تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 25 آوریل 2024
Academic field of biology

رشته زیست شناسی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

زیست شناسان اصول اساسی زندگی گیاهان و حیوانات ، مانند مبدا، رابطه، توسعه، آناتومی و توابع را تحقیق یا مطالعه می کنند. آنها همچنین گزارش های فنی و پژوهشی مانند گزارش های تأثیرات زیست محیطی را تهیه کرده و نتایج را به افراد در صنعت ، دولت یا عموم مردم اطلاع می دهند. رشته زیست شناسی مانند دیگر رشته های گروه تجربی، شناخته شده نیست و دانشجویان با طرز فکر خاصی نسبت به انتخاب این رشته اقدام می کنند.

ماهیت رشته زیست شناسی

زیست شناسان با مطالعه بیولوژی، بدن انسان، عملکرد اندام های مختلف، چگونگی تأثیر بیماری ها بر بدن و راه های کنترل مؤثر بیماری ها را درک می کنند. دامپزشکان برای آشنایی از عملکرد حیوانات ، از جمله حیوانات دریایی و موجوداتی که در خشکی زندگی می کنند، باید زیست شناسی را مطالعه کنند. متخصصان محیط زیست متکی به مطالعه زیست شناسی هستند تا بدانند که چگونه اقدامات انسان بر محیط پیرامون او و اکوسیستم های موجودات زنده دیگر تأثیر می گذارد.

مطالعه زیست شناسی پایه و اساس تمام خصوصیات زندگی روی کره زمین است. گذشته از این موارد یک زیست شناس با ایجاد راه حل هایی برای چالش های بسیاری از موجودات زنده، راه را برای اختراعات و اکتشافات بهبود کیفیت زندگی هموار می کند.

بدون مطالعه بیولوژی ، انسان احتمالاً هرگز نمی فهمید که حفظ یک اکولوژی سالم برای خود ، حیوانات و زندگی گیاهان تا چه اندازه مهم است. علاوه بر این ، مطالعه زیست شناسی امکان استفاده از پزشکی قانونی را برای ردیابی و دستگیری اعضای گمراه کننده جامعه فراهم می کند. همچنین به کشاورزان این امکان را می دهد تا نژادهای منحصر به فرد گیاهان و حیوانات را عقب نگه دارند.

ژنتیک در درجه اول بر مطالعه وراثت متمرکز است در حالی که فیزیولوژی به عملکرد موجودات زنده و قسمت های آنها می پردازد. جانورشناسی روی مطالعه حیوانات و رفتار و تکامل آنها تمرکز دارد. اکولوژی مطالعه چگونگی تعامل و ارگانیسم ها به محیط و تغییرات مداوم آن است و گیاه شناسی به مطالعه کشاورزی و گیاهان خاص متمرکز است. سرانجام ، آناتومی انسان به بررسی عملکرد انسانها و بخشهای مختلف آنها می پردازد.

Introduction-to-Biology

رشته زیست شناسی

توانایی های لازم برای ورود به رشته زیست شناسی

این رشته همانطور که گفته شد این رشته بسیار منحصر به فرد است و اغلب کارها در این رشته مرتبط با کشف حقایق پدیده های طبیعت است. به همین دلیل اولین قدم برای ورود به این رشته داشتم علاقه بسیار زیاد به کشف کردن وگردش در طبیعت داشته باشید، زیرا تجربه و دانشی که شما در این رشته از طریق این راه به دست می آورید با هیچ دانش تئوری قابل مقایسه نیست.

علاوه بر مورد بالا یک زیست شناس باید علاوه بر دارا بودن از انضباط فردی عالی، ذهنی منظم هم داشته باشد، زیرا تمام مطالب در این رشته به صورت پیوسته و به هم مربوط هستند، که فرد باید قدرت به خاطر سپردن این مطالب را داشته باشد.

اگر از لحاظ تسلیط روی موضوعات درسی بخواهیم این رشته را مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم بگوییم یک دانشجوی رشته زیست شناسی باید بداند دروس مباحث دروس فیزیک، ریاضی و شیمی تا آخر طول تحصیل با اون همراه خواهد بود و حتی در طی دوران تحصیل کارهای بسیار لذت بخش در آزمایشگاه هم دارند.

