هنگامی که داوطلبان تصمیم به مطالعه برای کنکور می گیرند باید از یکسری اطلاعات پیرامون آن آگاهی داشته باشند تا زمان خود را بیهوده هدر ندهند. اولین قدم برای موفیت در کنکور سراسری برنامه ریزی است. داوطلبان بعد از آگاهی از منابع کنکور باید بدانند که کدام مباحث اهمیت بیشتر و کدام مباحث اهمیت کمتری برای کنکور دارد. این همان هدف بودجه بندی است که سازمان سنجش هرساله بودجه بندی هر درس با توجه گروه های آزمایشی را اعلام می کند. شما با آگاهی از بودجه بندی کنکور تجربی 1400 برای نظام جدید متوجه مواردی مانند تعداد سوال هر مبحث درسی در کنکور، مباحث حذفی، مباحث کم اهمیت می شوید.
رشته هایی مانند رشته پزشکی، رشته دندانپزشکی، رشته داروسازی، رشته دامپزشکی، رشته بهداشت عمومی، رشته رادیولوژی از رشته هایی هستند که داوطلبان به تحصیل در آنها تمایل دارند، که با کلیک بر روی لینک مربوطه هر رشته می توانید اطلاعات خوبی درباره بازارکار و درآمد آنها بدست بیاورید. پیشنهاد تیم مشاوره فسفر این است در ابتدا بهترین منابع کنکوری برای گروه آزمایشی تجربی و ضریب آن ها را مطالعه کنید تا از میزان اهمیت هر درس اطلاع پیدا کنید.
بودجه بندی کنکور تجربی 1400 – دروس عمومی
نام درس | شماره سوال در آزمون | تعداد سوالات | مدت زمان پاسخگویی |
زبان و ادبیات فارسی | 1 تا 25 | 25 | ۱۸ دقیقه |
زبان عربی | 26 تا 50 | 25 | ۲۰ دقیقه |
فرهنگ و معارف اسلامی | 51 تا 75 | 25 | ۱۷ دقیقه |
زبان انگلیسی | 76 تا 100 | 25 | ۲۰ دقیقه |
بودجه بندی درس عربی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، می توانید مطلب “روش مطالعه درس عربی برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
مبحث | تعداد سوال |
ترجمه | ۱۰ |
سوال از متن | ۴ |
تحلیل صرفی | ۳ |
ضبط حرکات | ۱ |
قواعد | ۵ |
مفهوم | ۲ |
بودجه بندی زبان و ادبیات فارسی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، می توانید مطلب “روش مطالعه درس ادبیات برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
مبحث | تعداد سوال |
واژگان | ۳ |
املاء | ۳ |
زبان فارسی | ۵ |
تاریخ ادبیات | ۱ |
آرایه ادبی | ۴ |
قرابت معنایی | ۹ |
بودجه بندی درس دین و زندگی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، می توانید مطلب “روش مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
پایه | تعداد سوال |
پایه دهم | ۸ |
پایه یازدهم | ۹ |
پایه دوازدهم | ۹ |
بودجه بندی درس زبان انگليسی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، میتوانید مطلب “روش مطالعه درس زبان انگلیسی برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
مبحث | تعداد سوال |
واژگان | ۸ |
گرامر | ۴ |
Cloze Test | ۵ |
درک مطلب (Reading) | ۸ |
بودجه بندی کنکور تجربی 1400 – دروس اختصاصی
نام درس | شماره سوالات | تعداد سوال | مدت زمان پاسخگویی |
زمین شناسی | 101 تا 125 | ۲۵ | ۲۰ دقیقه |
ریاضی | 126 تا 155 | ۳۰ | ۴۷ دقیقه |
زیست شناسی | 156 تا 205 | ۵۰ | ۳۶ دقیقه |
فیزیک | 206 تا 235 | ۳۰ | ۳۷ دقیقه |
