تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 25 آوریل 2024
Academic field of nutrition science

رشته علوم تغذیه : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

تغذیه یک امر ضروری برای زنده ماندن هر فرد است. همچنین نیاز به غذا سبب شده است که انسان مدام به فکر به دست آوردن غذا برای رفع گرسنگی خود باشد. رشته علوم تغذیه بین داوطلبان کنکور تجربی طرفدار های زیادی دارد و نحوه قبول شدن در آن به نسبت آسان تر است. در ادامه به بررسی کامل این رشته و سوالاتی از قبیل بازارکار، درآمد و آینده شغلی درایران و خارج می پردازیم.

ماهیت رشته علوم تغذیه

زمینه تغذیه با افزایش علاقه مردم به نحوه تأثیر غذا و تغذیه بر سلامت انسان، سلامتی و پیشگیری از بیماری ها در حال گسترش است. تغذیه نادرست سبب ایجاد انواع بیماری ها در فرد می شود. به همین دلیل هدف از پرورش متخصصان تغذیه این است که روی خوراک افراد جامعه کنترل داشته باشند و مردم را از مصرف میزان دقیق هر ماده غذایی آگاه کنند. متخصصان تغذیه در دوران تحصیل به مطالعه مباحثی مانند زیست شناسی مولکولی، بیوشیمی و ژنتیک می پردازند تا درک کنند که چگونه مواد مغذی بر بدن انسان تأثیر می گذارد.

یک دانشجوی رشته علوم تغذیه در طول دوران تحصیل خود یاد می گیرد که چگونه ارزش مواد غذایی را ارزیابی کرده تا برای گروه های مختلف اعم از بیماران، کودکان، سالمندان، افراد چاق، افراد لاغر رژیم غذایی منحصر به فردی را ارائه دهد.

یک متخصص تغذیه می تواند در محیط های بیمارستان، کلینیک، مطب و…. به عنوان کارشناس تغذیه مشغول به کار شود. برخی از متخصصان به جای مشغول شدن به عنوان کادر درمانی در تلاش اند با مطالعه روزانه در باره علم تغذیه و ارزش مواد غذایی به نوشتن مقاله بپردازند تا آن اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهند. برخی دیگر از متخصصان می توانند با شرکت در رسانه ها مانند رادیو، تلویزیون به مردم درباره مواد مغذی موجود در مواد غذایی، نحوه استفاده بدن از آنها و ارتباط بین رژیم ، سلامتی و بیماری آگاهی بدهند.

توانایی های مورنیاز برای ورود به رشته علوم تغذیه

اولین قدم برای ورود به این رشته باید علاوه بر دارا بودن از روحیه خدماتی که برای تمام رشته های پزشکی الزامی است، بسیار صبور باشند تا بتوانند با صبر و حوصله بیماران را راهنمایی کرده و خدمات لازم را به آن ها بدهد. یک دانشجوی رشته علوم تغذیه باید در دروس شیمی و زیست شناسی بسیار قوی باشند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنم با مطالعه مطلب های “روش مطالعه درس شیمی برای کنکور 1400” و “روش مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور 1400” با روش مطالعه این دروس آشنا شوید.

یک متخصص تغذیه باید با صبر و حوصله باشد.

یک متخصص تغذیه باید با صبر و حوصله باشد.

از دیگر توانایی لازم برای رشته علوم تغذیه می توان به علاقه داشتن به تغذیه و سلامت افراد، آگاهی کافی از رژیم های غذایی مختلف و تاثیر آن روی سلامت، انعطاف پذیر بودن، آشنایی با روانشناسی افراد، مهارت ارتباطی مناسب، توانایی ایجاد انگیزه دادن به فرد برای تغییر رژیم غذایی اشاره کرد.

معرفی دروس رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی

رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی دارای 130 واحد درسی است که این دروس به 25 واحد دروس پایه، 28 واحد دروس تخصصی، 37 واحد دروس اصلی، 18 واحد کارآموزی و 22 واحد دروس عمومی تقسیم می شوند.

