تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Physiotherapy

رشته فیزیوتراپی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

فیزیوتراپی یک شاخه خاص پزشکی است که به رفع اختلالات حرکتی کمک می کند و کیفیت زندگی بیماران را از طریق مداخله جسمی برای بهبود تحرک و عملکرد بهبود می بخشد. رشته فیزیوتراپی از جمله رشته های گروه تجربی است که بین داوطلبان دختر و پسر طرفدارهای زیادی دارد. برای وارد شدن به این رشته باید رتبه قبولی خوبی را در کنکور بیاورید.

دراین مطلب از مجموعه مطالب سایت فسفر قصد داریم به یکی دیگر از رشته های گروه تجربی، رشته فیزیوتراپی و مباحث دیگری مانند دانشگاه های برتر، کاربرد، موقعیت شغلی، درآمد و حقوق و دیگر موارد صحبت کنیم.

ماهیت رشته فیزیوتراپی

فیریوتراپی را به عنوان رشته های توانبخشی می شناسند، فیزیوتراپیست ها از طریق حرکت و ورزش، ماساژ درمانی، آموزش و مشاوره به افراد آسیب دیده به بیمار کمک می کنند از لحاظ جسمی به استقلال برسد. آنها سلامتی را برای افراد در هر سنی حفظ می کنند و به بیماران در مدیریت درد و جلوگیری از بیماری کمک می کنند. متخصصین این رشته برخلاف دیگر رشته های تجربی با مواد شیمایی سرو کار ندارد و با استفاده از عوامل فیزیکی و مکانیکی نسبت به درمان اقدام میکنند.

کاربرد های رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی به عنوان یک حرفه مراقبت بهداشتی با قسمت های مختلف بدن مانند مغز و اعصاب ، عصب عضلانی-اسکلتی، قلبی عروقی، تنفسی در ارتباط است. در زیر بررسی جزئی تر کاربردهای این رشته می پردازیم.

نقش فیزیوتراپییست برای بیمار ارتوپدی

برای مشکلات ارتوپدی مانند شکستن استخوان ها، کیفوز، پارگی مینیسک، کندرو مالاسی، فتق دیسک بین مهره ای، کشیدگی و پارگی تاندون عضلات، کف پای صاف، پا ضربدری، پا پرانتزی، لغزش مهره های ناحیه کمر، قطع اندام ها و ….. از فیزیوتراپ می شود کمک گرفت.

نقش فیزیوتراپیست برای بیماران ارتوپدی

نقش فیزیوتراپیست برای بیماران ارتوپدی

نقش فیزیوتراپییست  برای بیماری های اعصاب

برحی از افراد که دچار بیماری های اعصاب هستند دچار گرفتگی عضلات می شوند، که این افراد برای تقویت عضلات خود به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می کنند. از جمله این بیماری های اعصاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضایعات نخاع
  • ضایعات اعصاب
  • تومور مغز
  • تومور مخچه
  • تومورهای نخاع
  • بیماری های عروق مغز مثل سکته مغزی
  • فلج اطفال
  • مننژیت
  • بیماری های عفونی مغز
  • بیماری های سیستم عصبی مثل آبسه مغزی
  • سیفلیس
  • سرخجه

نقش فیزیوتراپییست برای اطفال

بیشتر کودکانی که امروزه به دنیا می آیند با مشکلاتی مانند فلج مغزی، فلج زایمانی، فلج اطفال، تورتیکولی، پا جنبری، کف پای صاف و … روبرو هستند. به همین علت اگر والدین به موقع به فیزیوتراپ ها مراجعه کنند این معلولیت ها برطرف می شوند.

نقش فیزیوتراپیست برای بیماری های زنان

یکی از کاربردهای جالب این رشته در بیماری های زنان مانند چسبندگی در بافت های دستگاه تناسلی، درد و عفونت، زخم در ناحیه لگن و شکم، بیماری های التهابی، کمردرد، ضعف عضلات ناحیه شکم و لگن است.

نقش فیزیوتراپیست برای اعمال جراحی

یکی از دیگر از کابردهای رشته فیزیوتراپی در عمل های جراحی سوختگی و ناحیه فک و صورت است.

