تاریخ امروز :چهارشنبه , 27 مارس 2024
Academic field of Dental

رشته دندانپزشکی : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

رشته های پزشکی از دسته رشته هایی هستند که دانش آموزان از دوران ابتدایی به آن فکر می کنند. تب و تاب قبول شدن در رشته دندانپزشکی بعد از دیگر رشته های پزشکی بین داوطلبان گروه تجربی زیاد است. جایگاه رشته های پزشکی در جامعه ما بسیار مورد احترام است و بازار کار خوبی دارند به همین دلیل گاهی اوقات دیده شده برخی افراد بعد از فارغ التحصیلی و بیکاری، مجدد در کنکور تجربی شرکت می کنند تا حداقل زیر شاخه های پزشکی را قبول شوند و بتوانند در آمد خوبی داشته باشند.

ماهیت رشته دندانپزشکی

کار فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی تشخیص بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، آبسه دندان، برفک دهان، التهاب لثه و درمان آن می باشد. در قدیم هم این رشته به صورت تجربی مانند رشته مامایی، رشته کشاورزی و … وجود داشت و دندانپزشکی را با دندان سازی یکسان می دانستند. اما امروزه رشته دندانسازی به عنوان بخشی از علم تخصصی دندانپزشکی و تا مقطع دکترای عمومی آموزش می بینند.

ماهیت رشته دندانپزشکی

ماهیت رشته دندانپزشکی

آیا رشته دندان پزشکی طرح اجباری دارد؟

دانشجویان رشته دندانپزشکی مانند 11 رشته پزشکی دیگر باید طرح 18 ماهه اجباری بگذرانند که در این دوره به نوبت به شهرهایی که باید خدمت رسانی کنند اعزام می شوند. البته اگر یکی از شرط های زیر را داشته باشید می توانید از گذران طرح معاف شوید:

  • کسانی که بعد از فارغ التحصیلی به خدمت سربازی اعزام شوند.
  • خانواده شهدا، خود آزادگان و همسر و فرزند آزادگان، فرزند جانباز بالای ۵۰ درصد، همسر جانباز بالای ۷۰ درصد
  • فارغ التحصیلان خارج از کشور
  • اگر تک فرزند باشید.
  • کسانی که مشکلات بیماری خاصی که مورد تایید شورای عالی پزشکی وزارت باشد.
  • بانوانی که همسرشان فوت کرده است.
  • دارندگان مدال طلای المپیاد دانش آموزی
  • ۱۰ نفر اول کنکور سراسری تجربی
  • رتبه ۱ تا ۳ آزمون جامع علوم پایه، آزمون پیش کار ورزی و آزمون دستیاری

توانایی موردنیاز در رشته دندانپزشکی

همانطور که می دانید در این رشته دروس تئوری کمتر دروس عملی است، به همین دلیل فردی که قصد تحصیل در این رشته را دارد باید قدرت بدنی و سلامت جسمی متناسبی را داشته باشد. در قدیم مردم تنها برای کشیدن، پر کردن، جرم گیری و … به دکتر دندان پزشک مراجعه می کردند، اما امروزه تمایل مردم به انجام کارهای زیبایی دندان زیاد شده است و این امر افرادی را می طلبد که در کنار یادگیری علوم پایه و تخصصی رشته دندانپزشکی دارای مهارت خلاقیت و دید هنری و ظریف کاری باشند.

یک دندان پزشک باید توانایی تمرکز و کنترل خوبی داشته باشد تا در شرایط حساس بتوانند تصمیم درست در نحوه درمان بیماری بگیرد.

اگر فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی تنها به علوم پایه و دروس دانشگاهی تکیه کنند هرگز در این رشته موفق نمی شوند و باید در کنار انجام کارهای عملی در گذراندن طرح خود در کلینیک های مختلف به مطالعه مقالات انگلیسی به روز در زمینه دندانپزشکی و بیماری های دهان و دندان در سطح دنیا بپردازد.