شیمی | 236 تا 270 | ۳۵ | ۳۵ دقیقه |
بودجه بندی درس زیست شناسی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، میتوانید مطلب “روش مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
پایه | مبحث | تعداد سوال |
پایه دهم | زیست جانوری ترکیبی زیست گیاهی ترکیبی گوارش و جذب مواد تبادلات گازی گردش مواد در بدن | ۵ ۶ ۴ ۱ ۳ |
پایه یازدهم | تنظیم عصبی حواس دستگاه حرکتی تنظیم شیمیایی ایمنی تولید مثل | ۳ ۲ ۳ ۱ ۲ ۲ |
پایه دوازدهم | مولکول های اطلاعاتی جریان اطلاعات در یاخته انتقال اطلاعات در نسل ها تغییر در اطلاعات وراثتی از ماده به انرژی از انرژی به ماده ترکیبی چند فصل به صورت شمارشی | ۳ ۱ ۴ ۴ ۳ ۱ ۲ |
بودجه بندی درس شیمی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، میتوانید مطلب “روش مطالعه درس شیمی برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
پایه | مبحث | تعداد سوال |
پایه دهم | عنصرها (فصل یک) ساختار لوویس (فصل دو ) محلول ها (فصل سه) | ۴ ۳ ۴ |
پایه یازدهم | پیوندهای کربنی و هیدروکربنی (فصل یک) گروه های عاملی (فصل دو) محلول ها (فصل سه) | ۶ ۴ ۲ |
پایه دوازدهم | اسید و بازها (فصل یک) واکش های شیمیایی (فصل دو) جامدات یونی (فصل سه) حفظیات سینتیک (فصل چهار) | ۴ ۴ ۲ ۱ |
بودجه بندی درس ریاضی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، میتوانید مطلب “روش مطالعه درس ریاضی برای کنکور” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
مبحث | تعداد سوال |
الگو و دنباله | ۱ |
توان های گویا و عبارت های جبری | ۱ |
معادله و نامعادله | ۳ |
هندسه | ۴ |
تابع | ۶ |
مثلثات | ۴ |
توابع نمایی و لگاریتمی | ۲ |
حد و پیوستگی | ۴ |
مشتق و کاربرد مشتق | ۳ |
احتمال | ۲ |
آمار | ۱ |
بودجه بندی درس فیزیک – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، میتوانید مطلب “روش مطالعه درس فیزیک برای کنکور ” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
پایه | مبحث | تعداد سوال |
پایه دهم | فیزیک و اندازه گیری ویژگی های فیزیکی مواد کار ، توان ، انرژی دما و گرما | ۱ ۳ ۱ ۲ |
پایه یازدهم | الکتریسیته ساکن جریان الکتریکی ومدارهای جریان مستقیم مغناطس والقای الکترومغناطیس | ۳ ۴ ۲ |
پایه دوازدهم | حرکت بر خط راست دینامیک نوسان و امواج فیزیک اتمی و هسته ای | ۳ ۳ ۶ ۲ |
بودجه بندی درس زمین شناسی – نظام جدید
برای آشنایی با روش مطالعه این درس، میتوانید مطلب “روش مطالعه درس زمین شناسی برای کنکور ” را در سایت فسفر مطالعه کنید.
فصل | تعداد سوال |
آفرینش کیهان و تکوین زمین | ۵ |
منابع معدنی، زیربنای تمدن و توسعه صنعتی | ۳ |
منابع آب و خاک | ۴ |
زمین شناسی و سازه های مهندسی | ۳ |
زمین شناسی و سلامت | ۴ |
پویایی زمین | ۳ |
زمین شناسی ایران | ۳ |
فهرست حذفیات کنکور تجربی – نظام جدید و قدیم
هر سال قبل از شروع ثبت نام، علاوه بر ارائه بودجه بندی کنکور، فهرستی از حذفیات مباحث برای گروه های آزمایشی توسط سازمان سنجش اعلام می شود. در این قسمت حذفیات کنکور تجربی 1400 را ارائه کرده ایم.
