تاریخ امروز :جمعه , 29 مارس 2024
Academic field of Persian literature and language

رشته ادبیات و زبان فارسی: بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

همه داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب رشته خود حق دارند اطلاعاتی درباره ماهیت آن رشته، گرایش های آن در مقطع کارشناسی و لیسانس، موقیعت های شغلی آن، بازار کار در ایران و خارج از کشور، در آمد و …. کسب کنند. همچنین خیلی از داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که آیا علاوه بر علاقه داشتن به آن رشته روحیه و توانایی لازم برای آن رشته را دارند یا خیر؟ خیلی از دانشجویان با پیشرفت جامعه و آمدن تکنولوژی های روز به این فکر میکنند که دوران تحصیل در رشته ادبیات و زبان فارسی گذشته است و این رشته برای زمان های قدیم و دوران سایه درخت و آواز بلبل و لب جوی بوده است. درحالی که این رشته برای افرادی که روحیه لطیف و فرهنگی دارند بسیار مناسب است و طرافدار های خاص خودش را دارد.

در ادامه قصد داریم به طور کامل به بررسی این رشته و حاشیه های آن بپردازیم.

ماهیت رشته ادبیات و زبان فارسی

این رشته یک رشته فرهنگی به حساب می آید. داوطلبان علاقه مند می توانند از طریق کنکور انسانی وارد این رشته شوند. تحصیل در رشته ادبیات و زبان فارسی بهترین بستر برای شناخت فرهنگ کشور ما ایران است. دراین گرایش دانشجویان با مفاهیمی مثل آثارادبی، شاعران، معانی، متن های نظم و نثر، آرایه های، تلمیح، استعاره و در کل دستورات زبان فارسی آشنا می شوند. دراین رشته بیشتر مطالب حفظ کردنی هستند به همین دلیل دانشجو باید سطح حفظیات خوبی داشته باشد. امروزه در سیستم های آموزشی به زبان فارسی و تقویت آن در همه مقاطع تحصیلی توجه ویژه ای می شود و به کار گیری صحیح آن یک ارزش به حساب می آید.

About-Persian-literature

معرفی رشته ادبیات و زبان فارسی

رشته ادبیات فارسی در میان دیگر رشته ها مظلوم واقع شده است و تفکر عموم این است که این رشته در سطح دانشگاهی با زبان فارسی که به عنوان زبان مادری می شناسند یکسان است که این باور غلط است زیرا رشته ادبیات در سطح دانشگاه جایگاه خوبی دارند و به دلیل تنوع موضوعی و مطالب متفاوت از تفکر عموم است. مدت زمان تحصیل در مقطه کارشناسی این رشته مانند دیگر رشته ها 4 سال است که دانشجویان دراین مدت زمان ملزم به گذراندن 148 واحد درسی هستند. این رشته در مقطع کارشناسی عمومی بوده و در مقطع ارشد امکان انتخاب گرایش وجود دارد.

در سیستم آموزشی دانشگاهی در حال حاظر این رشته به دو شاخه اصلی ادبیات فارسی و زبان فارسی تشکیل می شد که در بخش ادبیات به مفاهیمی مانند انواع ادبی، تاریخ ادبیات، نقد ادبی، سبک شناسی، صنایع ادبی پرداخته می شود و در بخش زبان فارسی به مفاهیمی مانند اصول نگراش و ویرایش، دستور زبان، زبان شناسی پرداخته می شود.

توانایی های موردنیاز برای رشته ادبیات و زبان فارسی

داوطلبان باید این نکته توجه داشته باشند که آشنایی با کلیات ادبیات تنها ملاک انتخاب و ورود به این رشته نیست بلکه علاوه بر اشنایی با کلیات این رشته و داشتن رتبه قابل قبول باید یک سری روحیات و مهارت هایی را نیز داشته باشد تا موفقیتش را در آن رشته چند برابر کند.

اولین چیزی که برای ورود به این رشته مهم است این است که شما علاقه زیادی به مفاهیم ادبیات داشته باشید و در مواقع خواندن اشعاری مانند حافظ، سعدی یا متون ادبی احساس لذت کنید. اگر شما در قدم اول علاقه ای به شعر خواندن، کتاب خواندن، عرفان و … ندارید، بهتر است اصلا سراغ این رشته نروید.

زیرا کلیت این رشته مربوط به همین چیز ها می شود واگر علاقه نداشته باشید، این رشته برایتان عذاب آور می شود. همان طو رکه در ابتدا گفتیم در این رشته بیشتر مباحث به صورت حفظی هستند به عنوان مثال شما باید تاریخ ادبیات یا اسعاری از بزرگان را به عنوان یک فرد تحصیل کرده در این رشته حفظ باشد. اگر حفظیات خوبی ندارید این رشته برای شما مناسب نیست.