آیا شغل دندان پزشکی سخت است؟

هر شغلی سختی ها و خطرات منحصر به فرد خود را دارد. ایستادن مداوم و خم شدن از جمله سختی های شغل دندانپزشکی است که به مرور زمان می توانند مشکلاتی مانند آرتروز، کمر درد، درد مفصل، گردن درد، واریس را برای فرد به بیاورد. به دلیل ارتباط داشتن مداوم با دهان و دندان بیمار ممکن است زمینه مشکلاتی مثل ایدز، هپاتیت و انتقال بیماری های عفونی برای دندانپزشک فراهم شود.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به مشکلاتی که گفته شد باید ورزش های خاص روزانه داشته باشید و در طی دوران تحصیل در کنار استادان خود به خوبی با اصول کنترل عفونت آشنا شوید تا در کنار داشتن حرفه موردعلاقه خود آسیب نبینید.

شغل دندانپزشکی و سختی های آن

شغل دندانپزشکی و سختی های آن

معرفی دروس رشته دندانپزشکی در مقطع کارشناسی

طول کل دوره تحصیلی دندانپزشکی 6 سال می باشد که به دو دوره مجزای 2 ساله و 4 ساله تقسیم می شود که برای شرکت در دوره 4 ساله باید در آزمون علوم پایه قبول شود.دانشجویان در دوره علوم پایه به یادگیری دروسی مثل فیزیولوژی عملی، فیزیولوژی نظری، بیوشیمی، آناتومی، بهداشت عمومی، بافت شناسی، آمار و روش تحقیق، میکروب شناسی و ژنتیک انسانی می پردازند.

دانشجویان در دوره تخصصی همراه با کاراموزی 4 ساله به یادگیری دروس تصصی مانند اندودنتیکس، ارتودنسی، آسب شناسی فک و دهان، پروتز های ثابت و اکلوژن، ترمیمی و مواد دندانی، پریودنتولوژی، رادیولوژی دهان و فک و صورت ،پروتزهای متحرک و فک و صورت، جراحی دهان و فک صورت، بیماری های دهان و دندان، دندانپزشکی کودکان می پردازند.

دانشجویان در این دوره به دلیل گذراندن دوره کارآموزی به همراه اساتید خود از نزدیک با بیماری های دهان و دندان آشنا می شوند و می توانند مانند دندان پزشک عمومی به تشخیص در درمان آن بیماری بپردازد.

دروس پایه در مقطع کارشناسی

جنین‌شناسی، بیوشیمی، ایمنی شناسی، فیزیک پزشکی، ژنتیک انسانی، روان‌شناسی عمومی، بافت‌شناسی انسانی، تشریح، فیزیولوژی، میکروب‌شناسی، آسیب‌شناسی عمومی.

دروس اختصاصی در مقطع کارشناسی

کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، آسیب‌شناسی دهان، زبان خارجی اختصاصی، اندودنتیکس، جنین و بافت‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی، بیماریهای دهان و تشخیص، بیولوژی دهان، دندان‌پزشکی کودکان، دندان‌پزشکی ترمیمی (پروتز متحرک پارسیل، پروتز ثابت، پروتز کامل)، پریودنتولوژی، رادیولوژی دهان، بهداشت عمومی و اکولوژی، گوش و حلق و بینی، جراحی دهان و فک و صورت، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت محیط زیست، دندان‌پزشکی مجتمعی، بیماری های روانی، فارماکولوژی، بیماری های درونی، دندان‌پزشکی پیشگیری مواد دندانی و پایان‌نامه (رساله)‌، بهداشت دهان و تغذیه.

معرفی تخصص های رشته دندان پزشکی

همان طور که گفتیم دوره دندانپزشکی عمومی 6 سال است و بعد از آن فرد می تواند برای کسب مهارت در دوره های تخصصی که 3 ساله هستند شرکت کند. از جمله تخصصی های دندانپزشکی می توان به پاتولوژیست دهان و دندان، اندودنتیست، ترمیمی و زیبایی، تشخیص بیماری دهان و دندان، پریودنتیست، جراحی فک و دهان و صورت، پروتزهای دندانی، دندانپزشکی اطفال، ارتودنسی، رادیولوژی فک و صورت اشاره کرد.