معرفی دروس رشته زیست شناسی در مقطع کارشناسی

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ مختلف‌ زیست‌ شناسی‌

  • شیمی‌، ریاضی‌، فیزیک‌، آمار زیستی‌، شیمی‌ آلی‌، بیوشیمی‌، زیست‌ سلولی‌ و مولکولی‌، ژنتیک‌، اکولوژی‌، تکامل‌ موجودات‌ زنده‌، تالوفیت‌ها، فیزیولوژی‌ جانوری‌، میکروبیولوژی‌، بافت‌ شناسی‌، جنین‌ شناسی‌، جانور شناسی‌، ریخت‌زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان، سیستماتیک‌ گیاهی، فیزیولوژی‌ گیاهی‌، رشد و نمو گیاهی‌، بیوفیزیک‌، ویروس‌ شناسی‌، زیست‌ شناسی‌ پرتوی‌، تشریح‌ و مرفولوژی‌ گیاهی‌، اکولوژی‌ عملی‌.

گرایش های مقطع کارشناسی رشته علوم زیست شناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 3 علوم جانوری، علوم گیاهی و زیست دریا است.

علم زیست شناسی، به جهت نیاز به شناخت همه گونه های موجودات زنده و فواید آن ها در زندگی بشر، همواره نیروهای متخصص بیشتری می طلبد.

گرایش علوم جانوری در مقطع کارشناسی

بسیاری از گرایش های زیست شناسی مانند علوم سلولی و ملکولی و ژنتیک وابسته به گرایش علوم جانوری هستند. این گرایش به مطالعه جانوران می پردازد و شامل بافت شناسی، جانور شناسی، جنین شناسی جانوری، فیزیولوژی جانوری است. دانش آموختگان این رشته اگر جز دانشجویان خوب باشند، موقعیت های شغلی خوبی می توانند داشته باشند. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند به کارهای تحقیقاتی، اداره کردن آزمایشگاه ها در دانشگاه ها، سازمان های حفاظت از محیط زیست مشغول به کار شوند. برخی از این دانشجویان با توجه به علاقه خود مجدد در کنکور شرکت می کنند و در وارد دنیای پزشکی در زمینه های خون شناسی یا انگل شناسی می شوند.

دروس تخصصی گرایش علوم جانوری

  • فیزیولوژی‌ مقایسه‌ای‌
  • زیست‌ انگل‌ها
  • رفتارشناسی‌
  • جانورشناسی‌
  • حشره‌ شناسی‌

*بسیاری از درس‌های این گرایش همراه با آزمایشگاه است*

گرایش زیست دریا در مقطع کارشناسی

این گرایش برخلاف گرایش های علوم جانوری و علوم گیاهی به مطالعه و بررسی گیاهان آبزی، محیط آبی، فعالیت های آبزی پروری، بیولوژی آبزیان می پردازند. افرادی که در گرایش زیست دریا تحصیل کرده اند می توانند در شیلات، مراکز تحقیق بر روی ارزش مواد غذایی، مراکز پورش ماهی مشغول به کار شوند. برخی از فارغ التحصیلان این گرایش بر روی گونه های آبزیان در حال انقراض تحقیق می کنند.

دروس تخصصی گرایش زیست دریا

  • لیمنولوژی‌
  • ماهی‌شناسی‌
  • انگل‌ها و بیماری‌های‌ انگلی‌ آبزیان‌
  • شناخت‌ کف‌زیان‌
  • اصول‌ و تکثیر و پرورش‌ آبزیان‌
  • اکولوژی‌ آبزیان‌

*بسیاری از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است*

گرایش علوم گیاهی در مقطع کارشناسی

یکی دیگر از گرایش های زیست شناسی، علوم گیاهی است که به بررسی گیاهان اولیه تا گیاهان امروزی می پردازند. این گرایش به دو دسته سیستماتیک و فیزیولوژی تقسیم می شود. با توجه به حفظ پوشش های گیاهی، حضور کارشناسانی در حوزه علوم گیاهی در موسسه های تحقیقاتی مفید باشد. در حال حاظر فارغ التحصیلان گرایش علوم گیاهی که دارای مدرک کارشناسی هستند، به دلیل نداشتن اطلاعات تخصصی، موقعیت شغلی خوبی ندارند، اما فارغ التحصیلان دارای مدراک بالاتر  هب راحتی جذب مراکز تحقیقاتی واجرایی کشور می شوند.