نقش فیزیوتراپیست برای بیماری های پوستی

یک فیزیوتراپ می تواند به فردی که صدمات پوستی مانند سوختگی، زنا، آکنه، لوپوس و عمل جراجی پلاستیک به عنوان کاهش درد کمک زیادی کند.

نقش فیزیوتراپیست برای بیماران بستری

برخی بیماران به علت بستری طولانی مدت دچار خشکی مفاصل، ناتوانی در حرکت و … می شوند. که یک فیزیوتراپ در بیماراستان مسئول است روازنه یک نوبت فیزیوتراپی انجام دهد تا شرایط بیمار بهتر شود.

نقش فیزیوتراپیست برای بیماری های قلبی و تنفسی

در برخی از بیماری های تنفسی نیاز است که الگوی تنفس برای تقویت عضلات اصلاح شود. به همین دلیل یک متخصص فیزیوتراپ به آموزش روش های تنفسی به بیماران قلبی برای افرایش کارایی سیستم قلبی می پردازد.

نقش فیزیوتراپیست برای سالمندان

سالمندان با افزایش سن دچار اختلالات حرکتی و ناتوانی های جسمی می شوند که باید زیر نظر یک فیزیوتراپ به انجام حرکات ورزشی بپردازند تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

توانایی ورود به رشته فیزیوتراپی

افرادی که به فیزیوتراپ مراجعه می کنند به علت آسیب دیدگی روحیه حساسی دارند، به همین دلیل یک فیزیوتراپ باید روحیه شاد و قوی داشته باشد که بتواند درمقابل روحیه بیمار صبور باشد و به او از نظر روحی هم کمک کند.

در این حرفه نیاز به کار با تجهیزات پیچیده نیست و یک فیزیو تراپ با استفاده از ابزارهای الکتریکی که نسبت به درمان فرد معلول یا آسیب دیده با توجه به نوع درمان که می تواند سرما، ورزش، گرما، نور یا حتی الکتریسیته باشد، کمک می کند.

البته در گاهی اوقات برای درمان فرد آسیب دیده نیاز به ماساژ است. کسی که نسبت به ماساژ برای فرد بیمار می خواهد اقدام کند باید مهارت عالی دراین زمینه داشته باشد. به عنوان مثال خارج از دانستن اینکه چه ماهیچه هایی را برای بهتر کردن افراد مالش باید داده شوید باید یکسری مراقبت های بهداشتی هم انجام شود.

معرفی دروس رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی در مقطع کارشناسی

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی 1 و 2، تاریخ و تمدن اسلامی، جمعیت و تنظیم خانواده، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، آشنایی با منابع اسلامی.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی

زبان تخصصی، آشنایی با اصول توانبخشی و طب فیزیکی، فیزیوتراپی در اعصاب، فیزیوتراپی در بیماری های قلب و عروق و تنفسی، فیزیوتراپی در روماتولوژی، فیزیوتراپی در جراحی، فیزیوتراپی در ارتوپدی، کینزیولوژی و بیومکانیک 1و2و3، تمرين درماني 1و2و3، الكتروتراپي 1و2، اندام هاي مصنوعي و وسايل كمكي، ارزشيابي و اندازه گيري، ماساژ و اصول درمان هاي دستي، پروژه.

دروس کارآموزی در عرصه

كارآموزي در عرصه 1، كارآموزي در عرصه 2، كارآموزي در عرصه 3، كارآموزي در عرصه 4، كارآموزي در عرصه 5، كارآموزي در عرصه 6.

معرفی گرایش های رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد و دانشجویان برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.

معرفی گرایش های رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس مطالعه دفترچه کارشناسی ارشد 99 در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی، مجموعه فیزیوتراپی به 2 رشته فیزیوتراپی و فیزیوتراپی ورزشی تقسیم می شود. برای آشنایی بیشتر با مقطع ارشد این رشته پیشنهاد می کنم به لینک مطلب “ارشد فیزیوتراپی” مراجعه کنید. دانشجویان این رشته می توانند در برخی از رشته های دیگر مانند بیولوژی تولید مثل، سالمند شناسی، علوم اعصاب، علوم تشریحی، علوم بیومدیکال مقایسه ای، فیزیولوژی ورزشی، علوم سلولی کاربردی، مشاوره توانبخشی، مهندسی بافت، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، ارگونومی، مهندسی پزشکی (رباتیک پزشکی)، ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، نانوفناوری پزشکی، کار درمانی، پزشکی مولکولی، فیزیولوژی، ارشد علوم تغذیه، مطالعات اعتیاد، سیاست گذاری سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، علوم و فناوری های تصویربرداری پزشکی – گرایش تصویربرداری عصبی در مقطع ارشد تحصیل کنند.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع تخصص و فوق تخصص وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته فیزیوتراپی در ایران

