تاریخ امروز :پنج‌شنبه , 18 آوریل 2024
Academic field of Anesthesia specialty

رشته بیهوشی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

اگر شما از دسته افرادی هستید که فکر می کنید که محیط اتاق عمل و مشاهده فرآیند عمل را دوست دارید، علاقه مند به رسیدگی کارها در شرایط اضطراری هستید، تخصص بیهوشی برای شما مناسب است. این رشته در واقع یکی از تخصص های شاخه پزشکی است که بعد از خواندن 7 سال پزشکی عمومی باید در دوره 4 ساله بیهوشی هم رزیدنت باشند.

آیا در این رشته امکان ادامه تحصیل است؟

درآمد متخصص بیهوشی چه قدر است؟

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته سایت فسفر، قصد داریم به معرفی تخصص بیهوشی و پیرامون آن بپردازیم.

ماهیت رشته تخصص بیهوشی

متخصص بیهوشی یک رشته پزشکی است که با انجام بی حسی موضعی یا عمومی، بیمار را در حین عمل راحت، ایمن و بدون درد نگه می دارد. پس از ورود بیمار به اتاق عمل، Anesthesiologist در طول عمل جراحی قرار خواهد گرفت و مطمئن می شود که از طریق پایداری در بخش مراقبت های ویژه پس از بی حسی قرار دارند.

در واقع متخصصان بیهوشی پزشکانی است که به بیمار دارو می دهد تا در هنگام جراحی احساس درد نکند. با این حال، این پزشکان متخصص نقش بسیار گسترده تری نسبت به قرار دادن افراد برای بیهوش کردن برای جراحی دارند. آنها همچنین در طیف وسیعی از اقدامات پزشکی دیگر، از جمله انجام ارزیابی در بخش مراقبت های ویژه، مقابله با شرایط اضطراری و مشاوره در مورد مدیریت درد درگیر هستند.

Anesthesiology-specialist

رشته متخصص بیهوشی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته بیهوشی

متخصصان بیهوشی دارای شخصیت های قوی هستند. آنها معمولا افرادی هستند که به تحقیق تمایل دارند، به این معنی که آنها از لحاظ فکری، درونگرا و کنجکاو هستند. از دیگر روحیه های یک Anesthesiologist می توان به آکنجکاوی ، روشمند، منطقی، تحلیلی و منطقی اشاره کرد.

برخی از آنها نیز ممکن است روحیه هایی مانند کارآفرینان داشته باشند، به این معنی که دارای روحیه هایی مانند ماجراجویانه، جاه طلب، ادعا کننده، برون گرا، پرانرژی ، مشتاق ، اعتماد به نفس و خوش بین باشند.

آیا شما هم این روحیه ها را در خود دارید؟

مانند همه پزشکان، متخصصان بیهوشی نیز باید هوش بالا و مهارت فنی قوی نشان دهند. در اینجا مهمترین مهارت هایی که Anesthesiologist باید داشته باشند آورده شده است:

تفکر انتقادی

متخصصان بیهوشی باید بتوانند براساس سن و سابقه پزشکی، تجزیه و تحلیل کنند که کدام نوع دارو برای بیمار مناسب است. علاوه بر این، روش های خاص اغلب به بیهوشی خاص یا تغییرات نوع بی حسی نیاز دارند.

توجه به جزئیات

کوچکترین جزئیات در تاریخچه پزشکی بیمار می تواند علائم هشدار دهنده عمده ای را مبنی بر اینکه بیمار باید از انواع خاصی از دارو خودداری کند، نشان دهد. متخصصان بیهوشی باید بتوانند علائم اولیه واکنش های منفی را به داروها قبل، طی و بعد از یک روش اصلی پزشکی تشخیص دهند.

نظارت

شما به عنوان یک پزشک پزشکی مسئولیت پیگیری هرگونه تغییر در علائم حیاتی و وضعیت بیمار در هنگام بیهوشی را بر عهده خواهید داشت.