دروس تخصصی گرایش علوم گیاهی

  • اکو فیزیولوژی‌ گیاهی‌
  • اکولوژی‌ گیاهی‌
  • ازدیاد گیاهان‌
  • انتقال‌ مواد در گیاه‌
  • قارچ‌ شناسی‌
  • اصول‌ رده‌بندی‌ گیاهان‌
  • متمم‌ سیستماتیک‌ گیاهی‌

*بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است‌*

Plant-Science-Biology

زیست شناسی گیاهی

معرفی گرایش های رشته زیست شناسی در مقطع کارشناسی ارشد

بر اساس  انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد سال 1400 در سایت سازمان سنجش، مجموعه زیست شناسی سلولی و مولکولی با کد 1206 دارای رشته های زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژینتیک، میکروبیولوژی(4گرایش)، بیوشیمی، بیوفیزیک، زیست فناوری(4گرایش)، ریززیست فناوری، آموزش زیست شناسی، نانوبیوممتیک(نانوزیست الهام)، اخلاق زیستی، انسان شناسی زیستی است. مجموعه زیست شناسی گیاهی با کد 1213 دارای 3گرایش فیزیولوژی، سیستماتیک و بوم شناسی، سلولی و تکوینی است. مجموعه زیست شناسی جانوری با کد 1214 دارای 3 گرایش فیزیولوژی، بیوسیستماتیک، سلولی و تکوینی است. مجموعه زیست شناسی دریا با کد 1216 دارای 4 گرایش جانوران دریا، بوم شناسی دریا، آلودگی دریا، گیاهان دریا است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل دراین رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته زیست شناسی

در بالا به بررسی بازار کار و فرصت های شغلی هر کدام از گرایش ها در مقطع کارشناسی پرداختیم. دانشجویان این رشته باید در گرایش خود دانش کافی داشته باشند تا جذب دانشگاه ها، شیلات یا سازمان محیط زیست شوند. دانشجویانی که از طریق این رشته وارد رشته های  انگل شناسی، بیوشیمی پزشکی، ایمونولوژی، ژنتیک شناسی، هماتولوژی می شوند دارای فرصت های شغلی بهتری نسبت دانشجویانی که به کارهای تحقیقاتی می پردازند، هستتند.  اگر علاقه مند به آشنایی با بازار کار دیگر رشته های تجربی مانند رشته بهداشت عمومی، رشته ارتوپد، رشته داروسازی، رشته میکروبیولوژی، رشته مهندسی پزشکی، رشته داروسازی، رشته رادیولوژی، رشته دندانپزشکی، رشته بیوتکنولوژی هستید می توانید به لینک مطالب مراجعه کنید.

Biology-labor-market

بازارکار زیست شناسی

وظایف کاری یک زیست شناس

امروزه وجود کارشناسان خبره برای حفاظت از محیط زیست در مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و اجرایی کشور، امری بسیار ضروری و مهم است. فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی در مقطع کارشناسی دارای تخصصی و دانش کافی برای کار نمی باشند و به همین دلیل مؤسسات و مراکز تحقیقاتی و اجرایی کشور، اگر قصد جذب نیرو و استخدام داشته باشند تنها از میان فارغ التحصیلان ارشد و دکترا انتخاب می کنند. از جمله وظایفی که یک زیست شناس در حیطه کاری خود می تواند داشته باشد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توسعه و حفظ ارتباطات و روابط كاری مؤثر با گروه ها و افراد ، آژانس ها و مردم برای تشویق راهكارهای مدیریت مشاركت یا توسعه اطلاعات و تفسیر یافته‌ها.
  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های بیولوژیکی در مورد روابط بین و بین موجودات زنده و محیط آنها.
  • ذخیره سازی، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها از رایانه ها برنامه ریزی و استفاده از آنها
  • برنامه ریزی و اجرای برنامه های تحقیق بیولوژیکی را برای دولت ، شرکت های تحقیقاتی ، صنایع پزشکی یا شرکت های تولیدی
  • مطالعه درباره گیاهان و حیوانات آبزی و شرایط محیطی مؤثر بر آنها ، مانند رادیواکتیویته یا آلودگی
  • نظارت بر تکنسین های بیولوژیکی و فن آوران و دانشمندان دیگر

درآمد و حقوق رشته زیست شناسی در ایران

با توجه به گسترده بودن زمینه های کاری این رشته، اطلاعات دقیق درباره درآمد این کارشناسان نداریم. اگراین افراد در بخش های دولتی مشغول به کار شوند،حقوقی مطابق قانون مدیریت کشوری دریافت میکنند. هر چه فرد تجربه، مهارت و تحصیلات بیشتری داشته باشد، قطعا درآمد بیشتری دارد.

