تاریخ امروز :چهارشنبه , 24 آوریل 2024
Orthopedic Academic discipline

رشته ارتوپد: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

در گذشته از جراحان عمومی برای درمان بیماری های استخوان، شکستگی ها، بیماری های مفاصل و دررفتگی ها استفاده می کردند. با مرور زمان متخصصین ارتوپد که در خارج تحصیل کرده بودند، به ایران آمدند و این تخصص برای مردم ایران شناخته شد.

خیلی از افراد در جامعه شاید با کار دکتر ارتوپد آشنا نیستند و برایشان سوال است که آیا این متخصصین تنها جراحی می کنند یا یه صورت غیر جراحی هم می توانند پروسه درمانی را برای بیمار پیش ببرند.

در واقع کسانی که در رشته ارتوپد تحصیل می کنند به عنوان پزشک و متخصص شناخته می شوند و به ارزیابی، تشخیص و درمان بیمارانی که از آسیب های عضلانی و یا اسکلتی رنج می برند، می پردازند.

این متخصصین می توانند از روش های جراحی و غیر جراحی( به عنوان مثال استفاده از ورزش، دارو، روش های توانبخشی) برای درمان بیماری‌های دژنراتیو، ضایعات عضلانی، تومورها و اختلالات مادرزادی، آسیب‌های ستون فقرات، عفونت‌ها، آسیب‌های ورزشی استفاده می کنند. دانشجویان برای ورود به این تخصص ابتدا باید وارد رشته پزشک عمومی شوند، و بعد در دروه تخصص ارتوپد شرکت کنند.

آیا این متخصص ارتوپد آینده شغلی خوبی دارد؟

یک متخصص ارتوپدی چه قدر حقوق می گیرد؟

فرق این رشته با رشته ارتوپدی فنی چیست؟

ماهیت رشته ارتوپد

یک پزشک ارتوپدی در زمینه ارتوپد مستلزم معالجه جراحات مزمن و درد در بیماران است. معمولاً این متخصصان برای تقویت عملکرد اعضای بدن درگیر بیماران، التیام جراحات و یا کاهش درد، جراحی انجام می دهند.

همچنین لازم به ذکر است که پزشکان ارتوپدی از سایر روشهای درمانی مانند توانبخشی مانند فیزیوتراپی نیز استفاده می کنند. آنها همچنین از ابزارهایی برای اصلاح نقص های بدنی مانند پرانتزی پا استفاده می کنند. پزشکان ارتوپدی ممکن است برای ایجاد یک عضو مصنوعی با دیگر متخصصان رشته های پزشکی ارتباط برقرار کنند.

یک پزشک ارتوپدی که به عنوان جراح ارتوپدی نیز شناخته می شود، متخصص در تشخیص و معالجه جراحات یا بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی است. پزشک ارتوپدی برای ترمیم و حفظ استخوان ها، مفاصل، رباط ها و اسکلت کار خواهد کرد.

متخصص ارتوپد

متخصص ارتوپد

جراحان ارتوپدی اکثر مشکلات عضلانی و اسکلتی از جمله آرتروز، ناهنجاری های مادرزادی یا آسیب های تروما را درمان می کنند. آنها مراقبت های پزشکی را با انجام معاینات جسمی، طراحی برنامه های درمانی و پیگیری پیشرفت بیمار برای تعیین آنچه باید انجام شود ارائه می دهند.

آنها اغلب جراحی های پشت و ستون فقرات ، جراحی تعویض مفصل و ترمیم شکستگی استخوان ها را انجام می دهند. جراح اغلب مسئول کل بخش ارتوپدی شامل دستیاران پزشک، پرستاران و تکنسین های جراحی است. آنها دستیارها و تکنسین ها را برای انجام وظایف و جراحی های خاص منصوب می کنند و اطمینان حاصل می کنند که همه در کمک به این اداره برای اجرای یکنواخت شرکت می کنند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته ارتوپد

یک جراح ارتوپدی باید از ابتدا تا انتها بتواند به طور مستقل کار کند و یک عمل جراحی انجام دهد. جراح دقیقا مشخص خواهد کرد که چه کاری باید برای بیمار انجام شود و تصمیم می گیرد که چقدر زمان در اتاق عمل نیاز دارند. آنها پرسنل را برای کار در هر جراحی به عنوان پرستار یا دستیاران و همچنین مراقبت از بیمار بعد از عمل انتخاب می کنند.