حل مسئله

اگر کاری طبق برنامه با بیمار پیش نرود، باید برای مقابله با هر بحرانی که باید پیش بیاید، آماده باشید. انجام بیهوشی غیر معمولی نیست که باعث ایجاد واکنش های غیر منتظره در بیمار در طی عمل شود، در نتیجه نیاز به مداخله توسط Anesthesiologist است.

ارتباط کلامی

از شما خواسته می شود که به طور واضح و مختصر با پزشکان و بیماران ارتباط برقرار کنید. مهمتر از همه، از آنجا که معمولاً خطرات مرتبط با انواع خاصی از دارو وجود دارد، وظیفه شماست که مطمئن شوید بیمار (و خانواده آنها) به طور کامل آن خطرات را درک می کنند.

آیا رشته هوشبری با بیهوشی تفاوت دارد؟

اکثر مردم فکر می کنند تخصص بیهوشی با هوشبری یکی است. این دو رشته شاید وجه مشترکی از لحاظ محیط کاری و یکسری مباحث با هم داشته باشند، اما کاملا با هم متفاوت هستند. رشته بیهوشی یک تخصص است و رشته هوشبری یک رشته پیراپزشکی است که مدت زمان آن در کل 4 سال است. فارغ التحصیلان رشته هوشبری می توانند به عنوان دستار در اتاق عمل به متخصص بیهوشی کمک کنند. برای آشنایی بیشتر با تفات این دو رشته می توانید مطلب “همه چیز درباره رشته هوشبری” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

فوق تخصص های رشته بیهوشی در ایران

این رشته در ایران دارای 7 دوره فیلپوشیپ است. دورهای فلوشیپ تخصصی این رشته در ایران عبارت انداز: فلوشیپ درمان اعتیاد، فلوشیپ بیهوشی قلب، فلوشیپ بیهوشی کودکان، فلوشیپ مراقبت های ویژه، فلوشیپ بیهوشی پیوند اعضا داخل شکمی، فلوشیپ بیهوشی جراحی مغز و اعصاب، فلوشیپ طب تسکینی است.

فوق تخصص های رشته بیهوشی در ایران

فوق تخصص های رشته بیهوشی در ایران

بازار کار و آینده شغلی رشته بیهوشی در ایران

در هر نوع عمل جراحی حضور، متخصص بیهوشی و کارشناس بیهوشی(هوشبری) الزامی است و نیاز به این شغل دائمی است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ها، تجهیزات و دستگاه های جدیدی وارد این حوزه میشوند و ریسک این شغل را پایین می آورد. پایین آمدن ریسک درجراحی ها سبب افزایش امنیت عمل می شود. این شغل در ایران و در دیگر کشورهای جهان، بسیار متقاضی دارد و دارای آینده شغلی خوبی است.

وظایف و مسئولیت های متخصص بیهوشی

  • قبل از انجام اقدامات پزشکی، تسکین درد انجام شود.
  • نظارت بر علائم حیاتی بیماران در طی مراحل
  • نظارت بر دستیاران بیهوشی و متخصص بیهوشی پرستار ثبت شده
  • تأیید بی حسی عمومی ، آرام بخش ، منطقه ای یا موضعی
  • بررسی پرونده های پزشکی و نتایج آزمایشگاه
  • اطلاع رسانی به بیماران در مورد خطرات مرتبط با بیهوشی
  • رعایت خط مشی رویه پزشکی و بیمارستان

بعد از اتمام مراحل خاص ، بیمار ممکن است برای مدت زمان احساس ناراحتی احساس کند ، بنابراین بیهوشی باید به بیمار با سهولت نسبی به بیمار، از طریق و خارج از عمل کمک کند. این به عنوان پزشکی بعد از عمل، تخصص متخصصان بیهوشی شناخته شده است.

اگر شما به عنوان Anesthesiologist کار خود را انجام داده باشید، معمولاً در طی یا بعد از عمل بیمار عوارضی ناشی از بی حسی یا داروی درد نخواهد داشت. در موارد نادر، داروهای تجویز شده با هدف از بین بردن درد می توانند در بیماران واکنش ایجاد کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، متخصصان بیهوشی بیمار را به وضعیت پایدار باز می گردانند تا این روند ادامه یابد یا در یک روز دیگر انجام شود.

