تاریخ امروز :جمعه , 29 مارس 2024
Academic field of Math

رشته ریاضی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

اگر عاشق ریاضی هستید، از منطق و زیبایی ذاتی آن لذت می برید، این رشته برای شما مناسب است. ریاضیات مستلزم شور و کنجکاوی است. همه ی انسان ها در زندگی روز خود از ریاضیات استفاده می کنند. این رشته پایه تمام علوم مهندسی است.

آیا برای رشته ریاضی شغلی وجود دارد؟
بازار کار رشته ریاضی در ایران و خارج چگونه است؟

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته سایت فسفر با ما همراه باشید تا درباره سوالات فوق اطلاعات خوبی پیدا کنید.

ماهیت رشته ریاضی

ریاضیات علمی است که با منطق شکل، کمیت و چیدمان سروکار دارد. نقش ریاضی در زندگی روزمزه ما بسیار پر رنگ است. رشته ریاضی در گذشته دارای 3 گرایش ریاضی محض و ریاضی کاربردی و دبیری بوده است که امروزه گرایش ریاضی محض و ریاضی کاربردی با هم ترکیب شده و به است ریاضیات و کابردها در آمده است. . ریاضیدانان کاربردی از ریاضیات برای حل مشکلات دنیای واقعی در مناطقی مانند اقتصاد استفاده می کردند و ریاضیدانان محض از ریاضیات برای گسترش دانش فعلی استفاده می م می کردند و اغلب در دانشگاها مشغول به کار بودند.

یک ریاضیدان می تواند در صنایع مختلف اعم از بانکداری، هوافضا، مهندسی و … شاغل باشد، بنابراین شرایط تحصیلی آنها می تواند متفاوت باشد. مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد برای اکثر مشاغل دولتی و تدریس در این زمینه کافی خواهد بود، و فارغ التحصیلان مدرک دکترا می توانند موقعیت های تحقیقاتی و دانشگاهی  در مشاغل خصوصی را کسب کنند.

Introduction-to-Mathematics

معرفی کارشناسی رشته ریاضی

ریاضیدانان کاربردی برای حل مشکلات عملی از تئوری ها و تکنیک هایی مانند مدل سازی ریاضی استفاده می کنند. این ریاضیدانان به طور معمول برای حل این مشکلات با افراد مشاغل دیگر مانند مهندسین برق، مهندسین مکانیک، مهندسین رباتیک و … همکاری می کنند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است با دانشمندان مواد و مهندسان شیمی همکاری کنند تا اثربخشی داروهای جدید را تجزیه و تحلیل کنند. سایر ریاضیدانان کاربردی ممکن است با طراحان صنعتی برای مطالعه ویژگی های آیرودینامیکی خودروهای جدید همکاری کنند.

ریاضیدانان نظری برای شناسایی موضوعات غیرقابل توضیح در ریاضیات و حل آنها تحقیقاتی انجام می دهند. آنها در درجه اول به کاوش در زمینه های جدید و روابط تئوری های ریاضی علاقه دارند تا دانش و درک در مورد این زمینه را افزایش دهند. اگرچه ممکن است برخی استفاده عملی از یافته های خود را در نظر نگیرند ، اما دانش آنها می تواند بخش مهمی از بسیاری از دستاوردهای علمی و مهندسی باشد.

توانایی موردنیاز برای ورود به رشته ریاضی

ریاضیات بطور گسترده در فیزیک، آمار، مهندسی و تحقیقات عملیات استفاده می شود. علوم کامپیوتر، تجارت و مدیریت صنعتی، علوم اقتصاد، دارایی، شیمی، زمین شناسی به ریاضیات کاربردی وابسته هستند. ریاضیدانان باید دانش قابل توجهی در مورد برنامه نویسی رایانه داشته باشند، زیرا اکثر محاسبات ریاضی پیچیده و مدل سازی ریاضی زیادی بر روی رایانه انجام می شود.
ریاضیدانان برای شناسایی، تحلیل و به کارگیری اصول اساسی برای مشکلات فنی باید استدلال خوبی داشته باشند. مهارت های ارتباطی نیز مهم هستند، زیرا ریاضیدانان باید بتوانند راه حل های پیشنهادی را با افرادی که ممکن است دانش گسترده ای درباره ریاضیات نداشته باشند تعامل و گفتگو کنند.

Job-skills-for-mathematics

توانایی موردنیاز برای ورود به رشته ریاضی

معرفی دروس رشته ریاضی در مقطع کارشناسی

معرفی دروس عمومی

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1و2.

معرفی دروس مشترک پایه

ریاضی عمومی، مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی، معادلات دیفرانسیل.

معرفی دروس الزامی مشترک

مبانی علوم ریاضی، مباني ماتريس ها وجبر خطي، مباني آناليز رياضي، مباني احتمال، مباني آناليز عددي.