تخصص های رشته دندانپزشکی

تخصص های رشته دندانپزشکی

وضعیت ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا فوق تخصص وجود دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته دندانپزشکی در ایران

امروزه بیشتر افراد به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهند. در گذشته افراد تنها برای کارهای ضروری به دندان پزشکان مراجعه می کردند اما امروزه افراد علاوه بر کارهایی مانند پر کردن، کشیدن، جرم گیری و ….، به دندانپزشکانی که تخصص کارهای زیبایی مانند بلچینگ، کامپوزیت، لمینت، اصلاح خط لبخند، ایمپلنت و ….، مراجعه می کنند. البته این تخصص ها در حاب حاظر در کلان شهر های بیشتر مراجعه کننده دارد. با توجه به افزایش جمعیت و نیاز افراد در راستای حفظ و سلامت بهداشت و دندان و همچنین تمایل افراد به انجام کارها زیبایی، این پزشکان دارای فرصت های شغلی خوبی در حال حاظر و در آینده دارند.

فرصت های شغلی برای رشته دندانپزشکی

دانشجویان این رشته بعد از گذراندن طرح 2 ساله، امکان فعالیت در درمانگاه ها، بیمارستان ها، مراکز درمانی را دارند. اغلب دانشجویان ترجیح می دند برای خود مطبی شخضی داشته باشند و برای خود کار کنند. دانشجویانی که علاقه مند به آموزش می توانند با دریافت تخصص و بورد تخصصی در دانشگاه ها به تدریس بپردازند و یا تحقیقات علمی انجام دهند.

حقوق و درآمد رشته دندانپزشکی در ایران

رشته دندانپزشکی جزء پردرآمد ترین رشته ها به حساب می آید. بسته به سطح تخصص و اینکه پرسنل مراکز درمانی باشد و یا خودش مطب داشته باشد، درآمد متفاوتی دارد. همچنین برخی پزشکان که در کلینک ها مشغول به کار هستند دارای حقوق ثابت به همراه درصدی از تعرفه به ازای هر بیمار هستند. میانگین حقوق رشته دندانپزشکی بین بازه 20 میلیون تا 30 میلیون متفاوت است. دندانپزشکانی که دارای مدرک فوق تخصصی باشند حقوق بیشتری دریافت می کنند. به عنوان مثال حقوق دندانپزشکی که دارای مدرک فوق تخصصی جراحی فک و صورت باشد، بین بازه 1 تا 2 میلیارد در ماه درآمد دارد.

برترین دانشگاه های رشته دندانپزشکی در ایران

3 دانشگاه برتر رشته دندانپزشکی در ایران به ترتیب عبارت اند از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران است. از دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دیگر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران عبارت اند از:

دانشگاه شاهد – تهران، دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی – بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان – سنندج، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آبا، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی یزد.

کارنامه قبولی رشته 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته دندانپزشکی – دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارنامه قبولی رشته دندانپزشکی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 99
کارنامه قبولی رشته دندانپزشکی – دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 99

بازارکار و آینده شغلی رشته دندانپزشکی در دنیا

در همه جای دنیا صنعت پزشکی از پردرآمدترین حرفه ها به حساب می آید و برای آن حتما بازارکار وجود دارد. حرفه دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنا نیست و به دلیل تخصصی بودن آن درآمد بیشتری دارد. کشورهایی مانند ایرلند، سوئد، ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، اسپانیا از بهترین کشورها برای شغل دندانپزشکی به حساب می آید. اگر در قصد تحصیل دراین رشته و مهاجرت را دارید، بهتر است از الان برای مهاجرت به این کشورها و داشتن یک شغل عالی برنامه ریزی کنید. شغل هایی مانند متخصص پروتز، ارتودنسی، دندانپزشک، جراح فک و صورت از پردرآمد ترین شغل ها دراین حرفه در دنیا به حساب می آیند.