Ferdowsi-Shahnameh

شاهنامه فردوسی

معروفی دروس رشته ادبیات و زبان فارسی

برای آشنایی بیشتر با این رشته قصد داریم به معرفی دروس عمومی و تخصصی رشته ادبیات در مقطع کارشناسی بپردازیم:

دروس عمومی مقطع کارشناسی

اندیشه اسلامی1 و 2، انسان در اسلام، حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام، فلسفه اخلاق، اخلاق اسلامی، آیین زندگی، عرفان عملی اسلام، انقلاب اسلامی ایران، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تاریخی تحلیلی صدر اسلام، تاریخ امامت، تفسیر موضوعی قرآن، تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه، زبان خارجه، جمعیت و تنظیم خانواده، تربیت بدنی1 و 2.

دروس اصلی مقطع کارشناسی

رودکی‌ و منوچهری‌، فرخی‌ و کسایی‌، رستم‌ و سهراب‌، رستم‌ و اسفندیار، قصیده‌های‌ ناصرخسرو، خاقانی‌، مسعود سعد، نظامی‌، مثنوی‌ معنوی‌، منطق‌الطیر، حدیقه‌سنایی‌، بوستان‌ سعدی‌، غزلیات‌ و قصاید سعدی‌، حافظ‌، صائب‌، تاریخ‌ بیهقی‌، سیاست‌نامه‌ و قابوسنامه‌، کشف‌ الاسرار، کلیله‌ و دمنه‌، گلستان‌ سعدی‌، مرصادالعباد، قرائت‌ متون‌ عربی، قواعد عربی، زبان‌ خارجه‌ تخصصی‌، عروض‌ و قافیه‌، ادبیات‌ معاصر، متون‌ تفسیری‌، آشنایی‌ با علوم‌ قرآنی‌، نقد ادبی‌.

دروس تخصصی مقطع کارشناسی رشته ادبیات

معانی‌ و بیان‌، مبانی‌ عرفان‌ و تصوف، تأثیر قرآن‌ و حدیث‌ در ادب‌ فارسی‌، تاریخ‌ ادبیات، سبک‌شناسی‌.

گرایش های رشته ادبیات و زبان فارسی

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد می توانند انتخاب رشته داشته باشند.

دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در گرایش های ادبیات پایداری، کودک و نوجوان، تطبیقی، آموزش زبان فارسی، ادبیان عامه، ویرایش و نگارش، ادبیات روایی، ادبیات معاصر، نظریه و نقد ادبی و ادبیات معاصر تحصیل کنند.

گرایش های رشته ادبیات و زبان فارسی در مقطع دکترا

دانشجویان این رشته در مقطع دکترا می توانند در 4 گرایش ادبیات عرفانی، ادبیات حماسی، ادبیات غنایی، زبان و ادبیات فارسی محض تحصیل کنند.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته ادبیات و زبان فارسی در مقاطع بالاتر

در حال حاظر این رشته در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد.

بازارکار و آینده شغلی رشته ادبیات و زبان فارسی در ایران

این رشته با تمام جذابیتی که دارد، برخلاف سایر رشته های انسانی مانند روانشناسی، حسابداری، حقوق داری فرصت های شغلی زیادی نیست. دانشجویانی که دارای توانایی و قابلیت های مرتبط در این حوزه مانند طبع شاعری، نقد کننده باشند و یا علاقه مند به تدریس یا کارهای مترجمی باشند می توانند وارد بازارکار شوند.

برخی از این دانشجویان به سراغ شغلی معلمی یا استادی می روند، و برخی دیگر در مراکزی مانند استانداری، شهرداری، فرمانداری و بخشداری، ثبت اسناد، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، صدا و سیما، روزنامه نگاری به عنوان کارشناس فرهنگی، نویسنده مطالب، منقد ادبی، گویندگی و .. مشغول به کار شوند.

این دانشجویان اگر ذوق و سلیقه خوبی داشته باشند می توانند در کارهای جالبی در حوزه تالیف در مراکز چاپ و نشر کتاب در حوزه ویراستاری، تالیف، ناظر ادبی انجام دهند.

Persian-literature-and-language-market

 بازارکار رشته زبان و ادبیات فارسی

فرصت های شغلی رشته ادبیات و زبان فارسی

بهترین گزینه شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته آموزش و پروش، مطبوعات هستند، زیرا این دانشجویان به دلیل مطالعه های تخصصی بهترین افراد برای تهیه برنامه های ادبی وزارتخانه های کشور، رادیو و تلویزیون هستند.

درآمد و حقوق رشته ادبیات و زبان فارسی در ایران

بیشتر فرصت های شغلی در این حوزه مربوط به بخش های دولتی است که حقوق مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کنند. افرادی که در حوزه نشر و چاپ کتاب فعالیت دارندف براسا میزان تایم و حجم کاری حقوق دریافت می کنند که این افراد در صورت داشتن چندین کار می توانند درآمد خوبی داشته باشند. فارغ التحصیلانی که در دانشگاه های تدریس می کنند، می توانند به طور متوسط ماهانه 5 میلیون حقوق داشته باشند.