معرفی دروس الزامی رشته ریاضیات

آناليز رياضي، مبانی ترکیبیات، جبرخطی عددی، مباني جبر، بهينه سازي خطي، احتمال 1، روش هاي آماري، نظريه معادلات ديفرانسيل عادي، معادلات ديفرانسيل با مشتقات جزيي، مباني سيستم هاي ديناميکي، توپولوژي عمومي، مباني هندسه، مباني منطق و نظريه مجموعه ها.

گرایش های رشته ریاضی در مقطع کارشناسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب رشته داشته باشند.

گرایش های رشته ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع ارشد دارای 6 گرایش اصلی ریاضی محض (ریاضیات و کاربردهای)، ریاضی کاربردی، آموزش ریاضی، محاسبات نرم، بیوانفورماتیک و دکتری پیوسته ریاضی است، که 4 تا از این گرایش های دارای زیر شاخه هستند بیشتر دانشجویان کارشناسی رشته ریاضی برای مقطع ارشد به سمت رشته های اقتصاد، مدیریت و صنایع می روند.

گرایش ریاضی محض در مقطع کارشناسی ارشد

این گرایش به نظریه پردازی در زمینه ریاضیات می پردازد و دارای زیر شاخه های جبر، آنالیز عددی، هندسه، توپولوژی است. مباحث در این گرایش بیشتر جنبه ذهنی دارند.

دروس تخصصی گرایش ریاضی محض

جبر، هندسه‌ موضعی‌، آنالیز، هندسه‌ دیفرانسیل‌، توپولوژی‌.

گرایش ریاضی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد

این گرایش بیشتر جنبه محاسباتی دارد و دارای زیر شاخه های تحقیق در عملیات، آنالیز عددی، نظریه گراف و ترکیبات، سیستم های دینامیکی، معادلات دیفرانسیل و سایر گرایش های است.

دروس تخصصی گرایش ریاضی کاربردی

تحقیق‌ در عملیات‌، زبان‌ برنامه‌ نویسی‌ پیشرفته، آنالیز عددی‌، ساختمان‌ داده‌ها، فرآیندهای‌ تصادفی‌، سری‌های‌ زمانی‌.

گرایش آموزش ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد

هدف از این گرایش، تربیت دبیران برای تدریس در سطح پیش دانشگاهی است.

گرایش آموزش ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش آموزش ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد

وضعیت ادامه تحصیل در رشته ریاضی در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته ریاضی در ایران

بیشتر افراد وقتی میشنوند که شخصی که دانشجوی رشته ریاضی است، نهایت فکری که به ذهنشام می رشد این است که میتواند به کار تدریس بپردازد و حقوق متوسطی داشته باشد. تدریس یکی از زمینه هایی است که فارغ التحصیلان رشته ریاضی حتی در دوران دانشجویی می توانند داشته باشند و درآمد خوبی کسب کنند. به خصوص با پررنگ شدن کلاس های جبرانی و کنکور بازار کار این رشته بیشتر از قبل رونق گرفته است. این فارغ التحصیلان می توانند در بانک ها، موسسات مالی و … مشغول به کار شوند. در حالت کلی گرچه بازار کار این رشته محدود است، اما احتمال پیدا نکردن کار در آن کم و آینده شغلی خوبی در پی دارد.

وظایف ریاضیدانان

ریاضیدانان به طور معمول موارد زیر را انجام می دهند:

• گسترش دانش در زمینه های ریاضی ، مانند جبر یا هندسه ، با تدوین قوانین ، نظریه ها و مفاهیم جدید
• استفاده از فرمول ها و مدل های ریاضی برای اثبات یا رد نظریه ها
• استفاده از تئوری ها و تکنیک های ریاضی برای حل مشکلات عملی در زمینه های تجاری، مهندسی، علوم یا سایر زمینه ها
• تهیه مدل های ریاضی و آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها
• ارائه گزارش ار تفسیر داده ها و نتیجه گیری از تجزیه و تحلیل آنها
• استفاده از تجزیه و تحلیل داده های برای پشتیبانی و بهبود تصمیمات تجاری

Labor-market-for-mathematics

بازار کار رشته تحصیلی ریاضی

فرصت های شغلی برای رشته ریاضی

اساساً کار ریاضی محور در مورد حل مشکلات است. از جمله فرصت های شغلی این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• مؤسسات علمی و پژوهشی
• شرکت های هوا و فضا
• سازمان های تحلیلی و پیش بینی
• تولید کنندگان مواد شیمیایی و دارویی
• ارائه دهندگان خدمات ارتباطات
• اطلاعات رایانه ای و بنگاه های نرم افزاری
• شرکت های محصولات مصرفی
• شرکت های سیستم های انرژی
• الکترونیک و تولید کننده رایانه
• سازمانهای تحقیقاتی مهندسی
• سازمان های دولتی
• شرکت های بیمه
• شرکت های مدیریت سرمایه گذاری
• شرکت های دستگاه های پزشکی
• تولیدکنندگان فرآورده های نفتی و نفتی