دروس پایه رشته علوم تغذیه

روش‏‌های مطالعه و یادگیری، بیوشیمی مقدماتی، فیزیولوژی، آناتومی، آمار حیاتی، مبانی روانشناسی، جامعه‌ شناسی پزشکی، اپیدمیولوژی بیماری‏‌ها، بهداشت عمومی، میکروب‌ شناسی عمومی، انگل ‏‌شناسی

دروس اصلی رشته علوم تغذیه

بیوشیمی متابولیسم، بهداشت و مسمومیت‏‌های غذایی، میکروب‏‌شناسی مواد غذایی، اصول و روش‏‌های نگهداری مواد غذایی، شیمی تجزیه مواد غذایی، اثر فرآیند بر ارزش غذا، تغذیه اساسی 1 و 2، فیزیولوژی تغذیه، زبان تخصصی، اصول تنظیم برنامه‌‏های غذایی،اصول ایمونولوژی، داروشناسی، مدیریت خدمات غذایی، کاربرد رایانه در علوم تغذیه، اکولوژی غذا و تغذیه پاتوفیزیولوژی

دروس اصلی تخصصی رشته علوم تغذیه

تغذیه در دوره‏‌های زندگی، تغذیه گروه‏‌ها و شرایط ویژه، خدمات تغذیه‏‌ای در نظام مراقبت‏‌های بهداشتی، اصول برنامه ریزی و مدیریت برنامه‏‌های تغذیه‌‏ای، ارزیابی وضع تغذیه، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، اصول آموزش و مشاوره تغذیه، بیماری‏‌های ناشی از سوء تغذیه، رژیم درمانی 1 و 2، روش تحقیق در علوم بهداشتی، سمینار تغذیه، پروژه

معرفی گرایش های رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی

تاثیر چشمگیر تاثر چشمگیر تغذیه بر سلامت جسمی و روحی انسان ها سبب شده است که ابن رشته بین داوطلبان تجربی طرفداران زیادی داشته باشد. این رشته را می توان به دو شاخه تغذیه بالینی و تغذیه انسانی تقسیم کرد.

  • گرایش تغذیه بالینی بیماران و مراجعین

متخصصان در این زمینه علاوه بر مشاوره غذایی به بررسی تغذیه و رژیم غذایی بیماران می پردازند .

  • گرایش تغذیه گروه های سنی مختلف و خاص

همان طور که گفتیم اصول تغذیه برای هر گروه سنی متفاوت می باشد. به عنوان مثال یک کودک میزان بیشتری از ویتامین ها را نسبت به بزرگسالان در طول روز استفاده کند. به همین دلیل متخصصان تغذیه با بررسی سن، وزن، سالمند بودن، کودک یا نوجوان بودن یک رژیم غذایی به فرد می دهند که علاوه بر حفظ سلامت به کند شدن روند بیماری کمک کند.

معرفی گرایش های رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کارشناسی ارشد 99، این رشته شامل علوم تغذیه، علوم تغذیه در بحران حوادث غیر مترقبه، علوم بهداشتی در تغذیه، تغذیه بالینی، تغذیه ورزشی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در باره بازار کار ارشد این رشته می توانید به مطلب “ارشد علوم تغذیه” در سایت فسفر مراجعه کنید.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه در مقاطع بالاتر

امکان تحصیل دراین رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته تغذیه در ایران

با گسترش جامعه و پیشرفت تکنولوژی، تحرک افراد کم شده است و تمایل افراد هم خوردن غذاهای ناسالم بییشتر شده است. این ناسالم خوری سبب افزایش وزن، افزایش فشار خون، چربی و کلسترل در افراد می شود. به همین دلایل بیشتر افراد مشتاق هستند از افرادی که در زمینه تغذیه تخصص دارند مشاوره بگیرند تا سبک زندگی سالمی داشته باشند.

فارغ التحصیلان این رشته بازارکار و آینده شغلی خوبی در همه مکان ها، به ویژه کلان شهر ها دارند. برخی از فارغ التحصیلان در شرکت ها و کارخانه های صنایع غذایی و دارویی فعالیت می کنند، برخی دیگر در بیمارستان ها و برخی دیگر برای خودشان کلینیک تاسیس می کنند.

رژیم غذایی سالم، شامل مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است.

رژیم غذایی سالم، شامل مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است.

وظایف متخصصان تغذیه

از جمله وظایف یک متخصص تغذیه می توان به شناسایی و ارزیابی نیازهای مراجعان، ارائه توضیحات کافی درباره رژیم درمانی به مراجعین، ارائه برنامه غذایی مناسب به مراجعین، تشخیص مشکلات تغذیه موجود در جامعه، ارزیابی اثرات برنامه های غذایی و …. اشاره کرد.

فرصت های شغلی برای متخصصان تغذیه

کارشناسان علوم تغذیه امکان همکاری با پزشکان غدد را نیز دارند. این کارشناسان در مقطع کارشناسی م یتوانند در محیط های بیمارستان، کلینیک های پزشکی، کلینیک های رژیم درمانی، شرکت های دارویی، کارخانه های صنایع غذایی به عنوان کارشناس فروش یا کنترل کیفیت به فعالیت بپرازند.