همان طور که در بالا اشاره کردیم متخصصین این رشته به رفع اختلالات حرکتی می پردازند. این حرفه به دلیل افزایش تعداد سالمندان، عدم تحرک فیزیکی افراد به دلیل کامپیوتری شدن کارها و نشتن زیاد و … دارای بازار کار و آینده شغلی خوبی است. فارغ التحصیلان این رشته با مشکل بیکاری روبرو نیستند و در صورت داشتن مهارت و تجربه کافی می توانند جذب بازار کار شوند و درآمد خوبی داشته باشند.

آینده شغلی فیزیوتراپی با توجه به رشد جمعیت سالمندان

آینده شغلی فیزیوتراپی با توجه به رشد جمعیت سالمندان

فرصت های شغلی برای فیزیوتراپیست ها

یک فیزیوتراپ در محیط های مطب، بیمارستان، کلینیک، سازمان هلال احمر و سازمان های اینگونه مشغول به کار شوند. اما برخی از فارغ التحصیلان این رشته با داشتن شرط هایی مانند دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر، دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی مرتبط با فیزیوتراپی نسبت به تاسیس مؤسسات فیزیوتراپی اقدام کنند.

درآمد و حقوق فیزیوتراپیست ها در ایران

میزان درآمد این حرفه با توجه به تایم کاری و نوع محیط کاری که خصوصی یا دولتی باشد، تعیین می شود. فیزیوتراپیست معمولی که در مراکز فیزتوتراپی کار می کند می تواند حقوق بین 4 میلیون تا 10 میلیون دریافت کند. اما افرادی که مراکز فیزیوتراپی دارند میزان درآمد بیشتری هم دارند. البته میزان درآمد این مراکز بسته به مکان، میزان مشتری و نوع خدمات مربوط می شود. در حال حاظر مراکزی هستند که ماهیانه 70 میلیون درآمد دارند و مراکزی هستند تا 20 میلیون هم درآمد ندارند.

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی در ایران

از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران می توان به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز اشاره کرد.

دیگر دانشگاه های علوم پزشکی ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی بابل
  • دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

کارنامه قبولی رشته فیزیوتراپی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته فیزیوتراپی – دانشگاه شهید بهشتی

کارنامه قبولی رشته فیزیوتراپی - دانشگاه شهید بهشتی99

کارنامه قبولی رشته فیزیوتراپی – دانشگاه شهید بهشتی 99

بازارکار و آینده شغلی رشته فیزیوتراپی در دنیا

افزایش جمعیت مسن یکی از دغدغه هایی است که بیشتر کشور ها با آن روبرو هستند و تقاضا دارند افراد با زاد و ولد این مشکل را کم تر کنند. امروزه به دلیل افزایش جعیت مسن و پشت میز نشینی افراد زیادی هستند که از گردن درد، کمردرد و .. رنج می برند. به همین دلیل رشته فیزیوتراپی می تواند یکی از بهترین مشاغل در سرتا سر دنیا باشد. هرساله کشور های زیادی متقاضی جذب این افراد هستند.

درآمد و حقوق رشته فیزیوتراپی در دنیا

در زیر به معرفی 6 کشور که بالاترین حقوق را برای فیزیوتراپ ها داریم می پردازیم.

نام کشورمتوسط حقوق سالانه
ایالات متحده88،880 دلار
سوئیس82200 دلار
نیوزیلند64000 دلار
نروژ63،400 دلار
استرالیا63،300 دلار
هلند62000 دلار
درآمد و حقوق رشته فیزیوتراپی در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی در دنیا

  • The University of Delaware
  • University of Pittsburgh
  • The University of Southern California
  • Washington University in St. Louis
  • Emory University
  • Northwestern University
  • University of Iowa
  • MGH Institute of Health Professions

3.3/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.