درآمد و حقوق رشته ریاضی در ایران

این دسته از فارغ التحصیلان معمولا در رده شغلی کارمند قرار میگیرند و حقوق ثابتی دارند. اما حقوق فردی که معلم ریاضی است و طبق قوانین آموزش و پرورش است، با فردی که موسسات مالی فعالیت میکند متفاوت است. اگر فردی دراین رشته کمی پشتکار داشته باشد و به تدریس خصوصی هم مشغول شود، می تواند درآمد خیلی بالایی داشته باشد.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته ریاضی در ایران

اگر بخواهیم بهترین دانشگاه های این رشته را به ترتیب اولویت معرفی کنیم، میتوانیم به دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز اشاره کنیم.

کارنامه قبولی رشته ریاضی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته ریاضی – دانشگاه صنعتی شریف

کارنامه-قبولی-رشته-ریاضی-دانشگاه-صنعتی-شریف

کارنامه قبولی رشته ریاضی – دانشگاه صنعتی شریف

بازارکار و آینده شغلی رشته ریاضی در دنیا

حرفه یک ریاضیدان در انجام معادلات پیشرفته ریاضی (غالباً با رایانه و استفاده از نرم افزارهای پیچیده) برای نظریه پردازی و درک اصول ریاضی و به نوبه خود حل مسائل دنیای واقعی است . یک باور غلط رایج در مورد ریاضیدانان این است که آنها فقط با اعداد صحیح کار می کنند. با این حال ، آنها همچنین با ساختارهای انتزاعی تر مانند حلقه ها در نظریه اعداد جبری کار می کنند.

استفاده از نظریه ها در شکل ها و هندسه فقط یک نمونه از مهارت های خاص است که صنایعی که ریاضیدانان را به کار می گیرد شامل دولت فدرال ، فن آوری های پزشکی و شرکت های خصوصی تحقیقات علوم و مهندسی است. هنگامی که یک ریاضیدان از ریاضیات در ترکیب با یک تخصص دیگر مانند مهندسی پرواز یا پزشکی استفاده می کند ، “ریاضیات کاربردی” نامیده می شود.

محیط کار معمول یا یک آزمایشگاه تحقیقاتی است که اغلب در یک دانشگاه یا بخش خصوصی است یا یک دفتر کار منظم. در زمینه های تخصصی تر مانند ریاضیات کاربردی ، آنها ممکن است در یک منطقه اختصاص داده شده به عملکرد دوم تخصص خود کار کنند. به عنوان مثال ، یک ریاضیدان کار در ریاضیات کاربردی برای یک شرکت مهندسی خصوصی که فضاپیما را توسعه می دهد ، ممکن است در تنظیمات کارخانه در فعالیت های عملی کار کند. افرادی که در زمینه ریاضیات کار می کنند معمولاً باید حداقل 2 تا 4 سال سابقه کار و لیسانس آمار یا یک رشته مرتبط داشته باشند. اشتغال کلی ریاضیدانان و آمار شناسان از سال 2019 تا 2029 رشد 33 درصدی داشته باشد ، بسیار سریعتر از متوسط ​​برای همه مشاغل است.

درآمد و حقوق رشته ریاضی در دنیا

درآمد و حقوق این افراد با توجه به نوع کار، حجم کاری و کشور متفاوت است. متوسط حقوق یک ریاضیدان در ایالت متحده 70960دلار است.

بهترین دانشگاه های رشته ریاضی در دنیا

بهترین دانشگاه های رشته ریاضی در دنیا در 2020 عبات اند از:

  • دانشگاه پرینستون، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
  • بخش فیزیک، ریاضیات، و نجوم در موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک)، پاسادنا، کالیفرنیا، ایالات متحده
  • دانشکده ریاضیات در دانشگاه کمبریج، کمبریج، انگلستان
  • دانشکده ریاضیات، دانشگاه استنفورد، استنفورد، کالیفرنیا، ایالات متحده
  • گروه ریاضیات دانشگاه هاروارد، کمبریج ،ماساچوست، ایالات متحده
3.9/5 - (10 امتیاز)

یک نظر

  1. Mr z پاسخ

    یعنی واقعا ریاضی دان ها در سال ۲ میلیارد تومن پول میگیرن ، میانگین ؟؟؟
    البته شنیدم رشته ریاضی آخرش جنون و دیوانگی ، خخخ

    1. Yas پاسخ

      اشتباه شنیدید، درسته که افکار دارک فلسفی منجر به دیوانگی میشن، اما ریاضیات برای کسی که علاقه مند باشه سرتاسر زیباییه

  2. مهدیه ظفری پاسخ

    والا اکثر مردم میگن که بازار کارش پایینه و کمتر کسی میتونه درآمد خوب داشته ….
    برا همین ریاضی خونا خیلی کم شدن و دلسردی از این موضوع
    با خوندن این مطالب یکم امیدوار تر شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.