فرصت های شغلی برای تخصص بیهوشی

این متخصصان اغلب در شرایط استرس زیاد کار می کنند، جایی که نیاز به تمرکز و هوشیاری زیادی دارد، مانند اتاق عمل. آنها همچنین در بسیاری از مراکز سرپایی کار می کنند و غالباً مجبور خواهند بود با افرادی که در حال بهبودی از یک عمل جراحی هستند، یا با افرادی که نیاز به درمان درد دارند، همکاری کنند.

درآمد و حقوق متخصص بیهوشی در ایران

این حرفه دارای درآمد های بسیار بالا است. میزان دریافتی ای این متخصصین با توجه دولتی یا خصوصی بودن محیط کار، شهرهای بزرگ یا کوچک، تعداد عمل متفاوت است. این متخصصین اگر در بخش های دولتی در شهرهای بزرگ مشغول به کار باشند، به طور متوسط، 25 میلیون در ماه می توانند درآمد داشته باشند. اگر این متخصصین در بخش های دولتی ولی در شهرهای دور افتاده تر باشند، درآمدی کمتر از 25 میلیون تومان دارند، زیرا تعداد عمل های جراحی در شهرستان ها کمتر است.

Income-of-Anesthesiologist-in-Iran

درآمد متخصص بیهوشی در ایران

بازارکار و آینده شغلی متخصص بیهوشی در دنیا

بیهوشی یکی از زمینه های مفید در زمینه مراقبت های بهداشتی است. فرصت های شغلی زیادی برای  این متخصصین وجود دارد.  آنها در دانشگاه ها، بخش های دولتی، مرکز مراقبت های سرپایی، بیمارستان های خصوصی، مطب های پزشکان مشغول به کار شوند. نقش این متخصص در حین عمل بسیار مهم است زیرا ممکن است هرگونه واکنش آلرژیک در بدن بیمار به دلیل اثر بیهوشی رخ دهد.

وظیفه متخصص بیهوشی این است که مراقب تنفس ، فشار خون و ضربان قلب بیمار باشد. همچنین می توانید به عنوان یک داوطلب در هر بیمارستان محلی یا یک کلینیک مراقبت های بهداشتی برای کسب تجربه کار کنید. نیاز متخصصان بیهوشی در تمام کشورهای خارجی نیز در حال افزایش است. 

درآمد و حقوق رشته بیهوشی در دنیا

همان طور که  می دانید این پزشکان به بیماران دارو می دهند تا در هنگام انجام عمل جراحی، درد احساس نکنند. در ادامه کشورهایی که دارای بالاترین درآمد برای این متخصصین هستند، معرفی میکنیم. اگر علاقه مند به مشاهده میزان حقوق این متخصصی در دیگر کشورها هستید می توانید به سایت salary مراجعه کنید.

  • کشور سوئیس

این متخصصان با تجربه مستقر در سوئیس می تواند سالانه مبلغی مطابق 574،000 دلار آمریکا حقوق و دستمزد دریافت کند. این گزارش بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط دولت سوئیس است.

  • ایالات متحده

این متخصصین در ایالات متحده  به طور متوسط سالانه392،000 دلار درآمد کسب م یکنند.

  •  آلمان

این متخصصین در آلمان می توانند به طور متوسط سالانه360،000 دلار آمریکاريال حقوق و دستمزد دریافت کنند.

  • فرانسه

این متخصصین در کشور فرانسه می توانند به طور خالص سالانه 306.500 دلار آمریکا، حقوق و دستمز دریافت کنند.

  • کانادا

بر اساس مطالعات انجام شده توسط انجمن پزشکی کانادا، میزان دریافتی این متخصصین به طور متوسط در سال270،000 دلار آمریکا است و این متخصصین به طور متوسط 55 ساعت در هفته کار می کنند.

  • هلند

یک متخصص بیهوشی هلندی قادر به درآمد بین 6000 یورو – 11،000 یورو در ماه است که سالانه به 72000 یورو – 132،000 یورو در سال می رسد.

3.5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.