دانشگاه های برتر رشته ادبیات و زبان فارسی در ایران

از برترین دانشگاه های ایران در حوزه علوم انسانی به ترتیب می توان به دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تبریز اشاره کرد. که از بین این دانشگاه ها، دانشگاه تهران برای رشته زیان و ادبیات فارسی هر ساله دانشجو می پذیرد.

از دیگر دانشگاه های پذیرنده این رشته  عبارت اند از:

دانشگاه اراک، دانشگاه ارومیه، دانشگاه نیشابور، دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)، دانشگاه ایلام، دانشگاه مازندران – بابلسر، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس، دانشگاه بجنورد، دانشگاه بوعلی سینا – همدان، دانشگاه بیرجند، دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل، دانشگاه ولایت – ایرانشهر، دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) – قزوین، دانشگاه گلستان – گرگان، دانشگاه یاسوج، دانشگاه جهرم، دانشگاه جیرفت، دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار، دانشگاه گنبد، دانشگاه یزد، دانشگاه رازی – کرمانشاه، دانشگاه زابل، دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد، دانشگاه زنجان، دانشگاه سلمان فارسی – کازرون، دانشگاه سمنان، دانشگاه گیلان – رشت، دانشکده علوم با آزمون حضرت نرجس(س) – رفسنجان (ویژه خواهران)، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه غیرانتفاعی خیام – مشهد، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه لرستان – خرم آباد، دانشگاه شهید چمران – اهواز، دانشگاه قم، دانشگاه کاشان، دانشگاه کردستان – سنندج.

موسسات غیر انتفاعی رشته زبان و ادبیات فارسی

  • موسسه غیرانتفاعی چرخ نیلوفری آذربایجان – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی حافظ – شیراز
  • موسسه غیرانتفاعی حکیم جرجانی – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی گلستان – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی گلستان – گرگان

دانشگاه های پیام نور رشته زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مراغه، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز میانه، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد آذرشهر، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد سراب، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مرند، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد اهر، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد بستان آباد.

دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز هشترود، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد هریس، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ارومیه، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد جلفا، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز بوکان، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز خوی، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز مهاباد.

دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ماکو، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز میاندواب، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد پلدشت، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد سردشت، دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز نقده، دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز آران و بیدگل، دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان، دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز خوانسار، دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز اردبیل.

کارنامه قبولی رشته ادبیات و زبان فارسی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته ادبیات – دانشگاه تهران

کارنامه قبولی رشته ادبیات و زبان فارسی 99

کارنامه قبولی رشته ادبیات و زبان فارسی 99

بازارکار و آینده شغلی رشته ادبیات و زبان فارسی در دنیا

شما می توانید به عنوان یک متخصص زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور به کار در امور هنری، دولتی و تدریس بپردازید . علاوه بر این  ممکن است در جوامع خارج از کشور برای کار در مراکز اجتماعی یا فرهنگی استخدام شوید.  دولت آمریكا كارشناسان زبان و ادبیات فارسی را برای آماده سازی پرسنل برای خدمت در ایران و افغانستان، دستگاه های دیپلماتیک و سازمان های اطلاعاتی استخدام می كند.

شما همچنین می تواند به  صورت مستقل و یا مشغوله شدن در سازمان های دولتی، دادگاه ها، بیمارستان ها، سازمان های خدمات اجتمای به عنوان مترجم به فعالیت بپردازید.تکمیلی در مطالعات فارسی می تواند منجر به تدریس مشاغل در دانشگاه ها می شود.

درآمد و حقوق رشته ادبیات و زبان فارسی در دنیا

براساس اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) ، پیش بینی می شد که زمینه تفسیر و ترجمه بین سال های 2012 و 2022 با رشد 46 درصدی روبرو شود. در ماه مه 2013 ، مترجمان و مترجمان حقوق متوسط ​​سالانه 42420 دلار دریافت کردند.

دانشگاه های برتر دنیا در حوزه علوم انسانی

از برترین دانشگاه های حوزه علوم انسانی در دنیا می توان به دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد اشاره کرد.

3.3/5 - (26 امتیاز)

یک نظر

  1. همتا پاسخ

    سلام من یازدهم مدیریت خانواده میخونم. میتونم با دیپلم مدیریت خانواده کنکور رشته ادبیات فارسی شرکت کنم؟؟؟

  2. حسین رشیدی پاسخ

    سلام من ارشد ادبیات میخونم ولی نگهبانم راهنماییم کنید.معدلم ۱۷ .اگر شغل مناسبی یافتید به ما هم خبر بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.