تخصصمتوسط حقوق سالانه
متخصص پروتز262،528 دلار
ارتودنسی284،763 دلار
دندانپزشک287،937 دلار
جراح فک و صورت307،999 دلار
متوسط حقوق سالانه تخصص دندانپزشکی

درآمد و حقوق رشته دندانپزشکی در دنیا

برای مشاهده حقوق این حوزه در کشور دلخواه می توانید به سایت payscale مراجعه کنید.

کشورها پردرآمد برای دندانپزشکانمتوسط حقوق
نروژ180،000 دلار
ایالات متحده172،000 دلار
ایرلند155،000 دلار
سوئیس125000 دلار
فرانسه113،200 دلار
هلند113،200 دلار
انگلستان107،000 دلار
کانادا 106،000 دلار
استرالیا102،768 دلار
آلمان90،000 دلار
کشورها پردرآمد برای دندانپزشکان

دانشگاه های برتر رشته دندانپزشکی در دنیا

  • کالج کینگ لندن – انگلستان
  • مرکز دانشگاهی دندانپزشکی آمستردام – هلند
  • دانشگاه میشگان – آن آربر – ایالات متحده
  • دانشگاه هاروارد – ایالات متحده
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو – ژاپن
  • دانشگاه گوتنبرگ – سوئد
  • موسسه کارولینسکا – سوئد
  • دانشگاه برن – سوئیس
  • دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیکو – ایالات متحده
4.2/5 - (24 امتیاز)

یک نظر

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام
      در واقع در ایران برای بسیاری از رشته ها مرجع دقیق نیست که بتوانیم حقوق مشاغل را به طور واضح و شفاف ببینیم. و در بیشتر گزارشات به صورت تقریبی نوشته شده است. همان طور که در مطلب گفته شد میانگین حقوق رشته دندانپزشکی در ایران بین بازه 20 میلیون تا 30 میلیون متفاوت است، اما به عنوان مثال در همان کشور آمریکا که میانگین حقوق سالانه آنها 172,000 دلار باشد، با دلار 25 هزارتومانی هم حساب کنید و تقسیم بر تعداد ماه های سال کنید، متوجه می شوید که مبلغ حقوق ایران بیشتر است.

      1. Mahdi پاسخ

        دقیقاً درست میفرمایین 👌
        در آمریکا حساب کنید ماهانه ۴۵۰۰۰۰۰ تومان در آمد دارند اما در ایران در آمد حتی خیلی بیشتر از ۳۰ میلیون تومن میتونه باشه

  1. رضا مؤمنی پاسخ

    سلام.
    من عاشق این رشتم!
    من پایه 9 هستم، باید چه نمرهایی رو برای بدست آوردن رشته تجربی کسب کنم ؟

  2. علی پاسخ

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    شما گفتید درامد دندانپزشک ماهانه ۲۵ میلیونه ولی بعد گفتید فوق تخصص جراحی فک و صورت ماهانه ۱ تا ۲ میلیارد درامد داره؟؟؟؟
    و اینکه کیلینک میتونه ماهی ۳۰۰ میلیون درامد داشته باشه؟؟!؟!
    و اینکه برای گرفتن فوق تخصص چند سال دیگر باید درس خواند ؟

  3. مهدیار پاسخ

    سلام بر دوستان گرامی خیلی رشته خوبیه فقط یه سوال مثلا کسی که میخواد ادامه تحصیلش رو بره بیرون از ایران چیجوریه شرایطش ؟چطور اصن باید بره؟

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام. اپلای کردن در این رشته خیلی خوب امکان پذیره. باید از طریق دانشگاه‌های مقصد اقدام به اپلای کنید.

  4. مهدی پاسخ

    سلام خسته نباشید
    این چیزی که گفته شده توی بعضی از سایتها مبنی بر اینکه در چند سال اینده دندانپزشکی زیر شاخه ای از پزشکی و جزو درسهای رشته پزشکی میشه درسته؟ من نگران اینده شغلی در این رشته هستم که نکنه اینهمه درس بخونی سختی بکشی اخرش هم اصا کار برات پیدا نشه در ضمن امسال کنکوریم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام ممنون از شما
      اطلاعاتی درباره این موضوع نداریم، به هر حال تخصص دندانپزشکی که از بین نمیره و در جامعه به آن نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.