دانشگاه های برتر رشته زیست شناسی در ایران

از برترین دانشگاه های این رشته میتوان به دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه الزهرا (س) تهران، دانشگاه خوارزمی تهران اشاره کرد. برخی دیگر از دانشگاه های ارائه دهنده رشته زیست شناسی عبارت اند از:

دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه مازندران، دانشگاه کاشان، دانشگاه یزد، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه کردستان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه رازی کرمانشاه، حکیم سبزواری – سبزوار، دانشگاه مراغه، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه قم، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس، دانشگاه ملایر، دانشگاه اراک، غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران، غیرانتفاعی کاویان – مشهد، غیرانتفاعی آل طه – تهران (ویژه خواهران)، غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان، غیرانتفاعی دانش البرز-آبیک.

کارنامه قبولی رشته زیست شناسی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته زیست شناسی گیاهی – دانشگاه شهید بهشتی تهران

کارنامه قبولی رشته زیست شناسی گیاهی - دانشگاه شهید بهشتی تهران
کارنامه قبولی رشته زیست شناسی گیاهی – دانشگاه شهید بهشتی تهران

بازار کار و آینده شغلی رشته زیست شناسی در دنیا

زیست شناسی شاید جالب ترین و منحصر به فردترین رشته باشد، خصوصاً اگر حیوانات را دوست دارید یا به عملکرد بدن انسان علاقه دارید. با دریافت مدرک کارشناسی زیست شناسی فرصت های شغلی زیادی به روی شما باز می شود. زیست شناسی با مطالعه زندگی سر و کار دارد و شاخه ای از علوم طبیعی است. با گذشت سالها، زیست شناسی به یکی از مباحث استاندارد آموزش در مدارس تبدیل شده است . تمام موسسات آموزش عالی در سراسر جهان دوره های زیست شناسی را ارائه می دهند. تدریس یک گزینه شغلی محبوب در این حرفه است. زیست شناسی در سال های اخیر به عنوان یکی از زمینه های غالب در علوم مدرن ظهور کرده است . بنابراین، حرفه زیست شناسی برای دانشجویان انتخاب بسیار خوبی است.

زیست شناسان از فرصت خوبی برای دستیابی به فرصت های شغلی در بخش های دولتی برخوردار هستند. با این حال ، زمینه های خوبی برای این حرفه در بخش خصوصی مانند پژوهش، مراقبت های بهداشتی، مدیریت و حفاظت از محیط زیست، تدریس، موزها، شرکت های داروسازی، باغ وحش ها، پارک ها و مراکز طبیعی وجود دارد. این رشته در آینده رشد 4 درصدی دارد.

درآمد و حقوق رشته زیست شناسی در دنیا

در جدول زیر برخی از بهترین مشاغلی این حوزه را همراه با حقوق آن معرفی کرده ایم.

مشاغل با بالاترین حقوقمتوسط ​​حقوق ملی
متخصص ارتباطات سلامت57530 دلار
میکروب شناس64925 دلار
نماینده فروش دارویی65543 دلار
درمانگر تنفسی68536 دلار
دانشمند محیط زیست69358 دلار
مشاور ژینتیک80370 دلار
بیوشیمی84073 دلار
مشاغل با بالاترین حقوق در حوزه زیست شناسی

دانشگاه های برتر رشته زیست شناسی در دنیا

  • دانشگاه هاروارد
  • موسسه فناوری ماساچوست ( راهنمای کامل اپلای در مؤسسه فناوری ماساچوست )
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • موسسه فناوری فدرال سوئیس
  • دانشگاه ییل
  • موسسه فناوری کالیفرنیا
  • دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس
  • دانشگاه کرنل
  • کالج امپریال لندن
3.6/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.