تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 28 مارس 2024
Academic field of Dental prosthesis

رشته تکنسین پروتزهای دندانی : بازار کار، درآمد، دانشگاه های برتر

یک متخصص دندانپزشکی به کلیه اقدامات معمولی مانند پر کردن، کشیدن، بهداشت مراقبت و دهان می پردازد. اما تکنسین پروتزهای دندانی به جایگزینی یا ترمیم دندان می پردازند. این رشته از زیر شاخه های کنکور تجربی است. دراین مطلب از مجموعه مطالب بخش معرفی سایت فسفر قصد داریم به معرفی این رشته، دانشگاه های این رشته، بازارکار و آینده شغلی و … بپردازیم.

ماهیت رشته تکنسین پروتز های دندانی

تکنسین های دندانپزشکی پروتزهای دندانپزشکی از جمله پل، تاج و پروتز دندان را تولید می کنند. آنها این اعضاء مصنوعی را بر اساس اصول دندانپزشکی می سازند. تکنسین های پروزتز دندانی معمولا هیچ ارتباط مستقیمی با خود بیماران ندارند. افراد زمانی که به تعویض دندان یا جراحی دندان نیاز داشته باشند، از یک متخصص پروتز کمک می گیرند.

یک متخصص پروتز به شما اطمینان می دهد که شما یک درمان با کیفیت بالا و کارآمد را انجام می دهید و نیازهای شما را برآورده می کند و راه حل های دائمی و زیبایی را برای لبخند شما ایجاد می کند. یک متخصص پروتزهای دندانی آموزش های زیادی را در دوران تحصیل می گذراند تا به تکنسین تبدیل شود. یک متخصص پروتز دندان  می تواند به ساخت انواع پروتزهای کامل، پروتزهای جزئی و محافظ دهان بپردازد.

Introduction-of-dental-technician

رشته تکنسین پروتزهای دندانی

بزرگترین تفاوت بین پروتزیست و دندانپزشک عمومی در این است که یک متخصص پروتز در زمینه تعویض دندان ها و ترمیم سلامت دهان و دندان و عملکرد بهتر شما برای استفاده از دندان نقش دارد. این رشته قبلا به صورت کاردانی ارائه میشد، اما از سال 88 به صورت کارشناسی ارائه می شود.

توانایی ها مورد نیاز برای ورود به رشته تکنسین پروتز های دندانی

این شغل به عنوان یک متخصص پروتزهای دندانی برای افرادی که دوست دارند با ابزار و تجهیزات کار کنند، بسیار مناسب است. این رشته به توجه و دقت زیادی به دلیل داشتن جزئیات نیاز دارد. برخی از خصوصیات برای موفق شدن در این رشته عبارت اند از:

قدرت جسمانی خوب: به عنوان یک تکنسین پروتز، شما باید با دستان خود کار کنید و آنها را برای مدت طولانی ثابت نگه دارید.

توجه به جزئیات: شما باید دقیقاً از نسخه های دندانپزشک و دستورالعمل های کاری آنها پیروی کنید.

مهارت مدیریت زمان: شما باید کار را به موقع تحویل دهید تا بیمار اذیت نشود.

مهارت تفکر انتقادی: وقتی با مشکلی روبرو می شوید، قبل از اینکه بتوانید آن را حل کنید، باید تمام راه حل های ممکن را بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید.

مهارت گوش دادن: توانایی درک آنچه دیگران به شما می گویند ضروری است. زیرا اگر شما خوب صحبت های بیمار را گوش دهید، متوجه نیازهای او می شوید.

درک نسخه پزشک: باید بتوانید مستندات کتبی و همچنین دستورالعملها و نسخه های مربوط به دندانپزشکان را درک کنید.

مهارت های بین فردی: برخی از پروژه ها نیاز به کار در تیم با تکنسین های دیگر دارند.

معرفی دروس رشته تکنسین پروتز های دندانی

از جمله دروس این رشته می توان به بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، آسیب‌شناسی، میکروب‌شناسی نظری و عملی، پروتز کامل نظری و عملی، بافت‌شناسی نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز پارسیل، پروتزهای اطفال و ارتودنسی نظری و عملی، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی اشاره کرد.

گرایش های تکنسین پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی

این رشته قبلا به صورت کاردانی ارائه میشد، اما از سال 98 به صورت کارشناسی ارائه می شود. این رشته در مقطع کارشناسی فاقد گرایش است.

گرایش های تکنسین پروتزهای دندانی در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان دارای مدرک کارشناسی این رشته، برای مقطع کارشناسی ارشد می توانند در رشته های دیگر ادامه تحصیل بدهند.

بازارکار و آینده شغلی تکنسین پروتزهای دندانی در ایران

این رشته در جامعه بسیار مورنیاز است و نمیتوان جایگزینی برای آن پیدا کرد. همچنین بیشتر کشور های جهان علاقه مند به جذب فارغ التحصیلان این رشته هستند و جزء رشته های لوکس به حساب می آید. فارغ التحصیلان این رشته به دلیل کسب تجربه و مهارت های لازم برای بازار کار، معمولا با مشکل بیکاری روبرو نمی شوند. همچنین هر ارتودنتیست یا دندانپزشک عمومی برای ساخت قالب های ارتوندسی یا دندان های مصنوعی به این تکنسین های نیاز دارد. در حالت کلی آینده شغلی خوبی را برای این رشته می بینیم.