حذفیات دروس عمومی کنکور 1400
نام کتاب | کد کتاب | پایه تحصیلی – سال چاپ | قسمت های حذفی |
فارسی 3 | 110201 | دوازدهم – 99 | براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400 (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش طرح سوال از بخش های زیر از کتاب فارسی 3 مجاز نیست: گنج حکمت ها، روان خوانی ها، شعر خوانی ها |
انگلیسی 1 | 110230 | دهم – 97 | براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400 (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش طرح سوال از بخش های زیر از کتاب های انگلیسی 1، 2 و 3 مجاز نیست: بخش های what you learned از کتاب های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم |
انگلیسی 2 | 111230 | یازدهم – 98 | براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400 (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش طرح سوال از بخش های زیر از کتاب های انگلیسی 1، 2 و 3 مجاز نیست: بخش های what you learned از کتاب های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم |
انگلیسی 3 | 112230 | دوازدهم – 99 | براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400 (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش طرح سوال از بخش های زیر از کتاب های انگلیسی 1، 2 و 3 مجاز نیست: بخش های what you learned از کتاب های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم |
جغرافیای ایران | 110218 | دهم – 97 | مطالب بیشتر بدانیم، بیندیشیم، برای مطالعه، توضیحات و زیرنویس ها، نقشه ها و مدل ها، آمار و ارقام مندرج در جدول ها و نمودار ها و واژه نامه های پیوست کتاب |
حذفیات دروس تخصصی گروه تجربی 1400
نام کتاب | کد کتاب | پایه تحصیلی – سال چاپ | قسمت های حذفی |
ریاضی 2 | 111211 | یازدهم – 98 | تمام مطالب بخش “خواندنی های کتاب” |
ریاضی 3 | 112211 | دوازدهم – 99 | تمام مطالب بخش “خواندنی های کتاب” |
زیست شناسی 1 | 110216 | دهم – 97 | مطالبی که با عنوان “بیشتر بدانید” و “واژه شناسی” پرسش های عددی و محاسباتی به هر شکل و در هر سطحی فرمول ساختاری مواد شیمیایی پرسش از شکل هایی در کتاب درسی که با “غیرمجاز بودن طرح سوال” مشخص شده اند. |
زیست شناسی 2 | 111216 | یازدهم – 98 | مطالبی که با عنوان “بیشتر بدانید” و “واژه شناسی” پرسش های عددی و محاسباتی به هر شکل و در هر سطحی فرمول ساختاری مواد شیمیایی پرسش از شکل هایی در کتاب درسی که با “غیرمجاز بودن طرح سوال” مشخص شده اند. |
زیست شناسی 3 | 112216 | دوازدهم – 99 | مطالبی که با عنوان “بیشتر بدانید” و “واژه شناسی” پرسش های عددی و محاسباتی به هر شکل و در هر سطحی فرمول ساختاری مواد شیمیایی پرسش از شکل هایی در کتاب درسی که با “غیرمجاز بودن طرح سوال” مشخص شده اند. براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400 (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش وپرورش، طرح پرسش از بخش های مطالعه آزاد کتاب زیست شناسی 3 (مطابق با برنامه وضعیت قرمز) به شرح زیر مجاز نیست: فصل 1: گفتار یک از عنوان تلاش برای کشف ساختار مولکولی دنا تا سر عنوان “مدل مولکولی دنا”، گفتار سه از عنوان سطوح مختلف ساختاری در پروتئین تا سر عنوان “نقش پروتئین ها”، از عنوان عملکرد اختصاصی آنزیم ها تا پایان فصل فصل 2: گفتار یک از عنوان تغییرات رنای پیک تا پایان گفتار یک، گفتار دو از عنوان محل پروتئین سازی و سرنوشت آن ها تا پایان گفتار دو فصل 3: گفتار دو از عنوان مهار بیماری های ژنتیک تا پایان فصل فصل 4: گفتار سه از ابتدای گفتار تا سر عنوان “گونه زایی” فصل 5: گفتار دو از عنوان تنظیم تنفس یاخته ای: تولیدی اقتصادی تا آخر گفتار، گفتار سه از عنوان سلامت بدن: پاداکسنده ها تا پایان فصل فصل 6: گفتار دو از عنوان اثر محیط بر فتوسنتز تا آخر گفتار دو، گفتار سه از عنوان جانداران فتوسنتز کننده دیگر تا پایان فصل فصل 7: گفتار دو از عنوان مهندسی بافت تا آخر گفتار دو فصل 8: از عنوان زندگی گروهی تا پایان فصل |