جراحان باید قبل از عمل، اقدامات بهداشتی را درک کنند و همچنین بتوانند بوی های نامطبوع در حین جراحی را تحمل کنند. جراحان ارتوپدی باید بتوانند شرایط بسیار استرس زا و فشارهای زیادی را تحمل کنند، زیرا جراحی ها گاهی اوقات می توانند نسبتاً سریع از کنترل خارج شوند یا ممکن است بیمار منفی پاسخ دهد. جراح باید بتواند سریع فکر کند و همه شرایط را تحت کنترل خود نگه دارد. آنها همچنین باید مهارت های دستی را به چند وظیفه داشته باشند و در عین حال بر روی هر کار خاص که انجام می شود ، متمرکز شوند.

کسی که قصد دارد به عنوان یک جراح ارتوپدی فعالیت کند، باید به طور مستمر در مورد پیشرفت های جدید فن آوری و مراحل پزشکی که در اتاق عمل آورده می شود، به روز باشد.

Orthopedic-Job-Skills

مهارتهای شغلی برای متخصص ارتوپد

فرق تخصص ارتوپدی با رشته ارتوپدی فنی چیست؟

رشته اعضاء مصنوعی از جمله شاخه های توانبخشی و وابسته به پزشکی است. این کارشناسان با مباحثی مانند آناتومی، پزشکی، علوم پایه ی مهندسی، فیزیولوژی بدن آشنا هستند و به ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته و این چنین موارد می پردازند. این رشته کاربرد زیادی دارد زیرا هر فردی ممکن است در طول زندگی خود به هر دلیل، عضوی از بدن خود را از دست بدهد. این کارشناسان میتوانند با ساخت اعضا مصنوعی، سبب افزایش کارایی آنها در زندگی روزمزه آنها شوند. این کارشناسان بیشتر با معمولین و افرادی که توانایی بدنی کمی دارند، ارتباط دارند. برای آشنایی بیشتر با این رشته می توانید مطلب “همه چیز درباره رشته اعضاء مصنوعی ” را درسایت فسفر مطالعه کنید.

بازار کار و آینده شغلی متخصص ارتوپدی در ایران

در حالت کلی رشته های پزشکی دارای جایگاه شغلی خوبی در اجتماع هستند. این رشته ها جایگزین ندارند و مردم برای طی کردن روند درمان به کمک نیاز دارند. تخصص ارتوپدی از جمله رشته هایی است که درابتدای کار نیاز آستانه صبر و تحمل بالا دارد، زیرا اکثر مردم برای درمان خود به سمت متخصصان ارتوپد با سابقه بیشتر می روند تا متخصصان تازه کار. با امید آگاهی بیشتر مردم از حیطه کاری این متخصصین، آینده شغلی خوبی را برای این رشته می بینیم. این رشته برای دختران به دلیل سنگین بودن و برخورد زیاد با اشعه زیاد مناسب نیست، البته امروزه پزشک ارتوپد خانم موفق هم کم نداریم.

آینده شغلی متخصصان ارتوپد در ایران

آینده شغلی متخصصان ارتوپد در ایران

فرصت های شغلی برای متخصصان ارتوپدی

ممکن است بسیاری از جراحان با پیوستن به یک تیم پزشکی با جراحان در سایر زمینه های مرتبط، مشغول به کار شوند. برخی دیگر از این متخصصان ممکن است استاد شوند و به دانشجویان خود در جراحی و چگونگی کار در اتاق عمل کمک کنند.

بیشتر جراحان در یک بیمارستان یا در یک کلینیک خصوصی کار می کنند . محیط معمولاً سریع و پر فشار است، بنابراین مهم است که جراحان بتوانند حتی در صورت پرخاش کردن محیط، به انجام جراحی و مراقبت از بیماران ادامه دهند. در صورت وجود وفور تعداد بیماران جراحی اورژانس، جراحان به طور معمول چندین دستیار دارند.

جراحان همچنین باید بتوانند محیط جراحی شدید را تحمل کنند. جراحی اغلب با بوی نامطبوع یا صحنه های ناخوشایندی همراه است، و یک جراح باید بتواند بدون در نظر گرفتن اینکه شرایط چگونه است به کار خود ادامه دهد و تمام تلاش خود را برای بهبود حال بیمار کند.

