای‌، اندازه‌ گیری‌ هسته‌ای‌، رادیوایزوتوپ‌ و کاربرد آن‌، شتاب ‌دهنده‌های‌ ذرات‌، حفاظت‌ در برابر پرتوها.

گرایش هسته ای رشته فیزیک

گرایش هسته ای رشته فیزیک

گرایش اتمی-مولکولی

گرایش فیزیک اتمی-مولکولی از زمانی به وجود آمد که دانشمندان متوجه شدند کوچک ترین جزء ماده اتم نیست و خود اتم نیز از اجزای کوچکتری مثل الکترون ها و هسته هم تشکیل شده است.درواقع بیشتر توجه در فیزیک اتمی به الکترون های اطراف هسته می باشد و خود هسته را مرکزی پر از بار مثبت در نظر می گیرند. در علم فیزیک مفاهیمی مثل حرکت،نیرو، انرژی وجود دارد به همین علت این علم را به عنوان علم زمان، ماده و حرکت در فضا می شناسند.

دروس تخصصی گرایش اتمی – مولکولی

اپتیک‌ کاربردی‌، روش‌های‌ تجربی‌ در فیزیک‌ اتمی‌، اسپکتروسکپی‌، تکنیک‌ خلاء، کاربردهای‌ لیزر.

معرفی گرایش های رشته فیزیک در مقطع کارشناس ارشد

این رشته در این مقطع 8 گرایش فیزیک ماده چگال، فیزیک پلاسما، فیزیک هسته ای، ذرات بنیادی و نظریه میدان ها، نجوم و اخترفیزیک، فیزیک آماری و سامانه های پیچیده، گرانش و کیهان شناسی، اپتیک و لیزر است. حال که صحبت از اپتیک و لیزر شد به شما پیشنهاد می کنم مطلب “رشته مهندسی اپتیک و لیزر” را در سایت فسفر مشاهده کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته فیزیک در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیک در ایران

یک فیزیکدان در مورد خواص دنیای طبیعی مانند سازندهای اتمی یا نیروی گرانش کنجکاو است و نظریه ها و مدلهای علمی را توسعه می دهد که به آنها در درک و توضیح آن کمک می کند. آنها ممکن است تکامل جهان و خصوصیات اساسی مولکول ها و اتم ها را مطالعه کنند. در صورت استفاده از مناطق عملی، یک فیزیکدان ممکن است تجهیزات پزشکی و مواد پیشرفته ای را توسعه دهد.

فیزیکدانانی وجود دارند که با همکاری در تیم ها با دانشمندان، مهندسان و تکنسین های دیگر، تحقیقات اساسی را برای افزایش دانش علمی انجام می دهند . فیزیکدانان می توانند روی فیزیک کاربردی کار کنند که تمرکز آن بر فیبر نوری، پزشکی یا فیزیک هسته ای باشد.

به دلیل آشنایی دانشجویان این رشته با مباحث مکانیک و الکتریسته، می توانند در خیلی از محیط های کاری مشغول به کار شوند و درصد بیکاری کمی در این رشته وجود دارد. به شما پیشنهاد می کنم مطلب هایی مانند “مهندسی شیمی” و “رشته ریاضی” را در سایت فسفر مطالعه کنید تا با بازار کار آنها آشنا شوید.

آینده شغلی رشته فیزیک

آینده شغلی رشته فیزیک

وظایف کاری فارغ التحصیلان فیزیک

یک فیزیکدان کاربردی بسته به حوزه تحقیق خود ممکن است وظایف مختلفی داشته باشد . از جمله زمینه های اصلی تحقیقات کاربردی می توان به ژئوفیزیک محیط زیست، گرانش، فیزیک هسته ای و آموزش فیزیک اشاره کرد. فیزیکدانان نظری تقریباً به طور انحصاری در دانشگاه ها مشغول به کار هستند ، بنابراین وظایف شامل تدریس علاوه بر انجام تحقیق است.