فیزیک 1 | 110214 | دهم – 97 | تاریخ علم ها، پانویس ها، خوب است بدانید ها، نتیجه فعالیت های تحقیقی، جدول ها، پیوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ریز و جزئی تصاویر که دور از هدف اصلی تصویرند، و نیز داده های مندرج در برخی از پرسش ها و مسائل که به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسیاری از قسمت های کتاب درسی، محدودیت هایی در آموزش و ارزشیابی بیان شده است که در طراحی سوالات الزاما رعایت می شوند. مانند بررسی حالت هایی که نیرو ها هم راستا یا عمو بر هم نیستند یا کلیه حالت هایی که در آن ها نیاز به تجزیه بردار است، جز، اهداف برنامه درسی این کتاب نبوده و الزاما در طراحی سوالات مدنظر قرار نمی گیرد. |
فیزیک 2 | 111244 | یازدهم – 98 | تاریخ علم ها، پانویس ها، خوب است بدانید ها، نتیجه فعالیت های تحقیقی، جدول ها، پیوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ریز و جزئی تصاویر که دور از هدف اصلی تصویرند، و نیز داده های مندرج در برخی از پرسش ها و مسائل که به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسیاری از قسمت های کتاب درسی، محدودیت هایی در آموزش و ارزشیابی بیان شده است که در طراحی سوالات الزاما رعایت می شوند. مانند بررسی حالت هایی که نیرو ها و میدان های الکتریکی هم راستا یا عمو بر هم نیستند یا حل مدارهای چند حلقه ای که در حلقه های مختلف از باتری استفاده می شود و همچنین سایر به هم بستن های مقاومت ها به غیر از به هم بستن متوالی و موازی جز، اهداف برنامه درسی این کتاب نبوده و الزاما در طراحی سوالات مدنظر قرار نمی گیرد. |
فیزیک 3 | 112244 | دوازدهم – 99 | تاریخ علم ها، پانویس ها، خوب است بدانید ها، نتیجه فعالیت های تحقیقی، جدول ها، پیوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ریز و جزئی تصاویر که دور از هدف اصلی تصویرند، و نیز داده های مندرج در برخی از پرسش ها و مسائل که به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسیاری از قسمت های کتاب درسی، محدودیت هایی در آموزش و ارزشیابی بیان شده است که در طراحی سوالات الزاما رعایت می شوند. مانند بررسی حالت هایی که نیرو ها هم راستا یا عمو بر هم نیستند یا کلیه حالت هایی که در آن ها نیاز به تجزیه بردار است، جز، اهداف برنامه درسی این کتاب نبوده و الزاما در طراحی سوالات مدنظر قرار نمی گیرد. براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400 (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش وپرورش، طرح پرسش از بخش های مطالعه آزاد کتاب فیزیک 3 (مطابق با برنامه وضعیت قرمز) به شرح زیر مجاز نیست: فصل 1: بخش 1 – 3 به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل فصل 2: بخش های 2 – 3 و 2 – 4 به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل فصل 3: از مبحث ” ادراک شنوایی” در صفحه 73 تا سر بخش 3 – 7، صفحه 86 تا صفحه 88 شامل مباحث “سراب و پاشندگی نور” به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل فصل 4: بخش 4 – 4 به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن ها در انتهای فصل |
دیدگاهتان را بنویسید