The-job-market-of-denture-technicians-in-Iran

بازارکار تکنسین پروتزهای دندانی در ایران

وظایف و مسئولیت های تکنسین پروتزهای دندان

تکنسین دندانپزشکی شخصی است که برای تهیه پروتز برای بیماران دندانپزشکی آموزش دیده است. این پروتزها شامل تاج، روکش، دندان مصنوعی کامل یا جزئی و همچنین وسایل ارتودنسی است.

دندانپزشک اطلاعات دقیقی درباره آنچه که دقیقاً می خواهد تکنسین دندانپزشکی انجام دهد ، ارائه می دهد. نقش تکنسین دندانپزشکی در جمع آوری این اطلاعات و کار با آن قالب ها، به منظور ساخت پروتزهای خاص در صورت نیاز یا نیاز بیمار دندانپزشکی خواهد بود.

آنها بالاترین بخش کار خود را با ابزار دستی کوچک انجام می دهند. آنها برای انجام این نوع کارها باید در طول روز کاملاً صبور باشند. دقت یک جزء اساسی در توصیف شغل یک تکنسین دندانپزشکی است. در مواقعی که پروتز به درستی ساخته نشود، باید برای تعویض یا حتی ضایعات به تکنسین برگردانده شود تا یک پروتز جدید ساخته شود. تکنسین های دندانپزشکی عمدتا در آزمایشگاه ها فعالیت می کنند.

شرح وظیفه تکنسین دندانپزشکی معمولی شامل وظایف و مسئولیت های زیر است:

  • مشخصات، نسخه ها را می خوانند و برداشت ها یا مدلها را برای تعیین طراحی محصولات دندانپزشکی مورد استفاده بررسی می کنند.
  • ساخت، ترمیم و یا تغییر اعضاء مصنوعی مانند تاج، اینله ها، پروتزها، پل ها یا وسایل صحیح دندان
  • از بین بردن سطوح اضافی فلز و پولیش پروتزها را با کمک ابزار پولیش

فرصت های شغلی برای رشته تکنسین پروتزهای دندانی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در کلینیک های دندان پزشکی برای ساخت اعضای مصنوعی دندان به فعالیت بپردازند. بر خی از دانش آموختگان این رشته به شر داشتن تجربه و مهارت کافی و سرمایه مناسب هستند، به فکر راه اندازی لابراتور می افتند، که مسیر شغلی خوبی است.

درآمد و حقوق تکنسین پروتزهای دندانی در ایران

بیشترداوطلبان هنگام انتخاب رشته بعد از علاقه، به دنبال میزان درآمد آن رشته هستند. این رشته را میتوان یکی دیگر از رشته های پردرآمد رشته تجربی به حساب آورد. میزان درآمد این افراد با توجه به اینکه در چه محیطی و با چه شرایط کار کند بسیار متغیر است.

دانشگاه های برتر رشته تکنسین پروتزهای دندانی

بهترین دانشگاه های ارئه دهنده این رشته به ترتیب عبات اند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران – پردیس خودگردان

وضعیت ادامه تحصیل رشته تکنسین پروتزهای دندانی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر این رشته در ایران تا مقطع کارشناسی ارائه می شود. دانشجویان دارای مدرک کارشناسی این رشته برای ادامه تحصیل می توانند به سراغ رشته های دیگر بروند.

نمونه کارنامه قبولی رشته تکنسین پروتزهای دندانی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته ساخت پروتزهای دندانی – دانشگاه علوم پزشکی تهران

کارنامه قبولی رشته ساخت پروتزهای دندانی - دانشگاه علوم پزشکی تهران99

کارنامه قبولی رشته ساخت پروتزهای دندانی – دانشگاه علوم پزشکی تهران99

بازار کار و آینده شغلی رشته تکنسین پروتزهای دندانی در دنیا

 با وجود گسترس و همه گیر شدن ویروس کرونا، بازارکار برخی از حرفه ها دچار تغییر شده است. مشاغل در حوزه دندانپزشکی هم به دلیل حساس بودن، دچار محدودیت شده و خود افراد هم برای انجام مراقبت های بهداشتی بیشتر، مراجعه به دندانپزشکان یا زمینه های مرتبط با آن را محدود کرده اند.

بازار کار و آینده شغلی این رشته طبق گزارش دفتر آمار کار خوب است و نرخ رشد متوسطی را تا سال 20206 دارد. اگر بخواهیم بهترین ایالت های برای این رشته را معرفی کنیم، میتوانیم به ماین، ویسکانسین، واشنگتن، آلاسکا، آیداهو، داکوتای شمالی، آیووا، آریزونا، اورگان، نیوهمپشایر، داکوتای جنوبی، نیوجرسی، کانکتیکت، پنسیلوانیا، رود آیلند، نوادا، نیومکزیکو، ماساچوست، کانزاس، میشیگان، کللیفرنیا اشاره کنیم.

درآمد و حقوق تکنسین پروتز دندانی در دنیا

در جدول زیر به معرفی چندتا از مکان های پردرآمد برای این حرفه می پردازیم. با مراجعه به سایت payscale میتوانید حقوق مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه مشاهده کنید.

نام شهر​​حقوق سالانه
سانفرانسیسکو ، کالیفرنیا46336 دلار
نیویورک43،414 دلار
واشنگتن دی سی42704 دلار
لس آنجلس، کالیفرنیا41908 دلار
سیدنی، استرالیا60965  دلار
حقوق تکنسین پروتز دندانی در دنیا

برترین دانشگاه های رشته تکنسین پروتزهای دندانی در دنیا

  • دانشگاه میشیگان-آن آربر
  • دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل
  • کالج کینگ لندن
  • دانشگاه واشنگتن
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه کالیفرنیا
  • سانفرانسیسکو
4.2/5 - (17 امتیاز)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.