در مقیاس گسترده تر ، فیزیکدانان وظیفه طراحی آزمایش ها، اجرای آنها را با استفاده از روش علمی و نتیجه گیری را برای پیشرفت علم و صنعت کشور دارند. یک فیزیکدان همچنین می تواند دیگران را در فیزیک پیشرفته، واسطه و پایه پرورش دهد . با داشتن مدرک لیسانس، فرد می تواند در مقطع ابتدایی یا متوسطه تدریس کند . برای تبدیل شدن به کار تدریس در سطح دانشکده، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مورد نیاز است.

فرصت های شغلی برای رشته فیزیک

فیزیکدان بیشتر در آزمایشگاه های صنایع خصوصی، بیمارستان ها و مراکز پزشکی، مراکز نظامی، سازمان انرژی اتمی، صدا و سیما، نیروگاه های هسته ای، سازمان برنامه و بودجه، مراکز تولید قطعات غیر هادی و سلول های خورشیدی، مخابرات، مراکز تحقیقاتی یا دانشگاه ها فعالیت می کند. اکثر آنها تمام وقت کار می کنند، اما در بعضی مواقع می توانند تحت کمک بودجه مالی به صورت پروژه ای کار کنند. بسیاری از فیزیکدانان یافته های تحقیقاتی خود را در کنفرانس ها و سخنرانی ها ارائه می دهند و همچنین گزارش های علمی را می نویسند که گاه در مجلات علمی نیز منتشر می شود . تمرکز اصلی این رشته شغلی طراحی، پیاده سازی و نتیجه گیری در مورد آزمایش های علمی است که به نوبه خود باعث پیشرفت علم و صنعت می شود. بیشتر فرصت ها در زمینه پزشکی برای افرادی که در این رشته شغلی وارد می شوند وجود دارد.

درآمد و حقوق رشته فیزیک در ایران

اطلاعات دقیقی درباره حقوق این فارغ التحصیلان نداریم. این فارغ التحصیلان اگر در بخش های دولتی مشغول به کار شوند، حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری با توجه به سابقه کاری و سطح تحصیلات و سمت شغلی دریافت می کنند. برخی از این فارغ التحصیلان ممکن است به دنبال شغل های دیگری مانند تدریس، شغل های آزاد و .. بروند که حقوق این افراد می تواند متفاوت تر باشد.

دانشگاه های برتر رشته فیزیک در ایران

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیک در ایران عبارت اند از: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تکمیلی زنجان، دانشگاه تبریز، دانشگاه مشهد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

بازارکار و آینده شغلی رشته فیزیک در دنیا

علم فیزیک یک علم کاربردی و بسیار مهم است. این افراد معمولا به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی می پردازند. بیشتر کار این افراد به صور اداری و تمام وقت است. بازار کار و چشم اندازی شغلی برای این حرفه مثبت بوده و طبق پیش بینی ها این حرفه در آینده رشد 7 درصدی داشته و میزان تقاضا برای جذب این افراد بیشتر می شود. ایلینوی، کالیفرنیا، مریلند، ویرجینیا، واشنگتن، تگزاس، نیوجرسی از بهترین مکان های برای این فارغ التحصیلان به حساب می آید.

درآمد و حقوق رشته فیزیک در دنیا

از 8 اکتبر 2020 ، متوسط ​​حقوق سالانه یک فیزیکدان در ایالات متحده سالانه 120،239 دلار است. برای مشاهده حقوق این رشته در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

ایالت هایی با بالاترین حقوقحقوق سالانه
اوکلاهما 164,190 دلار
مینه سوتا155,140 دلار
ویسکانسین150,670 دلار
ماساچوست150,170 دلار
نیومکزیکو149,910 دلار
درآمد و حقوق رشته فیزیک در دنیا

دانشگاه های برتر رشته فیزیک در دنیا

4.4/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.