بسیاری از جراحان به خصوص در زمینه ارتوپدی ساعات طولانی یا عجیب و غریب کار می کنند. جراحی هایی که روی پشت یا گردن کار می کنند، بعضی اوقات می توانند کل روز را به طول انجامند، بنابراین جراحان باید بتوانند به طور مداوم کار کنند و بدون اینکه مانع از رفتن به دستشویی شوند یا استراحت ناهار را انجام دهند. جراحی اغلب اجازه این استراحت ها را نمی دهد و اغلب لازم است که جراحان شبانه روز کار کنند یا در تماس تلفنی بمانند تا مطمئن شوند بیمار از عوارض بعدی رنج نمی برد.

درآمد و حقوق رشته ارتوپد در ایران

میزان دریافتی این افراد به محیط کاری و یا سمت کاری که متخصص باشد یا جراح متفاوت است. اما این متخصصان مانند متخصصان رادیولوژی و قلب درآمد خوبی دارند. متوسط حقوق تمام وقت یعنی 176 ساعت کاری در بیمارستان دولتی برای متخصص ارتوپدی 49 میلیون تومان در ماه است.

دانشگاه های ارائه دهنده تخصص ارتوپد در ایران

برخی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته این تخصص عبارت اند از: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشکده پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کاشان.

بازار کار و آینده شغلی رشته ارتوپدی در دنیا

طبق گفته دفتر آمار کار، چشم انداز شغل برای جراحان از جمله، از جمله ارتوپدی پیش بینی می شود که طی 10 سال آینده رشد قابل توجهی داشته باشد . بسیاری از جراحان به سن بازنشستگی رسیده و نیاز به تعویض دارند، بنابراین موقعیت های بیشتر و بیشتری برای در دسترس بودن باز می شوند.

به دلیل نیاز به جراحان در مناطق کم درآمد یا روستایی ، مشاغل بیشتری نیز در دسترس هستند زیرا اغلب جراحان را که مایل به کار در این مناطق هستند پیدا می کنند. افزایش تعداد سالمندان نیز به ویژه در حال افزایش پیر شدن سریع جوانان، نیاز زیادی به جراحان ایجاد می کند. همه این عوامل باعث می شود چشم انداز شغلی برای جراحان ارتوپدی بسیار خوب باشد و احتمالاً بهتر شود.

حقوق و درآمد متخصص ارتوپد در دنیا

حقوق جراحان ارتوپدی یا هر نوع جراح از بالاترین میزان مشاغل است. متوسط ​​حقوق برای جراح ارتوپدی حدود 339000 دلار در سال است. جراحان خود اشتغالی که در عمل خود مشغول کار هستند، اغلب بیش از یک جراح که برای حقوق و دستمزد در بیمارستان کار می کند ، می کنند. با این حال، جراحانی که برای بیمارستان کار می کنند، بطور خودکار بیمه درمانی و همچنین زمان تعطیلات را از کارفرمای خود دریافت می کنند، در حالی که بیشتر جراحان خود اشتغالی مجبور هستند خود این مزایا را تأمین و پرداخت کنند.

دانشگاه های برتر تخصص ارتوپد در دنیا

  • دانشگاه جان هاپکینز
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه واشنگتن
  • دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس
4/5 - (25 امتیاز)

یک نظر

    1. طاها پاسخ

      تو بعد کنکور که پزشکی قبول میشی صد در صد هنوز ۷ سال وقت داری که ت دوره پزشکی عمومی بهش فکر کنی که قلب بخونی یا ارتوپد

  1. زینب پاسخ

    سلام منم میخوام جراح متخصص ارتوپد بشم باید چند سال در دانشگاه درس بخونیم و شهریه ی هر ترم چقدره برای اتباع

    1. فسفر نویسنده پاسخ

      سلام وقت بخیر. گرفتن تخصص در این رشته هم مثل سایر رشته‌های پزشکی از زمان ورود به دانشگاه حدوداً 10سال زمان میبره. درباره شهریه هم برای اتباع و غیراتباع تفاوتی وجود نداره بستگی به دانشگاه موردنظر داره.

  2. امیر عباس پاسخ

    سلام تقدیر و تشکر از نویسنده عزیز خیلی عالی بود🌹
    امیدوارم هر آرزویی که دارید به اون برسید🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.