برخی از این دانشجویان به دلیل علاقه به کارهای بازاریابی می توانند به عنوان نماینده علمی، در شرکت های محصولات دارویی، برای معرفی و بازاریابی محصولات مشغول به کار شوند. طبق گزارش های متوجه شده ایم که بیشتر دانشجویان دوست دارند در کلینک های پزشکی به عنوان کارشناس تغذیه کار کنند.

برخی دیگر از این دانشجویان که دارای سرمایه و شرایط کافی باشند ترجیح می دهند به تنهایی یا با شراکت دیگر متخصصین مانند فیزیوتراپی و ……..، به صورت گروهی کلینیک راه اندازی کنند. برای راه اندازی یک کلینیک که در آن به عنوان مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بخواهید فعالیت داشته باشید، باید دارای مدرک دکترای تغذیه یا دارای سابقه کار باشید. مدت زمان سابقه کاری تایید شده برای افراد دارای مدرک کارشناسی 3 سال، افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد 1 سال است.

نقش اصلی مشاوره تغذیه، ارائه رژیم غذایی سالم شامل میوه و سبزیجات سالم به افراد است.

نقش اصلی مشاوره تغذیه، ارائه رژیم غذایی سالم شامل میوه و سبزیجات سالم به افراد است.

درآمد و حقوق رشته علوم تغذیه در ایران

با توجه به استخدام کارشناس تغذیه در بخش های خصوصی یا دولتی، حقوق این کارشناسان متفاوت است. همچنین درآمد فردی که به عنوان کارمند فعالیت دارد یا خود فرد کلینیک دارد نیز متفاوت است. در حال حاضر حداقل حقوق برای کارشناسان تغذیه در مکان های دولتی بین بازه 2 تا 3 میلیون متغیر است. میزان درآمد افراد دارای کیلینیک هم بسته به میزان مشتری و خدماتی که ارائه می دهند متقاوت است.

دانشگاه های برتر رشته علوم تغذیه در ایران

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از برترین دانشگاه های این رشته در ایران هستند.

از دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله(عج) – تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان (محل تحصیل شهرستان آرادان)، دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان – مشهد

کارنامه قبولی رشته علوم تغذیه 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته علوم تغذیه – دانشگاه شهید بهشتی

کارنامه قبولی رشته علوم تغذیه - دانشگاه شهید بهشتی99

کارنامه قبولی رشته علوم تغذیه – دانشگاه شهید بهشتی99

بازار کار و آینده شغلی علوم تغذیه در دنیا

امروزه سبک زندگی و نگاه مردم به نوع تغذیه در حال تغییر است. از طرفی دیگر عواملی مانند برخی بیماری ها، تناسب اندام، سلامتی سبب شده است افراد مراجعه بیشتری به متخصین تغذیه داشته باشند و از آنها مشورت بگیرند. این افراد در رابطه با مقدار مواد غذایی مواد مصرفی به بیماران کمک می کنند. متخصصان تغذیه در هر جای دنیا می توانند فرصت های شغلی خوبی داشته باشند. این حرفه از نظر مردم بسیار جایگاه خوبی دارد. طبق بررسی های انجام شده این حرفه تا سال 2026، رشد 14 درصدی داشته، که این میزان رشد سریع از میانگین رشد سایر مشاغل است. کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک، پنسیلوانیا، فلوریدا بالاترین فرصت های شغلی را برای این متخصصین دارند.

درآمد و حقوق رشته علوم تغذیه در دنیا

کشور هایی مانند کالیفرنیا، آلاسکا، ماساچوست، هاوایی، نیوجرسی، پردرآمد ترین کشور ها برای این حرفه هستند. شما با مراجعه به سایت payscale میتوانید حقوق این مشاغل را در کشور دلخواه مشاهده کنید.

کشورمتوسط دستمزد ساعتیمتوسط دستمزد سالانه
کالیفرنیا37.04 دلار77،040 دلار
آلاسکا34.92 دلار72،640 دلار
ماساچوست34.91 دلار72،610 دلار
هاوایی34.24 دلار71،230 دلار
نیوجرسی33.92 دلار70550 دلار
حقوق رشته علوم تغذیه در دنیا

دانشگاه های پذیرنده رشته علوم تغذیه در دنیا

انتخاب دانشگاه برای تحصیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل دراین بخش بهترین دانشگاه های این رشته  را به ترتیب رتبه معرفی کرده ایم.

  • دانشگاه واشنگتن-پردیس سیاتل
  • دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه ایالتی کالیفرنیا-لس آنجلس
  • دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل
  • دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل
  • دانشگاه ایالتی یوتا
  • دانشگاه مینه سوتا
  • دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو
3.6/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.